De Gemeenteraad van 28 & 29 september 2020

Op 2 oktober 2020, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

De gemeenteraad van Brugge  in september 20 werd gespreid over 2 dagen, gelet op de overvolle agenda. Naar goede traditie waren er andermaal heel wat gevatte tussenkomsten vanuit de N-VA fractie.

Wat de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 pleitte onze fractieleider  Geert Van Tieghem andermaal voor een zuinig en efficiënt beleid. “Financiële waakzaamheid en realisme zijn absoluut noodzakelijk”, weet onze fractieleider. “Als het over de centen gaat, weten weinigen iets te zeggen” merkt Geert op ...

Voorts hield onze fractieleider een vurig pleidooi om de bouwwoede in Assebroek te stoppen.  “Assebroek is nu reeds met voorsprong de dichtstbevolkte deelgemeente van gans West-Vlaanderen en dan ook betonmoe” weet Geert te melden.  “De weinige open groene ruimte moeten we koesteren en behouden” meldt onze fractieleider strijdvaardig.
Aansluitend hierop ging gemeenteraadslid Pol Van Den Driessche dieper in op het dossier van de Marcel Minnaertstraat-Mispelaar. Daar heeft de sociale huisvestingsmaatschappij Vivendo een aanvraag ingediend voor de bebouwing een perceel van 2 ha. Hierop zouden 40 appartementen (drie bouwlagen hoog) en 23 eensgezinswoningen moeten komen. "De bouw van deze woningen zou een nieuwe en ware aanslag betekenen op het Assebroekse groen, zeker zo dicht bij de Assebroekse Meersen. De realisatie van dit project houdt ook een groot risico in voor de beheersing van het water, met wateroverlast als mogelijk gevolg," weet Pol Van Den Driessche. "Ook de mobiliteit en de verkeersdoorstroming in Assebroek komt hierdoor nog meer onder druk te staan," besloot Pol.

Wat het woonbeleidsplan betreft, pleitte fractieleider Geert Van Tieghem in eerste instantie in te zetten op : wooninbreiding, reconversie, herbestemming van gebouwen en een degelijke aanpak van  leegstand en verkrotting in onze stad.  Eind 2019 stonden er amper 200 woningen in het leegstandsregister en .... slechts 9 panden in het verwaarlozingsregister !    “De stad moet absoluut een tandje bijsteken” stelt Geert onomwonden.

Brugge wenst een vernieuwing van de museale scenografie uit te voeren in het museum van het Sint-Janshospitaal. N-VA is dit initiatief zeer genegen. Raadslid Martine Bruggeman vond het jammer dat het plan van aanpak nog niet klaar was. Namens de N-VA fractie gaf zij ook een mooie suggestie aan het beleid. De opening van dit museum zou kunnen aangegrepen worden om een luisterrijke tentoonstelling rond Hans Memling te organiseren. "Memling zal in 2024 net 530 jaar in Brugge overleden zijn. Het museum beschikt over 7 prachtige werken, geen enkel museum doet het beter. Deze tentoonstelling zou Brugge zeker internationaal op de kaart zetten, een culturele uitstraling als geen ander.", merkte Martine terecht op.

Meer openbare publieke toiletten.   Daar ijveren we vanuit N-VA Brugge al jaren voor.  Fractieleider Geert Van Tieghem stelde een aantal pertinente vragen naar mogelijke nieuwe plaatsen en de stand van zaken van het Brugse ‘Plasplan’.   Geen enkel lid van het college wist hierop te antwoorden.  “Onthutsend”, stelt Geert vast, “dossierkennis is vaak ver te zoeken”.