U bent hier
Gemeenteraad van 28 mei 2024: Geert Van Tieghem
Tussenkomsten
1/ Het afscheid van Dirk Barbier.
Het afscheid van Dirk Barbier heeft ons en velen diep geraakt. Met Dirk verliezen we een integere, hartelijke, sociaal voelende, warme man. Een fiere Vlaming in hart en nieren. Een man met het hart op de juiste plaats. Een harde werker, die zich wist te verdiepen in een aantal specifieke thema’s. Een vleugje humor was er ook altijd bij. Zijn guitige glimlach zal ons altijd bijblijven. Binnen en buiten de partij werd hij dan ook oprecht gewaardeerd. Zijn tussenkomsten in de gemeenteraad m.b.t. gezondheidszorg, klimaat en Zeebrugge waren steeds gefundeerd en constructief.
Slaap zacht, lieve Dirk, je blijft altijd in onze harten.
2/ Stadiondossier – arrest Raad Van State.
Het stadiondossier is belangrijk voor onze stad, vandaar deze actuele vraag.
We vernemen zopas het arrest van de Raad van State waarin het besluit van de gemeenteraad van 28 augustus 2023 tot wijziging van de stedelijke stedenbouwkundige verordening op het bouwen, verkavelen en op de beplantingen van de stad Brugge geschorst wordt. De Raad van State schorst de verordening omdat er geen planmilieueffectrapport (plan-MER) voor werd opgemaakt. Anders dan de stad Brugge is de Raad van State van oordeel dat de verordening op het eerste gezicht geen “kleine wijziging” van de bestaande stedenbouwkundige verordening inhoudt en dat er een plan-MER voor moet worden opgemaakt.
De zoveelste ‘koude douche’ voor het Brugse voetbal…
In de gemeenteraad van februari ‘24 waaide nochtans een totaal andere wind. De auditeur van de Raad van State zou verklaard hebben dat de ‘eerste’ plannen van de Brugse ploegen niet botsen met het parkeerreglement (aldus schepen van Ruimtelijke Ordening) (eerste omgevingsaanvraag) Onze vragen :
Waarvandaan komt nu plots deze wending ? Nu, rechters volgen niet altijd het advies van de auditeur. Want juridisch is een afwijking altijd mogelijk … dit is in dat dossier al gebeurd, zeer opmerkelijk toch.
Wat zijn de concrete gevolgen van dit arrest voor de aanvraag van de nieuwe omgevingsvergunning ? (timing, plan B, …)
Welke stappen/initiatieven zal het bestuur in deze ondernemen om het dossier terug op de rails te krijgen ?
(overleg met alle partijen : Vlaamse regering, voetbalploegen, stad, mensen die bezwaar indienen,….)
3/ Spoedprocedure aanbesteding nieuwe boekhoudsoftware.
Belangrijk punt (> 3 miljoen €, op 12 jaar) , de aankoop van nieuwe boekhoudsoftware.
Onze vragen :
De stad zag zich genoodzaakt om te kiezen voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Dit komt zeer uitzonderlijk voor ! Kan de stad dit uitleggen ? De stad wilde blijkbaar kiezen voor een in-house overeenkomst die niet aan de wet op de Overheidsopdrachten onderhevig was. In november 23 was al duidelijk dat dit niet kon … Zijn dat dan ‘onvoorziene omstandigheden’ ? (6 maanden verder) Want vandaag werkt de stad al ten dele met de software van Cevi. (stad en Ocmw hanteren vandaag 2 verschillende boekhoudsystemen, UBW en Cevi)
Het contract met de huidige leverancier vervalt per 31/12/2025. Zal voorzien zijn dat de nieuwe boekhoudsoftware compatibel is voor de ganse groep Brugge (stad, OCMW, Mintus en welzijnsverenigingen) ? Dit lijkt ons een noodzaak ! Zo kan er mogelijk in de toekomst werk gemaakt worden van een financiële consolidatie, waar mogelijk, van de GROEP Brugge. Hiervoor hebben we al meermaals gepleit. Dit zal o.i. een heuse efficiëntiewinst en dito kostenbesparing opleveren. En vooral geconsolideerde cijfers van de GROEP Brugge. (bv schuld ; Brugge 99 miljoen €, OCMW 5 miljoen €, Mintus (125 miljoen €), … M.a.w. een volledig en correct(er) financieel beeld geven van het ganse stadsverhaal.
4/ Jaarrekening Brugge Plus – verdubbeling personeelskosten in amper 5 jaar tijd
Op dit punt gaan we ons onthouden. Wie de voorbije jaren de begrotingen/jaarrekeningen van Brugge Plus vzw analyseert, kan niet kijken naast de fors gestegen personeelskosten.
Op amper 5 jaar tijd verdubbelen de personeelskosten.
((2019 : 1.914.000 € - 33,4 VTE
2023 : 3.440.000 € - 42, VTE
2024 : 4.050.000 € - + 18 %)
Bij het vast personeel is er zelfs een stijging van 35 % op 1 jaar tijd.
Kan het college dit eens uitleggen ? ‘Budgetneutraal’ kunnen we dit noemen.
Dit verhaal komt natuurlijk de stadskas niet ten goede. (o.a. door de diverse loontoelagen) De financiële dienst van de stad stelde dan ook in januari 2024 – meer dan terecht – heel wat vragen m.b.t. deze begroting 2024. Zo wordt de nu reeds gevraagde extraloontoelage van 147.433 € in vraag gesteld. Want uit de provisieberekeningen van het sociaal secretariaat wordt er nu reeds een tekort voorspeld van 147.433 € … dat dan aan het college ter goedkeuring zal voorgelegd worden. En opvallend, dit bedrag zit niet gebudgetteerd in de begroting …
Om al deze redenen onthouden wij ons vanuit onze N-VA fractie. Eén van de belangrijkste uitdagingen van het bestuur in de volgende jaren is het beheersen van de personeelsuitgaven. Moeten we ons hier geen zorgen over maken …?
Opmerkelijk : de schepen had geen enkele repliek op ons verhaal en onze vragen.
5/ Verdere inhuring Huis Van De Bruggeling – inzetten op een snelle verhuizing.
Sedert 1/7/2016 huurt de stad het Huis van de Bruggeling. Onze N-VA fractie was nooit voorstander van deze beslissing. Onze stadsdiensten werden er gehuisvest in een minderwaardig, kil, betonnen pand. Om de exorbitante huurprijs te betalen verkocht de stad destijds zelfs een aantal historische panden in de binnenstad. Geen enkele goede huisvader zou zo’n beslissing nemen… Trouwens, de jaarlijkse huurprijs is vandaag opgelopen tot 806.127, 52 euro (!) …
Ons N-VA voorstel van 16 september 2020 (met media-actie van onze fractie ter plaatse), herhaald in maart 2021, om van rusthuis Minnewater een écht huis van de Bruggeling te maken werd destijds door het college niet serieus genomen en onmiddellijk van tafel geveegd. Medio 2022 kwam het voortschrijdend inzicht en besliste het college om het Huis van de Bruggeling in de toekomst te huisvesten in Huize Minnewater.
De 20-jarige huurovereenkomst voorziet immers een mogelijkheid om na 10 jaar op te zeggen, mits opzegging 2 jaar vooraf. Dus tegen 1/7/2026 … Maar de ingebruikname van het gerenoveerde gebouw voor de administratieve diensten zal realistisch gezien niet klaar zijn tegen 30/6/2026. Er zal dus een overbruggingsperiode nodig zijn … In die context werden onderhandelingen gevoerd met de eigenaar, die resulteren in dit besluit. Dat er snel een akkoord bereikt werd met de verhuurder, lijkt ons ergens logisch … Een nieuwe huurder, die bereid is om zo’n exuberante huurprijs te betalen, zal o.i. niet snel gevonden worden !
De einddatum van het contract wordt gebracht op 30/6/2027, en kan verder om de 6 maanden opgezegd worden. De huurprijs zou iets dalen, omdat er 1 ruimte minder zou gehuurd worden. Wat ons betreft, mag de verhuis plaatsvinden zodra kan, zodat de forse huurprijs wegvalt en de stadsdiensten terug in een fraai historisch pand in eigendom gehuisvest kunnen worden. Een pand met uitstraling, Brugge waardig.
Heeft het college al zich op een concrete timing van verhuis ? Welke streefdatum wordt vooropgesteld ? Hoe verlopen de renovatiewerken in Huize Minnewater ? Het ganse verhaal heeft immers ook een grote budgettaire impact, die voorzien moeten worden in de meerjarenbegroting.
Over een exacte timing kan het stadsbestuur zich niet uitspreken, men denkt wel niet voor 2027 !
6/ Toepassing van gas 2, gas 3 en gas 4 in Brugge – strijd tegen straffeloosheid, inzetten op meer verkeersveiligheid én goed voor de stadskas.
Deze agendapunten mbt een aanpassing van de politieverordening betreffende de GAS -wetgeving zijn we genegen.We verwijzen hiervoor naar onze interpellatie in de GR van januari 24 en onze tussenkomsten in de gemeenteraden van februari en april jl..
Het is een goede zaak om de resterende GAS 2en GAS 3 inbreuken mee op te nemen in ons lokaal handhaving- en sanctioneringbeleid.Want de omzendbrief van het parket West-Vlaanderen heeft toch wel onze wenkbrauwen doen fronsen.Er wordt gemeld dat de vervolging van licht en zwaar gemengde inbreuken (gas 2 en gas 3) binnen het strafrecht de laagste prioriteit hebben, wat in de praktijk vaak zal leiden tot het seponeren ervan en straffeloosheid.
(gas 2 : nachtlawaai, beschadiging van goederen, ….)
(gas 3 : vernieling van motorvoertuigen, …)
Wanneer het materieel nadeel kleiner of gelijk is aan een richtwaarde van 1000 €, wenst het parket geen vervolging meer in te stellen.
Het is een goede zaak dat het lokale bestuur deze inbreuken opneemt binnen de GAS regelgeving.Straffeloosheid kan nooit de bedoeling zijn.
En vanaf juni 2024 starten we met GAS 4 (vnl. inbreuken op het verkeersbord C3/autoluwe/autovrije zone, verkeersbord f103 voetgangerszone en verkeersbord F111 fietsstraat)
Een andere aanpak als vroeger :
“NIET meer boetes, maar een aantal inbreuken integreren in de Brugse GAS-regelgeving, en niet meer onder het strafrecht”. Deze inkomsten komen binnenkort in de stadskas terecht, niet meer in de federale kas. Dit gaat niet om een habbekrats, ze worden nu al begroot op meer dan 3 miljoen €/jaar …. Naast de mogelijkheid van een geldboete moeten we zeker ook blijven inzetten op de alternatieve straffen, zijnde gemeenschapsdienst én bemiddeling.
Gas 5 (lichte snelheidsovertredingen in zones van 30 of 50 km/uur – max.20 u te snel) wordt niet opgenomen in de reglementen, op aanbeveling van het Parket West-Vlaanderen. Zeer bizar, deze argumentatie … Sedert 1/2/2021 heeft een lokaal bestuur immers de mogelijkheid om deze overtredingen via een gasboete te regelen.
Maar Gas 5 biedt -- volgens de omzendbrief van het parket -- geen meerwaarde in de verkeershandhaving. Dit klopt ten dele voor buitenlandse overtreders en rechtspersonen …. Het schoentje knelt echter elders …Reeds in juni 2021 vroeg de VVSG aan Vlaams minister van Mobiliteit om een hersteldecreet te maken en al deze juridische en praktische problemen aan te pakken….Tot dusver zonder enig resultaat.Desondanks merken we toch op dat er heel wat West-Vlaamse gemeenten de voorbije jaren GAS 5 wel ingevoerd hebben (Oostende, Kortrijk, Veurne, Middelkerke, De Panne, Izegem, Lo-Reninge, Koksijde, Hooglede, Roeselare, …)Brugge is in West-Vlaanderen toch wel de opvallende afwezige.Is daar een reden voor?
Hoe dan ook is het goed dat alle ontvangsten voortaan naar onze stadskas gaan, en niet langer naar de federale kas.Met deze middelen kan de stad Brugge ook blijven investeren om de huidige verkeersinfrastructuur te verbeteren en nog veiliger te maken.Denk maar aan de (her)aanleg van straten, fietspaden en voetpaden. Dit zal ook de kans op ongevallen verkleinen en de verkeersveiligheid in onze stad ten goed komen.
Ook op al onze vragen kregen we zo goed als geen antwoorden. We denken dat verkeersveiligheid een topprioriteit moet zijn van ieder bestuur en dat vergt nu eenmaal financiële middelen, die we best in eigen beheer houden !