Gemeenteraad Brugge 26 februari 2019

Op 27 februari 2019, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Economie en ondernemen, Nieuws van de Gemeenteraad

Een goed gevulde agenda op de Brugse gemeenteraad van 26 februari.

De N-VA fractie liet van zich horen en kwam op volgende punten tussen:

Gemeenteraadslid Nele Caus vertaalt het groene engagement van N-VA Brugge in een concreet voorstel op de gemeenteraad van 26/2. Ze lanceert het voorstel voor de implementatie van een Tiny Forest op Brugs grondgebied. Dit voorstel werd door de bevoegde schepen Minou Esquenet alvast positief onthaald en de mogelijkheden worden hiervoor verder bekeken.

Daarnaast breekt Nele Caus opnieuw een lans voor de horeca en meerbepaald voor een soepelere regeling omtrent de terrassen. De uitzonderlijke temperaturen vroegen om uitzonderlijke maatregelen en dus meer terrassen dan de enkele rij op vandaag. Ook hier treedt het stadsbestuur onze visie voor meer stijlvolle terrassen gans het jaar door mét respect voor ons historisch erfgoed bij. Brugge belooft alvast om soepeler te worden voor de winterterrassen.

Pol Van Den Driessche haalde uit naar de nieuwe aanpak van de burgemeester tegenover illegale transmigranten: “Dit beleid creëert wetteloosheid en zorgt voor een aanzuigeffect naar Zeebrugge”.

Om de net overleden hoogleraar en filosoof Etienne Vermeersch (Sint-Michiels) te eren en te blijven herinneren stelt raadslid Martine Bruggeman voor  de nieuwe bibliotheek op de site van de broeders Xaverianen naar hem te noemen. Zijn huis was als een bibliotheek waar hij woonde en werkte. Hij werd in 2008 uitgeroepen tot de meest invloedrijke intellectueel in Vlaanderen.

Aan de Smedenpoort hangt een bronzen schedel die herinnert aan een gebeurtenis uit 1691. Een verrader werd hierbij terechtgesteld en zijn schedel werd aan de poort opgehangen. Weinigen kennen dit waargebeurd verhaal, vandaar dat Martine Bruggeman voorstelt een plakkaatje met wat duiding te plaatsen.

Martine stelde tot slot enkele vragen over de beheersovereenkomst van de Musea en de Vlaamse Gemeenschap.

Gemeenteraadslid Dirk Barbier herinnert aan het Brugs Klimaatplan, ondertekend in juni 2014, waarbij 20% CO2 reductie, 20% energiebesparing en minstens 20% hernieuwbare energie nagestreefd wordt tov van referentiejaar 2011. Hij vraagt deze referentiecijfers op, en wil weten hoe ver wij momenteel staan. Zijn verdere initiatieven realistisch om in 2030 tot 40% minder uitstoot te komen en tegen 2050  klimaatneutraal te zijn? Toch belangrijk, gezien klimaatbewustzijn bij de burger toeneemt, nadat de stem van de scholieren zeker gehoord werd. Het innovatieve zal bepalend worden in het bereiken van de doelstellingen.

Constructieve samenwerking met De Lijn is een absolute must ! In de vervoerregio Brugge moet binnenkort een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt worden.  “Een uitgelezen kans om de strijdbijl met De Lijn vanuit de stad te begraven”, weet fractieleider Geert Van Tieghem.  Het verhaal van de shoppingshuttle is duidelijk een grote, dure flop geworden, door ons van in den beginne voorspeld.  Logisch dat deze vervuilende dieselbus per 1/4/2019 afgeschaft wordt ...

Zeer geregeld passeren in de gemeenteraad dossiers waarbij de stad bij openbare werken met hoge meerkosten wordt geconfronteerd.   Bij de aanleg van de onderdoorgang in de Stationslaan met fietsbruggen naar de Boeveriestraat is er zelfs een schadeclaim van de aannemer van bijna 1 miljoen € …   “De stad moet alles in het werk stellen om dergelijke plotse meeruitgaven te vermijden”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem.  Een goede huisvader kan dergelijke zaken missen als kiespijn … Op de pertinente vragen van Geert wist het voltallige college geen enkel antwoord te geven ...

(Verkeers)veiligheid is een absolute topprioriteit van onze partij.   De initiatieven vanuit de stad om 4 gevaarlijke punten aan te pakken juichen we toe.   “Maar de stad moet ook zijn rol naar hogere overheden vervullen, wat (gevaarlijke) gewestwegen betreft”, stelt fractieleider Geert Van Tieghem. “Zeer bizar dat het stadsbestuur de lijst met gevaarlijke punten, opgesteld door het Agentschap Wegen en Verkeer, nog steeds niet kent”, stelt onze fractieleider vast.

U kan de volledige tussenkomsten lezen in bijlage.