Gemeenteraad van 25 juni 2019

Op 28 juni 2019, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 25/6/2019 stond de uitbreiding van het aantal GAS-boetes in onze stad op de agenda.   “De facto is er al jaren straffeloosheid van tal van overtredingen op bestaande gemeentelijke politieverordeningen”, weet fractieleider Geert Van Tieghem. De N-VA schaarde zich achter dit voorstel, maar gaf het stadsbestuur toch een aantal suggesties en bedenkingen mee.  “De stad moet ook inzetten op preventie en sensibilisering”.    “Ook het invoeren van gemeenschapstaken moet mogelijk zijn, naast het opleggen van een geldelijke boete”, stelt Geert voor.

Het stadsbestuur heeft plannen tot renovatie en uitbreiding van het bestaande administratieve centrum op de ‘Platse’ te Sint-Andries, met omgevingsaanleg.   Fractieleider Geert Van Tieghem nam verheugd kennis van het voorstel, maar wees het stadsbestuur om ook veel aandacht te besteden aan de verkeersafwikkeling rond het gebouw, met voldoende parkeerplaatsen en fietsenstallingen.   Bovendien opperde hij het voorstel om het plein – in 2023 na de werken – een nieuwe naam te geven, het ‘Pieter Leysplein’, genoemd naar de zeer verdienstelijke oud-burgemeester van Sint-Andries.

Voor uitgevoerde werken in de stationsomgeving wordt de stad andermaal met een forse meerkost geconfronteerd. “Dit is eerder regel dan uitzondering” stelt fractieleider  Geert Van Tieghem bezorgd vast.   Hij vraagt om het voorbereidende studiewerk in investeringsdossiers accurater en ernstiger aan te pakken.

Op de site “De Tir” aan de Baron Ruzettelaan worden in een 2de fase 14 woningen en 22 appartementen gebouwd. Raadslid Martine Bruggeman nam in een tussenkomst op de gemeenteraad van 25 juni verschillende bezwaarschriften onder de loep. Schepen Demon vond haar bedenkingen terecht en neemt ze mee. In overleg met de omwonenden zorgt hij voor oplossingen.

Raadslid Pol Van Den Driessche vroeg dat er in het schoolreglement van de Brugse kunsthumaniora een bepaling zou komen die het dragen van levensbeschouwelijke kentekens verbiedt, zoals dat in het neutrale officieel onderwijs hoort. De liberale schepen wees dat onbegrijpelijk af.
Pol polste voorts ook nog naar de waterkwaliteit in de Brugse Reien.

De volledige tussenkomsten kunt u terugvinden in de bijlages.