Gemeenteraad van 27 augustus 2019

Op 28 augustus 2019, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 27 augustus stonden er weer een heel aantal onderwerpen op het programma. Uw N-VA gemeenteraadsleden hebben zich weer volledig ingezet voor het welzijn van onze stad en zijn inwoners. Hieronder kan je lezen op welke punten ze tussengekomen zijn in jouw en het algemeen belang. Mocht je de gemeenteraad eens live willen volgen, dan kan dat via de livestream via deze link https://www.brugge.be/degemeenteraad, mocht je nieuwsgierig zijn naar welke onderwerpen er op de agenda staan dan kan je deze hier terug vinden: https://www.brugge.be/agendas-van-de-gemeenteraad Hieronder vind je een korte samenvatting van alle tussenkomsten en interpellaties, de volledige teksten kan je terugvinden in de zijbalk.

Fractieleider Geert Van Tieghem kwam als eerste tussen op het agendapunt aangaande de openstelling van 21 vacatures bij de politie. Hij is zeer verheugd met dit nieuws. “Het chronisch tekort aan personeel bij de politie moeten we dringend wegwerken, zodat we het gewenste veiligheids- en preventiebeleid kunnen voeren.”, stelt Geert onomwonden. Hij roept het stadsbestuur dan ook op om een in het oog springende promo-campagne te voeren via verschillende (media) kanalen.

De N-VA fractie nam ook verheugd kennis van het voornemen van de stad om meer dan 50 schoolvervoerplannen voor de periode 2019 – 2024 op te maken. “Verkeersveiligheid, zéker aan onze schoolpoorten , moet een absolute topprioriteit van het beleid zijn!”, beklemtoont Geert Van Tieghem. Hij roept het stadsbestuur dan ook op om dringend gebruik te maken van de financiële steun die hen vanuit Vlaanderen en om resoluut te investeren in een veilige schoolomgeving.

Vanaf 1/1/2020 wordt het bovengrondse parkeren in onze stad fors duurder, óók voor de Bruggelingen. “Met ontsteltenis nemen we kennis van deze toch wel exorbitante stijging van de tarieven.”, stelt fractieleider Van Tieghem. Ook het ondergronds parkeren wordt bovendien een stuk duurder. “We zijn wel zeer verheugd met de invoering van het eerste uur gratis parkeren in de ondergrondse parking ’t Zand. Ook de introductie van de P-card, die iedere Bruggeling een korting van 20% op de parkeertarieven geeft en straks gratis verkrijgbaar is voor onze inwoners, juichen we toe.”, zegt Geert Van Tieghem. Maar waarom geen hogere korting voor de vele Bruggelingen woonachtig in de Brugse rand?
Raadslid Dirk Barbier pikte hier nog even kort op in door erop te wijzen dat bij duurder betalend parkeren in de binnenstad, steeds meer mensen op zoek zullen gaan naar een gratis alternatief aan de rand en verschillende stadswijken. Hij drong er bij het college op aan om rekening te houden met omwonenden die graag hun auto in de buurt van hun huis willen parkeren zonder dat ze eerst een halfuur rond moeten rijden om een plekje te vinden.

Raadslid Nele Caus stelde vervolgens een aantal zeer kritische vragen omtrent de aanleg van de randparking in de Waggelwaterstraat. Niet alleen hekelde zij de hoge kost per parkeerplaats, één zo’n plaats kost de stad 15401€, ook uitte Nele haar bezorgdheid over de ligging van de randparkeerplaats zo dicht tegen het AZ- Sint Jan ziekenhuis. “Amper op 500m ligt de betalende parking voor de bezoekers van het ziekenhuis. Is het niet voor de hand liggend dat deze parking dan binnen de kortste keren zal volstaan met ziekenhuisbezoekers?”, vroeg Nele kritisch aan het stadsbestuur. Ook over het gebruik van de materialen voor de aanleg van de parking had raadslid Nele Caus nog een kritische noot, ”Waarom werd er hier niet gekozen voor een ecologische, waterdoorlatende bedekking die er onder andere voor zorgt dat het regenwater kan worden gerecupereerd?”

Wederom werd de stad met een forse meerkost geconfronteerd bij de werken aan de stationsomgeving. “Dit is eerder regel dan uitzondering”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem. Hij vraagt het stadsbestuur met klem de voorbereidende studiewerken en bijhorende kostenramingen in investeringsdossiers ernstiger en accurater aan te pakken.

Wat betreft het ontwerp voor heraanleg van de Katelijnestraat en de Arsenaalstraat is raadslid Pol Van Den Driessche tevreden dat er geluisterd werd naar de opmerkingen en suggesties van de buurtbewoners en -handelaars. “Hopelijk verloopt alles nu volgens de planning en volgen er geen onaangenamen verrassingen zoals vertragingen of verrekeningen nadien”, schamperde PVDD. Tevens herhaalde het raadslid een aantal eerder gestelde suggesties, waarom geen tijdelijke bushalte in de buurt van het begin van de Katelijnestraat en de invoering van tweerichtingsverkeer tussen de Colettijnenstraat en de Katelijnestraat zodat de buurtbewoners geen 2km om moeten rijden om op hetzelfde punt uit te komen.

Stad Bruge heeft een ontleningskader 2019 – 2024 opgemaakt. “Een goede aanzet,”, stelde fractievoorzitter Geert Van Tieghem, “maar wat ons betreft te weinig ambitievol en te vaag. Wanneer zal de stad het afsluiten van Bulletleningen (leningen waarbij het kapitaal pas op het einde van de looptijd dienst afgelost te worden) verbieden?”, vraagt Geert zich bekommerd af. Het aangaan van schulden mag geen plat doorschuifbeleid zijn.

De opmaak van een beleggingskader 2019 – 2024 stond ook op het programma. Raadslid Van Tieghem kan zich hier wel in vinden, daar wij als partij de doelstellingen van deze beleggingen onderschrijven: ze moeten risicoloos, defensief en ethisch verantwoord zijn.

Raadslid Pol Van Den Driessche is zeer tevreden met de nakende realistatie van een mooi complex  en een clubhuis voor de Brugsche Rugbyclub. Voormalig gemeenteraadslid Eric Lagrou, die zich in het verleden zeer sterk voor het Brugse rugby inzette, zou dit punt zeer enthousiast goedkeuren. Wij dus ook.

De volledige N-VA fractie onderschrijft volmondig de aankoop van de stelplaats De Lijn in Assebroek. “Dit is een unieke opportuniteit voor het kloppend hart van Assebroek.”, stelt Geert Van Tieghem. We hopen vurig dat ook Garrincha (het indoor voetbalcetrum) een nieuwe, sportieve toekomst kan vinden in onze stad.

Raadslid Pol Van Den Driessche en de andere fractieleden zijn opgetogen met de aankoop van de Sint-Francis-van-Assisi-kerk in Sint-Kruis. In deze kerk komt er straks een sport- en polyvalente ruimte voor verschillende verenigingen en de nabijgelegen school. De enige vragen Pol namens onze fractie stelt, zijn: “Wat gaat er gebeuren met de pastorie en de klokken? En overkoepelend, wanneer presenteert u ons eigenlijk een algemeen kerkenbeleidsplan voor onze stad?” We wachten op het antwoord van het stadsbestuur.

De N-VA fractie onthaalt, bij monde van gemeenteraadslid Nele Caus, de nieuwe visienota in verband met het toerismebeleid in grote lijnen positief. “We hebben toerisme altijd gezien als een motor voor welvaart en welzijn, zeker wanneer men de juiste aanpak hanteert. Wel hebben we enkele kritische opmerkingen en suggesties nadat we de nota grondig bestudeerd hebben.”
 “We zouden graag willen dat er onmiddellijk gestopt wordt met de dagjestoerist met de vinger te wijzen, men kan hier op een andere, gezondere en constructievere manier mee omgaan. Zeker als je bedenkt dat de dagjestoeristen een omzet van bijna 450.000.000 € per jaar genereert én dat de dagjestoerist van vandaag de verblijfstoerist van morgen, volgende week of volgend jaar kan worden. Zeker als je dit bedrag afspiegelt ten opzichte van de 150 miljoen euro die de verblijfstoerist in het laatje brengt. We zouden er dus beter een én-én verhaal van maken”, stelde raadslid Nele Caus kritisch.
“We stellen ons ook de vraag hoe stad Brugge de doelstelling wil bereiken dat het toerisme moet bijdragen aan Stad Brugge Ondernemende Stad. Welke concrete plannen heeft u?”, vroeg Nele het stadsbestuur. Ook is er sprake van een financiële bijdrage van belastende vormen van toerisme, onze fractie vraagt zich af hoe het stadsbestuur dit concreet ziet en wat men dan als definitie voor belastend zal hanteren. Naar de promotie van onze stad deed Nele nog enkele suggesties zoals het adverteren in vliegtuigmagazines.
“Tevens zijn er nog een aantal blinde vlekken waar ik u graag op wil wijzen, zo scoren we amper bij de jongeren als toeristische bestemming, ook scoren we significant lager ten opzichte van andere steden als het over shopping- en uitgaansmogelijkheden gaat. Wij willen als N-VA fractie graag helpen om deze blinde vlekken weg te werken.”, stelde raadslid Nele Caus voor.

Aansluitend wilde raadslid Van Den Driessche nog 1 belangrijk punt onder de aandacht brengen van het college aangaande de visienota toerisme. “We mogen onze authenticiteit en eigenheid niet uit het oog verliezen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat eigenheid, authenticiteit zeer belangrijk zijn om toeristen aan te trekken. Daarom moeten we ons bij het uitstippelen van het toeristisch beleid afvragen wat ons authentiek maakt. Zorg ervoor dat Brugge ten allen tijden haar eigenheid behoud.”, stelde het gemeenteraadslid resoluut voor.
Ook raadslid Dirk Barbier deed nog een duit in het zakje. Hij benadrukte bij het college dat een harde Brexit het meest voor de hand liggende scenario is. Namens onze fractie drong hij er dan ook nog eens op aan om ervoor te zorgen dat onze stads voorbereid is, want de harde Brexit zal niet alleen een impact hebben op louter tourisme, het zal zich ook uitgebreide sociale en economische gevolgen hebben voor onze stad.

Het nieuwe contract dat Stad Brugge afsloot voor ‘telefonie – en datalijnen’ levert een onmiddellijke besparing op voor de stad van meer dan 25% (ruim 43 duizend euro per jaar), dit kan onze fractieleider Geert Van Tieghem alleen maar toejuichen, wel vindt hij het enorm jammer dat dit contract niet geldig is voor de volledige Groep Brugge (stad, ocmw, welzijnsverenigingen en de lokale politie). De stad laat hier kostbare euro’s liggen. Voor de 3e maal  (1e keer al in 2017) roept onze fractieleider op om de gehele verzekeringsportefeuille van de GROEP BRUGGE te screenen. “Dit kan een enorme besparing voor onze stad opleveren!”, stelt Geert onomwonden.

Raadslid Nele Caus is zeer verheugd over het uitschrijven van de wedstrijd Winterkerstverlichting, ze wil er het stadsbestuur wel op wijzen dat niet alle uitbaters van handels-en horecazaken in aanmerking komen om aan deze wedstrijd deel te nemen, daar zij niet de eigenaar van de handelspanden zijn. Zij vraagt het stadsbestuur daarom vriendelijk, doch met aandrang het wedstrijdreglement aan te passen zodat álle uitbaters in aanmerking komen voor de prijzen.

In een interpellatie stelde Geert Van Tieghem nog een aantal kritische vragen over de “gratis” shuttledienst in onze stad. Deze kosten de stadskas (lees de belastingbetaler) jaarlijks meer dan 620.000€ wist onze burgemeester te vertellen. Wij van de N-VA hopen dat De Lijn binnenkort terug z’n rol als stadsvervoerder kan opnemen. Lokaal busvervoer organiseren is nu eenmaal geen kerntaak van een stadsbestuur.