Programma

Mobiliteit

Bij mobiliteit moeten we een evenwicht zoeken tussen bereikbaarheid voor handelaars/bewoners/ bezoekers en verkeersveiligheid.

Bij het zoeken naar dit evenwicht komen de zwakke weggebruikers altijd op de eerste plaats.

Mobiliteit onderzoekt eveneens de functie en de noodzaak van het openbaar vervoer om dit evenwicht te bereiken.

Het gebruik van de onuitputtelijke mogelijkheden van ‘De Slimme Stad’ kan bijdragen tot een betere beheersing van de mobiliteitsproblematiek in en rond Brugge.

Als N-VA Brugge zijn we voorstander van een autoluwe binnenstad. Op sommige momenten en in bepaalde omstandigheden kunnen we straten autovrij maken, steeds in overleg met de bewoners en de handelaars.

Precies daarom stelt N-VA Brugge voor:

Brugge voor fietsers en voetgangers

  1. De binnenstad dienen we verder verkeersluw of -arm te maken, soms tijdelijk, occasioneel definitief. Hierbij kunnen we een beroep doen op slimme signalisatiepaaltjes.
  2. Zwaar vervuilende motoren moeten we geleidelijk uit de binnenstad weren.
  3. De stad moet werk maken van een globaal voetpadenplan voor Brugge door de heraanleg en het gericht onderhoud van alle voetpaden. De Bruggelingen moeten actief betrokken worden bij het opstellen van dit “Voetpadenplan”.
  4. We moeten een inventaris maken van fietspaden en -doorgangen en doorsteken. Deze inventaris dienen we ook te verspreiden.
  5. Op kruispunten moet er een duidelijke afbakening zijn tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer. Dit kan door een betere afstelling van de verkeerslichten.
  6. Het probleem van parkeren op fietspaden verdient een oplossing. Eerst moeten we sensibilseren, daarna verbaliseren.
  7. Doorgangen voor fietsen en fietssuggestiestroken moeten we op punt stellen.
  8. Voetpaden voor voetgangers en minder mobiele voetgangers moeten voldoende breed zijn – minimum 85 cm - en vlak.
  9. Er moeten meer controles komen op verlichting en fietsremmen.
  10.  Onze aandacht moet ook uitgaan naar fiets- en voetpaden op bedrijventerreinen.
  11.  Borden plaatsen in het midden van een fietspad zijn niet bepaald de beste manier om iets mee te delen.
  12.  We dienen een ‘Vierkant Groen’ in te voeren op zeer drukke kruispunten. Alle fietsers en voetgangers krijgen tegelijkertijd groen licht, terwijl het gemotoriseerd verkeer op dat moment moet wachten. Met dit systeem kunnen we de veiligheid van de zwakke weggebruikers verhogen.
  13.  We moeten verkeercursussen organiseren op school, ook in het secundair onderwijs  en bij vrijetijdsbewegingen.
  14.  Het overleg met de Brugse Fietsersbond versterken wij graag.

 

Brugge voor autoverkeer en vrachtvervoer

  1. De Expresweg (N31) en de aansluiting op de A11 zijn een grote verbetering voor de ontsluiting van zuid-west naar noord. Nu moeten we ook nog werk maken van een rechtstreekse aansluiting en afslag naar de site van AZ Sint-Jan, een ondergrondse fietsverbinding in de Zandstraat en een veiliger doortocht in Lissewege door middel van ondertunneling.
  2. Het zwaar vervoer moet uit Lissewege en Dudzele verdwijnen. Vrachtwagens kunnen we omleiden langs de A11, vooral door middel van GPS-aanpassing.
  3. Voor de zuidelijke ontsluiting van de Expresweg (Koning Albert I-laan/de stationsbuurt en de Baron Ruzettelaan) kunnen we gebruik maken van dynamische verkeersgeleidingsborden.
  4. Er moeten dringend nieuwe randparkings komen volgens een spreidingsplan. Geschikte locaties zijn Ruddershove-Waggelwater en de Scheepsdalelaan. Tevens dienen we uit te kijken naar bijkomende parkings voor mobilhomes.
  5. Aan het station moeten we een ondergrondse voetgangersdoorsteek voorzien richting centrum.
  6. De drukke Unesco-verkeersrotonde  moeten we aanpassen of ondertunnelen.
  7. Het plan om een hoge brug en een platte voetgangers- en fietsersbrug in Steenbrugge te bouwen, moeten we uitvoeren.
  8. Op de Baron Ruzettelaan kunnen we stukken van de busbaan door autobestuurders laten gebruiken.
  9. Het parkeerbeleid vereist bijsturing. Hierbij dienen we rekening te houden met de verzuchtingen van de mensen uit de randgemeenten. Zij moeten kunnen genieten van een systeem met voordeeltarieven.
  10.  Parkeren in de binnenstad moeten we goedkoper maken. Betalend parkeren dienen we te beperken tot 19 uur, inclusief lunchpauze.
  11.  Het parkeerbeleid lijkt vandaag te veel op een pestboetebeleid. De te repressieve aanpak werkt contraproductief. Hierdoor beginnen mensen en bedrijven Brugge te mijden. Daarom ook moeten we boetes verminderen tot 25 euro.
  12.  Als N-VA moeten we gratis parkeerplaatsen met zichtbare sensoren voor kort parkeren (maximum 30 min) voorzien. Op die manier kunnen mensen gemakkelijk hun dagelijkse boodschappen afhalen.
  13.  Blauwe zones in de rand dienen te verdwijnen of op zijn minst worden beperkt.
  14.  We dienen de bereikbaarheid van laad-en loszones voor vrachtvervoer en leveringen te verbeteren.
  15.  We dienen overleg op te starten met scholen en openbare diensten in de hoop gebruik te kunnen maken van hun parkeermogelijkheden, zowel ’s avonds, in het weekend als tijdens vakanties.

 

Brugge en openbaar vervoer

  1. Het busverkeer in het historisch centrum kunnen we optimaliseren via een lussensysteem en het herdenken van de busbanen. In die optiek dienen we ook het aantal bussen in het centrum te beperken. De keuze moet ook duidelijk uitgaan naar kleinere en milieuvriendelijke bussen.
  2. De mogelijkheid van de aanleg van een spoorloze tram moeten we als N-VA Brugge snel onderzoeken, in samenwerking met “De Lijn” en bedrijven (zoals Bombardier) en onze hogescholen en universiteit. Deze spoorloze tram zou vanuit Steenbrugge, maar ook vanuit het noorden van de stad heel veel bezoekers naar het centrum van de stad kunnen brengen. Een impressie vindt u op: https://www.deingenieur.nl/artikel/autonoom-rijdende-tram-zonder-rails.
  3. Naar het DLR-model dienen we een light rail tussen Brugge en het noorden van onze stad in overweging te nemen.
  4. Het noorden van Brugge (Dudzele, Lissewege, Zeebrugge en Zwankendamme) moeten we beter ontsluiten met meer openbaar vervoer dat we moeten goed afstemmen op de gebruikers, veelal scholieren.
  5. We moeten snel werk maken van rechtstreekse treinverbindingen naar Rijsel.
  6. Een rechtstreekse verbinding met de luchthaven Brugge-Oostende, die ook moet afgestemd worden op de vluchtschema’s.
  7. Taxigebruik moeten we stimuleren. Dit kan via taxidelen en door een combi-ticket trein + taxi te lanceren.

Veiligheid

Het handhaven van de veiligheid op haar grondgebied is één van de belangrijkste kerntaken van de overheid.

Voor N-VA Brugge is veiligheid geen zaak van louter de Lokale Politie en justitie, maar een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en de overheid.

Als we alles in overweging nemen, blijkt dat Brugge in vergelijking met andere (middel)grote steden in Vlaanderen en Wallonië behoorlijk veilig is.

Er zijn evenwel twee grote pijnpunten:

de transmigrantenproblematiek in Zeebrugge
de nachtelijke overlast (openbare dronkenschap, agressie, vechtpartijen, vandalisme en dergelijke meer) in de uitgaansbuurten van de binnenstad.

Daarom stelt N-VA Brugge voor:

1. Om de veiligheid van de bevolking te waarborgen moet er meer blauw op straat.
2. Om die overheidstaak te kunnen opnemen, moet het politiekorps met minstens vijftien voltijdse eenheden uitgebreid worden.
3. Er moet nog meer aandacht uitgaan naar wijkgerichte politiezorg in combinatie met gemeenschapswachten en BIN’s (Buurtinformatienetwerken) via bijvoorbeeld what’s app.
4. Twee gebieden in en rond Brugge dienen we met camerabewaking extra te beveiligen:

a. camera’s voor persoonsherkenning  in toeristische zones en uitgangsbuurten.
b. ANPR camera’s met nummerplaatherkenning op alle invalswegen rond Brugge.

5. We moeten een cel ‘Juridische handhaving’ oprichten, bemand door twee of drie juristen. Hun takenpakket moet erin bestaan bestuurlijke maatregelen te treffen. We denken hierbij aan het sluiten van horeca- of andere handelszaken bij onregelmatige of illegale praktijken of bij een mogelijke schorsing. Tevens kan zo’n cel optreden tegen verschillende vormen van overlast, ergernissen en straffeloosheid. Gasboetes dienen we vanzelfsprekend te blijven handhaven.
6. Zeebrugge heeft een consortiumbewaking nodig. De MBZ zou de inspirator moeten zijn om havenbedrijven de kans te geven privébewakingsdiensten in te huren.
7. Het rampenplan in de haven dienen we regelmatig te evalueren.
8. Langs de A 11 in Zeebrugge moeten we een kwalitatieve parking inrichten voor weekendtruckers.
9. Er dient een verbod te komen op kamperen in het havengebied en in industriezones.
10. Op invalswegen, de Binnenring (R30) en in woonwijken dienen er elektronische snelheidsbeperkingen en controles te komen.
11. Er moet een nultolerantie komen voor drugs en drugscriminaliteit. Tegelijk dient de overheid in te zetten op preventie door verslaafden op te vangen en te begeleiden.
12. Op fuiven en in uitgaansbuurten tijdens het weekend moeten stewards een vereiste zijn.
13. Het Politiecommissariaat District Centrum, gelegen aan de  Kartuizerinnenstraat 4, dient niet enkel zichtbaar te zijn, maar moet ook 7/7 en 24/24 open zijn.
14. Het geklasseerde gebouw aan de Lodewijk Coiseaukaai verdient hoogdringend een grondige restauratie, zodat de Lokale Politie er opnieuw haar intrek kan nemen
15. In alle omstandigheden moet worden gegarandeerd dat hulpdiensten snel ter plaatse kunnen zijn.
16. De verkeersveiligheid aan schoolpoorten moet omhoog, mogelijk met inzet van politiemensen.
17. Door gebruik te maken van slimme verlichting kunnen we fietspaden veiliger maken.
18. In winkels en bij ondernemingen moet de overheid anti-diefstalsystemen stimuleren.

Haven Zeebrugge

Naast het toerisme en de dienstensector is de haven van Zeebrugge veruit de grootste werkgever in onze streek.

Wij kiezen voluit voor de verdere groei en uitbouw van deze poort op de wereld.

Precies daarom stelt N-VA Brugge voor:

1. Zeebrugge moet werk blijven maken van een verdere samenwerking met de Vlaamse zeehavens, in eerste instantie met Antwerpen. Hierbij kan Zeebrugge als voor- en diepzeehaven functioneren, meer bepaald als haven in een Double Call-strategie voor de containertrafieken. Die containertrafiek daalt, maar er is beslist nog groeipotentieel.

2. Liefst zo snel mogelijk moet het Vlaams Havenschap er komen.

3. Het ondersteunen en aantrekken van bedrijven die zowel arbeidsintensieve als hoogtechnologische activiteiten ontplooien. Dit kan de tewerkstelling alleen maar een boost geven.

4. Net daarom ook moeten we maximaal inzetten op het aantrekken van trafieken die een meerwaarde betekenen voor de tewerkstelling, binnen, maar ook buiten de haven.

5. We dienen zo snel mogelijk werk te maken van een tweede moderne en performante zeesluis voor de verzekering en ontwikkeling van de achterhavenactiviteiten. Als N-VA  Brugge geven we voorkeur aan de optie Visartsluis. Deze keuze is een garantie voor de continue werking van de haven, met maximale ondersteuning en begeleiding van de getroffen gezinnen en bedrijven.

6. Zeebruggenaren die hun woning moeten verlaten voor de bouw van de nieuwe sluis, moeten kunnen genieten van gunstregelingen bij het verwerven van een nieuwe woning.

7. We moeten de mogelijkheid bekijken om het hele huizenblok te onteigenen dat door de bouw van de sluis bedreigd wordt. Uiteraard dient dit in nauw overleg met de bewoners en eigenaars te gebeuren. Flankerende maatregelen zijn noodzakelijk. Daarom dient de overheid hiervoor financiële middelen vrij te maken.

8. Binnenvaart op zee gecombineerd met de bescherming van de kust en dit samen het project Vlaamse Baaien is het voornaamste alternatief voor de ringvaart van Brugge. Voor N-VA Brugge moet dit het streefdoel zijn voor de binnenvaartverbinding.

9. De cruiseterminal van Zeebrugge dienen we op te waarderen als vertrek- en/of aankomsthaven. Hiervoor moeten we proberen een samenwerking met bijvoorbeeld de haven van Miami uit te bouwen. Anderzijds dienen we te erkennen dat Zeebrugge als tussenhaven enkel van betekenis is wanneer we erin slagen die cruiseschepen gedurende twee nachten te laten aanmeren.

10. Met N-VA Brugge blijven we de Vlaamse zeevisserij ondersteunen. Dit verklaart ook onze inspanningen bij de keuze en exploitatie van de nieuwe zeesluis.

11. Met meer dan 2.750 personeelsleden blijft de militaire haven een zeer belangrijke werkgever. Daarom verdient deze haven onze maximale ondersteuning. N-VA staat trouwens aan de basis van de bestelling van twee nieuwe fregatten.

12. De uitbreiding van de bestaande transportzone is noodzakelijk, net zoals de inplanting van logistieke zones in het havengebied.

13. Zeebrugge moet zich verder voorbereiden op de Brexit. Precies daarom moeten we inzetten op het aantrekken van diepzeetrafiek.

14. Er is nood aan en volwaardige havenschepen om de banden tussen de stad en de haven nauwer aan te halen.

15. De private sector moet een grotere inbreng krijgen in de Raad van Bestuur van de MBZ. Een 50/50 verdeling tussen private maritieme en publieke vertegenwoordiging zou ideaal zijn.

16. De jachthaven kaderen we in de vernieuwing van de oude vismijnsite. 

17. Langs de A11 moeten we een permanent bewaakte en kwalitatieve truckparking aanleggen met alle nodige voorzieningen.

Lokale economie

N-VA ondersteunt al wie werkt en onderneemt. Dit blijkt uit de realisaties van de Vlaamse en de federale regering:

- De lasten gaan omlaag voor ondernemers dankzij de hervormde vennootschapsbelasting.

- De forfaitaire beroepskosten in de personenbelasting worden geharmoniseerd in het voordeel van ondernemers.

- Er komt een tijdelijke superaftrek van 20% voor kmo’s en zelfstandigen.

- We zetten in op startende ondernemers en op onderzoek en ontwikkeling.

- Ondernemers betalen minder belastingen bij de verkoop of de stopzetting van hun zaak. Het tarief daalt tot tien procent.

- De tax shelter – een voordeliger belastingstarief -  voor startende ondernemingen breidt uit naar doorgroeibedrijven.

- Sinds dit jaar is het aantrekkelijker om extra personeel aan te werven, want de werkgeversbijdragen dalen van 30 procent naar 25 procent.

Met een goed draaiende economie in Brugge is iedereen gediend.

Diegenen die uitvoeren, bedenken en starten, net als iedereen die blijft ondernemen en werken.

Lokale economie raakt de zelfstandige, de arbeider, de bediende, de lokale overheden én de bedrijven.

Net daarom is lokale economie een bron van welvaart voor iedereen.

Zonder goed draaiende lokale economie gaat het ons minder goed.

Precies daarom stelt N-VA Brugge voor :

KMO

1. Een uitbreiding van het KMO-patrimonium mogelijk maken door een groter aanbod industriegrond. Dit kan evenzeer door percelen kleiner te maken en de aanbouw met een gemeenschappelijke muur mogelijk te maken.

2. Het aantrekken van maakindustrie.

3. Starters laten groeien door het verbeteren van de locaties en het aanbod van die plaatsen te verhogen.

4. Een doorgedreven vereenvoudiging van de vergunningsaanvragen.

5. In het Tolhuis een ondernemersloket inrichten. Daar kunnen ondernemers terecht voor on-  en offline ondersteuning.

6. Bedrijventerreinen meer bereikbaar maken, vooral voor de werknemers. Dit kan met openbaar vervoer, veilige fietspaden, noem maar op.

7. Een forfait-parkeerkaart voor bedrijven die frequent in de betaalzone of blauwe zone aan de slag zijn, zoals in Knokke-Heist. Dit kan ook voor mobiele zorgverstrekkers.

8. De stellingbouw met inname van het openbaar domein minder taxeren.

9. Een actief beleid om hoogtechnologische bedrijven aan te trekken. Hiervoor moet nauw samengewerkt worden met hogescholen en universiteiten.

Handelaars en Zelfstandigen

1. Het opstellen van een strategisch plan voor de uitbreiding van het aanbod aan handelszaken.

2. Het ondersteunen en uitbouwen van commerciële straten en kwartieren, ook in de randgemeenten.

3. Het aanstellen van een city-manager en het installeren van een city-app. De city-manager vervult een reeks taken zoals hier verder worden opgesomd. Een betere ‘city-marketing’ van Brugge is één van de hoofdopdrachten, ook in samenwerking met Toerisme Vlaanderen.

4. Het aantrekken van meer kwalitatieve handelszaken en geen verdere uitbreiding van het aanbod nacht- en souvenirwinkels.

5. Zorgen voor een divers winkelaanbod met voldoende spreiding over de hele stad.

6. Echt winkelen en online shoppen kunnen complementair zijn, het stadsbestuur kan hierbij ondersteuning geven.

7. De beleving van het shoppen in Brugge als winkelstad promoten en koppelen aan culturele evenementen. Op dit domein moet Brugge een verschil maken met andere steden. Brugge als bruisende stad, voor toeristen, maar net zo goed voor Bruggelingen.

8. Het kerstmarktgebeuren herbekijken in functie van handel in het centrum met de modernisering en inschakeling van het Minnewater en de omgeving. We moeten ook van de kerstverlichting een beleving maken.

9. Brugge moet opnieuw met een antiekbeurs kunnen pronken. Ook een herwaardering van de antiek- en prondelmarkt aan de Dijver dringt zich op. Ambachtelijke producten horen op de Vismarkt thuis. Voor rommelmarkten en de Zandfeesten dringen strengere criteria zich op.

10. Alle kleinhandelaars actief op het grondgebied van Brugge verdienen subsidies, niet enkel die in de winkelstraten.

11. De handelskernen in de randgemeenten moeten we versterken. We denken hierbij aan de Moerkerkse Steenweg rond de kerk, aan ‘t Perretje en de omgeving,  in de Rijselsestraat, in de Gistelse Steenweg, in de Blankenbergse Steenweg, maar ook in Lissewege.

12. Werken in winkelstraten moeten veel sneller afgewerkt worden om de lasten te spreiden.

13. Er mogen geen nieuwe grote winkelcentra komen buiten de stad.

14. Een werkomgeving voor dienstverlening moet in de stad een plaats blijven hebben.

15. De binnenstad moeten we upgraden door meer parkeerfaciliteiten aan te bieden en het betalend parkeren te beperken van 9 uur tot 19 uur, met een pauze van een uur over de middag. Voor kleine boodschappen moeten we gebruik maken van parkeerplaatsen met sensoren voor een korte duurtijd van maximum 30 minuten. Dichtbij het stadscentrum dient de stad te voorzien in meer randparkings.

16. We dienen te waken over het onderhoud van de winkelpanden. Ook moeten we schreeuwerige reclameboodschappen, -borden en/of -verlichting tegengaan.

17. Als N-VA Brugge willen we de leegstand (pro-)actief aanpakken, naar het succesvolle model van ‘Kortrijk Zaait’. Het toelaten van pop-upwinkels verdient een voorzichtiger beleid. En waarom ook geen ‘Win je winkel’-wedstrijd uitschrijven om jonge starters aan te trekken?

18. De bereikbaarheid voor leveranciers dienen we goed te monitoren.

19. Marktkramers zijn belangrijk voor Brugge. Daarom verdienen ze onze steun. Tegelijk dringt bijsturing en vernieuwing van het aanbod zich op.

20. Zoals in andere historische steden moeten stijlvolle terrassen het hele jaar mogelijk zijn.

21. Ook in de winter moet Brugge gepromoot worden door verrassende tentoonstellingen, betere kerstbeleving en de romantiek van Valentijn.

22. Bruggelingen zijn fiere Vlamingen en koesteren het Nederlands. Tegelijk ontvangen zij buitenlandse bezoekers met een open geest. Ook de houding van de stadsdiensten maakt dit duidelijk.

23. N-VA wil het verblijfstoerisme verder uitbouwen: vertrekhaven voor cruises, betere verbindingen met de luchthaven van Oostende en het treinstation van Rijsel en de bouw van een echt congrescentrum.

Woonomgeving

Er is een betonstop aangekondigd tegen 2040.

Dit betekent dat er geen bebouwing meer toegestaan zal worden buiten de strikt stedelijke en gemeentelijke afgebakende gebieden.

Daarom dienen ingrepen in de Brugse binnenstad - werelderfgoed en bron van fierheid - zeer voorzichtig te gebeuren. In de rand van Brugge zou er dan weer meer plaats moeten zijn voor hoogbouw in een groene omgeving.

Ruimtelijke ordening moet steeds rekening houden met de wijk- en buurtwerking. Menselijk contact en solidariteit dienen hierbij centraal te staan. Uiteraard moeten we ook de verkeersmobiliteit steeds goed in het oog houden.

Daarom is een goed evenwicht tussen bebouwing en kwalitatieve ruimte belangrijk.

Verdichting is meer dan het neerpoten van hoge appartementsgebouwen. Verdichting is altijd werk op maat van de stad en de bebouwde omgeving.

In die optiek moet grondverharding bij een oprit en een tuin beperkt en/of doorlatend gemaakt worden.

 

Daarom stelt N-VA Brugge voor:

1. De stad moet belangrijke beleidskeuzes uitdrukkelijk verantwoorden vanuit een lange termijnvisie, gebaseerd op het algemeen belang en met een geïntegreerde aanpak van de ruimtelijke ordering, het leefmilieu en de economie.
2. Prestigeprojecten mogen niet ten koste gaan van dagelijkse taken zoals het onderhoud van openbare gebouwen, wegen en groen.
3. Bij grote projecten dient inspraak te worden verleend voor en niet nà de beslissing. Ook bij het uitschrijven van architectuurwedstrijden moet de bevolking de gelegenheid krijgen een standpunt in te nemen, naast of samen met de jury.
4. De ondoordachte verkoop van overheidsgebouwen dienen we kritisch tegen het licht houden. Ook in de binnenstad moet er plaats zijn voor de stedelijke administratie. Het Huis van de Bruggeling blijkt immers een verkeerde, ondoordachte en veel te dure keuze te zijn.
5. Leegstaande gebouwen en onbebouwde percelen dienen we in eerste instantie te activeren om te vermijden dat we nieuwe verkavelingen moeten bouwen.
6. In de binnenstad moeten we, waar dit kan, de mogelijkheid openhouden om grote gebouwen, met respect voor het uitzicht, te compartimenteren als appartementen.
7. Sociale woningbouw dienen we meer in te bedden tussen de gangbare bebouwing. Dit moet segregatie tegengaan.
8. Projecten rond cohousing, eengezinswoningen voor singles, betaalbaar wonen of huren en serviceflats moeten we aanmoedigen. Bij de toewijzing ervan moeten Bruggelingen een voorkeursbehandeling genieten.
9. Als N-VA Brugge vinden we dat we de mogelijkheid moeten onderzoeken om op de Bombardiersite een nieuwe toekomstgerichte, innovatieve stadswijk uit te bouwen. Een Nieuw Brugge met gemengde activiteiten zoals wonen, werken, studeren en ontspannen.
10. We kiezen voor meervoudig ruimtegebruik en het delen van de beschikbare ruimte. Zo zouden we bedrijfsparkings en sportzalen van scholen na de reguliere gebruiksuren (nog) meer kunnen openstellen voor het publiek.
11. Park- en bosgebieden mogen we niet verder verkavelen.
12. Platte daken kunnen dienen voor groendaken of het plaatsen van zonnepanelen.

Cultuur en Onderwijs

Cultuur lost maatschappelijke problemen niet op, maar helpt wel om met de realiteit om te gaan. Cultuur als bron van troost en verwondering.

Cultuur bevordert de sociale samenhang en doet ons schoonheid ontdekken in alles wat ons omringt. Cultuur wijst het verleden niet af, maar omarmt het.

De maatschappij evolueert voortdurend, net als Brugge. Deze nieuwe aspecten willen wij ook in het culturele leven aan bod laten komen.

Brugge is een door en door Vlaamse stad en dit Vlaamse karakter wil N-VA Brugge behouden en promoten, wars van cynisme en zelfgenoegzaamheid. Met de blik vooruit en met een mondiale visie.

Cultuurbeleid dient de nadruk te leggen op respect voor erfgoed, creativiteit en participatie. Wat je doet in je vrije tijd vormt mee je identiteit.

Daarom stelt N-VA Brugge voor :

Brugge is de enige centrumstad die geen volwaardige schepen van Cultuur heeft. Dit kan niet. Daarom moet er in het volgende schepencollege opnieuw een schepen van Cultuur zetelen.

1. We koesteren het keurmerk ‘Brugge Unesco Werelderfgoedstad’. Dit betekent echter niet dat er geen plaats meer voor nieuwbouw mag zijn. De strikte regels van Unesco dienen we wel te blijven respecteren. Het hierop afgestemde vergunningenbeleid moet correct, transparant en consequent gebeuren.
2. Als N-VA Brugge vinden we de beleidsbeslissing om de museumsite te verruimen richting KTA verkeerd. Daarom blijven wij voorstander van een uitbreiding op de site van het Sint-Andreasinstituut Brugge, met behoud van het groene karakter. Indien men toch blijft vasthouden aan de KTA-site dient de nieuwe tentoonstellingshal in de Magdalenakapel opengesteld te worden voor hedendaagse kunst.
3. Historische erfgoedactiviteiten zoals de Reiefeesten, de Gouden Boomstoet, de Heilig Bloedprocessie en de Blindekensprocessie dienen we te koesteren. Zowel de stad als de bevolking zullen we aansporen tot meer betrokkenheid zodat  Bruggelingen het een eer vinden om hier hun medewerking aan te verlenen.
4. Brugge als centrum van erfgoed en oude kunst moeten we blijven uitspelen. De klemtoon zal komen te liggen op het kunsthistorisch patrimonium als bron van niet aflatende inspiratie en confrontatie met hedendaagse kunstbeleving.
5. Er is nood aan een concreet plan over de toekomst van het rijke religieus erfgoed van Brugge. Dit geldt niet enkel voor onze kerken, maar voor alle domeinen en gebouwen die een religieuze oorsprong hebben.
6. We pleiten voor meer waardering voor de gidsenverenigingen, de heemkundige kringen en archief- en erfgoedverenigingen.
7. De Triënnale Brugge 2018 is een meerwaarde voor onze stad. Er dient wel over gewaakt te worden dat Vlaamse kunstenaars van topniveau nadrukkelijker bij dit evenement betrokken worden.
8. We pleiten voor een samenvoeging van het Cultuurcentrum Brugge en Brugge Plus. Voor hun programmering dienen ze nauw samen te werken met het Concertgebouw, KAAP/De Werf en Muziekcentrum Cactus.
9. We moeten de overweging maken om aan Brugge Plus een denktank voor cultuur te koppelen waar ook privépartners in kunnen stappen.
10. Bibliotheken zullen we verder ondersteunen, want het zijn laagdrempelige ontmoetingsplekken voor jong en oud. Ze dragen bij tot de sociale inbedding  en promotie, zowel in het centrum als in de randgemeenten. Tevens organiseren ze actief leesclubs, boekvoorstellingen en ontmoetingen met auteurs, liefst in samenwerking met alle onafhankelijke boekhandels van onze stad. De lopende initiatieven van de bibliotheken zullen worden voortgezet.
11. Met de aanwezigheid van tal van festivals (het MAfestival, het Cactusfestival, Jazz Brugge, Moods!, het Airbag Festival en noem maar op) en de aanwezigheid van een rist koren en muziekensembles dient Brugge zich meer te profileren als muziekstad.
12. Deze vlieger gaat ook op voor Brugge als dansstad. December Dance, Benenwerk-Ballroom Brugeoise, Dansen op de Vismarkt en stranddansen doen onze stad uitblinken binnen deze niche.
13. Alle archieven en bibliotheken die de stad rijk is, dienen we maximaal te ontsluiten. Het is noodzakelijk dat de omvangrijke bibliotheek van het Stedelijk Conservatorium dringend opnieuw toegankelijk wordt gemaakt.
14 . Met straatkunst zoals Uitwijken, beeldenroutes, circus, amateurspektakels en gevelpainting kunnen we de bevolking van het hele Brugse grondgebied en dus ook van de deelgemeenten bereiken. Een zeer geschikte manier van cultuurspreiding.
15. Het kunstonderwijs in Brugge moeten we koesteren en upgraden.. We zullen tevens een samenwerking met de professionele cultuurpartners stimuleren.
16. De Academie Kunsthumaniora en Deeltijds Kunstonderwijs Brugge blijven op zoek naar bijkomende infrastructuur. Het kerkgebouw van de Rode Nonnen is een geschikte locatie waar ateliers hun intrek in kunnen nemen.
17. Zoals we onder het thema ‘Onderwijs’ uitvoerig toelichten: Brugge moet dé West-Vlaamse stad zijn waar voltijds secundair onderwijs optie muziek aangeboden wordt
18. De stad kan privé-initiatieven zoals kunstgalerijen meer promoten en beter ondersteunen.
19. Brugge zou met een nieuwe antiekbeurs moeten kunnen uitpakken.
20. De stad dient nog meer Brugse kunstenaars bij stedelijke projecten te betrekken en op een blijvende basis atelierruimte ter beschikking stellen.
21. In de verschillende zalen die Brugge rijk is, kan de bezettingsgraad gemaximaliseerd worden door een last-minute verkoopservice te organiseren, waarbij we vooral op jongeren mikken.
22. Binnen de cultuursector kunnen we amateurkunsten en vrijwilligheidswerk blijven ondersteunen. Interessante plaatselijke initiatieven die al dan niet uitgaan van verenigingen moeten worden gestimuleerd door financiële en logistieke ondersteuning.

Onderwijs:

- Wij willen meer middelen voorzien om iedereen die in Brugge woont Nederlands te leren.  Zonder kennis van het Nederlands is een participatie aan het maatschappelijk leven onmogelijk.
- Wij willen meer aandacht voor het kunstonderwijs. Brugge moet de kans krijgen om in het voltijds secundair onderwijs de optie Muziek in te richten , bij voorkeur in een nettoverschrijvend initiatief.
- De binnenstad is pas aantrekkelijk voor jonge gezinnen als er een voldoende aanbod is aan kleuter, lager en secundair onderwijs. Brugge moet meer aandacht besteden aan de leefbaarheid van de scholen in het centrum.
- Het stadsbestuur moet een platform bieden voor overleg en  samenwerking tussen de hogescholen en de universiteit dit met het oog op een groter en beter onderwijsaanbod.

Jeugd

Jongeren moeten kunnen opgroeien, studeren en ontspannen in een veilig, groen en aangenaam Brugge.

De dienstverlening binnen onze stad moet dit mogelijk maken. De stad dient in te zetten op nieuwe digitale mogelijkheden om jongeren te bereiken.

Jongeren moeten de kans krijgen om te wonen en te werken in hun eigen stad. Dit moet op een veilige manier kunnen in een groene omgeving. Jongeren van buiten de stad moeten de stad vlot en veilig kunnen bereiken en er in een aangename omgeving vertoeven.

Tenslotte moeten jonge mensen de kans krijgen om hun kinderen in een mooie, groene en veilige stad te laten opgroeien.

 

Precies daarom stelt N-VA Brugge voor:

 

1. Inspraak:

  • De stad moet inzetten op jeugdwerk, jeugddiensten en de jeugdraad. Kansengroepen moeten gehoord worden. Indien nodig moet het advies over bepaalde thema’s gevraagd worden van jongeren in raden.
  • Het oprichten van een Kindergemeenteraad met een kinderburgemeester. Deze persoon moet ook betrokken worden bij beslissingen van de stad waar dit mogelijk is.
  • Bij elk initiatief van de stad moet de jongerentoets gemaakt worden. Dit betekent dat er moet nagegaan worden of het initiatief haalbaar is voor jongeren en gezinnen: is de locatie veilig, is de verplaatsing mogelijk voor jongeren of gezinnen? Is het niet te duur? Is er iets voorzien voor kinderen?
  • Gratis en goed bereikbare vergaderruimtes voorzien voor jongeren die initiatieven willen nemen.

 

2. Kansen:

  • Betaalbare woningen voor jongeren of gezinnen voorzien.
  • Zorgen dat jongeren in de stad kunnen werken. Ook moet ingezet worden op het aantrekken van technologische bedrijven.
  • Zorgen dat er voldoende ontsluiting is; openbaar vervoer, veilige fietspaden, indien mogelijk een tram (zie hoofdstuk Mobiliteit).
  • Gratis fietsverhuur voor jongeren aan het station en op bepaalde plaatsen in Brugge. Op die manier worden jongeren gestimuleerd om het openbaar vervoer te gebruiken. De stad moet ook voorzien in gratis of betalende fietsenparking voor (elektrische) fietsen.
  • Een centraal en goed bereikbaar fietsherstelpunt installeren. Daar kunnen fietsen goedkoop hersteld worden of kunnen fietsers zelf kleine herstellingen uitvoeren.
  • Een systeem van leenfietsen invoeren; door gebruik van een app kunnen jongeren gemakkelijk weten waar er fietsen beschikbaar zijn en waar ze kunnen afgehaald of teruggebracht worden.
  • Er moeten meer crèches komen. Die kunnen we flexibeler maken met vroege en late openingsuren met eventueel plaatsen voor noodopvang.
  • Het stadsbestuur moet erover waken dat jongeren en gezinnen zich veilig voelen in de stad. Daarom willen we meer aandacht besteden aan preventie. Overlast dienen we hard aan te pakken.
  • Voldoende groen voorzien en het milieu vrijwaren.

 

3. Brugge Studentenstad:

  • Erfgoedlocaties ontsluiten voor jongeren en studenten. Bijvoorbeeld: leegstaande kloosters inrichten zodat deze voor uiteenlopende activiteiten en onder bepaalde voorwaarden kunnen gebruikt worden voor en door studenten.
  • Inzetten op studentenrestaurants en –voorzieningen.
  • Een kick-off voor de studenten op het getouw zetten.
  • In samenwerking met de stad een studentenarts voorzien. Nu is de drempel en de kost om naar een huisarts te gaan soms te hoog.
  • Een prijs uitreiken aan een student die een eindwerk schrijft over jongeren en Brugge.
  • Hoogtechnologische bedrijven aantrekken die zich in Brugge willen vestigen en de samenwerking met hogescholen en universiteit aanmoedigen en faciliteren. Zo blijven afgestudeerde jongeren in Brugge en kan de braindrain een halt toegeroepen worden.
  • De regel rond kotstudenten aanpassen. Nu mag een student die in Brugge studeerde tot drie jaar na het beëindigen van zijn studies nog een kot huren in Brugge. Deze regel moeten we uitbreiden, zodat ook studenten die elders een diploma behaalden, kunnen genieten van dit voordeel.
  • Intense begeleiding voorzien om na de studie te ondernemen en werk te zoeken, bij voorkeur in Brugge.
  • Oprichting van pop-ups door studenten en pas afgestudeerden begeleiden en faciliteren.

 

4. Ontspanning:

  • Sport en cultuur: jongeren moeten ambassadeur zijn van hun stad.
  • In samenwerking met de muziekscholen straatmuzikanten stimuleren.
  • Er moet een museumnacht komen gericht op jongeren en studenten.
  • Aan de bibliotheek moeten we een luik voorzien waar boeken kunnen teruggegeven worden.
  • De stad heeft voldoende fuifruimtes nodig.
  • Inzetten op speelbossen.
  • Een zone maken waar de jongeren graffiti en andere kunsten mogen beleven. Een wedstrijd om openbare toiletten te laten bekleden door jonge Brugse artiesten.
  • Parken ontsluiten door voldoende picknickruimte en –banken te voorzien. De parken openstellen voor (jeugd)verenigingen en er barbecues in steen plaatsen die – mits goede afspraken – kunnen gebruikt worden door verenigingen.
  • Zeebrugge aantrekkelijker maken door een (pop-up) strandbar of andere pop-up initiatieven.
  • Speelpleinen geregeld vernieuwen en goed onderhouden.
  • Taxicheques voor jongeren.
  • Een last-minute ticketoffice voor concerten. Via een app laten weten welke tickets er nog zijn en deze aan sterk verminderde prijzen aan jongeren aanbieden.
  • Plaatsen voorzien waar jongeren kunnen samenkomen. Zo vermijdt men dat hangjongeren de openbare plaats innemen. Jeugdverenigingen en sportclubs kunnen hierbij een rol spelen.
  • Aantrekken van jeugdevenementen en dit ook in de randgemeenten.
  • Meettoestellen voor alcohol aan cafés voorzien.
  • Een jongeren-afdelingen binnen de bibliotheek voor ‘oudere’ jongeren (+18-jarigen)
  • Een goed onderhoud van de voetbalterreinen en meer voetbalterreinen voor de jeugd voorzien.
  • Cultuurinitiatieven gericht op jongeren: bijvoorbeeld een beiaardcantus, waarbij een dj de dialoog aangaat met de beiaardier.
  • Drempelverlagende initiatieven bij grote sportclubs om jongeren aan te trekken.

 

5. Dienstverlening:

  • Apps voor jongeren voorzien: waar studeren? Waar parkeren? Hoe een openbare dienst bereiken?
  • Begeleiding om subsidies te bekomen bij evenementen.
  • Begeleiding voor jonge ondernemers. Ook in combinatie met studeren.
  • Geboortebos met ‘Sterretjesweide’ voorzien.

Senioren

Brugge is een stad waar senioren zich altijd goed moeten kunnen voelen.

Vermits het aantal senioren in Brugge toeneemt, moeten we daarom een creatief beleid uitstippelen en dit in nauw overleg met de senioren.

Precies daarom stelt N-VA Brugge voor:

Mobiliteit:

1. De weginfrastructuur moet van een betere kwaliteit zijn en dienen we gebruiksvriendelijker te maken. Zo moet een Voetpadenplan vooral ook rekening houden met de noden van minder mobiele mensen.

2. Stadsgebouwen moeten gemakkelijk toegankelijk zijn.

3. We dienen te voorzien in een op senioren afgestemd openbaar vervoer, zowel in het centrum als in de randgemeenten.

4. Oudere mensen en personen die moeilijk te been zijn, hebben vaak moeilijkheden bij het opstappen van de bus. Daarom moeten de perrons op dezelfde hoogte komen als de bustrede.

5. De Lijn dient te voorzien in voldoende schuilhuisjes.

6. Het systeem van belbusjes voor senioren met beperkte mobiliteit verdient een opwaardering.

7. Het systeem van taxicheques voor senioren kunnen we verder optimaliseren.

Beleid:

1. Een grotere betrokkenheid en vertegenwoordiging van de senioren in het beleid.

2. Bij wegenwerken moeten we een senioren- en mindermobielentoets in het leven roepen.

Sociaal weefsel:

1. Als N-VA Brugge vinden we dat er werk moeten worden gemaakt van een echt anti-eenzaamheidsplan; dit zal verder moeten gaan dan het opzetten van een systeem van een belketting.

2. We moeten stimulansen voorzien om ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen.

3. We moeten nog meer wijkontmoetingscentra oprichten en bijkomende rustbanken voorzien in de stad en in de rand.

4. Om het sociaal contact te stimuleren, verdient er meer aandacht te gaan naar wijk- en straatwerking.

5. In woonzorgcentra dienen we te proberen vrijwilligers in te schakelen. Zij kunnen het zorgpersoneel bijstaan en bijkomende taken op zich nemen.

6. Om mantelzorgers minder te belasten, kunnen we het bestaande systeem van bedden voor kortverblijf uitbreiden. Voor senioren die herstellen na een opname in het ziekenhuis is hier soms een tekort aan.

7. We moeten een systeem uitdokteren waardoor we buurtwinkels en restaurants stimuleren om goederen bij senioren en hulpbehoevenden aan huis te leveren. Mogelijks kan dit via een systeem van dienstencheques.

8. Er dient een ouderentelefoon of app voor senioren te komen, zodat zij snel in contact kunnen treden met politie, brandweer of zorgverlener.

9. We moeten werk maken van een buurtinformatienetwerk via Whatsapp.

10. Er moeten nog meer cursussen komen om senioren vertrouwd(er) te maken met nieuwe technologieën. Hierbij gaat onze eerste aandacht uit naar het gebruik van de smartphone.

Wonen:

1. We moeten meer sociale woningen bouwen of verbouwen, aangepast aan de noden van senioren en mensen met een beperking.

2. Om het systeem objectiever en transparanter te maken, moet er één gemeenschappelijke wachtlijst voor alle Brugse woonmaatschappijen komen die dezelfde criteria hanteert.

3. Ook meer betaalbare woningen moet een beleidsprioriteit zijn.

4. Mensen die ingeschreven staan op een wachtlijst en reageren op vragen van de huisvestingsmaatschappij(en) blijven ingeschreven.

5. Het aantal betaalbare woon- en zorgcentra moeten we maximaal uitbouwen.

6. Innovatieve woonvormen zoals kangoeroe- en assistentiewoningen verdienen stimulansen. Het kot-wonen en cohousing zijn waardige alternatieven.

 

Sociaal beleid

Brugge wil een sociale stad zijn waar mensen zich thuis voelen. Helaas moeten we vaststellen dat deze woorden niet echt gevolgd worden door daden.

De eenzaamheid is groot. Iedereen herinnert zich nog dat onze stad vorig jaar werd opgeschrikt door de dood van enkele mensen die pas na weken toevallig thuis werden gevonden.

Het sociaal weefsel dreigt af te brokkelen omdat de stad minder toegankelijk wordt.

Gezond zijn in al zijn facetten moet deel uitmaken van alle beleidsdomeinen. Elke inwoner van Brugge heeft het recht om op te groeien, te wonen, te werken en te spelen in een gezonde omgeving waar iedereen gelijke kansen krijgt.

Sociaal beleid omvat voor ons alle fysieke, sociale en psychische componenten.

N-VA is een sociaal bewuste en bewogen partij.

Daarom stelt N-VA Brugge voor:

1. Brugge is een vriendelijke stad waar mensen elkaar kennen en groeten. Medewerkers van de stad en de lokale politie kunnen hierbij het goede voorbeeld geven. Als N-VA Brugge willen we zelf het voortouw nemen door van vriendelijkheid ons handelsmerk te maken. Door de gemeenschapszin van alle inwoners te stimuleren, vormen we een tegenwicht voor de verzuring en de eenzaamheid in onze maatschappij.

2. We moeten Brugge promoten als een aantrekkelijke plek om op te groeien, te wonen, te werken, te leven, maar ook om oud te worden. Brugge mag geen slaapstad worden, maar moet een bruisende stad zijn met tal van activiteiten en evenementen, Zowel in het hart van de stad als in alle deelgemeenten en wijken van Brugge moet deze politiek voorop staan.

3. De stad moet voorzien in voldoende betaalbare woningen zodat Bruggelingen niet wegtrekken uit hun eigen stad. We pleiten voor één centraal aanmeldingspunt. De criteria voor het bekomen van een sociale woning moeten rechtvaardig en eenduidig zijn. De bouw van nieuwe sociale woningen moet beter gespreid worden.

4. In een plan tegen de vereenzaming moet net zo goed aandacht gaan naar ouderen als naar jongeren. We moeten de kwetsbare buurten in kaart brengen en er bijzondere aandacht aan besteden. Zo kunnen postbodes,  maaltijdbezorgers of vuilnisophalers die voor een welbepaalde overheidstaak bij mensen aan huis komen signalen oppikken en herkennen. Smart city kan hierbij zeker ondersteunend werken.

5. Ook een degelijk uitgebouwd zorgnetwerk, ondersteund door de stad en/of het OCMW, is van essentieel belang. Daarom ijveren we voor meer wijkontmoetingscentra, buurtwinkels en -huizen. In elke wijk van de stad moeten burgers en organisaties zich inzetten voor de meest kwetsbaren onder ons. Speelstraten, buurtfeesten en –comités verdienen onze verdere ondersteuning.

6. Gezond werken in een gezonde omgeving voeren we als N-VA Brugge hoog in het vaandel. Precies daarom zetten we in op optimale beschikbaarheid van kinderopvang en dit zowel voor jonge tweeverdieners als voor alleenstaande ouders. We willen onderzoeken of de Bruggeling kiest voor kleinschalige initiatieven dan wel voor iets grotere voorzieningen met meer mogelijkheden.

7. De stedelijke overheid moet instaan voor toegankelijke zorg voor iedereen. Wij kiezen voor woonzorgzones waar mensen ongeacht hun afkomst en leeftijd samenwonen. Niet enkel in de klassieke woonvormen, maar net zo goed in alternatieve vormen zoals cohousing en kot-wonen voor bejaarden.

8. Brugge moet een dementievriendelijke stad blijven. Wij hebben oog voor de vele mensen met jongdementie die vaak onder de radar leven. Wij willen initiatieven nemen om hen en hun netwerk te ondersteunen.

9. Leefloners dienen we te activeren. Bij voorkeur via reguliere tewerkstelling, maar dit kan evenzeer via gemeenschapsdienst of artikel 60.

10. Vluchtelingen en legale migranten moeten we helpen in hun zoektocht naar werk. Hierbij moet vooral het spreken van de Nederlandse taal een prioriteit zijn. Daarom moeten we maximaal inzetten op trajectbegeleiding. Nieuwe Bruggelingen van wie het diploma hier niet erkend wordt, dienen zich bij te scholen.

11. We moeten het buddy-systeem stimuleren. Binnen dit systeem krijgt de vreemdeling een buddy toegewezen, die hem bij de hand neemt  zodat de integratie zo vlot mogelijk kan verlopen.

Toegankelijk Brugge:

Meer dan één op tien Bruggelingen kampt met een beperking, al dan niet tijdelijk. N-VA wil Brugge nog toegankelijker maken voor iedereen. Enkele concrete punten:

- Ook studenten met een handicap krijgen alle kansen in ‘Brugge Studentenstad’.
- Tijdelijke evenementen moeten toegankelijk en bereikbaar zijn voor iedereen. (vb. parkeerplaatsen).- 
- Meer aangepaste toiletten.
- Een ambitieus Voetpadenplan.

Sport

N-VA is een gemeenschapspartij. Sportbeleving ondersteunt de sociale samenhang en is goed voor de maatschappelijke integratie en gezondheid.

Een sterk sportbeleid mag niemand in de kou laten staan. Daarom zetten we iedereen aan tot levenslang sporten en bewegen.

Hierbij gaat onze aandacht, over de leeftijdsgrenzen heen, uit naar zowel geëngageerde sporters als niet-sporters en mensen die we als sportkansarm kunnen beschouwen.

Precies daarom stelt N-VA Brugge voor :

1.    Als N-VA Brugge zijn we voorstander van een nieuwe stadion voor Club Brugge aan de Blauwe Toren. Cercle Brugge blijft spelen in een aangepast Breydelstadion.
2.    Via een publiek-private samenwerking moeten we het Boudewijnpark Seapark opwaarderen met een ijspiste van 400 m².
3.    De start van Ronde van Vlaanderen moeten we proberen naar Brugge terug te halen. Ook voor het vertrek van de Ronde van Frankrijk (of de Vuelta of de Giro) dient de stad zich kandidaat te stellen. Dat zou een enorme promotie voor Brugge betekenen.
4.    Daarnaast moeten we kleinere sportmanifestaties promoten. Ook de organisatie van een rugbytoernooi kan het verblijfstoerisme een zetje geven.
5.    Binnen dit kader kunnen we ook de haalbaarheid van een schaaktoernooi in open lucht, een tennistoernooi op de Markt of een kampioenschap vinkenzetten aftasten.
6.    Sportmanifestaties in de binnenstad moeten we beperken, zeker op weekdagen. Waarom kunnen we hiervoor niet naar de deelgemeenten uitwijken, bvb met een heuse “deelgemeenten-loop”?
7.    De site van Sport Vlaanderen moeten we gebruiksvriendelijker maken.
8.    We moeten op vinkenslag liggen als er op bepaalde sites sportinfrastructuur vrijkomt. Hierbij houden we onder meer de hangars van La Brugeoise in het vizier.
9.     De stad zou moeten voorzien in meer in- en outdoor sportinfrastructuur. Hierbij kunnen de sportzalen van de scholen een belangrijke rol spelen. Met die scholen – cfr. VTI, De Varens, Atheneum Jan Fevijn en Sint-Leo – zouden we bindende contracten kunnen afsluiten.
10.     We moeten promotie voeren voor Zeebrugge als sportstrand. Op die manier krijgt de handel er ook meer kansen.
11.     We dienen fiets- en wandelactiviteiten te promoten. Daar is de gezondheid en fitheid van de bevolking mee gediend. Het stimuleert ook het calorieverbruik.
12.     We moeten bekijken hoe we vrijwilligers in kunnen schakelen bij het onderhoud van sportvelden. Daar mag een financiële tegemoetkoming tegenover staan die de sportclubs ten goede komt. Bijvoorbeeld: het gratis ter beschikking stellen van infrastructuur en/of materiaal.
13.     Ons sporthart moet ook uitgaan naar kleinere ploegen. Verenigingen van minder bekende sporten kampen met specifieke problemen die apart bekeken moeten worden. Zo zouden we elektriciteitsrekeningen afzonderlijk kunnen behandelen.
14.     De stad zou een app kunnen laten ontwikkelen die sportclubs in staat stelt niet benutte velden of zalen te reserveren door middel van een officiële account.
15.     Ook G-sporten (of sporten voor personen met een beperking) en seniorensport moeten we sterk gaan promoten en ondersteunen.
16.     Sportclubs die aanspraak willen maken op subsidies of ondersteuning dienen we te verplichten in opleidingen te voorzien.
17.     Bij de meest uiteenlopende sporten moeten we de opleiding van jeugdtrainers en scheidsrechters stimuleren om het tekort terzake op te vangen.
18.     Projectsubsidies moeten dienen voor eenmalige projecten, bijvoorbeeld een frisbeewedstrijd.
19.     De stad dient in te spelen op de vraag naar overdekte petanquevelden en bolbanen.
20.     Langs de Vesten moet er een fit-o-meter komen.
21.     Elke sportinfrastructuur moet Automatische Externe Defilibrator (AED-)toestellen ter beschikking stellen.

Milieu

Groen, tuin, park, dreef, bos en veld verhogen de kwaliteit van het leven in de stad.

Beter onderhoud van openbaar groen en perken is noodzakelijk, vooral in de randgemeenten. Als N-VA Brugge vingen we hierover al veel klachten op van buurtbewoners.

De groene gordel rond Brugge moeten we behouden, zelfs uitbreiden en opwaarderen.

 

Precies daarom stelt N-VA Brugge voor:

 

  1. Er moet extra aandacht gaan naar de Groendienst voor het onderhoud van bloem-, struik en graspartijen. Bij het snoeien van bomen en struiken dient de stad rekening te houden met de verzuchtingen van de omwonenden.
  2. De stadsmedewerkers van de Groendienst verdienen waardering en respect voor hun werk. Daarom moeten we voor hen ook bijkomende vorming voorzien, als dit nodig mocht blijken.
  3. We moeten een nauwe samenwerking tussen de Groendienst en de Technische Dienst bevorderen.
  4. Het aantal groenzones moeten we verder uitbreiden. We dienen ook afgesloten groene ruimtes in de binnenstad te ontsluiten waar dit mogelijk is.
  5. De waterkwaliteit van de reien verdient bijzondere aandacht. Dit zou de mogelijkheid bieden de huidige beperkte zwemperiode te verlengen.
  6. We zijn met zijn allen gebaat bij zuivere luchtkwaliteit. Daarom moeten we kiezen voor de geleidelijke invoering van de lage emissiezone. Dit geldt ook voor de bootjes op de reien die gebaat zouden zijn bij een elektrische aandrijving.
  7. Om sluikstorten tegen te gaan, moeten we camera’s plaatsen. Wie de wet terzake met de voeten treedt, verdient een strenge straf.
  8. Er moet een sensibiliserend afvalbeleid komen. Daarom moeten we handelaars aanmoedigen hieraan mee te werken. Zo zouden horecazaken best meer peukenbakken plaatsen.
  9. We moeten een taakuitbesteding overwegen van vrijwilligers of firma’s die vuilnis opruimen.
  10. Meer containerparken zoals in Assebroek/St. Kruis. Afvalcontainers worden beter in putten geplaatst. Dit is minder belastend voor de gebruikers.
  11.  Er dient een duidelijke scheiding te komen tussen regen- en afvalwater. Daarom moeten we een alternatieve grondbedekking – geen verharding meer dus - voorzien zodat het regenwater gemakkelijk kan doorsijpelen.
  12.  Brugge is ook een bloemenstad. Daarom dienen we bebloeming aan gevels en op straten te promoten.
  13.  Meer bloemen en struiken zijn belangrijk om vlinders aan te trekken. Dit is van essentieel belang voor de kruisbestuiving.
  14.  Als N-VA Brugge streven we een intensere samenwerking met Natuurpunt na voor het beheer bossen en natuurgebieden.
  15.  We moeten instaan voor educatie rond natuur, bos, strand en dit ook promoten.
  16.  En natuurlijk ook meer aandacht voor biodiversiteit.

 

Onze voorstellen voor Dierenwelzijn komen in een apart hoofdstuk.

Dierenwelzijn

Het aantal klachten over inbreuken op het dierenwelzijn ging de jongste jaren in stijgende lijn.

Helaas liet de controle erover vaak te wensen over. Nu Vlaanderen zelf bevoegd is voor dierenwelzijn kunnen we daar eindelijk paal en perk aan stellen.

Het houden van een huisdier brengt nu eenmaal bepaalde verplichtingen met zich mee. Sensibilisering is noodzakelijk.

Om het probleem van de zwerfkatten aan te pakken, moeten we werk maken van een kattenplan.

Dieren kunnen ook betekenisvol zijn om eenzaamheid tegen te gaan. Daarom streven wij naar een sociaal dierenbeleid, waarbij mens en dier harmonieus kunnen samenleven.

Precies daarom stelt N-VA Brugge voor:

1. De schepen van Dierenwelzijn moet meer zeggingskracht krijgen.
2. Binnen het politiekorps moeten we een opleiding voorzien om dieren te benaderen. Dierenmishandeling moet altijd ernstig genomen worden.
3. Bij een vakkundig zwerfkattenbeleid zijn herhaalde voorlichtings- en sterilisatiecampagnes nodig. Brugse verenigingen die zich inzetten voor katten kunnen hierbij een belangrijke taak vervullen.
4. Bij de duiven moeten we toezien op een diervriendelijke manier om een dreigende overpopulatie tegen te gaan.
5. Particulier vuurwerk dienen we in te perken door het strikt doen naleven van het politiereglement, zeker bij de overgang van oud naar nieuw. Geluidsarm vuurwerk moeten we promoten.
6. Voorlichting in scholen aanmoedigen.
7. We moeten losloop- en speelzones voor honden voorzien in de randgemeenten. Er dienen ook voldoende toestellen beschikbaar te zijn om poep op te rapen.
8. Onder bepaalde voorwaarden dienen we dieren toe te laten in woningen van het OCMW en in serviceflats. De stad moet ook onderzoeken of er mogelijkheden zijn om kleine huisdieren te houden in woonzorgcentra.
9. Een sociaal dierenwelzijnsbeleid is gediend met een betere samenwerking en nauwer overleg met het Blauwe Kruis Brugge. Tevens dienen we ruimere openingsuren te voorzien. Ook moeten we sociaal aanvaardbare en betaalbare tarieven voor opvang en adoptie toepassen. Als een dier verloren loopt, moet de eigenaar onmiddellijk verwittigd worden.
10. Toezien op het naleven van de concessie van het Blauw Kruis Brugge.

Financieel beleid

Met het geld van de burger moeten we omzichtig omspringen. Daarom is een transparant beleid met een begroting in evenwicht cruciaal.

Als N-VA Brugge willen we uitdrukkelijk inzetten op investeringen én besparen op exploitatie.

Blijven investeren is noodzakelijk. Tegelijk moet het overheidsbeslag beperkt worden.

Een gezond financieel beleid steunt op feiten en analyses, is transparant en eenvoudig en houdt rekening met zowel de korte als de lange termijn.

 

Daarom stelt N-VA Brugge voor:

1. De structurele werkingskosten van de stad moeten beperkt blijven tot het strikte minimum. Dit kan door het optimaliseren van de personeelsbezetting. Precies daarom is N-VA Brugge voorstander van de samenwerking van bepaalde diensten, het voeren van een positief absenteïsmebeleid, een strenger toezicht op ziektedagen en het responsabiliseren van de diensthoofden. Door de inkanteling van het OCMW in de stad kunnen we bovendien inzetten op slimme besparingen, schaalvoordelen en efficiëntiewinsten.

2. Stadseigendommen moeten we nieuwe bestemmingen geven. In functie van de noden en identiteit moeten we er in investeren.

3. Bij de verkoop van stadseigendommen dienen we uit te gaan van duurzame compenserende investeringen in infrastructuur. Hierbij moeten we alle toekomstige kosten én een mogelijke return meenemen in de analyse.

4. Publiek-private samenwerkingsovereenkomsten mogen er enkel komen als de stadskas er effectief baat bij heeft.

5. Hetzelfde geldt voor autonome gemeentebedrijven waar publieke controle altijd een vereiste moet blijven.

6. Er dient een minimumpercentage te komen op het overschot op het exploitatiebudget .

7. Als N-VA Brugge zijn we voorstander van een schuldplafond of –norm. Op die manier ontstaat er een drempelbedrag dat de schuld per inwoner niet mag overschrijden. We mogen immers niet lenen om werkingskosten van de stedelijke overheid op te vangen.

8. Om een budgettair doorschuifbeleid te vermijden mag de stad geen leningen meer aangaan waarbij het volledige bedrag pas tegen het einde van de looptijd moet terugbetaald worden.

9. De totale omvang en samenstelling van de schuld en de evolutie ervan op lange termijn moeten we van nabij opvolgen. Op die manier kan de stad de betaalbaarheid van de leninglasten garanderen.

10. Om de drie maanden dient er een budgetopvolging te gebeuren.

11. Er moet een permanente evaluatie komen van de lenings- en verzekeringscontracten.

12. De opbrengst van belastingen moeten we afwegen ten opzichte van de inningskost ervan. Er mag in geen geval een verhoging komen van niet-sturende belastingen. We denken hierbij aan de aanvullende personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing.

13. De stad moet energiecontracten afsluiten in functie van een noodzakelijke kostenbesparing.

14. We stellen een subsidiecoördinator aan, zodat  we er zeker van zijn dat we als stad geen mogelijke inkomsten mislopen.

15. Een verantwoorde subsidiepolitiek is van primordiaal belang. We staan voor een transparant subsidiebeleid waarbij objectieve criteria primeren en er geen plaats is voor vriendjespolitiek.

De specifieke problemen van de verschillende deelgemeenten van Brugge zullen we in een latere fase behandelen.

Slimme stad

Wat is een ‘Slimme stad’ of een smart city?

Een ‘Slimme stad’ is een geheel van maatregelen die het gebruik van informatietechnologie aanwenden om een stad te beheren en te besturen.

Via een netwerk van sensoren, internet en technologische toepassingen worden alle onderdelen van een stad met elkaar verbonden. Een slimme stad maakt het onder andere mogelijk om administratieve taken te vereenvoudigen, de mobiliteit te sturen, de veiligheid te verhogen en belangrijke ecologische maatregelen te treffen.

Zowel in Vlaanderen als internationaal zijn al heel wat steden bezig met de transitie naar een slimme stad. Brugge loopt hierin helaas hopeloos achterop en zit heel vaak nog niet eens in de onderzoeksfase.

De N-VA Brugge heeft de ambitie om Die Scone in al haar aspecten uit te bouwen tot een volwaardige slimme stad. Op alle mogelijke beleidsdomeinen kunnen de toepassingen van een slimme stad een versterkende factor zijn. De ontwikkeling van apps voor een slimme stad dient te verlopen in samenwerking met de Brugse hogescholen en universiteiten.

Bij de toepassingen van de ‘Slimme stad’ moeten maximale garanties geboden worden om de privacy van iedereen te garanderen.

 

Daarom stelt N-VA Brugge voor:

1. We moeten gebruik maken van slimme rode lichten. Dit kan door het permanent monitoren van de verkeersstromen in en rond Brugge aan de hand van camera’s en sensoren. Met deze informatie kunnen verkeersstromen via aangepaste informatieborden langs de weg permanent bijgestuurd worden.

2. Ook slim parkeren heeft de toekomst. Sensoren kunnen registreren welke parkeerplaatsen vrij zijn. Via een applicatie op eenieders smartphone kan die informatie gedeeld worden met automobilisten. Ook kunnen deze gegevens gebruikt worden om mensen vroeger naar randparkings te sturen.

Milieu en duurzaamheid:

1. Een systeem van LED-verlichting dat uitgerust wordt met sensoren en camera’s kan leiden tot slimme verlichting. Via opvolging kunnen de lichten gedimd worden als er geen verkeer of personen aanwezig zijn. Als er beweging wordt gedetecteerd, kan het systeem de verlichting in dat gedeelte opnieuw snel doen oplichten. Een soortgelijk systeem heeft al bewezen dat dit voor een enorme besparing op de elektriciteitsfactuur kan zorgen, zonder dat de veiligheid van de weggebruikers er onder hoeft te lijden.

2. Met een netwerk van aangepaste vuilnisbakken dat vanop afstand opgevolgd wordt, creëer je slimme vuilniszakken.

Dit laat toe om vlug te reageren als bepaalde vuilnisbakken sneller gevuld zijn dan verwacht. Ook kunnen deze gegevens gebruikt worden om efficiëntere routes uit te stippelen voor de ophaling van vuilnis.

Cultuur en Toerisme:

1. We zouden een aangepaste applicatie kunnen laten ontwikkelen met interessante informatie over monumenten en bezienswaardigheden. Daarnaast kunnen ook themawandelingen – op culinair vlak, inzake middeleeuwse handelshuizen en rond kant - opgenomen worden die de troeven van Brugge accentueren. Een dergelijke applicatie laat ook toe om op een eenvoudige manier het aanbod aan evenementen, tentoonstellingen of optredens weer te geven. We kunnen hier een systeem aan koppelen om tickets te bestellen.

2. Door bij historische plaatsen of monumenten toegevoegde realiteit te verschaffen, kunnen we aan bezoekers extra duiding geven over het belang van de locatie. Door eenvoudig met een smartphone op een symbool te richten, kan een informatief filmpje afgespeeld worden.

Altijd bereikbaar:

1. We moeten een interactiever digitaal loket ontwikkelen. Dit laat Bruggelingen toe om nog meer zaken af te handelen zonder dat ze zich hiervoor naar het Huis van de Bruggeling dienen te verplaatsen. Tevens moeten we de mogelijkheid voorzien dat mensen assistentie aan huis kunnen aanvragen. We denken hierbij aan het afleveren van een identiteitskaart bij bejaarden of mensen met een beperking.

2. Via de stadsapplicatie kunnen we buurtcomités en Buurt Informatie Netwerken (BIN) versterken en meer ondersteuning geven. Door middel van een app kunnen we ook een assistentiefunctie creëren om bijvoorbeeld boodschappen af te laten halen voor iemand die minder mobiel is.

3. In ieders buurt moeten AED-toestellen beschikbaar en te lokaliseren zijn via de smartphone.

Sportbeleid:

1. Alle beschikbare sportinfrastructuur moeten we duidelijk oplijsten. Via een toegankelijke functie moeten individuele gebruikers of groepen op een eenvoudige manier infrastructuur kunnen reserveren. Op die manier kunnen ze aangeven of extra deelnemers welkom zijn. Zo kunnen individuen zich gemakkelijk aansluiten bij bestaande groepen.

Lokale economie:

1. Er moet een volwaardige head-STARTERS-zone komen waar startende ondernemingen terecht kunnen voor informatie, het zoeken naar partners en uitgeruste infrastructuur. Waar kan een samenwerking met hogescholen en universiteiten mogelijk zijn? Hoe kunnen we kennis uitwisselen? En op welke manier kunnen faciliteiten en deellabo’s ter beschikking gesteld worden?

2. We dienen het volledige aanbod handelszaken in Brugge – dus niet enkel die in het centrum – op te lijsten. Door het aanbod bekender te maken, kan de lokale handel in de randgemeenten versterkt worden. Zo’n overzicht biedt ook kansen om nieuwe handelszaken aan te trekken. Zeker als de vraag bestaat, maar er nog geen aanbod aanwezig is.

3. De Brugse samenleving zou ook gediend zijn met een actieve app-functie die bijvoorbeeld restaurants toelaat om overtollige maaltijden aan te bieden voor afhaling. Zo gaat minder voedsel verloren en maken inwoners kennis met dit aanbod.

Haven en industrie:

1. Net als bij de bewoning is een overzicht nodig van alle percelen. Hierbij kan gemeld worden welke percelen vrij of beschikbaar zijn en welke industriële invulling aangewezen is. Ook actieve bedrijven moeten toegevoegd worden met vermelding van hun economische activiteiten om op die manier een overzicht te krijgen van het aanwezige aanbod.

Deze voorstellen vormen slechts een onderdeel van de volledige uitwerking en mogelijkheden die een slimme stad kunnen bieden.

Belangrijk is dat bij elke beslissing binnen de stad steeds gekeken wordt of er geen slimme toevoeging kan gebeuren die de Bruggeling in welke vorm dan ook een extra voordeel kan bezorgen.

De invoering van de mogelijkheden van een ‘Slimme stad’ zal pas succesvol zijn als alle Bruggelingen er gebruik van kunnen maken. Dit veronderstelt een doorgedreven en volgehouden opleiding van alle Bruggelingen inzake moderne technologieën. Estland kan hierbij als lichtend voorbeeld fungeren.

Daarom moet Wi-Fi over het hele grondgebied van Brugge gratis en zonder verplichtingen beschikbaar zijn.

Toerisme

Toerisme is een bron van economische activiteit en tewerkstelling, maar ook van  gastvrijheid en ontmoeting.

Toerisme zorgt voor welvaart. Het drijft ons om onze historische gebouwen nog  beter te onderhouden, om meer variatie te leggen in nieuwe tentoonstellingen. Het zorgt voor volle restaurants en bars, voor meer leven in onze stad.

Brugge is en blijft een centrum van erfgoed en kunst. Daarmee kunnen we het verschil maken. Hiervoor komen veel toeristen naar Brugge en blijven ze ook  komen.

Maar daarnaast is Brugge ook polderdorpen, een prachtig strand en bossen, het Brugse Ommeland, festivals en concerten, sportevenementen, gastronomie,…

Alle beleidsdomeinen moeten de toeristische toets maken bij het nemen van beslissingen. Toeristen moeten verwend worden maar toerisme mag de lokale bevolking niet wegdrukken. Daarom dient het stadsbestuur te waken over een gezond evenwicht.

Het toerisme in Brugge in zijn vele facetten vereist een volwaardige schepen van Toerisme.

Daarom stelt N-VA voor :

Promotie:

1. Brugge moet internationaal beter gepromoot worden via doordachte citymarketing.

2. Deze marketing moeten we bij voorkeur toespitsen op verblijftoeristen en zogenaamde repeat visitors. Zo zouden we de Heilige Bloedprocessie, de Gouden Boomstoet, Kookeet, de tentoonstelling Pourbus etc beter moeten promoten.

3. Toerisme Brugge en de plaatselijke horeca dienen nauwer met elkaar samen te werken voor publiciteitscampagnes.

4. Persaandacht kan vervolledigd worden door, naast Toerisme Vlaanderen, een Brugse perscel te hebben of een persdienst die ook oog heeft voor toerisme.

Soorten Toerisme:

1. Onze hoofdfocus moet het kwaliteitsvol verblijfstoerisme zijn. Ze dragen het meeste bij aan onze economie en zorgen voor het gezondste evenwicht toerist-Bruggeling.

2. Op economisch vlak hebben cruisetoeristen een grote toegevoegde meerwaarde. Daarom dient de stad actief op zoek te gaan en samen te werken met grote internationale cruisemaatschappijen die Zeebrugge aandoen. Maar hierbij moeten we ernaar streven dat Brugge de vertrekhaven of de eindbestemming is van cruises zodat de passagiers hun reis verlengen met één of meerdere nachten in Brugge.

3. Congrestoerisme, waarbij onze voorkeur blijft uitgaan naar een volwaardige congreszaal voor 600 personen op de site Oud Sint-Jan. De N-VA Brugge twijfelt aan de inplanting en de haalbaarheid van een congres- én beurshal op het Beursplein.

4. Meer inzetten op belevingstoerisme, sportevenementen, gastronomie-evenementen, muziekevenementen,…

Beleid:

1. Om de twee à drie jaar zou het stadsbestuur een grote tentoonstelling of een spraakmakend evenement op het getouw moeten zetten dat verblijfstoeristen van over heel de wereld lokt.µ

2. De Musea Brugge dienen ook op maandag open te blijven, in het bijzonder voor toeristen die een verlengd weekend boeken. Bovendien zouden bezoekers regelmatig op nocturnes en ochtendbezoeken moeten kunnen intekenen.

3. Toerisme buiten de zogenaamde ‘Gouden Driehoek’ moeten we voorbehouden aan meerwaardezoekers en verblijfstoeristen.

4. We dienen onze gastronomische en culinaire troeven nog beter uit te spelen. Waarom geen foodmarket op een permanente locatie of op geregelde basis?

5. De vijf zintuigen, de vier seizoenen en Brugge als stad van de smaak. Het zijn schoolvoorbeelden van incentives waar je toeristische activiteiten kunt rond organiseren, die het (inter)nationale bedrijfsleven ongetwijfeld zou oppikken.

6. Ook in dalperiodes moet het stadsbestuur activiteiten organiseren en promoten. Een mooi aanbod van programmatie binnen musea, een lichtspektakel op en rond de Reien, een lichtplan, een kantwandeling door de stad, workshops rond oude ambachten en sporten,…

7. De kerstmarkt moet grondig worden hertekend met meer variatie, meer aandacht voor ambachten.

8. Het stadsbestuur moet de kwaliteit van het toeristische aanbod bewakenEr moet strenger toegezien worden op de kwaliteit van de aangeboden toeristische diensten zoals de geleide wandelingen met stadsgidsen, de boottochten op de reien, het vervoer met de koetsen, de private musea.

9. Het stadsbestuur dient de authenticiteit en eigenheid van onze stad te behouden. De kwaliteit van het handelsaanbod dient beter bewaakt te worden. Dit kan de shopping-beleving alleen maar ten goede komen. Niet enkel chocolade, wafels, frieten en bier, maar ook kledij, handwerk, kunst en  antiek moeten kooplustige toeristen kunnen bekoren.

10. Tentoonstellingen en evenementen moeten van een kwalitatief hoog niveau zijn.

11. Iedereen die op een professionele manier met toeristen omgaat, verdient op gezette tijden bijscholing.

12. We moeten de samenwerking met andere kunststeden en het Brugse Ommeland opwaarderen.

13. Zeebrugge, Lissewege en Dudzele dienen we te betrekken in een Brugge aan zee-verhaal waar ook toeristen welkom zijn.

14. We moeten de Nederlandstalige naamgeving van handelszaken promoten zodat het Vlaamse karakter van Brugge duidelijk blijft voor toeristen.

15. We willen blijven inzetten op de bereikbaarheid van onze stad voor bezoekers, de verschillende transportmiddelen op elkaar afstemmen en de communicatie errond optimaliseren:

a) Met busverbindingen naar onze stad die de luchthaven Oostende-Brugge beter ontsluiten.

b) Met de busverbinding vanuit Rijsel.

c) Toezien dat de treinrechtstreekse verbinding tussen de luchthaven van Zaventem en Brugge behouden blijft.

d) De aanwezigheid van de luchthaven Oostende-Brugge beter benutten en voldoende marketing voeren op de bestemmingen waar er een vliegtuigroute naar onze luchthaven is.

e) Autoluw verkeer vereist randparkings en meer ondergrondse parkeerplaatsen. Kleinere bussen moeten verblijfsgasten kunnen brengen en halen.

16. De horeca en winkels moeten opnieuw meer ademruimte krijgen; toelevering van producten (wasserij, voeding, brouwers, kledij) is essentieel.

17. De openbare toiletvoorzieningen moeten we overal – dus ook in de parken - verbeteren en/of uitbesteden.

Zeebrugge strand:

1. Langs de A11 dient de overheid te voorzien in de aanleg van een parking voor truckers.

2. Verfraai de toegang tot Zeebrugge-bad en voer betere bewegwijzering in.

3. Het evenementenplatform moet beter gepromoot worden bij organisatoren.

4. In het kader van 11 juli zou de stad de zondag voor de Vlaamse Feestdag een origineel vuurwerk moeten laten afschieten.

5. De stad zou Zeebrugge nadrukkelijker op de kaart kunnen zetten door een gastronomisch evenement te (laten) organiseren met allerlei lekkers uit de Noordzee.

6. Buiten het seizoen moeten auto’s de toelating krijgen om te parkeren op afgebakende zones op de Zeedijk.

7. Er moet een vrijstelling van de terrastaks komen om de heropstart van horecazaken te ondersteunen.

8. De stad dient pop-up-strandbar(s) te vergunnen tijdens de zomermaanden.

9. De nabijheid van de jachthaven en de Visserswijk moeten gepromoot worden door onder andere de verbinding via de kusttram te promoten.

10. Tijdens het zomerseizoen zou een hip shuttlebusje of treintje kinderen en volwassenen voor een prikje kennis kunnen laten maken met de haven, de  Vismijnwijk, Zeebrugge dorp alsook het witte polderdorp Lissewege.

11. Naar het voorbeeld van Cadzand moeten we, in samenspraak met het havenbestuur, onderzoeken of we enkele strandhuisjes kunnen bouwen op de westelijke strekdam. Deze locatie biedt een uniek zicht op zee, zowel bij het ontwaken als bij het slapengaan.

12. Waarom geen ecologisch verantwoord houten fietspad voor de duinen aanleggen, zodat je – naar het voorbeeld van Cadzand - niet enkel over de Zeedijk van Zeebrugge, maar ook over het strand tot in Blankenberge kunt fietsen?

13. Er zou een zwembad op het strand van Zeebrugge kunnen worden aangelegd dat in samenwerking met privébedrijven verwarmd wordt met zonneboilers en windenergie.

14. Promoot stijlvolle strandcabines, die leuker en hipper zijn qua vorm. Laat ze bovendien aansluiten via een planken vloerweg.

15. Het opgehoopte zand tussen de cabines dient vaker verwijderd te worden.

16. Op sommige plaatsen moeten er schermen komen om het opwaaiend zand tegen te houden.

17. We zijn voorstander om stadswachten in te schakelen als strandwachten.

18. Ga voor een drastische aanpak van het zwerfvuil door meer vuilnisbakken te plaatsen en ze in de grond te steken. 

19. We dienen een breed houten wandelpad tot aan de vloedlijn te laten aanleggen. Dit voor de mensen voor wie de afstand door het mulle zand tot aan de vloedlijn te moeilijk of te ver is, voor rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens.

20. Nabij het Badengebouw moet de stad, voor een kleine vergoeding; permanente opvang voor kinderen voorzien. Een speelpleinwerking in de open lucht, een kermismolen, een beveiligde trampoline-attractie,  zouden extra troeven kunnen zijn om ook voor de jongsten onder ons een aangenaam verblijf in Zeebrugge  te verzekeren.

21. Zeebrugge heeft een mooie surfclub. De ideale pleisterplaats voor kiters en surfers.

22. Nabij de surfclub zou de stad een beachvolleyveld moeten laten aanleggen. Sinds kort is dit een Olympische sport.

23. Het stand van Zeebrugge leent zich uitstekend voor allerlei sportactiviteiten, behalve als die van gemotoriseerde aard zijn.

24. Zeebrugge zou moeten kunnen uitpakken met watersporten en duikinitiaties, zowel in het zwembad als in de zee.

25. Waarom geen looppiste over de strekdam en de Zeedijk uittekenen, waar sportievelingen zich her en der op gymtoestellen kunnen uitleven?

26. Ter hoogte van de strekdam zou men een zone kunnen afbakenen, waar honden aan de leiband ook in het seizoen met hun baasje kunnen wandelen. Deze zone zou men dan wel dan geregeld moeten reinigen.

27. Tussen Zeebrugge en Blankenberge zou men hondenwandelingen kunnen organiseren. Voorbeelden: de dag van de labradors, de dag van de bulldogs, de dag van de Berner Senners, noem maar op.