Gemeenteraad van 26 februari 2024 Geert Van Tieghem

Tussenkomsten

1/Olympiasite – de tijd dringt

Een aantal dagen geleden genoten we van de sfeer tijdens de stadsderby op de Olympiasite.   Zo hoort het, voetbal is emotie, een passie en moet een feest zijn, voor eenieder.

Maar het stadiondossier is voor iedere rechtgeaarde voetbalsupporter een ware nachtmerrie, nu al 18 jaar lang !

Vanuit onze N-VA fractie ondersteunen we vanaf den beginne de ambities van onze beide Brugse voetbalploegen, Club en Cercle. Dit voetbaldossier (Olympiasite/Loppem/Chartreuse/Blankenbergse Steenweg/Olympiasite) heeft in de afgelopen jaren vreemde capriolen gemaakt, te wijten aan de vereniging Groen, geruggensteund door hun politieke fractie,  en een 3-tal grondspeculanten.   Met deze laatste 3 partijen kwam de stad – in samenspraak met minister Zuhal Demir --in 2022 tot een samenwerkingsovereenkomst.  Maar de vereniging GROEN volhardt nog steeds in de boosheid, ondanks verregaande toegevingen, … en hypothekeert zo het Brugse voetbal en onze lokale economie.  Onverantwoord !  We betreuren dit zeer …  Zijn er nog gesprekken vanuit de stad met VZW Groen en/of kan de fractie GROEN hierin niet een constructieve rol vervullen ? Of een onafhankelijke bemiddelaar ? Wanneer wordt arrest van de Raad van State verwacht ?

Vanuit onze N-VA fractie ondersteunen we voluit de nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag van Club Brugge.  Er is terug minstens 1 jaar verloren door het arrest van de Raad voor vergunningsbetwistingen dd. 2/2/2023, wegens strijdigheid met de Brugse stedenbouwkundige verordening van 2011.  Hier had de stad destijds beter huiswerk moet afleveren … dat is duidelijk.

Maar laten we eerlijk zijn, collega’s, het meest logische scenario voor het Brugse voetbal en voor de stad/inwoners (op vlak van mobiliteit/veiligheid/parkeren…) is en blijft de huisvesting van Club Brugge aan de Blankenbergse Steenweg en Cercle Brugge op de Olympiasite. (studie van de stad + de artikelen 108/109 van het Brugs beleidsprogramma 2019-2025) Die piste van ‘het gezond verstand’ mogen we ook zeker niet afschrijven !  Maar zoals gezegd, het dossier heeft bizarre, juridische capriolen gemaakt, waardoor we terug op de Olympiasite beland zijn, zoals 18 jaar geleden ….

Wat onze N-VA fractie nu echt wil, is vooruitgang in dit dossier …

Zelfs wandelvoetbal gaat sneller … !  Het heeft lang genoeg geduurd. Dit dossier moet nu snel landen.  Belangrijkste reden is trouwens ook de veiligheid – het stadion (uit 1975) is versleten en betonrot.  Hoelang kan het beton de tribunes nog dragen ?  (in 2013 werd nog 6 jaar vooropgesteld) De kans is groot dat het stadion binnenkort afgekeurd wordt voor Europees voetbal …  en jawel, onze TWEE Brugse voetploegen kunnen er vandaag nog van dromen. Welke Europese stad kan zoiets zeggen ?

Maar laten we samen een einde maken aan deze Brugse sportieve nachtmerrie !  Hebben we niet genoeg blauwtjes opgelopen en groen gelachen de voorbije jaren ?    Ollemote tope bluvn goan, dat is onze boodschap, in het belang van onze sportieve stad !

2/ Stad Brugge moet dringend de GAS-wet beter benutten – dit komt de verkeersveiligheid én de stadskas ten goede

Dit agendapunt sluit naadloos aan op onze interpellatie in de gemeenteraad van vorige maand.Vanuit onze N-VA fractie deden wij toen een oproep om het Brugs GAS-kaderreglement aan te passen aan de wetswijziging van de Wet op de Gemeentelijke Administratieve sancties van het Vlaams Parlement van 23 november 2023 .Deze vernieuwde GAS-wet is net bedoeld om het gebruik van dit instrument te verbeteren en efficiënter te maken op lokaal niveau.We nemen dan ook verheugd kennis van dit besluit.

Zo stijgt b.v. voor volwassenen het boetedrag naar 500 €, waardoor lokale besturen strengere straffen kunnen opleggen voor ernstige overtredingen of herhaalde vergrijpen.(zwerfvuil, sluikstorten, peukenvervuiling, geluidshinder, wildplassen…)De GAS-overtredingen in onze stad zijn al jaren in stijgende lijn en bereikten blijkbaar in 2023 een nieuw record.(1.162 dossiers versus 760 dossier in 2022)

In deze context roepen we alvast het bestuur op om snel werk te maken om inbreuken op het C3 verkeersbord (GAS 4), dat de autovrije/autoluwe zone in de binnenstad aanduidt, voortaan administratief te beteugelen.Ook foutief stilstaan/parkeren valt onder GAS 4.Nu gaan die inkomsten naar de federale kas !Dit gaat over veel overtredingen(13.000 overtredingen in 3de kwartaal x 58 € …) ! De gasboetes in 2022 beliepen 56.785 €, de ontvangsten van de gasboetes in 2024 worden volgens de stukken geraamd op 3.500.000 € ….(x 62) Wanneer start GAS 4 in onze stad ?

Sedert 1 februari 2021 heeft ook elk lokaal bestuur de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen te sanctioneren met GAS-boetes (GAS 5) op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur.(o.a. fietsstraten)Brugge maakt heden ten dage nog steeds geen gebruik van deze mogelijkheid. Vanuit onze N-VA fractie roepen wij het bestuur op om GAS 5 te introduceren, zodat deze ontvangsten niet langer naar de federale kas gaan, maar naar onze stadskas.Stad Brugge moet deze snelheidsovertredingen voortaan zelf sanctioneren i.p.v. via het strafrecht.(aanschaffen van een mobiele flitspaal)Met deze middelen kan de stad Brugge ook blijven investeren om de huidige verkeersinfrastructuur te verbeteren en nog veiliger te maken.Denk maar aan de (her)aanleg van straten fietspaden en voetpaden. Dit zal ook de kans op ongevallen verkleinen en de verkeersveiligheid in onze stad ten goed komen.Het softwarepakket voor afhandeling van de GAS-boetes (agendapunt 8) moet dan ook GAS 5 boetes kunnen behandelen.Alleen GAS 1 2 3 4 wordt vermeld, niet GAS 5.Is dit wel voorzien, vragen we ons af ?

Zal het college dringend werk maken van het implementeren vanGAS 4 en GAS 5 in onze stad ?Heel wat andere steden hebben dit wel al gedaan.(Oostende, Gent, …)

3/Aanbesteding ‘groenonderhoud openbaar domein’ – is dit geen kerntaak van lokale overheid ?

Nogal wat groenmedewerkers voor andere doeleinden (stadsondersteuning voor evenementen) worden ingezet …  Waarom, vragen we ons af ?

Want is het uitbesteden van deze taak wel aangewezen ?  Is ‘groenonderhoud’ geen kerntaak van het lokale bestuur ?  Zijn er geen alternatieven om deze taak op te nemen ? We denken aan onze maatwerkbedrijven in onze stad, de vereniging WOK, het WIJK-werken, ….  De oplossing die hier voor ligt, is steevast de duurste oplossing.   Werden al die alternatieven wel onderzocht ? Onderschrijven alle coalitiepartners in het college wel dit voorstel ?

Om die redenen zal onze N-VA fractie dit agendapunt niet goedkeuren.

4/ Een sterrenweide in Brugge … eindelijk op komst!

Zeer mooi dossier dat hier voorligt.   Ook ééntje dat alweer een

N-VA mosterdpotje verdient …   Want enkele dagen na Wereldlichtjesdag  in december 2021 hielden we  vanuit onze N-VA fractie een interpellatie in deze raad met een warm pleidooi voor de aanleg van een sterrenweide, een troostplek waar ouders hun sterrenkindjes in alle intimiteit kunnen herdenken.

Stad Brugge beschikt immers niet over een sterrenweide, waar ouders van sterrenkindjes hun verdriet een plek kunnen geven en een gevoel van erkenning kunnen krijgen. (62 % van de West-Vlaamse gemeenten hebben wel een sterrenweide – Brugge, als provinciehoofdstad is/was een opvallende afwezige)  Het college beloofde om er werk van te maken tegen eind 2022 …

Een antwoord op een schriftelijke vraag dd. 15/2/2023, beantwoord door college op 27/4/2023, leerde ons dat het ontwerp in het najaar van 2023 zou gerealiseerd worden.

Vandaag ligt dan eindelijk de gunning op tafel …  wat ons verheugt natuurlijk.   Het ontwerp van aanleg op de centrale begraafplaats in Assebroek bekoort ons, met een begraaftuin, prairietuin en begraafvakken; alleen vinden wij het wel jammer dat dit hartverwarmend dossier zo lang moet aanslepen …   Positief in dit verhaal is wel dat de stad medio 2023 een sterrenregister opende voor stil geboren kindjes !

We hopen dat het stadsbestuur nu alles in het werk stelt om de sterrenweide klaar te hebben tegen de jaarlijkse Wereldlichtjesdag voor sterrenkinderen, nl. 8 december 2024 (2de zondag van december).  Kan het bestuur dit waarmaken ?

5/ Opdrachtbrief nieuwe Korpschef – blijven inzetten op veiligheid, ons hoogste goed

De opdrachtbrief van de nieuwe Korpschef hebben we met de nodige aandacht gelezen.   Hierin worden de belangrijkste beleidspunten voor de komende 5 jaren geduid.  Onze N-VA fractie onderschrijft de inhoud van deze opdrachtbrief en wenst de nieuwe Korpschef en zijn 453 medewerkers, als één sterk team,  alle succes met de vele uitdagingen in een steeds veranderende maatschappij. Politie Brugge staat in voor de veiligheid (een basisrecht, ons hoogste goed) van de Bruggelingen en de vele bezoekers !

De nadruk ligt vooral op continuïteit ; behouden wat goed is, maar met een open blik kijken naar de toekomst.

Politie staat immers voor bijzondere uitdagingen.  Denken we maar aan de strijd tegen drugs én geweld, de eigendomsdelicten, het waarborgen van verkeersveiligheid, de strijd tegen de cybercriminaliteit,  … Er moet een absolute nultolerantie zijn voor elke gewelddaad tegen hulpverleners, inclusief de politie. Een kordate, daadkrachtige en efficiënte aanpak op alle vermelde terreinen is – wat onze N-VA fractie betreft - noodzakelijk.

Belangrijk in dit ganse verhaal zijn de mensen én de middelen.  Inzetten op een performant personeelsbeleid, van rekrutering en selectie, opleiding tot retentie, zal de boodschap zijn. En zeker voldoende aandacht voor het welzijn van de politiemedewerkers. Investeren in veiligheid vereist ook voldoende financiële slagkracht !  Om waakzaam te blijven heb je immers ook centen nodig !

Veel succes aan de Korpschef en het ganse team !