Gemeenteraad 26 & 27 oktober 2020

Op 5 november 2020, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Gelet op de zeer zware agenda werd de gemeenteraad van oktober 2020 gespreid over 2 dagen, nl. 26 en 27 oktober2020.

Bij monde van fractieleider Geert Van Tieghem betreurt N-VA Brugge in het stadiondossier ten zeerste de wereldvreemde beslissing van de Raad Van State van begin oktober 2020, waarbij het Ruimtelijk Uitvoeringsplan anno 2020 van de Vlaamse overheid vernietigd wordt.  Dit is niet alleen bijzonder slecht nieuws voor onze beide Brugse voetbalploegen, het is bovendien geen goede zaak voor onze lokale economie in de zoektocht naar de broodnodige bedrijventerreinen. “We ondersteunen ten volle de snelle remediëring van het plan, voorgesteld door Vlaams Minister Zuhal Demir”,meldt Geert.  “Samen moeten we bluven goan, ollemolle tope”, besluit Geert met een sportieve knipoog naar ons Brugse voetbal.

In het coronadebat uit onze fractieleider Geert Van Tieghem een oprecht dankwoord aan allen die de Coronaregels strikt naleven.
“En aan alle mensen die zich met hart en ziel blijven inzetten voor onze medemensen en uitpakken met warme en hoopvolle initiatieven, zijn we bijzonder dankbaar”, stelt Geert.   “Daartegenover pleiten we wel voor een strak(ker) handhavingsbeleid”.

Het klooster en de kerk van de "Rode Nonnen” in de Katelijnestraat krijgt een mooie herbestemming: het gebouw wordt gehuurd door de stad voor de Kunst Academie aan de overkant van de straat. Onderwijs een kans geven sluit zeer goed aan bij de historische rol die de Kerk al altijd heeft vervuld. Aansluitend op dit punt stelde raadslid Martine Bruggeman volgende vraag aan de bevoegde schepen. "Zou het niet mogelijk zijn dat de verschillende kloosters die Brugge rijk is, een deel van hun ruimtes ter beschikking stelt aan de Brugse scholen, die nu, door corona te kampen hebben met een groot ruimte tekort?" Wij van N-VA Brugge hopen in ieder geval dat de schepen de dialoog aangaat met de verschillende orden zodat deze optie op zijn minst onderzocht wordt. De scholen zullen deze aanpak in ieder geval zeker waarderen.

Raadslid Caus was blij met het feit dat de "winterterassen" mogen blijven staan, ondanks het feit dat de horeca, helaas, omwille van corona zijn deuren heeft moeten sluiten. Zij stelde voor dat, indien de horeca nog voor de Kerstvakantie open zou gaan, de kermis die op het Simon Stevinplein ingepland staat, niet zou kunnen verhuizen naar de Mark of het Zand, zodanig dat de horeca uitbaters op het plein ook hun terrassen zouden kunnen uitzetten.

Gemeenteraadslid Pol Van Den Driessche vroeg aan de raadsleden, die ook in de Raad van Bestuur van huisvestingsmaatschappij Vivendo zetelen om de huurcontracten aan te passen, zodat iedereen die bij Vivendo huurt een klein huisdier zou mogen houden. Want in de strijd tegen eenzaamheid kan zo'n klein gezelschapsdiertje wonderen doen! De burgemeester, tevens voorzitter van de Raad van Bestuur van Vivendo, antwoordde dat het houden van een klein huisdier werd gedoogd, maar dat de voorwaarde in het huurcontract behouden blijft, dit opdat er op teruggevallen zou kunnen worden indien het diertje overlast zou veroorzaken. Of dit een goede regeling is valt natuurlijk te betwisten.

Zoals al  eerder aangehaald is N-VA Brugge een fietszone in onze historische stadskern zeker genegen.“Alle initiatieven die Brugge fietsvriendelijker en verkeersveiliger maken, weten we vanuit N-VA Brugge te ondersteunen”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem. “Vergeet ook de voetgangers niet en toon respect in het verkeer voor alle weggebruikers”, besluit Geert resoluut.

Onze fractieleider stelde ook heel wat vragen over de (on)veilige situatie op de Maalderij site, n.a.v. de recent gestarte megalomane bouwwerken. Een torenkraan werd op amper 3 meter van de woonhuizen gezet en een aantal stenen vielen reeds naar beneden, gelukkig enkel met materiële schade.   “Hallucinant” !  “Rode draad in dit verhaal is het gebrek aan info en inspraak van de ganse buurt” stelt Geert vast.   “Bovendien stellen we ons ernstige vragen over de afgeleverde bouwvergunning”.

Raadslid Pol Van Den Driessche vraagt dat de politie en het parket harder optreedt tegen drugsdealers in onze stad. "Vooral nu blijkt dat deze misdadigers ook Brugse jongeren van minder dan 15 jaar tot drugs proberen te verleiden en verslaafd te maken. Preventie en hulp voor de slachtoffers zijn bijzonder nodig, de dealers moeten zwaar worden aangepakt.",aldus Pol.

Raadslid Dirk Barbier interpelleerde over de nieuwe brandweerkazerne die óf aan de Coiseaukaai óf aan de Dirk Martensstraat zou komen. Raadslid Barbier vroeg onder andere wat er met de oude gebouwen aan de Pathoekeweg zou gebeuren en naar welke van de twee sites de voorkeur van stad Brugge zou gaan. Wat N-VA Brugge betreft geniet de Dirk Martensstraat de voorkeur omdat er hier een betere bereikbaarheid is van de randgemeenten en natuurlijk ook de Zeebrugse haven.