Gemeenteraad van 18 december 2023: Geert Van Tieghem

Op 12 januari 2024, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Tussenkomsten

 

1/ Beleidsplan Ruimte Brugge – samen werken aan een stad waar het goed wonen, werken en ondernemen is … in woord en daad

Het Beleidsplan Ruimte Brugge sluit aan op de strategische visie van Vlaanderen, opgemaakt in 2018, met het oog op de opmaak van een beleidsplan Ruimte Vlaanderen.   Het is een strategisch plan, op lange termijn (jaar 2050) ,  omtrent de ruimtelijke toekomst van onze stad. Het document is vandaag voor de aandachtige lezer relatief vaag en flou en zal per project verder uitgewerkt worden, steeds in participatie met alle betrokkenen, teneinde het nodige draagvlak te creëren.

De doelstelling is nobel : samen een stad maken waar het goed wonen, werken en ondernemen is. Heel wat actoren/burgers werden betrokken bij de opstelling ervan, zo hoort het.  

N-VA Brugge deelt voluit de visie en de 5 ambities die ons worden voorgelegd in het Beleidsplan Ruimte Brugge.  We willen er nog een 6de aan toevoegen: maak van Brugge ook een slimme netwerkstad.

‘Open ruimte beschermen’ (eerste ambitie) is en blijft een belangrijke prioriteit. Dit geldt zeker in gebieden met een heuse bouwwoede, zoals b.v. Assebroek, de dichtstbevolkte deelgemeente van West-Vlaanderen.  In overstromingsgevoelige gebieden kan/mag er niet meer gebouwd worden, cfr. dossiers De Mispelaar, Sint-Trudo, …   Het belang van ruimte voor water en groen werd veel te lang miskend, maar dat is intussen duidelijk en terecht veranderd. Watergevoelige open ruimte moeten we beschermen, in het belang van ons leefmilieu, onze waterhuishouding en het welzijn van onze mensen. 

Ook de derde ambitie, het koesteren van ons erfgoed, ligt ons na aan het hart.  Het historische centrum van Brugge prijkt sinds 2000 op de Unescolijst van het Werelderfgoed.  Verkoop van iconische panden (Poortersloge, Ryelandtzaal, … ), waarop de stad destijds op aanstuurde, kan o.i. niet …   Bij hoogbouwplannen (Kaaidistrict, site Lanssens, stationsomgeving, … ) moet de stad rekening houden met de aanbevelingen van UNESCO/ICOMOS.

Waar we zeker in onze stad meer moeten op inzetten, is de aanpak van leegstand en verwaarlozing van (bedrijfs)gebouwen.   Daar moet de stad veel meer werk van maken.  Ze vormen een smet op onze leefomgeving. Ze staan jarenlang te verkommeren en trekken zwerfvuil en vandalisme aan.  En ze nemen onze schaarse Vlaamse ruimte in die niet gebruikt wordt …  .

Tot slot vindt onze N-VA fractie het een goede zaak dat de gronden Blankenbergse Steenweg, De Spie en Chartreuse als toekomstige bedrijventerreinen gekwalificeerd blijven. De regio Brugge heeft immers de hoogste nood aan nieuwe bedrijventerreinen.(ca. 140 ha – lange wachtlijsten) Ondernemers kunnen maar investeren als er een voldoende kwalitatief ruimteaanbod voorhanden is.  Stad Brugge is de voorbije jaren al lang voorbijgestoken door andere West-Vlaamse steden, zoals Roeselare, Veurne en Ieper. Onze toekomstige Brugse welvaart staat hier op het spel. Kunnen er ergens terreinen - eventueel in de achterhaven die dan niet langer helemaal als havengebied zou moeten gelden - worden voorzien voor hoogtechnologische bedrijven? Want op dat vlak scoort Brugge echt ondermaats, net nu het aantal hogeschool- en universiteitsstudenten stijgt.

We hopen alvast dat we er in slagen om deze ambities te realiseren, niet in woorden, maar in daden.     Onze N-VA wenst hier zeker en vast in de toekomst aan mee te werken.

 

2/ Aanpak zwart kruispunt Gentpoort komt de verkeersveiligheid ten goede

Onze N-VA fractie neemt verheugd kennis van dit agendapunt. (cfr. onze interpellatie in GR van 21/2/2022)  Dit zwarte kruispunt wordt stevig aangepakt en komt de verkeersveiligheid bijzonder ten goede voor de zwakke weggebruikers voetgangers en fietsers.  Zijn er ook plannen om het bijwijlen ook drukke kruispunt (Boninvest, Gentpoortvest, Gentpoortstraat) aan te pakken, gelegen aan de andere kant van de Gentpoort (binnen de Ring)  ?

 

3/ Terugtrekking stad Damme uit exploitatie van zwembad Interbad … een koude douche ! 

Stad Damme wil volledig uit het zwembad Interbad stappen.

De reden is louter van financiële aard : de stad Damme wenst niet meer te investeren in het zwembad, zeker nu blijkt dat er hoognodige instandhoudingwerken van 2,12 miljoen € zich aandienen.  Onze

N-VA fractie betreurt zeer deze gang van zaken.   Interbad werd destijds – in het jaar 1970 – samen opgericht door Brugge én Damme (respectievelijke verdeelsleutel van 92,22 % en 7,78 %)

Een koude douche voor Brugge …  Damme wil duidelijk geen financiële verantwoordelijkheid meer opnemen in dit verhaal.  Wijlen Daniël Coens, die ooit aan de wieg stond van de oprichting van dit zwembad, zou zich wellicht omkeren in zijn graf …

De investeringen zijn meer dan noodzakelijk, wat impliceert dat Brugge nu de volledige investeringskost op zich zal nemen. Het zwembad Interbad kunnen we absoluut niet sluiten, heel veel sportievelingen, scholen, verenigingen maken er gretig gebruik van.

Wordt er nog overleg gepleegd met het Damse stadsbestuur (beide schepenen van Sport zijn partijgenoten), teneinde tot een oplossing te komen ? Kan het Damse college de noodzakelijke investeringswerken tegenhouden ? Kan Damme eenzijdig uit de exploitatie van het zwembad Interbad treden ?  We roepen alvast op tot een constructieve dialoog om tot een structurele oplossing te komen. Is het water dan echt te diep tussen beide stadsbesturen ?   In de hypothese dat het zwembad volledig onder Brugge zou vallen, moeten we dan niet denken aan de introductie van een prijsdifferentiatie Bruggelingen/niet-Bruggelingen ?  (want de rekening wordt dan alleen door de Brugse belastingbetaler gedragen).

 

4/ Formatiewijzigingen OCMW Brugge – streven we niet naar budgetneutraliteit ?

Er liggen vandaag een 6-tal formatiewijzigingen op tafel binnen een aantal OCMW - diensten.  Sommige hiervan hebben toch wel een belangrijke impact op het meerjarenplan, dat is duidelijk.  (ook al worden sommige loonlasten doorgerekend en/of bekostigd via subsidies) Maar het kostenplaatje wordt nergens geconcretiseerd.    Kan u ons kort deze recurrente loonkost in meer schetsen ? Want deze meerkosten moeten verwerkt worden in de volgende aanpassing van het meerjarenplan.  Moeten we niet meer naar “budgetneutraliteit” streven ?   Want de uitdaging van het stadsbestuur voor de volgende jaren zal zeker zijn om de loonkosten  (> 40 % van alle uitgaven) (meer) onder meer controle te houden.

 

5/ Heraanleg kunstgrasveld JVV Sint-Andries – meer dan broodnodig

Onze N-VA fractie is blij met de komst van een kunstgrasveld bij voetbalploeg JVV van Sint-Andries.  Het heeft wat op zich laten wachten, maar de aanleg van een nieuw veld was meer dan broodnodig.   Het was immers al jaren zoeken naar nog aanwezige grassprieten …    Deze investering komt heel wat jonge sportievelingen ten goede.  

Naar verluidt zijn er wel nog een aantal kleinere pijnpunten die kunnen aangepakt worden : realisatie van een afdak (supporters staan nu in de regen), herstelling schade aan de kleedkamers, het vervangen van sloten van de kleedkamers en het beter afsluiten van het terrein van de naburige hondenclub.   Onze dank alvast om dit samen met de mensen van de voetbalvereniging JVV te bekijken en aan te pakken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is