gemeenteraad 17 december 2019

Op 19 december 2019, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 17 december 2019 stonden nog heel wat onderwerpen op de agenda.

De N-VA fractie kon zich vinden in de nieuwe reglementen op de registratie van leegstaande en verwaarloosde woningen in onze stad. “Aanpak van leegstand en verkrotting moet een absolute topprioriteit zijn van het stadsbestuur” stelde fractieleider Geert Van Tieghem. “Thans zijn amper 9 panden opgenomen in het verwaarlozingsregister. Het reglement mag geen dode letter zijn/worden”, poneert Geert bekommerd.

De nieuwe rechtspositieregeling werd goedgekeurd. “Een stap in de goede richting” weet de fractieleider, “vanuit onze fractie pleiten we al jaren voor een modern, performant en efficiënt personeelsbeleid”.

Dat financiële transacties van > 5.000 € het voorafgaandelijk visum van de financieel directeur moeten krijgen, vindt fractieleider Geert een goede en noodzakelijke zaak. Maar waarom is deze visumplicht alleen van toepassing op stad en OCMW, maar niet op de  9 welzijnsverenigingen ?

De terugbetaling van de inschrijfkosten starters in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (88,5 €) door de stadskas, wordt door het stadsbestuur met onmiddellijk ingang afgeschaft. De N-VA fractie betreurt zeer deze beslissing. “Startende Brugse ondernemingen moeten we koesteren en ondersteunen”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem onomwonden. Onze diverse Brugse economie is het kloppende, financiële hart van onze stad !

Raadslid Pol Van Den Driessche verwoordde het grote onbegrip over de samenwerkingsovereenkomst tussen het Brugse SNT en het Gentse CVO voor het volwassenenonderwijs.    “Het was perfect mogelijk een samenwerking tussen Brugse scholen op te zetten en dat vooral in het belang van Brugse cursisten.”

Raadslid Nele Caus vindt dat veiligheid is een basisrecht voor elke Bruggeling, dus ook voor de schoolgaande jeugd en het onderwijzend personeel. Nav de toegenomen incidenten tussen rivaliserende jongeren in de stationsomgeving vroeg raadslid Caus om toelichting, de juiste cijfers en peilde naar de geplande extra maatregelen. Hierbij pleitte ze voor zero-tolerantie en een overkoepelende aanpak met alle betrokken partijen.
Ze gaf ook de suggestie mee om een Scholen-informatienetwerk uit te bouwen waarbij een anonieme melding kan gemaakt worden van eventuele problemen zodat men kort op de bal kan spelen.
In de N-VA fractie zal het stadsbestuur altijd een partner vinden voor projecten die inzetten op jobcreatie en het verhogen van de werkzaamheidsgraad. Dat werd nog eens benadrukt bij monde van raadslid Nele Caus. Daarom keurde de fractie 2 projecten goed die inzetten op de activatie van werkzoekenden. Caus pleitte er ook voor om extra aandacht te besteden aan de te hoge groep werkzoekenden in de Brugse binnenstad in vergelijking met de andere deelgemeenten. Dit bleek uit de meest recente cijfers van de VDAB.

Raadslid Dirk Barbier had het over de vakantiewoningen:
-uitgebreide regelgeving van vakantiewoningen wordt opgegeven, niet van andere manieren om toeristisch te verhuren, terwijl soms functiewijziging gebeurt. Is er controle op correcte toepassing?
- uitbating van 60 bedden is gebonden aan de verkoop van de vroegere gebouwen van de Snuffel, doe verhuisde. Heeft dit negatief gevolg op hotelstop?)
Raadslid Dirk kwam ook nog tussen over de aankoop van elektrische tractoren : vergroening van het wagenpark is vereist voldoende en gespreide aanwezigheid van laadpalen. Om het tekort ervan te verminderen, best lokale noodzaak nagaan met principe “paal volgt wagen". Om privé vergroening te stimuleren, dient privé opladen te worden gefaciliteerd.