Gemeenteraad van 27 en 28 november 2023: Geert Van Tieghem

Interpellaties

 

Interpellatie : asbestprobeem Centrale Garage

We verwijzen naar de reportage van Focus dd. 23/10/2023 m.b.t. het asbestprobleem in de Centrale Garage van de Stad Brugge langsheen de Peter Benoitlaan.  Volgens de stad is/was er niets aan de hand.   Volgens werknemers werd het probleem al sedert 2016 aangekaart en was dit ook bekend aan de stad …  In 2020 werden opnieuw tests uitgevoerd waarbij de aanwezigheid van asbest werd vastgesteld.   Maar er werd nooit opgetreden tot datum van 23/10/23 waarop de Centrale definitief vergrendeld werd omwille van een grote aanwezigheid van vrijgekomen asbest.   Hieromtrent volgende vragen :

Kan de stad sedert 2016 de evolutie schetsen op dit vlak?
Werden er sinds 2020 nog werkzaamheden in het bewuste gebouw uitgevoerd door personeelsleden van de stad Brugge ?
Klopt onze informatie dat pas in augustus 2023 (na beschadiging dakgebinte) tests werden uitgevoerd om asbest op te sporen ? Volgens verklaringen in de pers zouden er echter jaarlijks stalen genomen zijn.  Klopt dit ? En zo ja, wat is er met deze stalen concreet gebeurd ? 
Klopt het dat de voertuigen, na het moment van verzegeling van de garage op 23/10/2023, in allerijl naar een andere locatie werden verplaatst ?  
Werd dit verhaal wel correct en tijdig naar alle betrokken stadsmedewerkers gecommuniceerd ?  Het gaat tenslotte om hun volksgezondheid.

 

Interpellatie : fietsveiligheid in Brugge

Op donderdag 26/10/2023 zette de Brugse politie een grootschalige verkeersactie op poten in de Brugse binnenstad (Markt).Heel wat tweewielers werden onderworpen aan een controle.Slechts 76 van de 215 tweewielers kreeg een ‘goed rapport’ … de andere niet.Dat zijn in onze stad toch wel zeer teleurstellende cijfers.

Welke acties (proactief en reactief)zal het stadsbestuur nemen om deze resultaten te verbeteren ?

 

Tussenkomsten

 

Vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020 – 2025 – geïntegreerd stad Brugge en OCMW BRUGGE –  meer dan ooit inzetten op meer zuinigheid en efficiëntie

Traditiegetrouw wensen wij vooreerst een dankwoord te richten aan mevr. schepen Van Volcem en aan  de financieel directeur mevr. Brouckaert, samen met haar volledig financieel team, voor de deskundige opmaak van de vierde aanpassing van het meerjarenplan van deze legislatuur. Jammer dat we amper 10 dagen tijd krijgen om het werkstuk (600 blz) te doorworstelen, maar we hebben alvast terug een korte analyse gemaakt tijdens een aantal zeer korte nachten. 

Het meerjarenplan behelst zowel de stad als het OCMW, inhoudelijk én financieel.  Het gaat in deze wel om Budgetcijfers …  (geen rekeningcijfers)

 

Wat leren ons de financiële cijfers ?

Laten we positief beginnen.  De cijfers zijn grosso modo iets beter, dan deze die we lezen in de vorige (derde) herziening van het meerjarenplan.

Vooral onze exploitatieontvangsten 2023 gaan er aanzienlijk op vooruit in vgl. met de derde herziening, dankzij onze 3 voornaamste sponsors ! (+ 21 miljoen €)  Het gemeentefonds (dotatie vanuit de Vlaamse overheid)  klokt af op 103,3 miljoen €, een historisch record !  Ook bij andere investeringsprojecten doet Vlaanderen meer dan ooit zijn duit in het zakje  (o.a.BRUSK – 27 miljoen €) 

De aanvullende personenbelasting zou > 50 miljoen € opbrengen (tweede record - + 11 miljoen in vlg. met 2022), dit dankzij de hardwerkende Bruggeling.  Activeren – daar moeten we nog meer werk van maken in onze stad. En werken moet meer lonen  …   We zijn het land met de hoogste loonkloof (verschil loonkost versus nettoloon).  Miljoenen werknemers zullen het binnenkort merken als ze hun eindejaarspremie ontvangen …  1 € netto voor werknemer, versus minstens 2 € voor de overheid … 

Driemaal is scheepsrecht – ook de opcentiemen onroerende voorheffing zouden meer dan 62 miljoen € ontvangsten genereren, een derde record ! 

En dan is er nog een gulle weldoenster van 6,5 miljoen € …    een vroegtijdig Sinterklaasgeschenk, dat we wellicht niet ieder jaar zullen meemaken.  Maar eenieder is zeer welkom …

Onze exploitatieontvangsten 2023  zouden dan ook een historisch record optekenen, nl. 389,5 miljoen € (stijging met > 42 miljoen €), in vgl. met 2022 ! 

Gelukkig !  Want onze exploitatie-uitgaven gaan er ook nogal fors op “vooruit” …   (369 miljoen €).

De personeelskosten 2023 stijgen door naar meer dan 136 miljoen € … (op 4 jaar tijd : + 37 % - 2020/2024)    Inflatie en indexsprongen zijn moeilijk te voorspellen, maar de continue groei van personeel in de stad en (verstopt in) stedelijke vzw’s de voorbije jaren kan niemand ontkennen.   In 2016 telden we 1311 VTE, in 2024 staan 1411 VTE op de teller.   (+ 100 VTE, zonder personeel in verbonden stedelijke entiteiten)  “Budgetneutraal” – het codewoord dat nogal vaak in ieder besluit van de schepen van personeel lezen -- kunnen we dat niet noemen … integendeel.

(snel gerekend, een bijkomende kost van plusminus 10 miljoen €/jaar)

De tijdelijke personeelsstop medio 2022 was geen dag te vroeg, integendeel.  Ook het ziekteverzuim piekte in 2022 (8,42 %) ! Dé uitdaging in de volgende jaren zal dan ook zijn om de loonlasten onder controle te houden.  (>40 % van de kosten)

In het verleden werden de centen van de Bruggelingen niet steeds als een goede huisvader beheerd. (miskoop van kerstcontainers,  dure studies, dure ontwerp nieuw logo musea, huurprijs ‘Huis van de Bruggeling’, de Brugse centrumshuttles (graag integratie in aanbod De Lijn), laattijdig herzien van onze verzekeringen, enz).

Het financieel bewustzijn bij de stadsdiensten kan en moet groeien.    Ook b.v. bij de Brugse welzijnsverenigingen, waarbij we opmerkelijk vaststellen dat in de aanpassingen van het meerjarenplan vanaf 2023 bijna overal een NEGATIEF exploitatieresultaat wordt opgetekend.    Logisch, als we  -- bij wijze van voorbeeld -- vernemen dat sedert 2019 sommige ontvangsten niet meer geïndexeerd werden ….   Zo maak je natuurlijk financiële putten !

De uitgaven zullen we beter moeten beheersen, daarom pleiten wij al langer om eens een audit langs kostenzijde uit te voeren. Ons land zit met een overheidsbeslag van 56,5 % …. (record) Dit is onhoudbaar.  Wie dat niet inziet, is ziende blind.  (België heeft trouwens de op 1 na slechtste begroting in de eurozone – ook Europa merkt dit op – 4,6% ofte 27 miljard € - federale schuld overstijgt vandaag de 500 miljard €)

Ook de vele miljoenen werking- en investeringssubsidies in Brugge moeten we eens tegen het licht durven te houden.  Hoever staat het trouwens met de online stedelijke subsidiedatabank, door eenieder raadpleegbaar, cfr. ons voorstel in de gemeenteraad van april 2021 ? Burgers hebben het recht te weten hoe de overheidsmiddelen besteed worden.

Investeren doet stad Brugge met verve.  Investeren moeten we doen natuurlijk, maar het huidige investeringsritme aanhouden lijkt ons financieel onmogelijk.  We zullen keuzes moeten maken en de tering naar de nering zetten.   Trouwens, tijdens deze legislatuur noteren we ieder jaar een negatief saldo ‘exploitatie en investeringen’ !  

Ook het budgettair resultaat van het boekjaar is ieder jaar negatief, behalve in 2022.  (16,7 miljoen €)  Maar in 2022 zitten wel leningen vervat ten belope van 45 miljoen €. En in 2023 en 2024 staan er ook leningen gepland van resp. 30,5 miljoen € en 50 miljoen €.  Gelukkig geen bulletleningen meer (leningen waarbij je pas op de einddatum het kapitaal in 1 keer moet terugbetalen)  Van deze truc, om de cijfers op te smukken en de toekomst te hypothekeren,  zijn we in 2024 van af, laten we hopen ! (16 miljoen €)  Maar de stijgende rentelasten zullen we wel in het oog moeten houden.  (op 2 jaar tijd zijn deze meer dan verdrievoudigd)

Maar vandaag zijn LENINGEN wel NOODZAKELIJK, willen we uiteindelijk een positief beschikbaar budgettair resultaat (= SPAARPOT) genereren, ons opgelegd door de Beleids- en Beheerscyclus. 

Op het einde van deze legislatuur (2024) is onze Brugse spaarpot geslonken naar amper 6,8 miljoen €.  (weet dat we van boven de 100 miljoen € kwamen in 2013) 

Dit ondanks de toch wel fors gestegen verkopen van gebouwen en terreinen.  (budget 20 -25 : 55 miljoen €)  De stadsschuld zou verdubbelen in deze legislatuur.   (van 77 miljoen € naar 151 miljoen €) Weet dat dit zonder de schulden is van Mintus en welzijnsverenigingen.  (> 150 miljoen €) We herhalen onze oproep : waarom maakt de stad geen werk van een  financiële consolidatie van OCMW, MINTUS en alle welzijnsverenigingen ? Wat houdt ons tegen?   Want laten we eerlijk zijn, welk raadslid ziet nog de bomen doorheen het financiële, complexe bos ...  ?    Om nog te zwijgen van de diverse stedelijke vzw’s of autonome gemeentebedrijven …   Nu onze stadsfinanciën doen het gelukkig beter – lees : minder slecht – dan deze in sommige andere centrumsteden   (Gent, Mechelen, Oostende, …)  U weet wie daar aan het politieke roer zit …   

Maar de (stads)schuld is er … en zal NIET vanzelf verdwijnen. Het legt een enorme hypotheek op onze kinderen/kleinkinderen.  Sommige (linkse) politici dachten daar vroeger anders over … niet ? 

Louter financieel gezien is het niet doorgaan van een fusie met een andere randgemeente dan ook zeer jammer, eigenlijk een gemiste kans.  Het zou stad Brugge vanuit Vlaanderen de jackpot van 50 miljoen € opleveren. We hebben nog tijd tot 31/12/2023 ….  maar we denken/vrezen/vermoeden dat het bestuur in deze geen plannen meer heeft ….  (26 Vlaamse gemeenten deden het wel, w.o. Antwerpen en Hasselt) We vragen ons wel af of de stad hiervoor wel voldoende inspanningen heeft geleverd … 

Nu, onze financiën staan onder hoogspanning en hebben uiteraard fors geleden onder een opvolging van crisissen. Ook dit moeten we niet ontkennen.

 Ondanks de stijgende schuld moeten we wel blijven investeren, laat dat duidelijk zijn,  maar we pleiten meer dan ooit wel voor (meer) zuinigheid, financiële voorzichtigheid en waakzaamheid. We moeten zeker niet opteren voor belastingverhogingen, maar we moeten wel op zoek gaan naar efficiëntiewinsten en kostenbesparingen. Langs kostenzijde is er o.i. nog veel werk aan de winkel …   Investeringen moeten we durven kritisch voor het licht te houden. Het huidige investeringsritme van de stad is o.i. onhoudbaar.  Sinterklaas komt niet elke dag langs … alleen rond 6/12 ! Het zal belangrijk zijn om de juiste investeringskeuzes te maken. 

Stad staat voor bijzondere financiële uitdagingen.  Hieraan wil onze N-VA  fractie steeds constructief aan meewerken.

Dank.

 

Formatiewijziging dienst musea met het oog op BRUSK – een budgettaire uitdaging

Het ambitieuze museumproject BRUSK, waarin Brugge én Vlaanderen fors investeren, krijgt dag na dag meer vorm.  Het wordt straks het kloppende hart van een bruisende museumsite. 

Vandaag ligt de formatiewijziging en de personeelsbehoeften dienst musea met het oog op de komst van  BRUSK (en de Erfgoedfabriek) op tafel.   Onze vragen/opmerkingen :

Ten opzichte van de actuele bezetting worden 18 bijkomende functies gecreëerd. In  de jaren op internationaal ambitieniveau komt daar nog heel wat tijdelijk personeel bij.  Geraamde extra kostprijs 2026 personeel : bijna 3 miljoen €.   De middelen (Kenniscentrum, Vlaamse Gemeenschap, stichting Van Caloen, …) die ingezet worden om de formatiewijziging te bekostigen zijn ruim onvoldoende. Nu we zicht krijgen op de middelen, was het net de bedoeling om een nieuwe formatiewijziging voor te stellen.  Maar het financiële plaatje klopt niet …  Streven we in deze niet naar budgetneutraliteit ?   (Vlaanderen kende zo net aan de Brugse musea een werkingssubsidie toe van 2.758.000 € voor 5 jaar) Worden er geen mensen van de musea die we de voorbije jaren definitief sloten (Gentpoort, Guido Gezellemuseum, Archeologiemuseum …)  overgeheveld naar BRUSK ?
In het collegebesluit van 18/9/202 wordt een inschatting gemaakt van alle kosten en alle ontvangsten inherent aan BRUSK voor wat het jaar 2026 betreft.  11,8 miljoen € kosten versus 4,8 miljoen € ontvangsten …  tekort dus van 7 miljoen €.  Is het opgestelde businessplan wel realistisch ?   We denken dat we de inkomsten/uitgaven verder moeten verfijnen, teneinde te streven naar een zo juist mogelijke kosten-batenanalyse voor de volgende jaren.  (het volledige plaatje in kaart brengen) Nu, Brusk brengt onrechtstreeks ook geld op voor de stad en de lokale economie. Werden er hiervan berekeningen gemaakt ?

 

Nieuw belastingreglement op het verstrekken van logies – inzetten op digitalisering én sluitende controle

Vanaf 1 januari 2024 zal het mogelijk zijn om online via een door het stadsbestuur aangeboden digitaal registratiesysteem het aantal overnachtingen per logies per kwartaal in te vullen.  Zo kan de logiessector sneller, gebruiksvriendelijker en efficiënter zijn register- en aangifteplicht in toepassing van het belastingreglement vervullen.  (3,75 € p.p. voor de kamer gerelateerde logies en 1,5 € p.p. voor de terrein gerelateerde logies)

Onze N-VA fractie onderschrijft uiteraard deze veel efficiëntere werkwijze vanaf volgend jaar.  In casu gaat dit trouwens over een zeer belangrijke inkomstenbron voor de stad, ong. 7,7 miljoen € op jaarbasis.     Twee opmerkingen/voorstellen :

Waarom wordt ook nog de mogelijkheid geboden om de aangifte in te dienen via een papieren versie (= registerbladen)?    O.i. kan toch gepleit worden om de elektronische aangifte te verplichten.  (cfr. talrijke andere verplichtingen in ons land die al jarenlang uitsluitend online kunnen – v.b. dimona aangifte personeel)
Op welke wijze gebeur(d)en vanuit de stad controles op deze kwartaalaangiftes ?  (juistheid, tijdigheid, … )

 

Begroting politie anno 2024  - wees waakzaam, ook financieel

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Dank aan mevr. Brouckaert, financieel beheerder, en de heer Micholt, hoofdboekhouder en al hun medewerkers om de stukken van deze politiebegroting ‘24 op te stellen.  En ook een dankwoord aan de nieuwe korpschef Yves Roty en zijn bijna 500 manschappen voor hun dagdagelijkse inzet om onze ‘scone’ stad veilig en leefbaar te houden !  Veiligheid is een basisrecht en onze politiemensen garanderen ons dit ! 

De stukken hebben we intussen reeds grondig doorgenomen. Dat heeft u burgemeester wellicht reeds vernomen. We hebben terug ons steentje kunnen bijdragen bij het financieel bijsturen van de politiebegroting.

Wat valt ons op bij het doornemen van de begroting 2024?

De verhoging van de stadsdotatie van 31 miljoen naar 32,9 miljoen €, de eerste significante verhoging in jaren.  In de afgelopen 4 jaar (2019 -2022)verhoogde het bestuur de dotatie met amper 2,4 % (van 30,25 miljoen € naar 31 miljoen €) , de inflatie steeds in diezelfde tijdsspanne met bijna 20 % !  De politie heeft dan ook de afgelopen jaar meermaals hun spaarpot moeten aanspreken …   maar deze is eindig ! 2/3 van de ontvangsten komen immers van de stad via deze stadsdotatie, 1/3 is een federale dotatie.    
Sedert 2023 dekken de begrote ontvangsten de begrote uitgaven niet meer …  (5 à 6 miljoen € tekort op eigen dienstjaar) – weet de politiebegroting vooral een personeelsbegroting is  (>80 %) Hoe zal u het tij keren, vragen we ons dan af ?  
De overuren en weekenduren van het personeel pieken in 2024 (resp. bijna 1,5 miljoen € en bijna 3 miljoen € - recordniveaus)   Dit wijst enerzijds op de noodzakelijke flexibiliteit van onze mensen, anderzijds ook op een structureel tekort in het korps.  (35 man ?)  Alle initiatieven/inspanningen om kwalitatieve politiemensen te vinden/te houden zijn dan ook meer dan noodzakelijk.  (kwaliteit boven kwantiteit)  Welke (bijkomende) initiatieven zal het bestuur nemen ?

Vanuit onze N-VA fractie onderschrijven wij de prioriteiten van het Zonaal Veiligheidsplan 2020-2025.  Strijd tegen drugs, aanpak van eigendomsdelicten en inzetten op meer verkeersveiligheid zijn wat ons betreft fundamenteel belangrijk. Ook de fors gestegen informaticacriminaliteit waar ook in Brugge steeds meer mensen en bedrijven het slachtoffer van worden, vergt een deskundige aanpak.  We lezen dat het vinden van onderlegd politiepersoneel voor deze opdracht een zeer moeilijke zoektocht is …   Kunnen andere stadsdiensten (IT) hier ook niet in betrokken worden ?  Want we vrezen dat cybercrime helaas nog verder zal toenemen.

Kortom, onze boodschap aan de politie is en blijft dezelfde.

Blijf/wees waakzaam, maar ook financieel ! Investeren in veiligheid, in de brede zin van het woord,  is meer dan ooit noodzakelijk, gelet op de vele uitdagingen in onze maatschappij.

 

Plaatsen van bijkomende CCTV camera’s – inzetten op een structureel camerabeleid

Uiteraard gaat onze N-VA fractie akkoord met dit agendapunt. Veiligheid is ons hoogste goed/basisrecht en is dan ook een belangrijke beleidsprioriteit.

In de gemeenteraad van 26/9/2022 kwamen wij m.b.t. dit thema ook al tussen. Toen werd het netwerk van CCTV camera’s uitgebreid met de blinde vlekken in de Kuipersstraat, op ’t Zand en op het Stationsplein.

Nu worden op 6 bijkomende CCTV-camera’s op 6 verschillende plaatsen.   In de GR van september vorig jaar lanceerden wij de oproep om alle blinde vlekken/hiaten op Brugs grondgebied in kaart te brengen.  Dus niet kiezen voor een ad hoc beleid maar wel inzetten op een structurele, globale aanpak. (voorbeeld: actuele perikelen ’s avonds/’s nachts aan het sportcentrum  ‘Julien Saelens’ van Sport Vlaanderen )  Werd deze oefening gedaan voor het volledige Brugse grondgebied ?  Zijn er actueel nog blinde vlekken in het CCTV-cameraschild ? 

We kunnen de vergelijking maken met het ANPR cameraschild langs de invalswegen van Brugge, dat o.i. nu wel sluitend is gemaakt en waar we in het verleden ook meermaals voor gepleit hebben.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is