Gemeenteraad van 24 juni 2024 Geert Van Tieghem

Op 22 juli 2024, over deze onderwerpen: Beleid en financiën, Nieuws van de Gemeenteraad

Tussenkomsten

1. Jaarrekeningen welzijnsverenigingen – geen financieel evenwicht bij Ruddersstove
De goedkeuring van de jaarrekeningen van de 7 welzijnsverenigingen staat hier op de agenda.  Eén jaarrekening heeft in het bijzonder onze aandacht getrokken, financieel dan toch, nl. deze van Ruddersstove.  Het beschikbare budgettaire resultaat bedraagt – 1.610.917 €, fors negatief dus en een historisch record bij deze vereniging.  En de autofinancieringsmarge staat op – 362.499 €, ook negatief.  De gecorrigeerde autofinancieringsmarge doet het nog slechter  …  Gelukkig zijn de welzijnsverenigingen niet onderworpen aan exact dezelfde regels als steden en gemeenten.  Zo moeten ze geen positieve autofinancieringsmarge hebben op het einde van de legislatuur.  Het is wel een belangrijke indicator.  Maar, het beschikbare budgettaire resultaat per boekjaar moet wel groter of gelijk zijn aan nul.  Dat is hier duidelijk niet het geval. Bij Ruddersstove is er noch een toestandsevenwicht, noch een structureel evenwicht.   Er is dus geen financieel evenwicht.
(dit geldt trouwens ook bij SVK, het sociaal verhuurkantoor)
Onze vragen :
•    Moeten we ons hieromtrent geen zorgen maken ?   Is deze jaarrekening wel decretaal in orde ?   
•    Waarom is het beschikbaar budgettaire resultaat bijna 2 miljoen € lager uitgevallen dan gebudgetteerd is ?
•    Hoe denkt het bestuur het negatieve financiële tij te keren ? Dit probleem sleept al jaren aan.  
We onthouden ons op dit punt.

2. Jaarrekening stad/ocmw anno 2023 – meer dan ooit een meer kritische blik op de kosten is nodig, want het geld is bijna op…  
Vooreerst vanuit onze N-VA fractie een oprecht dankwoord aan  mevr. schepen Van Volcem, aan de financieel beheerder mevr. Brouckaert en aan haar financieel topteam van medewerkers, voor de alweer kwantitatieve en  kwalitatieve opmaak van alle financiële stukken.
Wel jammer dat we deze jaarrekening nu pas, 6 maanden later, op de menukaart van de gemeenteraad komt.  En ook dat we slechts een weinig aantal dagen studietijd krijgen om deze te doorgronden.
Maar we hebben tijd gevonden in de korte nachten …    Laten we beginnen met het positieve nieuws.  

Wat vinden we GOED aan deze jaarrekening ?
Onze exploitatieontvangsten klokken af op een historisch record ! 391,7 miljoen …   In vlg. met 2 jaar geleden, 2021, een stijging van 76 miljoen € ( + 24 %!).    Onze 3 voornaamste inkomstenbronnen (goed voor > 60 % van alle ontvangsten) bereiken weerom een recordniveau …  Uitstekend nieuws voor de stadskas.
•    Het Gemeentefonds (dotatie vanuit de Vlaamse overheid) bracht 101 miljoen € in de stadskas, een historisch record.   Dank u wel Vlaanderen !  
•    Aanvullende personenbelasting : 55,3 miljoen €, nieuw record. Een stijging met bijna 16 miljoen € in vlg met 2022.  (+ 40 %) Ongezien ! Met dank aan de sparende en hard werkende Bruggeling ! Werken loont, voor eenieder,  ook voor de Brugse stadskas.   Mensen activeren, daar moeten we vanuit het stadsbestuur dan ook veel meer op inzetten.  De werkzoekendengraad in Brugge anno 2023 (6,1%) zit vandaag fors boven het Vlaams (4,9 %) en West-Vlaams gemiddelde (4,4%)  Intussen, in mei 2024, zijn de cijfers nog slechter.     
•    Opcentiemen op de onroerende voorheffing : 60,2 miljoen €, nog ‘n record.  Met dank aan de eigenaars en de ondernemingen.
En we hebben nog wat meevallers – de verblijfsbelasting klokt af op 6,2 miljoen €, een sympathieke Nederlandse dame schonk ons 6 miljoen €, parkeren in onze stad levert 9 miljoen € op, waarvan 2,61 miljoen € retributies, bijna 4 miljoen € minder energiekosten, ….
Ons exploitatiesaldo klokt af op 36,3 miljoen €, meer dan begroot.  Daar het feit dat er geen nieuwe leningen werden afgesloten (ook geen BULLETLENINGEN) , betalen we minder periodieke aflossingen, waardoor de autofinancieringsmarge flink hoger afklopt dan gebudgetteerd, nl. 29 miljoen €.  

Maar wat vinden we minder GOED aan deze jaarrekening ?
Onze exploitatie-uitgaven bereiken een historisch record, namelijk  355,4 miljoen €.  
Wie inzoomt op de exploitatiekosten kan niet naast de personeelskosten van de stad kijken, 171,6 miljoen €, bijna de helft van alle kosten.  Reeds meerdere jaren hebben we er op gewezen om deze kosten beter onder controle te houden. Jawel, de inflatie en meerdere indexsprongen waren niet te voorspellen, maar de gestadige groei van het personeelsbestand  in de stad of via stedelijke vzw’s (Brugge Plus (loonkost verdubbelt op amper 5 jaar tijd 2019-2024 – 2 naar 4 miljoen €),  …) gedurende de voorbije jaren kan niemand ontkennen.   Cijfers stad :
•    2016 : 1311 VTE
•    2017: 1329 VTE
•    2018 : 1354 VTE
•    2019 : 1379 VTE
•    2020 : 1418 VTE
•    2021: 1447 VTE
•    2022 : 1375 VTE (tijdelijke personeelsstop)
•    2023 : 1389 VTE  (+ 78 VTE in vgl met 2016)
Deze stijging is NIET “budgetneutraal”…  (dit is dan nog zonder de stedelijke vzw’s)  Alleen in 2022 werd een tijdelijke aanwervingstop aangekondigd …  In de periode 2020 – 2024 stijgen de personeelskosten met 37 %!
Het ziekteverzuim is iets gedaald (7,72 %), maar staat nog steeds op een hoog niveau.

“Jaarrekening gaat in het rood, maar geen probleem volgens stad : Kosten beheersen wordt dé uitdaging van de toekomst” blokletterde een krant op 17/6/2024 …. Vreemd, want ieder jaar tijdens deze legislatuur noteren we een negatief budgettair resultaat op het boekjaar, behalve in 2022, maar toen leenden we ook 45 miljoen €.   Zou men het eindelijk dan toch begrepen hebben ? Dit is en was net de ‘rode’ draad – letterlijk -- in al mijn financiële tussenkomsten van de voorbije jaren.  Niet de ontvangsten moeten we verhogen, maar de kosten moeten we beter beheersen door een efficiënt, spaarzaam en zuinig beleid.  

We hebben de afgelopen jaren al heel wat dossiers zien passeren waarbij de centen van de Bruggelingen niet goed beheerd werden  (laattijdig herzien van de verzekeringsportefeuille (jarenlang miljoenen € teveel betaald), miljoenen euro’s verrekeningen in plus bij aanbestedingen, aankoop van dure studies, duur ontwerp nieuw logo musea (139.000 €),  hoge huurprijs ‘Huis van de Bruggeling’ (806.000 €/jaar) (gelukkig komt daar binnenkort verandering in) , aankoop van metalen ‘kerstcontainers’,  kostprijs lichtbelevingswandeling (veel te veel geld voor veel te weinig kwaliteit), de vervuilende, vaak lege, centrumshuttles in de binnenstad (830.000 €), (drie)dubbel versturen van brieven met dezelfde inhoud vanuit de stadsdiensten, weigering om gemeenschapsdienst in te voeren, onvoldoende inzet op het activeren van leefloners/langdurig werklozen, leegstand/verwaarlozing van gebouwen beter aanpakken  …    
Waarom wachten we om eens een audit aan uitgavenzijde te doen van de groep Brugge ? Dit zal zeker leiden tot een arsenaal suggesties/aanbevelingen en dito besparingen.  We zitten in ons land met een overheidsbeslag van 56,5 %  …   de geldkraan van de overheid kan niet blijven duren.   Wie beweert dat we met een overheidsbeslag van 56,5 % niet kunnen besparen, is ziende blind. Het overheidsbeslag op arbeid is nergens zo groot als in België,  nergens wordt arbeid meer belast …  
Een nieuwe bezinningsretraite in een klooster met het voltallige college, zoals 2 jaar geleden, zou wel eens nuttig kunnen zijn …
We kijken ook nog steeds uit naar de komst van een online, raadpleegbare stedelijke subsidiedatabank, door eenieder raadpleegbaar, cfr. toezegging vanuit bestuur in GR van april 2021.
In onze stad kennen we immers jaarlijks vanuit het beleid miljoenen werking- en investeringssubsidies toe, nominatief of op basis van een subsidiereglement, aan heel wat organisaties uit diverse hoeken van de samenleving.   Meer analyse en controle vanuit het beleid is noodzakelijk.
Reeds in de vorige legislatuur waarschuwden we dat – ingeval van ongewijzigd beleid – de Brugse spaarpot wel eens op zal geraken.   En we staan er niet meer ver van af …
We hebben nog 28,8 miljoen € in kas, dat was in 2014 nog ruim boven de 100 miljoen €.  En in 2024 zakken we nog verder naar amper 6,8 miljoen €, een dieptepunt …  (budget)
Dit bestuur zal dus eindigen met een bijna leeg spaarboekje !   Dit inclusief alle leningen  (2023 : 0 € ; 2022 : 45 miljoen €) én alle verkopen van eigendommen tijdens deze legislatuur.  (bijna 60 (!) miljoen € 2020 – 2025 - record, waarvan we nu reeds bijna 30 miljoen € verkochten) In 2023 verkochten we 18,1 miljoen € aan gebouwen, bijna zoveel als tijdens de vorige legislatuur 2013 – 2018  (20 miljoen €)  (ter vgl in legislatuur 2007- 2012 verkochten we slechts 10 miljoen € stadseigendom)
De stadsschuld is iets gedaald naar 95,3 miljoen € (2022 : 102 miljoen €), maar is wel fors hoger dan de schuld van 2021 : 64,3 miljoen €.  Maar ook dit moeten we relativeren,   dit is zonder de schulden van de Mintus (> 100 miljoen €) en de welzijnsverenigingen.    Vanuit onze fractie pleiten we reeds lang om werk te maken van een financiële consolidatie op Brugs niveau.
Onze stad staat voor immense uitdagingen en er zijn heel wat financiële risico’s.  Vanuit onze N-VA fractie pleiten we dan ook voor financieel realisme. Uiteraard moeten we blijven investeren. Maar een strikte budgetopvolging en meer de tering naar de nering zetten zal de leidraad moeten zijn.  Want een volgend bestuur zal starten met een zo goed als bijna leeg spaarboekje …  
U weet intussen dat gans onze fractie, als aanbodpartij, steeds kritisch, maar vooral constructief graag aan het Brugse project wil meewerken.   Steeds bereid.

3. Jaarrekening politie dienstjaar 2023  –  investeren in veiligheid vereist voldoende mensen en financiële slagkracht
In de eerste plaats graag een dankwoord vanuit onze N-VA fractie.  Aan de korpschef Yves Rotty en zijn 465 manschappen voor hun inzet, 7 dagen op 7, om onze geliefde stad veilig en leefbaar te houden.    En een dankjewel aan mevr. Cathy Brouckaert, financieel beheerder, de heer Geert Micholt, hoofdboekhouder bij de politie, en aan allen die meegewerkt hebben aan de opmaak van deze stukken.
Financieel gezien heeft de politie het in 2023 ook prima gedaan.  De resultatenrekening van 2023 vertoont een positief resultaat van iets boven de 5 miljoen €.  

De opbrengsten zijn beter dan gebudgetteerd (50,1 miljoen € ipv 48,7 miljoen €).  Deze bestaan trouwens quasi volledig uit structurele dotaties van overheden, stad (2/3) en federale overheid. (1/3)  Door de geringe stijging van de stadsdotatie de afgelopen jaren  is deze vandaag nog goed voor 61,85 % ipv 66,66 % …. in 2019 bedroeg de stadsdotatie 30,25 miljoen €, in 2023 bedroeg deze 31 miljoen € …  amper 750.000 € hoger.  (2,5 % … versus inflatie ongeveer 20 % …   ) Deze minieme stijging is onhoudbaar.  De reserves (spaarpot) bij politie werden in het verleden al meermaals aangesproken, maar deze zijn eindig natuurlijk, net zoals bij de stad trouwens. De schulden van de politie zijn ook de voorbije jaren fors gestegen.  Voor 2024 en verder zal het o.i. niet meer lukken om de boni van de vorige dienstjaren aan te wenden, maar zal een significante verhoging van de stedelijke dotatie voor de politie onvermijdelijk zijn door o.a. een hollende inflatie en toename van de personeelskosten.  Zeker als we een volledige invulling van het korps nastreven….

De gewone uitgaven waren begroot op 54,75 miljoen €, maar er werd maar 48,99 miljoen € gerealiseerd.  (89,48 %)  Het leeuwenaandeel van de politie-uitgaven gaat naar personeel (85 %)….    Hieruit blijkt overduidelijk dat het Brugse politiekorps vandaag nog steeds kampt met een structureel tekort. Hoe groot ? (we schatten om en bij de 10 %)   In het berek werd gemeld dat er specifieke recruteringscampagnes opgezet worden. Men hoopt het structurele tekort aan manschappen eind 2024 weggewerkt te hebben.  Zitten we hier op schema ? Kunnen alle politionele opdrachten nog correct/tijdig vervuld worden ?  
Opmerkelijk is wel dat de werkingskosten van de politie 35% lager liggen dan begroot !   

Veiligheid is en blijft meer dan ooit een fundamenteel basisrecht van eenieder. Meer investeren in veiligheid, in de ruime zin van het woord,  is voor onze N-VA fractie een absolute topprioriteit,  maar vereist ook voldoende financiële slagkracht
Politie staat immers voor bijzondere uitdagingen.  Denken we maar aan de strijd tegen drugs én geweld, de eigendomsdelicten, het waarborgen van verkeersveiligheid, de strijd tegen de cybercriminaliteit,  …  Blauw meer op straat, daar zijn we ook grote voorstander van. Een daadkrachtige en efficiënte aanpak op al deze terreinen is noodzakelijk.
Onze politiemensen verdienen ook steeds onze dank en ons diep respect, want helaas is dit niet zo. Op politiek (ook de lokale !)  en magistratuur ligt in deze een verpletterende verantwoordelijkheid.  Geweld tegen politie en hulpverleners is compleet onaanvaardbaar.  Een zero-tolerantie voor geweld tegen orde- en hulpdiensten is een absolute noodzaak !  Veiligheid is een BASISRECHT, RESPECT voor onze politie een BASISPRINCIPE.  
Politie, blijf waakzaam, ook financieel.  

4. Meerprijs gevelrenovatie De Republiek - + 56 %
Ook op dit punt zullen wij ons vanuit onze N-VA fractie onthouden.
Uiteraard zijn wij bijzonder blij met gevelrenovatie van De Republiek.  Maar we kunnen toch niet naast de toch wel exuberante meerkost kijken ....  Oorspronkelijk geraamd op 470.978 €, nu loopt de subsidie vanuit de stadskas al op tot 734.892 € = stijging met + 56 % !   Dit wil toch niemand meemaken…  Blijkbaar weerom een ‘verkeerde’ inschatting …
Volgen er nog dergelijke verhogingen, vragen we ons dan af ?
Opvallend, de schepen had eigenlijk geen enkele deftige uitleg bij dit punt.  Hij las gewoon het besluit af …


5. Deontologische code voor het personeel – waar is het neutraliteitsprincipe ?
N-VA Brugge is een Brugse deontologische code, een kompas voor iedere stadsmedewerker, zeer genegen.  Stad Brugge beschikt trouwens reeds sedert 2019 over een deocode.  Nu ligt hier een hernieuwde versie van de deontologische code van het OCMW/welzijnsverenigingen voor.   Onze vragen :
•    Waarom een afzonderlijke deocode maken ?  (cfr. opmerking in berek)  OCMW/BRUGGE vormen toch één geheel.
•    Dossier werd reeds goedgekeurd op het Vast Bureau van 13/6/2022.  Waarom komt dit nu pas – 2 jaar later – op de agenda van de raad ?
•    De inhoudelijke invulling is o.i. onvolledig.  We lezen niets over het ‘neutraliteitsprincipe’.  Voor overheidspersoneel stelt onze fractie een algemeen geldend neutraliteitsprincipe voorop. Elke burger heeft recht op een neutrale en respectvolle dienstverlening. Elke schijn van partijdigheid moet vermeden worden. Opzichtige uiterlijke symbolen van religieuze, levensbeschouwelijke, politieke, syndicale…  aard kunnen daarom bij rechtstreeks contact met burgers niet worden gedragen. Dus voor ons kunnen keppeltjes, hoofddoeken of christelijke symbolen, e.d.  niet door front Office-medewerkers gedragen worden tijdens de uitoefening van hun job. In een publieke functie kan je geen dergelijke overtuiging laten blijken. Men dient de samenleving.   Alleen bij medewerkers die niet in rechtstreeks contact staan met de burger, of slechts een ondersteunende of technische functie hebben, kunnen praktische werkafspraken tussen werkgever en werknemers worden gemaakt.
We missen deze boodschap in de hier voorliggende deocode. We onthouden ons op dit punt.  We roepen het stadsbestuur op om het neutraliteitsprincipe in te lassen in deze deocode.   

Interpellatie

Stadiondossier – stad Brugge moet regierol op zich nemen
Op 3 juni jl. verkreeg Club Brugge een omgevingsvergunning vanuit de Vlaamse regering voor de bouw van een nieuw voetbalstadion en de aanleg van het Olympiapark op de Olympiasite.   Tegen deze omgevingsvergunning kan beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen aangetekend worden. Wellicht zal dat ook wel het geval zijn, gezien de jarenlange juridische strijd die enkele buurtbewoners voeren.
In de gemeenteraad hebben wij vanuit onze N-VA fractie reeds meermaals opgeroepen (o.a. 28 juni 2021)  tot dialoog en overleg, tot zelfs het aanstellen van een bemiddelaar/intendant, in beide onlosmakelijke voetbaldossiers (Club en Cercle)  Dit werd telkenmale van tafel geveegd.   Maar na 18 (!) jaar strijd moet o.i.  de juridische weg (eindelijk) verlaten worden en plaats ruimen voor constructief overleg tussen ALLE actoren in het globale voetbaldossier (stad Brugge, beide voetbalclubs, Vlaamse overheid, Groen vzw en buurtbewoners Olympiasite) Eenieder draagt in deze een bijzonder grote maatschappelijke verantwoordelijkheid.  Onze vragen :

Wil/zal de stad Brugge in deze een regierol op zich nemen ?  Welke stappen/initiatieven wil/zal de stad Brugge ondernemen om het Brugse voetbaldossier eindelijk uit het slop te halen?
Wat is actueel de stand van zaken in het dossier ‘Blankenbergse Steenweg’, waarbij sedert 2022 alleen GROEN vzw nog een oplossing in de weg staat ?
Het antwoord van de stad was dat men vindt dat er genoeg inspanningen vanuit het bestuur geleverd worden. Stadsbestuur wil geen bemiddelaar aanstellen.  O.i. moet de stad veel meer inzetten op constructief overleg met alle partijen en streven naar een gedragen oplossing.   Deze regierol moet het stadsbestuur van Brugge op zich nemen.  Het is hoogtijd voor een oplossing, het stadion is op en versleten (betonrot) en zal de veiligheidscriteria niet langer doorstaan.  Europees voetbal van beide ploegen is op komst.   Stad moet eenieder uitnodigen om aan tafel te gaan zitten, zodat het dossier kan verhuizen van de rechtbank naar de werkbank !  (cfr. oplossing dossier Oosterweel in Antwerpen)

 

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is