Gemeenteraad van 29 januari 2024 Geert Van Tieghem

Interpellaties

1/ Aanpassing GAS-wet – zal Brugge actie ondernemen?

Op 23 november 2023 keurde het Vlaams parlement de aanpassing van de Wet op de Gemeentelijke Administratieve sancties goed.De vernieuwde GAS-wet is bedoeld om het gebruik van dit instrument te verbeteren en efficiënter te maken op lokaal niveau.

Zo stijgt voor volwassenen het boetedrag naar 500 €, waardoor lokale besturen strengere straffen kunnen opleggen voor ernstige overtredingen of herhaalde vergrijpen.(zwerfvuil, sluikstorten, peukenvervuiling, geluidshinder, wildplassen…)De GAS-overtredingen in onze stad zijn al jaren in stijgende lijn en bereikten in 2022 een record.

Zal de stad Brugge haar GAS-reglement spoedig aanpassen in functie van de nieuwe Vlaamse regelgeving ?

2/ Afschaffen AXI-bonnen

Sedert 1/1/2024 werden de AXI-Bonnen (stiekem) afgeschaft. (jaarlijkse kortingsbonnen voor alle Bruggelingen van 3 tot 18 jaar van 10 €, 50 € of 75 €)Ze gaan voortaan op in de Uitpas regio Brugge.

Onze vragen :

Wat is de reden van de afschaffing van de Axi Bonnen ?  Ieder Brugs gezin met kinderen kon er gebruik van maken, nu niet meer.
Met welke instanties is er voorafgaandelijk overleg geweest ?  (jeugdraad, jeugdverenigingen, …) Welke communicatie werd er hieromtrent gevoerd ?
Hoeveel bedroeg de jaarkost van de Axibonnen de voorbije 3 jaar ?
Wat zal de gebudgetteerde impact zijn voor 2024 voor de stadskas ? (vlg.  Uitpas versus Axibonnen)
Wie een beperkt budget heeft, heeft recht op een Uitpas met kansentarief.  (men betaalt alzo maar 20 %)  Maar de organisator, als lokale erkende vereniging, die toetreedt tot het systeem van de Uitpas,  is wel verplicht om 10 % van de kostprijs ten laste nemen. (stad 70 %) Is de heer schepen zich bewust van dit (ongewild ?) effect ?

3/ Herbruikbare bekers – waarom geen waarborg ?

Tijdens de Warmste Week in Brugge was er de wettelijke verplichting om gebruik te maken van herbruikbare bekers.

Bijna 45.000 herbruikbare bekers zijn verdwenen of kapot gegaan, zowat één vijfde van de hele voorraad.

Dit is voor de stad een verliespost (> 10.000 €), maar anderzijds was dit ook ingecalculeerd, volgens de heer burgemeester.

Waarom werd er niet gewerkt met een waarborgsysteem, zoals bij zoveel evenementen in ons land ?    (Gentse feesten, voetbalclubs, andere steden en gemeenten, Vlaanderen feest,  …)  Het beloningssysteem was duidelijk niet attractief genoeg en de controle helemaal niet sluitend.  Zal de stad hier lessen uit trekken ?