Gemeenteraad 28 januari 2020

Op 30 januari 2020, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Onze Brugse gemeenteraadsleden hebben het nieuwe jaar goed ingezet tijdens de gemeenteraad van eergisteren, waar ze, zoals altijd, de belangen van de Bruggelingen verdedigden.

Natuurlijk stond het nieuwe stadion van Club Brugge op de agenda, fractie voorzitter Geert Van Tieghem hoopt dat de nieuwe doorbraak eindelijke tot een consistente oplossing zal leiden. Hij hoopt dat het stadsbestuur zal meewerken voor een goede structurele oplossing voor Cercle Brugge.

De heraanleg van ’t Zand levert meteen al een derde verrekening op. “Een misrekening van 1,7 miljoen €”, weet fractieleider Geert Van Tieghem, en “over het inhoudelijke resultaat gaan we het nog niet hebben”.

In een dossier over het saneren van ondergrondse tanks op de site van de brandweerkazerne slaagt de stad erin om na 21 jaar (!) nog een 5de  verrekening te boeken. “Onbegrijpelijk” stelt Geert Van Tieghem,  “actueel reeds een meerkost van 138%”. We vrezen nu al voor de 6de verrekening.

Op de driesprong Vossensteert/Ter Lo zal binnenkort een verkeersplateau aangelegd worden. “We hebben ernstige twijfels of dit de juiste oplossing is, om de verkeersveiligheid in deze straat te verhogen” stelt Geert Van Tieghem.  “Wij zouden opteren voor andere maatregelen”  (zwaar doorgaand verkeer weren, controle op voorrang van rechts en aangepaste snelheid, aanleg van een fietspad aan de rand van het bos, .... )

Het lidmaatschap van de stad Brugge bij Audio vzw wordt verlengd.  “Een prima beslissing”, weet fractieleider Geert Van Tieghem, maar “waarom maakt de stad sedert 2011 zo weinig gebruik van de diensten van Audio”.  “De uitgevoerde, waardevolle audits kunnen we op 1 hand tellen”.

Audit Vlaanderen voerde in de zomerperiode 2019 een thema-audit uit over de ‘sportinfrastructuur bij de stad Brugge’.  “De resultaten zijn ontluisterend”, weet fractieleider Geert Van Tieghem.  Er is nog heel veel werk aan de sportwinkel.

Raadslid Martine Bruggeman brak dan weer een lans voor het 18e eeuwse prieeltje aan het Arentshof dat echt staat te verkommeren.Op pittoreske plaatsen zoals Het Arentshof,is het de taak van de stad om dergelijke verkommering te voorkomen en onderhoud en restauratie  proactief aan te pakken zodat schade en de daaruit voortvloeinde financiële consequenties, binnen de perken blijven. De bevoegde schepen zei dat de restauratie in de "pijplijn" zit.

Raadslid Pol Van Den Driessche vroeg wat de concrete plannen zijn met het Kapucijnenklooster dat de stad wil kopen en wou ook weten waarom andere kopers afhaakten. Eerder op de avond herhaalde hij zijn pleidooi om het nieuwe Congres- en Beursgebouw de naam "Erasmus" te geven.

Ons gemeenteraadslid Nele Caus deed verschillende tussenkomsten tijdens de raadszitting onder andere over de restauratie van het politiecommissariaat en de meerkost van de werken, hierbij aansluitend herhaalde zij ook nog eens de dringende vraag van de N-VA fractie om het commissariaat District Centrum 7/7 en 24u op 24 beschikbaar te maken voor de bevolking.

Ook interpelleerde Nele over Wintergloed, zij vroeg om een grondige evaluatie met alle betrokken partijen. Ook gaf ze het stadsbestuur enkele suggesties mee voor de volgende editie. Er werd vooral gepleit om het parcours uit te breiden zodat alle commerciële zones betrokken worden in het kerstparcours. Ook lanceerde ze het idee om een heus licht-en klankspektakel op de Brugse Reitjes toe te voegen.

In een tweede interpellatie uitte Nele de bezorgdheid van de ganse fractie over de opmerkelijke resultaten van de bewonersbevraging over toerisme van Toerisme Vlaanderen. De Bruggeling omarmt weliswaar nog steeds het toerisme maar geeft wel nadrukkelijk aan zich zorgen te maken over de druk en overlast door het toerisme en de leefbaarheid in de stad. We moeten vermijden dat er hier een kantelpunt bereikt wordt. Vandaar de oproep naar de bevoegde schepen om waakzaam te blijven zodat toerisme een positief verhaal is én blijft. Toerisme is een belangrijke motor voor onze welvaart en tewerkstelling in de regio.

Gemeenteraadslid Dirk Barbier vestigde de aandacht van het stadsbestuur nogmaals op het feit dat er gebonden asbest gevonden werd nabij een zandbak in  E. De Smedtplantsoen , voormalig stadion De Klokke. In eerste instantie werd de buurt niet geïnformeerd, wat voor ongerustheid zorgde. Dirk legde uit dat gebonden asbest veel minder schadelijk is voor de gezondheid dan vrij asbest, maar het moet toch verwijderd worden. Hij vroeg dan ook hoe ver de sanering staat en wanneer het perceel terug vrij gegeven kan worden.

De volledige teksten van de tussenkosten en interpellaties kan u terugvinden in de bijlages.