N-VA Brugge viert de Vlaamse feestdag

Op 11 juli 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws en activiteiten
Vlaamse feestdag N-VA Brugge

De Brugse N-VA-verkozenen en -bestuursleden wensen u een hele mooie Vlaamse feestdag.

Als Vlaams-nationale partij streven wij naar een zelfstandiger Vlaanderen. We zijn ervan overtuigd dat dit beter en rechtvaardiger is voor u en alle Vlamingen. Brugge en verscheidene Bruggelingen speelden een belangrijke rol in onze lange strijd voor meer zelfbestuur. Dus mogen wij de komende dagen - en zeker op 11 juli - stevig vieren! Neem daarom een kijkje in onze agenda en ontdek welke activiteiten we allemaal gepland hebben op 8, 10 en 11 juli naar aanleiding van de Vlaamse feestdag.

Bent u ook een fiere Vlaming en wilt u met ons meewerken?

E-mail ons dan op brugge [at] n-va.be of like ons op Facebook

Vlaenderen die Leu!

Het 11 julifeest is de nationale feestdag van Vlaanderen. De datum zit vol symboliek: op 11 juli 1302 vond de Guldensporenslag plaats. Enkele duizenden Vlamingen - onder wie heel wat Bruggelingen - versloegen toen het veel sterkere Franse ridderleger bij Kortrijk, een unicum in de krijgsgeschiedenis.

In die tijd wou de Franse kroon het rijke Vlaamse gewest annexeren. Na de overwinning raapten de Vlamingen de gouden sporen van de verslagen ridders op het slagveld op en hingen ze op aan de gewelven van de Kortrijkse Onze-Lieve-Vrouwekerk. Vandaar de naam van deze veldslag.

De gebeurtenissen in 1302 zorgden er niet alleen voor dat Vlaanderen zelfstandig bleef, het leidde ook tot de eerste vormen van democratisch bestuur in onze contreien.

'Vlaenderen die Leu' is een strijdkreet die ontstond na de Guldensporenslag in 1302.