Gemeenteraad van 24 september 2019

Op 26 september 2019, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 24/9/2019 stond de uitbreiding van het administratief en logistiek personeel bij de politie op de agenda. Het ‘Calog-kader’ wordt uitgebreid van 40 naar 53 personeelsleden.  Fractieleider Geert Van Tieghem nam verheugd kennis van deze beslissing. “Voldoende capaciteit bij de lokale politie is  broodnodig om het gewenste veiligheids- en preventiebeleid uit te voeren” stelt Geert.  Onze oproep om een heuse promocampagne (via website, sociale media, e.d....)  op te zetten om de gewenste kandidaten te vinden, viel bij het stadsbestuur niet in dovenmansoren.

Gemeenteraadslid Nele Caus had  een kritische noot bij de aankoop van nieuwe politievoertuigen. "De aankoop van nieuwe voertuigen keuren wij uiteraard goed. We stellen ons alleen vragen bij de stalling van de afgeschreven dienstvoertuigen. Het is namelijk al eerder gebleken dat er auto's gestald werden op een niet-verharde ondergrond, dit geeft risico op insijpeling.", zo stelde het gemeenteraadslid, die dezelfde opmerking eerder al via een schriftelijke vraag had overgemaakt aan het stadsbestuur. "We zijn dan ook zeer blij met de belofte van én de burgemeester én de korpschef, dat alle afgeschreven voertuigen op een correcte manier gestald zullen worden. Zeker met een oog op het milieu, iets wat ons allen aanbelangt." zei Nele verheugd.

Het gemeenteraadslid kwam ook tussen op het punt "overnachten langs de openbare weg of openbare plaatsen". Nele stelde niet alleen het gebrek aan betalende kampeergelegenheden aan de kaak, maar ook de zeer hoge kostprijs en de totale afwezigheid van faciliteiten die de kampeerders met hun mobilehome voor deze dure prijs in de plaats krijgen.

Inzake het nieuwe terrasreglement benadrukte gemeenteraadslid Nele Caus nog eens het belang om het evenwicht tussen bewonersbelangen - horecagelegenheden - historisch erfgoed goed te bewaken. Ze gaf een dikke pluim aan het stadsbestuur voor al het geleverde werk. Ze hoopt erop dat er met het terrasreglement geen eindhalte zal zijn in het terrasdossier, maar een eerste stap in een evolutie naar een volwaardig terrassenplan waar iedereen zich in kan vinden.

Opnieuw passeren terug in de raad een aantal investeringsdossiers waarbij de stad een heuse meerkost moet ophoesten, in vgl. met het opgestelde budget.   In het dossier ‘structureel onderhoud Gistelse Steenweg’ bedraagt de eindafrekening 4 keer (!) het gebudgetteerde bedrag ...   In het dossier ‘opwaardering Koning Albert I Park’ wordt de stad met een meerkost van 550.000 € geconfronteerd.   (+ 53 %)  Ook uit verhaal ‘heraanleg Geldmuntstraat’ moet men de nodige lessen trekken.  “De werken moeten beter opgevolgd worden, het bestek moet duidelijker en vollediger beschreven worden”, stelt  fractieleider Geert Van Tieghem vast, zodat al deze meerkosten vermeden kunnen worden.  Hij roept het stadsbestuur nogmaals op om het voorbereidende studiewerk in investeringsdossiers accurater en met meer ernst aan te pakken !  De schepen van financiën beaamde dat er in de toekomst ‘professioneler’ zal gewerkt worden.   Een absolute vereiste, als u het ons vraagt !

Het bouwen van een Beurs- en Congresgebouw gaat van start en meteen is ook al de eerste ‘verrekening’  in PLUS een feit !  In de initiële opdracht was er blijkbaar geen toegangscontrole, geen inbraakbeveiliging en geen omroepsysteem in geval van nood voorzien ...  Bijkomende kostprijs : 337.052 €.   Zo wordt het budget van 40 miljoen € (39.997.566,754 € om precies te zijn) nu reeds fors overschreden, nog voor de bouwwerken een aanvang nemen.  “In budgetcijfers merken we ramingen tot 3 cijfers NA de komma, bij rekeningcijfers wordt nogal vaak het 6de cijfer VÓÓR de komma aangepast”, merkt onze fractieleider fijntjes op.  Een totaal ander financieel verhaal .... met kost lastens de stadskas, lees Brugse belastingbetaler.

Fractieleider Geert Van Tieghem riep het stadsbestuur op om meer in te zetten op de organisatie van gemeente-overschrijdende sportactiviteiten via IGOS, het Intergemeentelijk Overleg voor de Sport. “Waarom blijft bijna de helft van het budget onbenut?”, vraagt Geert zich af.

Tijdens autoloze zondag hebben verschillende Brugse culturele spelers zich voorgesteld. Martine Bruggeman wees op de schamele presentatie op de Markt. Zij pleitte voor meer klasse en uniformiteit. Schepen Nico Blontrock beaamde dit en beloofde daar zeker tegen volgend jaar mogelijkheden te bieden om de uitstraling van de stad nog meer in de verf te zetten.

N-VA juicht de reorganisatie van de musea toe. Martine Bruggeman vroeg of die reorganisatie een afslanking van het personeelsbestand tot gevolg heeft en hoe de procedure voor de nieuwe functies wordt uitgewerkt. De schepen antwoordde dat er geen afslanking zal zijn van het personeelsbestand. Men zal aan examens deelnemen om de diverse functies in te vullen en die staan open voor zowel interne als externe kandidaten.

Gemeenteraadslid Dirk Barbier zegt "N-VA juicht toe dat meting naar de luchtkwaliteit in Brugge gebeurt, als voortzetting van de actie Curieuze Neuzen. Een proefproject zou opgestart worden in het Noorden van Brugge, waar metingen gebeurden. Ons voorstel is eerder het meteen te richten op Brugge, gezien het bepalend is bij ingrijpen in Brugse mobiliteit en Openbaar Vervoer."

Tenslotte interpelleerde onze fractieleider Geert Van Tieghem ook voor een daadkrachtige, structurele aanpak van de bijwijlen toch wel zeer verkeersonveilige situatie langsheen de Bossuytlaan/Vossensteert in Assebroek. Het stadsbestuur beloofde alvast een aantal bijkomende maatregelen. We kijken er hoopvol naar uit.