Tussenkomsten door Geert Van Tieghem, gemeenteraad 30 en 31 mei 2023

Op 30 mei 2023, over deze onderwerpen: Beleid en financiën, Nieuws van de Gemeenteraad, Sport, Veiligheid

1/ Jaarrekening 21 Brugge Plus  -  hoge kosten, weinig transparantie en soms gebrek aan kwaliteit

Vanuit onze N-VA fractie onthouden wij ons op dit punt, in analogie met onze stemgedrag in de Raad van Bestuur.   We kunnen  geen mandaat geven aan de burgemeester om de jaarrekening 2022 goed te keuren, daar wij ons op de raad van bestuur onthouden hebben. Hiervoor hadden we diverse redenen.

De personeelskosten (2,8 miljoen €) blijven op een heel hoog niveau (+ 30 % in vlg met 2020),  idem de subsidies vanuit de stadskas (6,4 miljoen €), het verhaal van de omstreden, zwarte/dure (lelijke) kerstcontainers, de te hoge prijs en kwaliteit van de Lichtwandeling Wintergloed de voorbije 2 jaar (in 2023  kiest men nu toch voor een andere leverancier), de snelle aanstelling van een trajectcoördinator,  het financiële debacle/einde van Kook-Eet (verlies 500.000 €),  en dergelijke meer.

Deze zaken komen altijd retroactief aan bod in de (weinige) raden van Bestuur …  Als bestuurslid kunnen alleen maar acteren van wat er al beslist werd …  Proactief worden wij als oppositieraadslid daar helemaal niet bij betrokken.

Om al die redenen onthouden we ons op dit punt

2/ Jaarrekening politie dienstjaar 2022  –  investeren in veiligheid vereist voldoende financiële slagkracht

Vooreerst wensen wij vanuit onze N-VA fractie korpschef Dirk Van Nuffel en zijn bijna 500 manschappen hartelijk te danken voor hun inzet, 7 dagen op 7, om onze geliefde stad veilig en leefbaar te houden.    De financiële resultaten van de politie  hebben we natuurlijk ook even onder de loep genomen.   Deze waren relatief beter dan in 2021.  Het begrotingsresultaat van het dienstjaar 2022 vertoont  terug een positief resultaat van 1,9 miljoen euro. In 2021 noteerden we nog negatieve getallen.

De opbrengsten zijn beter dan gebudgetteerd (51,16 miljoen euro) en de uitgaven idem dito (47,89 miljoen euro).  We baseren ons op de gegevens uit de resultatenrekening.

Wat de personeelskosten betreft, merken we op dat deze stijgen van 36,5 miljoen euro naar 38,3 miljoen euro, een stijging met minder dan 5 %.  Opmerkelijk, in een jaar met een inflatie met > 10 % …  Begroot was 42,4 miljoen €.   Een kleine berekening leert ons dan ook dat het politiekorps kampt met een structureel tekort van bijna 11 % … (begroting : 485 personeelsleden)

Klopt deze berekening ?   Welke acties zal de stad ondernemen om dit tekort terug te dringen tot aanvaardbare proporties ? Of rekent men op de federale overheid?  Kunnen alle politionele opdrachten nog correct/tijdig vervuld worden ?

De politiebegroting is immers vooral een personeelsbegroting, > 80 % van de uitgaven zijn immers personeelsuitgaven.  Wat ontvangsten betreft, rekent de politie op de stad voor 2/3 en voor 1/3 op de federale overheid.  En toch wel zeer opmerkelijk : in 2019 bedroeg de stadsdotatie 30,25 miljoen euro, in 2022 was deze 30,75 miljoen euro …  amper 500.000 euro hoger.  (1,6 % … versus inflatie ongeveer 14 % …   )

Ter vergelijking., de federale basisdotatie steeg in dezelfde periode 2019-2022 met meer dan 13 %!

Door dit stadsbeleid is het dan ook logisch dat de politie reeds meerdere malen genoodzaakt was om zijn reserves aan te spreken …  Maar deze zijn eindig uiteraard en zakken verder naar het nulpunt.  De spaarpot (reserve) is (bijna) op, daar waarschuwen we al jaren voor, net zoals bij de stad trouwens.   Nu staat dit trouwens  letterlijk in de stukken ‘23 vermeld …  “Voor 2024 zal het niet meer lukken om de Boni van de vorige dienstjaren aan te wenden, maar zal een significante verhoging van de stedelijke dotatie voor de politie onvermijdelijk zijn door o.a. een hollende inflatie en toename van de personeelskosten. “ (stadsdotatie 2024/2025 : 32,9 miljoen euro)

Logisch gevolg is dan ook dat de politie moet leningen gaan afsluiten.   (11 miljoen € in 2022)  De schulden bij de politie in 2022 fors stijgen naar 31,82 miljoen euro  (+ 55 % - versus 20,51 miljoen in 2021).

U weet dat onze N-VA fractie zich hieromtrent zorgen maakt, gelet op onze veelvuldige tussenkomsten in eerdere raden.   Veiligheid is en blijft meer dan ooit een fundamenteel basisrecht van eenieder. Meer investeren in veiligheid, in de ruime zin van het woord,  is voor onze N-VA fractie een absolute topprioriteit,  maar vereist ook voldoende financiële slagkracht.

Politie staat immers voor bijzondere uitdagingen.  Denken we maar aan de strijd tegen drugs én geweld, de eigendomsdelicten, het waarborgen van verkeersveiligheid, de strijd tegen de cybercriminaliteit,  …  Een meer kordate, daadkrachtige en efficiënte aanpak op al deze terreinen is noodzakelijk.

Vanuit onze N-VA fractie betuigen we dan ook met diep respect onze warme dank aan alle politiemensen voor hun dagdagelijkse inzet. Onze politiemensen verdienen ook steeds onze dank en ons diep respect, want helaas is dit niet zo. Op politiek (ook de lokale !)  en magistratuur ligt in deze een verpletterende verantwoordelijkheid.  Geweld tegen politie en hulpverleners is compleet onaanvaardbaar.  Een zero-tolerantie voor geweld tegen orde- en hulpdiensten is een absolute noodzaak !  Veiligheid is een BASISRECHT, RESPECT voor onze politie een BASISPRINCIPE.  Op welke wijze denkt de stad hierin een rol te vervullen ?  (sensibilisering, onderwijs, ….)

Politie, blijf waakzaam, ook financieel.

3/ Renovatie en financiering Brugse atletiekpiste ….. eindelijk een sportieve spurt i.p.v. een slakkengang!

We verwijzen naar onze tussenkomst in de gemeenteraad van vorige maand en diverse eerdere tussenkomsten.

En zie, .. een maand later is er een doorbraak !   We hadden vanuit onze N-VA fractie andermaal opgeroepen om geen tijd meer verloren te laten gaan en aan tafel te gaan zitten m.b.t.  o.a. de financiële invulling van het verhaal.   De Brugse atletiekpiste verkeert al jaren in een krikkemikkige staat en het EK juniores 2025 is op komst.   M.a.w. de renovatie van de atletiekpiste is zeer urgent. De totale renovatie van de atletiekpiste wordt op 2,2 miljoen euro geraamd, waarvan 1.844.920 euro ten laste van de stad Brugge, op basis van hat aantal gebruiksuren per partner.  (83,86 %) Wellicht knelde daar het schoentje ?    Via de investeringscampagne ‘sportspurt’ van Sport Vlaanderen zou Brugge wel ong. 840.000 € subsidies kunnen bekomen.

Welke concrete timing is er nu verder voorzien ?   (na het BK van 29/30 juli 2023 alvast)   Wordt ook de bouw van de reeds jaren gevraagde kleine kantine voor de diverse sportclubs meegenomen ?

4/ Hernieuwde samenwerkingsovereenkomst masterplan Sport Vlaanderen – graag een hogere versnelling

Onze N-VA fractie onderschrijft volmondig de intenties van de belanghebbende partijen (Sport Vlaanderen, stad Brugge en hogeschool Howest) om de site van Sport Vlaanderen Brugge verder te ontwikkelen tot een innovatieve en sportieve ontmoetingsplaats voor eenieder.  In dit kader moet Sport Vlaanderen Brugge het “Sport Silicon Valley” worden.  De lokale verankering van onze Brugse sportclubs is van fundamenteel belang.   Op tafel ligt nu de hernieuwde samenwerkingsovereenkomst op tafel tussen vernoemde partijen.  De vorige samenwerkingsovereenkomst dateert reeds van 24 september 2019, het Masterplan van augustus 2021 …. Hopelijk kunnen we toch wat verdapperen, ja, een spurt inzetten en een marathon vermijden.   Jawel, dit sportieve verhaal gaat wat ons betreft toch wel heel (te)l traag vooruit … We lezen vooral dat men verder wenst te onderzoeken hoe het masterplan gerealiseerd kan worden …  Het is duidelijk dat het mogelijk vooral een financieel vraagstuk is/wordt …  Gelukkig wordt binnenkort prioritair wel gestart met de effectieve renovatie van de atletiekpiste, gelet op de organisatie van het EK Juniores in 2025  (niet 2024 zoals verkeerdelijk vermeld in de overeenkomst).In de hernieuwde samenwerkingsovereenkomst lezen we wel dat er een haalbaarheidsonderzoek wordt opgestart voor de mogelijke realisatie van een volwaardige infrastructuur voor basketbalvereniging Avanti Brugge. Uiteraard gunnen wij deze ambitieuze basketbalclub een nieuwe locatie. Maar dit zou gebeuren in de zone waarop vandaag op de site de outdoor wielerpiste gesitueerd is.  “De piste zou onderbenut zijn”, volgens de schepen,  lezen we in de krant …   M.a.w. de wielerbaan Patrick Sercu, daterend van nog maar 2007 en nog in een prima staat, zou volledig verdwijnen …  Logisch dat dit bij wielerliefhebbers de nodige commotie teweegbrengt.  West-Vlaanderen heeft immers maar 3 wielerpistes … De wielerpiste is een onderdeel van onze typische Vlaamse sportidentiteit. Daar worden onze Flandriens gevormd. Dat moeten we dan ook koesteren.

Dat deze site bijna niet gebruikt wordt, is niet correct.  Heel wat (sport)verenigingen/scholen gebruiken deze toch wel frequent.  Zo ook de Vlaamse Wielerschool en Cycling Vlaanderen, om jonge rennertjes veilig op te leiden.   Waar moeten zij dan heen ?

Is er dan geen plan B mogelijk in dit dossier voor het basket? (andere locatie)  Of volgend creatief voostel : een (overdekte) wielerpiste met op het binnenplein een basketbalterrein.    Kijk bv naar het Wielercentrum Eddy Merckx in Gent : het binnenplein kan voor uiteenlopende sporten gebruikt worden gaande van badminton, handbal, volleybal en korfbal.   We vragen alvast aan de stad Brugge om dit voorstel te onderzoeken.

Hoe dan ook moet de stad Brugge de ambitie hebben om de site van Sport Vlaanderen Brugge om te vormen tot een hypermodern sportdomein.  Zo zetten we Brugge in de markt als dé sportieve stad van Vlaanderen !