Gemeenteraad 14 & 15 december

Op 18 december 2020

De digitale gemeenteraad van december werd gespreid over 2 dagen, gelet op de uitgebreide agenda.

In het coronadebat pleitte fractieleider Geert Van Tieghem voor een strak handhavingsbeleid.   “Allen samen moeten we de strijd voeren tegen het Coronavirus, over alle partijgrenzen heen”, stelde Geert. Hij betreurde ook zeer het brutale geweld van een aantal jongeren tegen politiemensen aan het Tempelhof tijdens het afgelopen weekend, alsook de herhaaldelijke corona-overtredingen van een aantal studenten van het Europacollege.

Bij Mintus, de zorgvereniging van het OCMW, wordt een  aflopende bulletlening (lening waarbij enkel maandelijks een kleine intrest betaald wordt, het kapitaal moet op de eindvervaldum  in één keer terugbetaald worden) omgezet in een gewone lening.  “Sedert vele jaren waarschuwen wij  het stadsbestuur m.b.t. het afsluiten van dergelijke leningen.  Men verschuift de lasten gewoon naar de toekomst en draait eenieder een financieel rad voor de ogen”, waarschuwt Geert.

In de Smedenstraat worden binnenkort 2 CCTV camera’s geplaatst.  “Geen dag te vroeg” stelt fractieleider Geert Van Tieghem, gelet op de diverse incidenten in de buurt.   “We roepen de stad om een allesomvattend actieplan op te stellen om de Smedenstraat terug te revitaliseren”.

De N-VA fractie juicht ook de aanschaf van een Smart City Data platform toe.   “We moeten de ambitie hebben om Brugge uit te bouwen tot een volwaardige slimme stad in alle mogelijke domeinen”, poneert fractieleider Geert Van Tieghem.

De stad wil de stedelijke adviesraden versterken en herwaarderen. “Dit juichen we toe en is broodnodig, maar alleen is het jammer dat de gemeenteraad niet pro-actief betrokken wordt bij het beleid”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem.   Oppositieraadsleden lezen beslissingen vanuit het college vaak eerst in een krant ...   Geert lanceerde een oproep aan het bestuur om de gemeenteraad meer te respecteren en te beschouwen als het kloppende hart van de Brugse democratie.

Tot slot interpelleerde Geert ook het college over de verkeersonveilige situatie aan de Maalderijsite, ingevolge het grote sociale woonproject.   “Geen vuiltje aan de lucht”, was het ontnuchterende (foute) antwoord ...   Wanneer zal het bestuur eens in dialoog gaan met de mensen van de Maalderijsite, vragen wij ons dan af.

U kan alle tussenkomsten nalezen in bijlage.