Programma 2024

Momenteel werken wij hard aan ons verkiezingsprogramma. Heb je nog ideeën? Laat het ons zeker weten!

Thuis in Brugge

Met ambitieus programma en sterke ploeg klaar om Brugge te besturen

 

Bewust op de Vlaamse feestdag presenteerde N-VA Brugge haar programma en de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober. Onze inhoudelijke speerpunten en de gedegen en vernieuwende kandidatenlijst vertolken onze gedrevenheid om straks mee de mooiste stad van Vlaanderen te gaan besturen.

We zijn ‘preus en ambitieus’ om Brugge en de Bruggelingen nog meer te laten schitteren. We willen dat alle Bruggelingen zich altijd gelukkig en geliefd thuis voelen in hun stad.

Drie speerpunten vatten ons programma samen:

1. Thuis in een welvarend Brugge

Zo veel mogelijk mensen aan de slag, steun aan wie onderneemt, dynamische en bruisende kernen (ook buiten het ‘ei’), bloeiende haven, aantrekken hoogtechnologische bedrijven, gastvrij en gevarieerd toerisme ‘in evenwicht’, autoluw centrum, verbeterd bussenplan, aangepast parkeerbeleid, zuinig beheer van de publieke financiën, zeker nu het spaarpotje bijna helemaal is opgesoupeerd.

2. Thuis in een warm Brugge, van Assebroek tot Zeebrugge

Zorgzaam voor wie het moeilijk heeft, woningen beschikbaar en betaalbaar, toegankelijke stad, natuurversterking en groene omgeving, artistieke creativiteit troef, onderwijs- en studentenstad en blijvend leren.

3. Thuis in een veilig Brugge

Bereikbare en aanwezige politie, aanpak overlast, nultolerantie tegen geweld, weg met drugs, trots op Vlaamse identiteit, Nederlands is de poort naar integratie en werk voor nieuwe Bruggelingen.

Hieronder volgt de uitgebreide versie van onze programmapunten.

1. Thuis in een welvarend Brugge

a_thuis_in_een_welvarend_brugge

Als N-VA dragen we het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die werkt en onderneemt in onze stad en bieden het ondernemerschap alle kansen zonder te veel betutteling. Al sinds de middeleeuwen is Brugge het knooppunt voor handel, creativiteit en innovatie. Het rijke verleden van onze stad biedt alle troeven om ambitieuzer te zijn voor onze stad. Met N-VA Brugge gaan we aan de slag om deze pioniersrol in Vlaanderen en Europa uit te stralen en terug op te nemen. Met Brugge kunnen we en willen we indruk maken. Brugge moet een wow-factor uitstralen. Daarvoor zetten we ook bijkomend in op een innovatieve en technologische cluster.

1.1 Iedereen aan de slag

Iedereen aan de slag

1. 

N-VA Brugge heeft de ambitie om iedereen maximaal en efficiënt te activeren op de arbeidsmarkt. Ook in Brugge staan we voor uitdagingen gezien de krappe arbeidsmarkt. Het bestrijden van armoede doe je in de eerste plaats door opwaartse sociale mobiliteit via vorming en door mensen aan een job te helpen.

Als provinciehoofdstad moeten we hiervoor aan de slag met de verschillende stakeholders die actief zijn in onze stad. We kijken daarvoor in de eerste plaats naar een goede samenwerking met de kennis- en onderwijsinstellingen.

 

2.

Een goede kennis van het Nederlands is essentieel om aan de slag te kunnen op de arbeidsmarkt. Met de stad zetten we bijkomend in op de kennis van het Nederlands, in het bijzonder bij nieuwkomers. We verhogen het aanbod aan lessen Nederlands in onze stad.

Inburgeringstrajecten en -cursussen worden nauw opgevolgd in samenwerking met de Vlaamse diensten.

We voorzien opleidingstrajecten samen met lessen Nederlands met als belangrijkste doelstelling een snelle tewerkstelling. Daarnaast stimuleren we werkgevers en bedrijven veel meer om hun werknemers Nederlands te laten leren en spreken op de werkvloer. Ervaring leert dat ‘integratie door werk’ werkt.

3. 

Als lokale overheid willen we bijkomend inzetten op activering van werklozen, niet-actieven, NEET-jongeren (jongeren ‘Not in Education, Employment or Training’) en mensen met een migratieachtergrond. Hiervoor hanteren we de Vlaamse aanpak van dienstverlening op maat. Een aanklampend beleid in samenwerking met de VDAB, het OCMW en andere welzijnsverenigingen moet een ‘dichtere’ en meer intensieve aanpak garanderen.

De arbeidsbereidheid van aanvragers van een leefloon wordt maximaal geëvalueerd.

Alle lopende op- en toeleidingstrajecten worden geëvalueerd. De trajecten die niet succesvol blijken op het vlak van duurzame tewerkstelling worden stopgezet. Bij het opzetten van nieuwe trajecten ligt de focus op knelpuntberoepen en structureel openstaande vacatures in onze stad. We brengen ook de verschillende sectoren en kennisinstellingen meer bijeen om kort op de bal te spelen en bij te kunnen sturen waar nodig.

4. 

Brugge organiseert op regelmatige basis regionale én thematische jobbeurzen; denk maar aan een havenjobbeurs, een beurs met de focus op de kennisindustrie, ‘horecaproefdagen’ in samenwerking met VDAB.

5. 

In Brugge willen we niemand achterop laten. Daarom hebben we ook voldoende aandacht voor initiatieven die de werkgelegenheidskansen voor personen met een beperking maximaliseren. Maatwerkbedrijven worden verder ondersteund in functie van sociale tewerkstelling.

6.

Meer kinderopvangplaatsen zijn boodnodig in onze stad. We maken hierbij geen onderscheid tussen onthaalouders en crèches. We moedigen flexibiliteit aan in de kinderopvang, zodat ouders er ook terecht kunnen voor opvang op vroegere of latere uren om werk zoveel mogelijk te faciliteren.

Daarnaast moedigen we ook de voorziening van kinderopvang bij grote bedrijven en overheidsinstellingen aan.

1.2 Vrij ondernemen

7.

Brugge is een plaats waar het ook goed werken en ondernemen is. Met N-VA Brugge willen eindelijk werk maken van een echt ondernemersvriendelijk klimaat. Waar ondernemers de ruimte, vrijheid en vooral het vertrouwen krijgen om te ondernemen, zonder al te veel regeltjes en administratieve rompslomp.

 

We beperken de administratieve lasten voor onze ondernemers zo veel mogelijk. Er wordt een Ondernemersloket ingericht, waar ondernemers terecht kunnen met hun vragen en bezorgdheden.

Alle vergunningsprocedures en subsidiereglementen in functie van ondernemerschap worden onderzocht en waar mogelijk vereenvoudigd.

8.

Er gebeurt een tijdige en transparante communicatie van wegenwerken en de verwachte hinder voor handelszaken. De hinder wordt zoveel mogelijk beperkt in functie van de bereikbaarheid van handelszaken.

Voor de duur van de wegenwerken worden bedrijven vrijgesteld van bedrijfsbelasting.

9.

Met de stad bewaken we het gelijk speelveld, zodat ondernemers vrij kunnen ondernemen binnen gelijke spelregels. Ondernemers genieten het vertrouwen om op een kwaliteitsvolle wijze te ondernemen in onze stad.

10.

We richten een Brugse Ondernemerskamer op waardoor het stadsbestuur steeds de vinger aan de pols houdt en er een positieve dynamiek ontstaat tussen ondernemers, ontwikkelaars en kennisinstellingen.

Naar analogie van de centrummanager, die de leegstand en de economische ontwikkeling in de binnenstad opvolgt en evalueert stellen we ook een industriemanager aan. Hiermee wordt de vraag en het aanbod aan bedrijfsruimtes op het Brugse grondgebied opgevolgd en geëvalueerd. Samen met de bevoegde schepen worden contacten gelegd om bedrijven naar Brugge aan te trekken.

Jaarlijks blijven we het Handelsforum organiseren in het BMCC waarop we alle stakeholders uit het bedrijfsleven samenbrengen.

11.

Er wordt en inventaris opgemaakt van de industrie- en bedrijfssites op Brugs grondgebied. De leegstand wordt in kaart gebracht en verder aangepakt. Daarnaast besteden we de nodige aandacht aan optimalisering en het efficiënt gebruik van de beschikbare ruimte, waar mogelijk worden gemengde functies - wonen, werken, recreatie - toegelaten.

Op korte termijn wordt ook in samenwerking met naburige besturen, het provinciebestuur en Vlaanderen onderzocht welke nieuwe bedrijventerreinen kunnen worden aangesneden. We streven de snelle oplevering van lopende projecten na.

De Brugse bedrijventerreinen worden optimaal ontsloten via fietsautostrades en het openbaar vervoer.

12.

Er wordt onderzocht in welke mate zonnepanelen(projecten) kunnen worden uitgerold op beschikbare daken op de Brugse bedrijventerreinen.

13.

Nieuwe en bestaande bedrijven worden begeleid naar nieuwe sites waar ze zich op duurzame wijze kunnen vestigen, groeien en verankeren.

De ontwikkeling en verdere groei van een innovatieve industriële hub in samenwerking met de kennisinstellingen wordt volop ondersteund. Een ecosysteem van studenten, ondernemers en investeerders kan een doorstart geven aan diverse start-ups en
spin-offs en Brugge op die manier een broeihaard maken van nieuwe ideeën en technologieën.

14.

Er worden creatieve werkplaatsen ingericht, waar slimme geesten hun ideeën kunnen uitwerken. Scholen worden aangemoedigd om hun leerlingen in contact te brengen met de creatieve werkplaatsen en kennis te laten maken met de nieuwste digitale ontwikkelingen en technologieën.

Verschillende initiatieven zoals Turbo en Brugge Inc. worden geëvalueerd. Waar mogelijk en wenselijk worden deze samengevoegd tot één grote, ambitieuze visie en een gestroomlijnde organisatie die innovatie en ondernemerschap in onze stad stimuleert en faciliteert.

1.3 Dynamische en bruisende kernen

15. 

Een duidelijk afgebakend winkelkerngebied in het stadscentrum is van belang, maar ook in de deelgemeenten moeten we werk maken van een goed evenwicht tussen handel, horeca en bewoning, zodat er voldoende ruimte is voor vrije tijdsfuncties en groene ruimte.

 

 

16.

Met een ambitieus acquisitiebeleid lanceren we nieuwe retailconcepten, grote internationale merken en lokale spelers in de Brugse winkelstraten. Enkel op deze manier kan Brugge zich eindelijk op de kaart zetten als volwaardige winkelstad.

Daarnaast blijven we verder inzetten op het winkelkerngebied, waarbij in andere straten de focus ligt bij kleinschaligere, kwalitatieve, creatieve boetiekwinkels en winkelconcepten. Er wordt gewerkt om elke straat of buurt een eigen karakter / ‘smoel’ te geven. Vooral de poortstraten verdienen hierbij onze aandacht en ondersteuning.

De netheid van het openbaar domein in en rond de winkelstraten blijft een aandachtspunt. Digitale toepassingen kunnen de efficiëntie van ophaling en verbeterde straatinrichting helpen uitzetten.

17. 

Het stadscentrum moet - binnen bepaalde tijdsblokken - bereikbaar blijven met de wagen. Ondergronds parkeren wordt verder aangemoedigd, maar de kortparkeerplaatsen in functie van een snel winkelbezoek worden behouden.

18.

In de deelgemeenten voorzien we kernversterkend beleid, met de focus op 1 winkelstraat of winkelbuurt, waar winkelen maar ook detailhandel centraal staat.

Er wordt maximaal ingezet op de pleinfunctie ondersteund door de aanwezige en bijkomende horeca. Pleinen worden aangelegd zodat deze optimaal de pleinfunctie kunnen ondersteunen binnen deze kernversterking van de deelgemeente.

Bestaande markten en foren worden hierin meegenomen en steeds behouden.

Tijdens de zomer worden tijdelijke mobiele speelpleinen voorzien op de pleinen in de deelgemeente om de aanpalende horeca extra aantrekkelijk te maken.

19.

Leegstand is verloren ruimte en zorgt voor onveiligheid. Een actief leegstandsbeleid met eventuele herbestemming van gronden of grote gebouwen zorgt voor een nieuwe dynamiek en houdt de stad levendig. Leegstand en verkrotting wordt kordaat aangepakt, zowel in het centrum als in de deelgemeenten door middel van kordate inning van de leegstandsheffing.

Bewoning boven winkelpanden in de winkelstraten wordt maximaal aangemoedigd en gefaciliteerd voor studentenbewoning. Eigenaars van leegstaande panden worden door de stad benaderd om ook tijdelijke invullingen, pop-ups of korte termijnhuur mogelijk te maken, maar bewaken de kwaliteit het concept van de tijdelijke invulling.

Er wordt een masterplan uitgewerkt voor het Zilverpand. Daarbij wordt onderzocht of de commerciële invulling nog haalbaar is of er alternatieve invullingen mogelijk zijn, bijvoorbeeld door de huisvesting van kunst- en antiekgalerijen, waarbij een jaarmarkt kan worden gehouden op de binnenpleinen.

20.

In etalages, publiciteit en communicatie in het straatbeeld dient het Nederlands gebruikt te worden. Er moet gewaakt worden over de stijlvolle uitstraling van het straatbeeld. Schreeuwerige reclame en verlichting of uitstalling van koopwaren op straat moet vermeden worden.

Via en een wedstrijd wordt de mooiste en meer creatieve gevelversiering of etalageversiering uitgereikt tijdens de zomerperiode, net zoals met de kerstperiode.

Terrassen in de historische stadskern moeten dezelfde uitstraling behouden, zonder daarom aan sfeer in te boeten.

21.

Als stad spelen we in op nieuwe trends en gemengde concepten. We passen onze reglementering zoveel als mogelijk hierop aan om deze nieuwe initiatieven mogelijk te maken.

Het organiseren van meer nocturnes wordt aangemoedigd. Daarnaast worden er themadagen ingericht in samenwerking met horeca, de eventsector en de retail.

Op wandelafstand van het station wordt een overdekte markthal voorzien. De herbestemming van vrijgekomen kerkgebouwen kan hiervoor in aanmerking komen.

22.

In de binnenstad wordt een Winkelloket ingericht, waar iedereen terecht kan voor informatie over de troeven van Brugge als winkel- en culinaire stad. Bij het loket worden ook een aantal faciliteiten voorzien zoals kluisjes, een verzorgingsruimte voor kinderen en sanitaire voorzieningen.

Er wordt een plan opgemaakt van alle openbare toiletten in de stad. Waar de dekkingsgraad te laag is wordt onderzocht om bijkomende toiletten te plaatsen. De uitbating van de openbare toiletten wordt georganiseerd zodat deze steeds in een propere staat zijn.

23.

De culinaire troeven van onze stad spelen we verder uit en profileren ons de Bourgondisch stad bij uitstek. Sterrenrestaurants, brasseries, snackbars, cafés en zelfs frituren, één voor één maken ze deel uit van onze rijke eetcultuur.

De culinaire kwaliteit van Brugge zetten we in de kijker door ‘smaakmakende’ evenementen te organiseren en faciliteren, in samenspraak met de sector. Zo wordt er bijvoorbeeld gezocht naar een volwaardige opvolger van Kookeet.

1.4 Een haven in groei

Naast het toerisme en de dienstensector is de haven van Zeebrugge veruit de grootste werkgever in onze streek. De éénmaking van onze Brugse haven met deze van Antwerpen resulteert in de grootste exporthaven van Europa. Wij kiezen voluit voor de verdere groei en uitbouw van deze poort op de wereld. De realisatie van de Visartsluis is daarbij dé prioriteit.

 

 

24.

De focus moet liggen op het aantrekken van werkgenererende trafiek in onze Brugse haven. Zowel voor de bedrijven in de voor- en achterhaven zelf als de faciliterende of toeleveringsbedrijven.

De realisatie van de Visartsluis garandeert het toekomstig groeipotentieel van de haven. De estuaire vaart moet gefaciliteerd worden. Een verbreding van de Brugse ringvaart is dan ook onaanvaardbaar.

Er wordt een masterplan opgesteld voor de verdere ontwikkeling van de achterhaven.

25.

De haven wordt verder ontwikkeld als ‘groene hub’, gezien de strategische ligging van Zeebrugge en de aanwezigheid van LNG-opslagvoorzieningen. Er wordt verder ingezet op het gebruik van walstroom in het kader van de ETS voor de scheepvaart.

De bestaande logistieke zones moeten uitgebreid worden en er wordt onderzocht waar bijkomende zones ingeplant kunnen worden binnen het havengebied.

26.

De zeevisserij heeft een plaats in onze Zeebrugse haven en dient ondersteund te worden vanuit het Brugse stadsbestuur.

27.

In samenspraak met de Vlaamse overheid wordt een betere inrichting en bewijzering nagestreefd op de gewestwegen in Zeebrugge. Ook de staat van bepaalde wegen moet met prioriteit worden heraangelegd.

1.5 Gastvrij, maar in evenwicht

Onze stad leeft door en van het toerisme. Brugge is en blijft wereldwijd bekend om haar werelderfgoed en rijke kunstgeschiedenis. Toerisme zorgt voor welvaart en drijft ons nog meer om ons erfgoed in stand te houden. Daarnaast moeten we als provinciehoofdstad ook het epicentrum blijven van tal van grote evenementen, tentoonstellingen en congressen.

 

 

 

Brugge heeft veel te bieden, en we moeten alles in goede banen leiden zodat wij onze prachtige stad met zoveel mensen kunnen delen. We moeten uiteraard wel blijven waken over de leefbaarheid van onze binnenstad.

 

28.

Met internationale campagnes blijven we Brugge promoten. Dit gebeurt door middel van doordachte publiciteitscampagnes die de mooiste plaatsen van onze stad in beeld brengen, maar die zich ook toespitst op de meerwaardezoeker. Zo ligt de focus op verblijftoeristen en congrestoeristen, die wel meer dan eenmaal naar onze stad komen.

Onze hoofdfocus blijft het kwaliteitsvol verblijfstoerisme. Ze dragen het meeste bij aan onze economie en zorgen voor het gezondste evenwicht toerist-Bruggeling. Evenwel wensen we niet mee te gaan in doemverhalen waarbij Brugge overspoeld wordt door het massatoerisme.

29.

We gaan verstandig om met dagtoeristen en excursionisten. De geleide bezoeken aan onze stad worden in goede banen geleid met duidelijke afspraken om de hinder zoveel als mogelijk te beperken.

Er worden hoffelijkheidscampagnes opgezet gericht op toeristen, waarbij meer aandacht wordt gevraagd voor de verkeersregels en de algemene netheid. Brugge is en blijft een stad waar in de eerste plaats mensen wonen.

Grote toeristengroepen worden opgesplitst in kleinere groepen tot maximaal

20 personen en begeleiden we via verschillende wandelroutes doorheen Brugge. Er wordt streng toegezien op de naleving van afspraken rond geleide groepen.

Erkende gidsen worden herkenbaar door het dragen van een bijzonder batch die kan worden verkregen via de gidsenverenigingen. Gratis gidsen, die werken op basis van fooi moeten zich verplicht aansluiten bij één van de gidsenverenigingen en worden enkel toegelaten om te gidsen in de taal die ze voldoende machtig zijn.

30.

Cruisetoeristen blijven welkom in Brugge. Een samenwerking tussen de stad en grote internationale cruisemaatschappijen die Zeebrugge aandoen is daarbij noodzakelijk, waarbij er gestreefd wordt om Brugge als vertrek- of eindhaven te voorzien.

31.

Brugge kent een brede waaier aan logieconcepten. We zorgen dat er geen overaanbod komt in de binnenstad, zodat residentiële bewoning in de binnenstad behouden blijft.

 

Er wordt rekening gehouden met nieuwe noden of tendensen na grondige evaluatie van de mogelijke negatieve effecten.

 

Binnen het logiesaanbod waken we over een gelijk speelveld met gelijke spelregels. Een juiste aanmelding is dan ook noodzakelijk om overzicht te kunnen behouden. Misbruiken met betrekking tot verboden of niet-aangemelde vormen van logies worden actief opgespoord en aangepakt.

Elk soort verblijf op Brugs grondgebied moet herkenbaar gemaakt worden met een duidelijk symbool dat ter beschikking wordt gesteld door de stad.

32.

Om onze zichtbaarheid als grootstad nog meer te vergroten wordt verder ingezet op belevingstoerisme door middel van een ruim aanbod aan sportevenementen, gastronomische evenementen en muziek- en culturele evenementen.

Tweejaarlijks wordt in samenspraak met de stad een groot internationaal evenement georganiseerd die mensen van over heel de hele wereld naar Brugge brengt, en die zelfs de internationale pers kunnen halen. Dit evenement wordt ingekaderd in de werking van het nieuwe BRUSK.

33.

Een goede toeristische ontsluiting van onze stad moet ervoor zorgen dat de stad ook bereikbaar blijft voor de Bruggeling. Naast de wagen, cruises, trein en autocars moet ook meer aandacht besteed worden aan een goede verbinding met de luchthaven Oostende-Brugge.

Bij grootschalige evenementen wordt het verkeer afgeleid naar de randparkings. Vandaag worden deze parkings onderbenut en zijn ze onvoldoende aangeduid vanop de invalswegen. De busverbinding tussen de randparkings en de binnenstad wordt geoptimaliseerd.

34.

Met N-VA willen we ook in Brugge een gediversifieerd aanbod voor verblijfstoeristen. We maken werk van minstens één bijkomende (stads)camping op Brugs grondgebied. Daarbij wordt een locatie gekozen met veel grond en een goede busverbinding naar de binnenstad.

Er wordt onderzocht of het aantal camperplaatsen kan worden uitgebreid of hiervoor een bijkomende locatie kan worden voorzien.

35.

De kwaliteit van het toeristisch aanbod is voor N-VA Brugge een speerpunt. Dit heeft zowel betrekking op de aangeboden toeristische diensten zoals gidsbeurten en private musea, maar ook op de souvenirshops en toeristische eetkramen. Het stadsbestuur dient de authenticiteit en eigenheid van onze stad te behouden. De kwaliteit en diversiteit van het handelsaanbod dient beter bewaakt te worden.

Brugge is een sterk merk waar we over waken. Eenieder is ambassadeur van onze stad. Het is dan ook aangewezen om op regelmatige basis vrijblijvende opleidingen en infomomenten te voorzien voor actoren in de toeristische sector. Hiervoor wordt steeds op constructieve manier samengewerkt met de gidsenverenigingen.

36.

Een goede programmatie tijdens de dalperiodes moet gegarandeerd blijven en worden aangemoedigd. Daarbij wordt onder meer gedacht aan een kwalitatief aanbod bij de Brugse musea, een lichtspektakel op en rond de Reien, een kantwandeling door de stad, workshops rond oude ambachten en sporten.

37.

We promoten actief toeristische fietsroutes in het Brugse Ommeland in samenwerking met de provincie en Toerisme Vlaanderen. Er wordt een nieuwe verrassende route uitgestippeld die onze stad doorkruist en loopt van Assebroek tot in Zeebrugge.

1.6 De rekeningen op orde

N-VA Brugge staat voor verantwoordelijk financieel beleid. Het beheer van de Brugse stadskas als een goede huisvader staat voorop, om toekomstige investeringen veilig te stellen en toekomstige generaties niet op te zadelen met een bodemloze schuldenberg.

 

 

 

38.

Met N-VA Brugge beheren we de stadsfinanciën als een goede huisvader. De stadsfinanciën moeten we gezond houden, want we moeten met het geld van de Brugse belastingbetaler omzichtig en verantwoord omspringen. 

Als stadsbestuur moeten we ons richten op de kerntaken. Waar mogelijk en nuttig worden zaken uitbesteed aan andere publieke organen of private partners of wordt er een publiek-private samenwerking opgezet.

39.

We streven steeds naar een positief exploitatieresultaat, waarbij de ontvangsten de uitgaven overstijgen. Zo beschikken we over voldoende middelen om onze leninglasten te dragen en om een deel van onze investeringen zelf te financieren.

Met een positieve autofinancieringsmarge tonen we aan dat de stadsfinanciën structureel gezond zijn. Deze eigen norm passen we ook toe op alle (BBC-plichtige) entiteiten uit de groep Brugge, zoals bijvoorbeeld ook de welzijnsverenigingen.

Er wordt een schuldplafondnorm vastgelegd, namelijk een schuld per inwoner, dat gedurende de legislatuur niet mag worden overschreden. Zo zit er steeds een rem op onnodige uitgaven en worden de prioriteiten van het college op scherp gezet.

Om een duidelijk overzicht te kunnen hebben van de stadsfinanciën en de transparantie te verhogen wordt een financiële consolidatie van de groep Brugge, namelijk de stad zelf, het OCMW, Mintus en alle overige welzijnsverenigingen. Ook de financiën van de stedelijke vzw’s en autonome gemeentebedrijven worden grondiger opgevolgd, gelet op de impact op de stadskas.

40.

Binnen de groep Brugge gaan we voortdurend op zoek naar slimme besparingen, schaalvoordelen, raamovereenkomsten en efficiëntiewinsten.

Lenings- en verzekeringscontracten worden permanent geëvalueerd, zodat goedkopere contracten niet worden mislopen.

41.

De ontvangsten worden tijdig en efficiënt geïnd. Werkingsuitgaven worden waar mogelijk beperkt, door middel van een audit wordt nagegaan waar er langs de uitgavezijde kan worden bespaard. Besparingen die gevonden kunnen worden bieden nieuwe opportuniteiten om nog meer te investeren in onze stad.

Een subsidiecoördinator volgt alle mogelijke subsidies op waarvoor de stad in aanmerking zou kunnen komen. Het gaat om provinciale, Vlaamse en Europese subsidies die aangewend kunnen worden in onze stad.

42.

Er wordt een performant en hedendaags personeelsbeleid gevoerd, waarbij iedere medewerker zich als stadsambassadeur kan ontplooien. Er wordt een positief beleid gevoerd om ziekte-uitval zoveel mogelijk te beperken.

De personeelskost van onze stad is een grote uitdaging voor de toekomst. De voorbije vijf jaar werden er maar liefst 100 voltijdse equivalenten bijkomend aangeworven. Dit betekent een enorme druk op de toekomstige exploitatie-uitgaven. De financierbaarheid voor de toekomst moet ernstig worden onderzocht.

43.

Ondanks de grote budgettaire uitdagingen blijven we een doordacht en realistisch investeringsbeleid voeren. Hierbij houden we de schuldgraad steeds in het oog en worden strategische keuzes gemaakt in een totaalaanpak.

Leningen worden enkel aangegaan om investeringen te financieren, maar zeker niet voor de reguliere werking. Er worden geen ‘bullet-leningen’ afgesloten waarbij het kapitaal pas op de einddatum terugbetaald moet worden. Een dergelijk beleid schuift schulden door naar volgende generaties en hypothekeert toekomstige investeringen en uitdagingen in onze stad. Daar passen wij voor.

44.

De belastingdruk moet ook in onze stad omlaag. We betalen al genoeg belastingen in ons land. Er wordt onderzocht welke belastingen niet opwegen ten opzichte van de inningskosten, die ermee gepaard gaan.

45.

De gevoerde subsidiepolitiek moet transparant en op basis van objectieve criteria gebeuren. Er wordt een stedelijke subsidiedatabank opgericht, waarin elke toegekende subsidie wordt opgenomen. We onderzoeken hoe deze databank openbaar kan worden gemaakt, zodat elke Bruggeling transparant kan nagaan welke subsidies werden toegekend door de stad.

De bestaande subsidiereglementen worden grondig geëvalueerd op hun effectiviteit en de administratieve lasten. De correcte aanwending van de toegekende subsidies wordt streng opgevolgd.

46.

N-VA Brugge is zeer kritisch voor de ondoordachte (uit)verkoop van ons Brugse overheidspatrimonium.

In de eerste plaatst dient onderzocht te worden hoe de gebouwen, in combinatie met een eventuele renovatie kunnen worden ingezet binnen de Brugse diensten ofwel door een private invulling, zonder de eigendom te moeten verkopen.

Ook in de binnenstad moet er plaats zijn voor de stedelijke administraties.

2. Thuis in een warm Brugge

Brugge wil een sociale stad zijn waar mensen zich thuis voelen. Helaas moeten we vaststellen dat deze woorden niet echt gevolgd worden door daden. De eenzaamheid is groot. Het sociaal weefsel dreigt af te brokkelen omdat de stad minder toegankelijk wordt. Gezond zijn in al zijn facetten moet deel uitmaken van alle beleidsdomeinen.

 

 

 

Elke inwoner van Brugge heeft het recht om op te groeien, te wonen, te werken en te spelen in een gezonde omgeving waar iedereen gelijke kansen krijgt. N-VA is een sociaal bewuste en bewogen partij.

We zetten in op Vlaams burgerschap, waarbij we nieuwe Vlamingen integreren in ons verhaal en hun stad of gemeente niet alleen een woonplaats, maar ook een nieuw thuis wordt.

2.1 Een warme thuis

47.

De overheid verwacht alsmaar meer gespecialiseerde zorg, maar tegelijk verwacht zowel de overheid als de patiënt ook een laagdrempelige en toegankelijke zorg.

In Brugge hebben we nog steeds twee aparte ziekenhuizen. Hoewel er op niveau van artsen en diensten vaak samenwerkingsverbanden zijn, pleit N-VA Brugge voor een volledige fusie van beide ziekenhuizen, dit is vooral in het belang van zowel de patiënten als de zorgverstrekkers.

Zo blijft Brugge in de toekomst ook op medisch vlak het belangrijkste zorgcentrum in West-Vlaanderen.

48.

Met N-VA Brugge willen we het voortouw nemen om van vriendelijkheid ons handelsmerk te maken. Door de gemeenschapszin van alle inwoners te stimuleren, vormen we een tegenwicht aan de verzuring en de eenzaamheid in onze maatschappij. We ondersteunen maximaal initiatieven zoals bijvoorbeeld de Knikjesstraat.

Een echt plan tegen vereenzaming richten we naar alle soorten leeftijden. Kwetsbare buurten worden hiermee in kaart gebracht. Verschillende stakeholders zoals postbodes, maaltijdbezorgers of vuilnisophalers helpen mee om signalen op te pikken en te leren herkennen. We zetten verder in op de laagdrempeligheid van de Brugse ontmoetingscentra en gaan na of deze voldoende bereikbaar blijven, ook met het openbaar vervoer.

49.

Een aangename en gezonde werkomgeving is van belang. Zowel in de stadsdiensten als bij de Brugse bedrijven bieden we de nodige flexibiliteit en ondersteuning om het werkcomfort te verhogen.

We zetten bijkomend in op een ‘groene’ werkomgeving waar mogelijk.

50.

Evenementen die georganiseerd worden in samenwerking met de stad, worden bijkomend een toegankelijkheidstoets opgelegd, om na te gaan of er voldoende faciliteiten voorzien worden voor mensen met een beperking. Het gaat dan onder meer over bereikbaarheid en toegankelijkheid. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan aangepaste ingang, sanitaire voorzieningen, voldoende zitplaatsen voor mensen met en beperking en prikkelarme zones.

Organisatoren van evenementen kunnen een training volgen over het creëren van inclusieve en toegankelijke evenementen, met specifieke aandacht voor de behoeften van mensen met beperkingen.

51.

Met het universeel ontwerpprincipe gaan we veel meer uit van een keten van toegankelijkheid in plaats van toegankelijk maken van bepaalde locaties of voorwerpen. Toegankelijkheid moet steeds worden meegenomen bij de ontwerpfase en niet pas achteraf. Men is slechts beperkt in de mate dat de omgeving niet is aangepast.

 

Alle Brugse openbare gebouwen - met uitzondering van enkele historische monumenten - moeten voldoen aan de toegankelijkheidsnormen, met aangepaste ingangen, liften en faciliteiten voor mensen met een beperking. Door het gebruik van digitale platformen informeren we over de beschikbaarheid van gehandicaptenparkeerplaatsen. De stadsgebouwen worden voorzien van ondersteunende technologie zoals bijvoorbeeld teksttelefoons, flitslampen voor noodsituaties en simultane ondertiteling bij evenementen of infovergaderingen.

52.

Fiets- en voetpaden moeten obstakelvrij zijn, zodat ze goed begaanbaar zijn voor personen met een beperktere mobiliteit. Regelmatige inspecties en aanpassingen garanderen dat onze voet- en fietspaden steeds veilig en toegankelijk blijven. Bij de heraanleg van de openbare weg wordt hier extra aandacht aan besteed. Zo proberen we in de binnenstad in smalle straten gelijkvloerse voetpaden te voorzien en wordt er aandacht besteed aan obstakelvrije zones.

De aanleg van hellende vlakken bij winkels en openbare gebouwen wordt gestimuleerd om toegankelijkheid te verbeteren. Dit geldt voor zowel nieuwbouw als renovaties. Hier kunnen nog veel stappen worden gezet om handelaars te ondersteunen, want zelf deze aanpassingen doorvoeren en investering doen is niet steeds evident.

53.

Met een stedelijk Plasplan voorzien we in voldoende openbare toiletten verspreid over de stad, die ook toegankelijk zijn voor iedereen. In elk publieke sanitaire blok worden ook verschoonruimtes voorzien voor kinderen.

54.

Informatiepakketten omtrent autisme bevatten aanbevelingen voor gidsen over autismevriendelijke gidsbeurten, rustige plekken en autismevriendelijke attracties. Er wordt een stappenplan gemaakt om personen met autisme in te lichten hoe zij een bezoek aan de stad kunnen maken en inplannen.

De stedelijke diensten krijgen een opleiding hoe om te gaan met autisme, met aandacht voor aangepaste communicatie en ondersteuning voor mensen met autisme.

Scholen krijgen bijkomende ondersteuning voor de implementatie van inclusieve leermethoden, zodat ieder kind gelijke kansen krijgt.

55.

De verdere uitrol van European Disability Card (EDC) in Brugge geeft mensen met een beperking gemakkelijker toegang tot diensten, faciliteiten en bijkomende ondersteuning.

56.

Bij de renovatie van speelpleinen wordt er extra aandacht besteed om deze speelpleinen ook toegankelijk te maken voor kinderen met een beperken. Dit omvat speeltoestellen die bijvoorbeeld geschikt zijn voor rolstoelen of kinderen met een visuele beperking.

57.

De adviesraad ‘toegankelijkheid en inclusiviteit’ wordt verder uitgebouwd en moet beleidsmakers verder inzicht geven in de noden en ergernissen waarmee mensen met een beperking worden geconfronteerd in onze stad.

Nodig mensen met verschillende beperkingen uit om nieuwe infrastructuur en diensten te testen en hun feedback te geven voordat deze officieel worden ingevoerd.

58.

We pleiten ervoor dat een schepen expliciet de bevoegdheid voor integratie en inburgering krijgt, om zo voldoende aandacht te hebben voor integratie in Brugge, met een bijzondere focus op de kennis van het Nederlands.

59.

Met N-VA Brugge pleiten we al lang voor de realisatie van een Sterretjesweide in Brugge. We maken daar eindelijk werk van.

2.2 Eerlijk en zorgeloos wonen

Ruimtelijke ordening moet steeds rekening houden met de wijk- en buurtwerking. Een goed evenwicht tussen bebouwing en kwalitatieve ruimte is daarbij belangrijk. Verdichting is meer dan het neerpoten van hoge appartementsgebouwen, verdichting is altijd werk op maat van de stad.

Met ons lokaal woonbeleid moeten we inzetten op een woningaanbod dat, zowel in het sociale als private segment, voldoende divers is. N-VA Brugge staat steeds voor betaalbare en kwalitatieve huisvesting voor iedere Bruggeling, in een omgeving waar hij zich thuis kan voelen. Uiteraard is dit steeds een zaak van rechten en plichten.

 

60.

Met N-VA Brugge dragen we ons Brugs erfgoed hoog in het vaandel. Bouwkundige ingrepen in de binnenstad moeten dan ook met de grootste voorzichtigheid worden aangepakt.

Bij grote bouw- en renovatieprojecten moeten de diensten steeds nagaan of de erfgoedtoets met UNESCO kan worden doorstaan. Ook de Brugse GECORO speelt hierin een belangrijke adviserende rol.

We luisteren naar het middenveld en laten ons bij langlopende en gevoelige procedures goed omringen door (externe) deskundigen zowel technisch, juridisch als communicatief om projecten succesvol te verwezenlijken.

De stad neemt hierbij steeds een bemiddelende rol op zich in het gemeenschappelijk belang van de Bruggelingen.

61.

We houden rekening met de vergrijzing en gezinsverdunning in onze stad bij de verdere ontwikkeling van het woonaanbod. Ook de betaalbaarheid is een aandachtspunt voor jonge gezinnen die anders wegtrekken naar andere gemeenten rond Brugge.

In de binnenstad wordt onderzocht in welke mate het mogelijk wordt om grote gebouwen te compartimenteren in meergezinswoningen, met de minimumvereiste van voldoende bewoonbare oppervlakte per appartement, lichten en zichten en een al dan niet gedeelde stadstuin of -terras. Daarnaast dient ook de architecturale kwaliteit, in het bijzonder inzake erfgoed, kritisch benaderd te worden.

In landelijk gebied wordt het splitsen van kavels, woningen of appartementen dan weer helemaal niet toegelaten en wordt er beperkend opgetreden naar het zonevreemd gebruik, met uitzondering van tijdelijke initiatieven.

62.

Binnen grotere projecten moet voldoende aandacht gaan naar een betaalbaar woonaanbod, hetgeen niet gelijk te stellen is met een bescheiden woonaanbod. Ook het betaalbaar woonaanbod moet over voldoende bewoonbare oppervlakte kunnen beschikken. Cohousing kan daar een deel van uitmaken.

In het kader van wonen in eigen streek wordt onderzocht in welke mate Bruggelingen met voorrang in aanmerking kunnen komen voor betaalbare woningen en cohousing-projecten.

Het sociale woonaanbod op Brugs grondgebied wordt grondig geëvalueerd naar hun goede staat. Er wordt overwogen om verouderde sociale woningen in slechte staat gebundeld te renoveren, zowel publiek als privaat. Om voldoende aanbod te garanderen wordt ingezet op sociaal huuraanbod met een gespreide inplanting van nieuwe sociale woningen over het grondgebied.

Daarvoor kan stadspatrimonium bijvoorbeeld tijdelijk gebruikt worden of kunnen er bouwrechten verleend worden, zoals een recht van opstal of erfpacht, om in bijkomend betaalbaar en sociaal woonaanbod te voorzien.

63.

In de Brugse rand en het noorden bestaat de mogelijkheid voor hoogbouw in een groene omgeving. Hoogbouw kan ook mogelijk zijn in combinatie met kantoorfuncties om een nauwere woon-werkdynamiek te genereren. Er wordt een masterplan voorzien om na te gaan welke stadsdelen, wijken of knooppunten hiervoor in aanmerking komen.

In de eerste plaats wordt ook gekeken naar het optimaal gebruik van het bestaande ruimtebeslag. Verlaten of verouderde sites en terreinen worden in kaart gebracht voor reconversieprojecten.

Bij nieuwe stadsontwikkeling wordt de focus gelegd op functieverweving (wonen-werken-winkelen). Dit kent ook een doorvertaling in onze bouwvoorschriften. Zo wordt ook zoveel als mogelijk ondergrondse parkeervoorziening gerealiseerd voor wagens en fietsen, met een haalbare en veilige ontsluiting aan de openbare weg.

Voor de realisatie van een strategisch vastgoedbeleid onderhouden we goede contacten met ontwikkelaars en de vastgoedsector, maar bewaken duidelijk onze grens en blijven de sturende kracht.

64.

Een goed evenwicht tussen bebouwing en kwalitatieve open en groene ruimte is belangrijk. Bestaande parken en publieke bossen worden niet verder aangesneden. Daarnaast zijn we bijzonder voorzichtig met bouwontwikkelingen in watergevoelige gebieden.

Op planniveau voorzien we de nodige ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) om de open ruimte te beschermen. We voorzien in bouwvrij (agrarisch) gebied, stilte- en leefgebieden voor soorten en bakenen openruimtecorridors, trage wegen en potentiële zones voor hernieuwbare energie af. Dit is de beste manier om op lange termijn versnippering en zonevreemd gebruik te voorkomen en de openruimtefuncties opnieuw ruimte te geven.

65.

Ruimtelijke ordening moet steeds rekening houden met de wijk- en buurtwerking. We stellen participatie van de buurt voorop. Ook bij het uitschrijven van een architectuurwedstrijd, wordt voorafgaand de buurt bevraagd, zodat de ontwerpen hiermee rekening moeten houden.

Elk stadontwikkelingsproject wordt integraal beoordeeld op multimodale bereikbaarheid, groen, leefbaarheid voor de directe omgeving, het gebruik van zacht verkeer, de verwevenheid van functies en doelgroepen, betaalbaarheid en sociale dienstverlening. Door middel van het opleggen van voorwaarden en lasten in de vergunningverlening moeten ontwikkelaars bijdragen aan een kwaliteitsvollere leefomgeving met meer publieke en groene ruimte, nieuwe doorsteken voor zacht verkeer, deelmobiliteit, publieke laadpalen en een kwalitatieve architectuur die het karakter van onze stad bewaart en sociale cohesie bevordert.

We zetten maximaal in op een kortere en efficiënte doorlooptijd van de vergunningsdossiers, aanvragen en toelatingen. We houden hierbij een open lijn met het bovenlokale niveau om betwisting en procedures te beperken en gaan oplossingsgericht te werk.

66.

Onze ruimte in de stad is beperkt, daarom willen we meervoudig ruimtegebruik aanmoedigen.

Zo kunnen bedrijfsparkings en sportzalen van scholen bijvoorbeeld na de reguliere gebruiksuren meer opengesteld worden voor het publiek. Grote dakoppervlaktes kunnen ook ingericht worden als al dan niet collectieve daktuin of sportterrein. Daarnaast zorgt de strenge aanpak van leegstand er ook voor dat geen bewoonbare ruimte verloren gaat.

Braakliggende terreinen kunnen ook voor een tijdelijk gebruik ingezet worden. Denk maar aan tijdelijke natuur of park, hemelwaterinfiltratie (wadi), stadslandbouw of pluktuinen.

67.

Bij de aanleg van voor- en achtertuinen wordt gestreefd naar een minimale verhardingsgraad en het gebruik van waterdoorlatende materialen voor de noodzakelijke verhardingen.

De plaatsing van groene daken en zonnepanelen wordt vereenvoudigd, met uitzondering van de binnenstad, waarbij het van belang is de erfgoedzichten vanop het openbaar domein en bepalende zichtlocaties niet te beïnvloeden.

2.3 Brugge blijft ademen

Openbaar groen verhoogt de leefbaarheid van onze stad en helpt mee in de strijd tegen de klimaatopwarming. We blijven inzetten op ontharding en een doorgedreven opvang van hemelwater. Vervuilers pakken we streng aan.

 

68.

Brugge is een groene stad, onze parken en bossen zijn groene longen die voor verkoeling zorgen en mensen samenbrengen. De groene gordel rond Brugge moet steeds behouden en onderhouden blijven.

We schenken bijzondere aandacht aan de parken buiten het stadscentrum en zetten deze centraal als groene oase waar we de buurt samenbrengen. Gesloten private of publieke groenplaatsen in de stad worden zoveel als mogelijk toegankelijk gemaakt voor het publiek.

69.

Het openbaar groen wordt regelmatig en planmatig onderhouden. De aanplant gebeurt strategisch zodat deze onderhoudsvriendelijk zijn. Het openbaar groen in de deelgemeenten wordt niet vergeten.

70.

Sluikstorten pakken we strenger aan. Er worden camera’s geplaatst op sluikstortgevoelige plaatsen en elke overtreding wordt onmiddellijk beteugeld door middel van gas-boetes of gemeenschapsdienst.

Op drukke plaatsen worden ‘peuktegels’ voorzien om het wegwerpen van peuken te vermijden. De stadsvuilnisbakken worden voorzien van peukbakjes.

Een sensibiliseringscampagne moet de algemene netheid en het respect voor het openbaar domein, ook bij toeristen, verbeteren. We hanteren steeds het principe van de vervuiler betaald. Wie zuinig is en duurzaam omspringt moet hiervoor dan ook beloond worden.

71.

De waterkwaliteit van de reien wordt nauwgezet opgevolgd. We nemen de nodige stappen om de afgebakende zwemzone te vergroten. Hiervoor worden de noodzakelijke saneringswerken ondernomen.

Investeringen zijn verder nodig met betrekking tot de afkoppeling van directe lozingen in waterlopen om de waterkwaliteit te verbeteren. Hiervoor worden rioleringssubsidies maximaal benut, zodat de nodige ingrepen niet op zich laten wachten.

72.

In Sint-Kruis of Assebroek voorzien we een nieuw recyclagepark, om de afstand te verkleinen. Voor zoveel als mogelijk worden de containers ondergronds ingebouwd om het comfort van de gebruikers en de buurtbewoners te verbeteren.

73.

Om de luchtkwaliteit te verbeteren blijven we als stad inzetten op de ‘mobiliteits-shift’. De ontsluiting van onze stad en bedrijventerreinen via vlotte en veilige fietsverbindingen blijft daarbij een aandachtspunt.

We evalueren het mobiliteitsplan in de binnenstad en proberen nieuwe wijken maximaal te ontlasten van autoverkeer in de woonerven. Er wordt onderzocht of autoluwe woonerven kunnen worden geïntroduceerd in de deelgemeenten. De buurt wordt hierin maximaal betrokken door middel van voorafgaande participatie.

Waar er vraag is naar deelmobiliteit wordt deze vraag gefaciliteerd door de stad door het voorzien van extra parkeerplaatsen in functie van deelmobiliteit zowel voor (elektrische) wagens als voor fietsen.

74.

Door de implementatie van een ‘bosbalans’ wordt nauwgezet opgevolgd hoeveel bomen er verdwijnen en bijkomen in onze stad. Compensatie moet in de eerste plaatst geclusterd gebeuren op het grondgebied van onze stad.

De kap van hoogstammige bomen kan enkel worden toegestaan als wordt aangetoond dat de kap noodzakelijk is voor de realisatie van het project. Illegale kap van bomen wordt streng opgevolgd via bestuurlijke handhaving.

75.

Betere opvang en infiltratie van hemelwater door ontharding, wadi’s of bufferbekkens houdt ons grondwaterpeil constant, maakt hergebruik mogelijk en ontziet de riolering. Bij nieuwe ontwikkelingen en heraanleg moet infiltratie van bij het begin in het ontwerp geïntegreerd zijn. We stellen voorwaarden voor maximaal hergebruik en infiltratie en gaan verder dan alleen het wettelijke minimum.

Burgerinitiatieven in functie van ontharding en het bijkomend opvangen van hemelwater worden aangemoedigd en ondersteund. Zo bekijken we ook waar verbetering mogelijk is bij het stadspatrimonium, bij kerken en op het openbaar domein.

Er wordt een ‘groensubsidie’ voorzien voor de vergroening van scholen en bedrijfssites.

76.

De familiale landbouw bieden we perspectieven. We geloven in structureel gezonde, duurzame landbouw, die inspeelt op de korte keten. Met het stikstofdecreet is er terug vergunningszekerheid tot 2030.

De stad informeert correct en realistisch over de mogelijkheden inzake vergunningen. Er wordt onderzocht in welke mate de stad ondersteuning kan bieden bij duurzame investeringen en uitbreidingen of diversificatie in functie van het voortbestaan van de familiale landbouwbedrijven.

77.

De stad probeert burgers zoveel mogelijk te betrekken bij de klimaatreflex. We steunen burgerinitiatieven met betrekking tot klimaat, zonder deze te betuttelen.

Er wordt optimaal gebruik gemaakt van de Vlaamse budgetten in alle beleidsdomeinen om de energiebehoefte te verminderen en om in te zetten op hernieuwbare energie en efficiënt energieverbruik.

We bieden ondersteuning in collectieve renovatietrajecten. De focus ligt op ontzorging en een stapsgewijze aanpak richting totaaloplossing voor alle woningtypes (wijken, rijwoningen en appartementen).

78.

Er wordt bijkomend ingezet op de energetische renovatie van het stadspatrimonium en we investeren in ledverlichting voor de openbare straatverlichting.

2.4 'Jeun je' in Brugge

De Brugse jeugd moet de kans krijgen om zorgeloos op te groeien in onze stad en ‘blijven hangen’ om ook hun kinderen in een mooie, groene en veilige stad te laten opgroeien. Sport brengt mensen in beweging, brengt mensen samen. We zetten in op levenslang sporten en laten niet uit de boot vallen. Als N-VA nemen we een voortrekkersrol voor dierenwelzijn in onze stad. We bieden maximale ondersteuning voor een goede oude dag in Brugge, zodat jong en oud kunnen blijven genieten van onze stad.

 

79.

Tijdens de zomermaanden is het mogelijk om strandconcessies te verlenen voor de uitbating van strandbars of zomerbars voor horeca-uitbaters die reeds over een uitbating beschikken op het Brugs grondgebied.

Naar het voorbeeld van de Nederlandse kust wordt onderzocht om een reeks strandhuisjes als ‘tiny house’-logement te voorzien op het strand van Zeebrugge met uniek zicht op zee.

Er wordt een wedstrijd uitgeschreven voor de meest origineel en artistiek versierde strandcabine.

Een ecologische promenade in hout maakt het strand van Zeebrugge meer toegankelijk.

 

80.

Een bruisend uitgangsleven hoort bij een levendige en aantrekkelijke stad. We waken over een positief uitgangsklimaat in onze stad.

Met aanklampende sensibiliseringscampagnes maken we jongeren bewust van het gebruik en de gevolgen van alcohol en drugs. Er wordt consequent gecontroleerd op verboden wapendracht in het uitgangsleven.

 

81.

Pop-upconcepten van en door jongeren en studenten worden aangemoedigd en gefaciliteerd in samenwerking met de Jeugdraad en de jeugddienst. Zo kunnen bijvoorbeeld leegstaande erfgoedlocaties worden ingezet voor tijdelijke en creatieve projecten.

 

82.

We spelen Brugge maximaal uit als studentenstad. Met ondertussen meer dan 11.000 studenten zorgen we voor een eerlijk aanbod aan studentenkoten met voorrang voor de Brugse studenten.

Met de stad proberen we bijkomende opleidingen en onderwijsinstellingen aan om het aanbod verder uit te breiden in hun Brugse campus.

We ondersteunen activiteiten van en voor studenten, zodat zij zich thuis voelen in Brugge en zich kunnen ontplooien buiten de academische sfeer. Met een Brugse studentenkaart stimuleren we cultuur, sport en openbaar vervoer in onze stad door middel van interessante deals en kortingen.

 

83.

De jeugdraad is een volwaardige partner in het jeugdbeleid, waarbij voorafgaande betrokkenheid bij het beleid wordt vooropgesteld.

 

84.

Brugge is de voetbalstad bij uitstek en huisvest 2 nationale topploegen. Het Jan Breydelstadion is aan dringende vernieuwing toe. We pleiten ambitieus voor een eigen (vernieuwd) stadion voor elk van de voetbalploegen.

De knoop van het stadiondossier moet eindelijk worden ontward. De stad moet een actieve en bemiddelende rol opnemen met alle betrokken partijen om tot een oplossing te komen, die voor Club en Cercle aanvaardbaar zijn en beide in hun eigenheid worden gerespecteerd.

 

85.

We ondersteunen actief alle Brugse sportverenigingen voor de investering in één of meerdere kunstgrasvelden. Bepaalde velden maken we multifunctioneel zodat deze ook voor andere sporten en sportverenigingen kunnen worden gebruikt.

Aandacht voor het onderhoud van de sportterreinen is een prioriteit. Het samenstellen van een vrijwilligerskorps in combinatie met eventuele beperkte financiële tegemoetkoming kan zowel de stad, als de sportclubs ten goede komen. De stad speelt hierin een actieve rol.

 

86.

Er is voldoende aandacht voor alle sportdisciplines, en de evenementen die zij organiseren, en dus zeker voor atletiek, roeien, krachtbal of boksen. De inrichting en zichtbaarheid van deze manifestaties of tornooien krijgt bijzondere aandacht.
Ook G-sporten, voor personen met een beperking, worden niet vergeten.

 

87.

De stad blijft afwisselend kandidaat voor de start van de Ronde van Vlaanderen. Er wordt onderzocht of het vertrek van een andere grote klassieker eenmalig naar Brugge kan worden gehaald, om Brugge ook op wielergebied internationaal op de kaart te zetten.

 

88.

De Vesten is het meest gegeerde loopparcours in Brugge. De wandelpaden en kruispunten worden nog beter ingericht om het lopen aan te moedigen met daarbij bijzondere aandacht voor de aangepaste led-verlichting.

 

89.

Dankzij de N-VA staat dierenwelzijn op het Vlaamse niveau weer boven op de politieke agenda.

 

De Brugse schepen voor dierenwelzijn werkt als bondgenoot van de Vlaamse regering in de signalering en vervolging van dierenmishandeling en -verwaarlozing. We voorzien een meldpunt voor inbreuken en klachten op dierenwelzijn.

We voeren een actief zwerfkattenbeleid en zetten een programma op voor een sterilisatieplicht in samenwerking met vrijwilligersorganisaties en het Blauw Kruis.

Het dierenasiel behoudt haar structurele financiële ondersteuning vanuit de stad.

 

90.

Verspreid over het grondgebied van de stad voorzien we in losloopweides voor huisdieren.

We ondersteunen hondenscholen, en moedigen baasjes maximaal aan om lessen in de hondenschool te volgen. Dit is steeds in het voordeel van de hond en het baasje.

 

91.

Iedereen wil graag zo lang mogelijk thuis wonen. Als stad ondersteunen we hulp aan huis actief met eventuele vlotte overgang naar assistentieflats.

We gaan de strijd aan tegen eenzaamheid en proberen de wijkontmoetingscentra zoveel mogelijk te promoten. Extra aandacht gaat naar de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de verschillende wijkontmoetingscentra zowel in het centrum als in de deelgemeenten.

 

 

 

2.5 Brugge beleven en verbeelden

Met ons rijk cultuuraanbod verrijken we ons leven, maar leren we ook inspireren.
Cultuur bevordert de sociale samenhang en doet ons schoonheid ontdekken in alles wat ons omringt. Cultuurbeleid dient de nadruk te leggen op respect voor erfgoed, creativiteit en participatie. Wat je doet in je vrije tijd vormt mee je identiteit. We behouden het Vlaamse karakter van onze historische stad en omarmen nieuwe vormen van kunst in Vlaanderen en de wereld.

 

92.

Voor de inrichting van BRUSK voorzien we een doordachte visie om internationale tentoonstellingen aan te trekken ook buiten het hoogseizoen. Bij de opening van BRUSK gaan we onmiddellijk aan de slag met de tentoonstelling van moderne kunst, aangezien BRUSK hét Brugse gezicht wordt van moderne en vernieuwende kunst.

93.

De Brugse musea houden we afwisselend later open, zodat avondbezoeken ook meer mogelijk worden buiten de vaste nocturnes. De meest bezochte musea blijven minstens geopend tot 18 uur. Waar mogelijk voorzien we in de Brugse musea een museumcafé.

Door internationale samenwerkingsverbanden met buitenlandse toonaangevende musea moeten de Brugse musea nog meer op de kaart zetten.

94.

De restauratie van het Belfort is noodzakelijk en meteen een uitgelezen kans om het meest bezochte museum van Brugge nog aantrekkelijker te maken. We moeten dringend op zoek naar bijkomende financiering om deze restauratie mogelijk te maken, ook door privé-sponsoring.

95.

Om nieuwe Bruggelingen en 18-jarigen warm te maken voor de Brugse musea nodigen we hen persoonlijk en actief uit.

De gratis toegang voor Bruggelingen wordt behouden.

Het keurmerk ‘Brugge Unesco Werelderfgoedstad’ blijven we koesteren. Door een goede en actieve verstandhouding met Unesco zorgen we ervoor dat het statuut van Werelderfgoedstad niet onnodig in het gevaar wordt gebracht. We houden hier in het bijzonder rekening mee in het vergunningenbeleid.

Historische erfgoedactiviteiten zoals de Reiefeesten, de Gouden Boomstoet, de Heilige Bloedprocessie en de Blindekensprocessie blijven we ten volle koesteren. Deze tradities verdienen grandeur en uitstraling. We moedigen de Bruggelingen actief aan om mee te participeren.

We werken samen met een panel van experts aan een eigen ‘Brugse canon’.

96.

Triënnale Brugge is een meerwaarde voor onze stad. We waken erover dat toonaangevende Vlaamse kunstenaars nadrukkelijker bij dit evenement betrokken worden.

97.

Een toekomstvisie voor ons religieus erfgoed, maakt duidelijke keuzes en een totaalvisie voor een verstandige invulling en respectvolle herbestemming van de verschillende kerken, domeinen en gebouwen op Brugs grondgebied.

Een nieuw museum over religieuze kunst en de historische invloed van de kerk en het christelijk geloof in onze streken kan een mooie aanwinst zijn voor onze Brugse Musea.

We nemen initiatief om de immense abdijsite van Ter Doest als één van de grootste abdijen van Europa virtueel te ontsluiten voor het brede publiek.

98.

Een integratie van Cultuurcentrum Brugge en Brugge Plus is aangewezen om de werking en programmatie beter op elkaar af te stemmen. Binnen Brugge Plus pleiten we voor een Denktank Cultuur waarin ook private cultuurpartners zijn betrokken om de transparantie en professionalisering te vergroten.

Een nauwere afstemming met de programmatie van KAAP / De Werf, Concertgebouw Brugge en Muziekcentrum Cactus is noodzakelijk. Dankzij N-VA werden door de Vlaamse regering aanzienlijke subsidies vrijgemaakt voor deze cultuurpartners.

De bezettingsgraad wordt vergroot door het voorzien van lastminute verkoop meer mogelijk te maken voor onder meer verblijfstoeristen of late beslissers.

99.

Brugge profileert zich nog meer als muziek- en festivalstad. Met de aanwezigheid van tal van festivals zoals onder meer MAfestival, Cactusfestival, Jazz Brugge, Iedereen Klassiek, Airbag Festival en Campo Solar hebben we reeds veel troeven beschikbaar.

Het evenementenstrand kan een aantrekkelijke locatie zijn voor grote muziekconcerten. We onderzoeken of het evenementenstrand moet worden verplaatst op een verdere afstand van de strandwijk om de impact aanvaardbaar te houden.

100.

De initiatieven van de Brugse Bibliotheken zijn succesvol en kwalitatief. Als stad blijven we hun werking verder ondersteunen als laagdrempelige ontmoetingsplek voor jong en oud. We zetten nadrukkelijk in op de strijd tegen de ontlezing, door aantrekkelijke en ambitieuze promoties en evenementen

De organisatie van leesclubs, boekvoorstellingen en auteursontmoetingen gebeurt in samenwerking met de onafhankelijke Brugse boekhandels.

De renovatie van Bibliotheek de Biekorf is nodig, zodat we de aantrekkelijke werking van de Brugse bibliotheken kunnen blijven garanderen.

101.

De stad kan privé-initiatieven zoals kunstgalerijen meer promoten. Als stad zetten we in op de ontwikkeling van een galerijkwartier.

De Brugse kunstenaars betrekken we steeds bij stedelijke projecten. Zichtbare plaatsen in de stadsgebouwen worden permanent beschikbaar gesteld via een rotatiesysteem om startende Brugse kunstenaars onder de aandacht te brengen.

102.

Met straatkunst zoals beeldenroutes, circus, amateurspektakels en gevelbeschilderingen kunnen we de bevolking van het hele Brugse grondgebied en dus ook van de deelgemeenten bereiken. Een zeer geschikte manier van cultuurspreiding.

2.6 De toekomst is leren

Brugge is een stad met een rijke geschiedenis en een veelbelovende toekomst. Onderwijs vormt de hoeksteen van onze samenleving en is essentieel voor de ontwikkeling van onze jongeren en de verdere groei van onze stad.

 

103.

De N-VA ziet het aanbieden van onderwijs als een kerntaak voor de steden en gemeenten. De stad moet als inrichtende macht zelf instaan voor een sterk en kwaliteitsvol basisonderwijs. Nabijheid van (basis)onderwijs is daarbij essentieel voor het kleuter en lager onderwijs, zodat iedereen de kans heeft om ‘in de buurt’ naar school te gaan.

We stimuleren ouders om kinderen zo snel mogelijk te laten instappen in het kleuteronderwijs.

104.

Samen met het LOP (Lokaal Overlegplatform Scholen) herbekijken we met de stad of de aanmeldprocedure nog nodig is of hoe deze aanmeldprocedure kan worden geoptimaliseerd of afgeschaft, zolang er geen demografische nood aan is. We willen ouders en leerlingen hiermee niet nodeloos mee belasten.

105.

Het deeltijds kunstonderwijs blijven we aanmoedigen, hiervoor kijken we steeds naar de samenwerking met de professionele cultuurpartners.

In alle Vlaamse provincies werd voltijds secundair muziekonderwijs ingericht, behalve in West-Vlaanderen. Brugge is omwille van zijn goede bereikbaarheid én als West-Vlaamse muziekstad met traditie de gedroomde locatie. We realiseren dit aanbod voor het secundair onderwijs in Brugge.

106.

We zetten in op een sterke basiskennis van het Nederlands voor alle leerlingen, omdat taalvaardigheid cruciaal is voor succes in verdere studies en op de arbeidsmarkt. Dit doen we door het versterken van de taalondersteuning en het stimuleren van lezen vanaf jonge leeftijd.

Het inrichten van zomerscholen moet ervoor zorgen dat leerlingen met taalachterstand blijven vooruitgaan. Tijdens de zomerscholen worden er educatieve en speelse taallessen gegeven zodat alle leerlingen klaargestoomd zijn voor het nieuwe schooljaar. Ook het stedelijk onderwijs moet hierin meestappen.

107.

Individuele begeleiding blijft een aandachtspunt voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, in het bijzonder voor kinderen met leerstoornissen of een achterstand.

108.

De stad zet extra in op een samenwerking tussen de Brugse scholen om het aanbod in de 1B-stroom te gaan vergroten. Nu is er een tekort.

109.

We stimuleren samenwerking tussen scholen en lokale bedrijven voor stages, bedrijfsbezoeken en projectwerk, zodat leerlingen praktijkervaring opdoen en verbonden raken met de lokale economie. Stageprogramma’s worden uitgebreid in samenwerking met lokale bedrijven en de haven om studenten praktijkervaring te bieden en hun binding met de stad te versterken.

Er wordt onderzocht of in samenwerking met lokale bedrijven ateliers ter beschikking worden gesteld van jongeren, aan een democratische prijs.

110.

 Een onderwijsinnovatiecentrum waar scholen, bedrijven en onderzoeksinstellingen samenkomen om innovatieve onderwijsprojecten te ontwikkelen en te implementeren wordt opgericht in samenwerking met de onderwijsinstellingen op Brugs grondgebied.

We zorgen voor state-of-the-art faciliteiten en ondersteuning voor onderzoekers en studenten in technologische vakgebieden. Dit omvat moderne laboratoria, onderzoekscentra en incubators voor startups.

111.

We creëren een aantrekkelijk ecosysteem voor hoogtechnologische bedrijven en
startups door het aanbieden van financiële ondersteuning en een ondersteunende infrastructuur.

Internationale samenwerking en uitwisselingsprogramma’s worden aangemoedigd om onze studenten en onderzoekers toegang te geven tot een wereldwijd netwerk van kennis en innovatie.

112.

We moedigen afgestudeerden aan om ambassadeurs van Brugge te worden door hen actief te betrekken bij de ontwikkeling van de stad en hen kansen te bieden om hun carrière hier voort te zetten.

Vanuit de stad organiseren we netwerkevenementen waarbij studenten, bedrijven en de stad elkaar ontmoeten om kansen te creëren voor stages, werkgelegenheid en samenwerking.

3. Thuis in een veilig Brugge

Veiligheid is een absolute kerntaak voor de stad zodat de inwoners er zich veilig thuis voelen. Onze stad staat in voor de veiligheid van hun burgers. Ze stellen paal en perk aan straffeloosheid en zetten daarvoor alle instrumenten in die ze daarvoor tot hun beschikking hebben. Overlastproblemen laten we niet etteren, maar pakken we krachtdadig aan. De uitwassen van het criminele circuit binnen de reguliere economie bestrijden we via bestuurlijke handhaving.

3.1 Veilig thuis in Brugge

113.

Op vandaag zijn de kaders van de politiediensten niet volledig ingevuld. We sturen verder aan op een aantrekkelijk aanwervingsbeleid zodat alle politietaken goed kunnen worden ingevuld en er geen overdreven druk komt op onze politiemensen.

 

In elk geval zetten we in op goede contacten tussen de burger en onze politiediensten. Respect voor onze politiemensen is daarbij essentieel. Er geldt een nultolerantie op geweld tegen de hulp- en ordediensten in functie. De stad treedt hier streng tegen op en stelt zich zo nodig burgerlijke partij in gerechtelijke procedures. Wij staan aan de kant van onze hulpverleners en politiemensen.

We voorzien in bodycams, die gebruikt kunnen worden voor hoog-risico-interventies of interventies bij grootschalige evenementen.

114.

Het politiekantoor in het stadscentrum is dagelijks 24 op 7 geopend en dient voor snelle interventies, hulp en opvang in de binnenstad. We streven naar de heropening van de politiepost van de spoorwegpolitie in het station.

We zorgen ervoor dat er voldoende blauw op straat is. Daarvoor evalueren we de risico-evenementen op basis van eerdere ervaringen en zorgen we dat de capaciteit ook op gewone dagen voldoende gegarandeerd blijft. Voor bijkomende politiecapaciteit werken we nauw en wederkerig samen met de omliggende politiezones en de federale politie.

De waakzaamheid blijft voor de problematiek van de transmigranten. Op heden is de problematiek wat gaan liggen, maar we vermijden dat dit terug escaleert. Daarvoor onderhouden we nauwe contacten met onze buurlanden en dringen aan op een strak asielbeleid op federaal en Europees vlak.

115.

In de uitgaansbuurt voorzien we een Uitgaanspost, die bereikbaar is en actief aanwezig is om een rustig uitgangsklimaat te faciliteren. Dit is ook een meld-, informatie en opvangpunt voor gevallen van agressie of ongewenst gedrag.

Personen kunnen hier terecht voor zowel fysieke, als psychologisch eerste hulp en worden vervolgens doorverwezen naar de bevoegde diensten.

116.

We besteden voldoende aandacht voor de wijkgerichte politiezorg in samenwerking met de oprichting en ondersteuning van buurtinformatienetwerken.

117.

Op korte termijn streven we naar een volledig sluitend net van camerabewaking in de uitgaanszones en de toeristische zone. We schaffen nog meer mobiele camera’s aan, die flexibel ingezet kunnen worden in functie van grootschalige evenementen.

Op alle Brugse invalswegen worden ANPR-camera’s voorzien met nummerplaatherkenning.

De stad staat in voor de inning van de verkeersboetes voor snelheidsovertredingen op Brugs grondgebied.

118.

We richten een nieuwe dienst Handhaving op binnen de stadsdiensten, die alle handhaving in onze stad coördineert en opvolgt.

De dienst Handhaving treedt op tegen allerlei vormen van overlast en straffeloosheid en kan hiervoor ook GAS-boetes uitschrijven. Dit gebeurt in samenspraak met de lokale politiediensten.

119.

De stad gaat samen met de lokale politie de strijd aan tegen drugs in onze stad. Er wordt paal en perk gesteld aan de relativering van de aanwezigheid van drugscriminaliteit in onze stad.

Ook het verbod op lachgas, dat er kwam op vraag van N-VA Brugge moet behouden en strikt nageleefd worden.

Wij voeren een actief opsporingsbeleid en nemen sterk ontradende en sanctionerende maatregelen, zowel bestuurlijk als politioneel. Er geldt een nultolerantie voor drugs, in het bijzonder onze jongeren moeten we hiertegen beschermen.

Er wordt door de stad de nodige aandacht besteed aan drugpreventie en gaan een sterk partnerschap aan met opvang- en behandelingsinitiatieven tegen verslaving.

120.

Met N-VA geven we volle steun aan de verdere ontwikkeling van de marinebasis van het Belgisch leger in Zeebrugge. De marine is een belangrijke werkgever in onze streek en is essentieel voor onze kustverdediging.

We blijven ijveren bij de federale overheid voor de aankoop van een derde fregat, die ook kan instaan voor de beveiliging van de windmolenparken en de elektriciteitsaansluiting op het vaste land.

3.2 Brugge op wieltjes

Verkeersveiligheid is voor N-VA een topprioriteit, we doen de noodzakelijk investeringen voor een goede en veilige staat van de weg. Alle weggebruikers hebben een verantwoordelijkheid om het veilig te houden. Ook in Brugge moeten we keuzes durven maken die rekening houden met de specificiteit van onze stad en de deelgemeenten. Daarmee garanderen we de vlotte verkeersdoorstroming. De zwakke weggebruikers komen steeds op de eerste plaats als zij zich eveneens defensief opstellen in het verkeer.

 

121.

Als N-VA Brugge zijn we voorstander van een autoluwe binnenstad. Op bepaalde momenten is het wenselijk om enkele straten in de binnenstad autovrij te maken. We nemen hierover een beslissing steeds in overleg met de bewoners en de handelaars in de omgeving. Bewoners en mantelzorgers moeten altijd met de wagen hun woning kunnen bereiken.

De autoluwe zone moet duidelijk zijn met goede bewegwijzering en informatievoorziening. Het is van belang dat de binnenstad klantvriendelijk en toeristvriendelijk blijft. We bakenen de autoluwe zone af met slimme verkeerscamera’s die overtreders kunnen identificeren.

122.

Het bussenplan moet rekening houden met de noden van de randgemeenten, senioren en andere specifieke groepen. Vooral het noorden van Brugge, zoals Koolkerke, verdient een betere verbinding.

Belangrijke aantrekkingspunten en dienstencentra moeten voldoende ontsloten blijven met het openbaar vervoer. Een bussenplan moet ook rekening houden met een aangepaste dienstregeling tijdens piekmomenten zoals voetbalmatchen en grootschalige evenementen.

De centrumshuttle wordt afgeschaft en de busroute wordt geïntegreerd in een nieuwe buslijn. Hiervoor worden de nodige gesprekken gevoerd en afspraken gemaakt met De Lijn. Gratis bestaat niet. Op vandaag betaalt de Bruggeling veelal voor een gratis toeristenshuttle. Met de integratie zorgen we voor een beter geïntegreerd en efficiënter openbaar vervoerssysteem.

De Brugse bedrijventerreinen moeten optimaal ontsloten worden met het openbaar vervoer. De huidige dienstregeling houdt onvoldoende rekening met het woonwerkvervoer binnen Brugge, nu bijvoorbeeld de Blauwe Toren nauwelijks wordt bediend.

We besteden bijzondere aandacht aan het voorzien van overdekte bushokjes met zitbanken. Daarnaast is de toegankelijkheid van de busperrons een werkpunt. We gaan na welke haltes met prioriteit worden aangepast, dit gaat zowel over de haltes met een drukke frequentie, maar ook om de haltes waar veel mensen met een beperking of ouderen gebruik van maken.

123.

In de binnenstad blijven we ondergronds parkeren aanmoedigen zowel in de ondergrondse parkings als in de randparkings, die goed worden ontsloten met voldoende openbaar vervoer.

Het bovengronds parkeren in de binnenstad wordt voorbehouden voor bewoners. Dit zorgt voor minder zoekverkeer en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Het komt ten goede van de verkeersveiligheid en verlaagt de parkeerdruk voor de inwoners van de binnenstad aanzienlijk. De kortparkeerplaatsen blijven we wel behouden. We zorgen voor de installatie van zichtbare sensoren in de buurt van handels- en speciaalzaken. Het kortparkeren voor maximaal 30 minuten maken we gratis.

Parkeervergunningen voor het uitvoeren van bouwwerken of voor dringende herstellingen of leveringen worden vereenvoudigd. Medische dienstverleners kunnen een bijzondere kaart aanvragen, zodat zij steeds in de binnenstad kunnen parkeren, zonder geconfronteerd te worden met parkeerretributies.

Voor elk huisadres kunnen er 4 bewonerskaarten bekomen worden. Een eerste kaart is daarbij kosteloos aan te vragen. Vanaf de tweede bewonerskaart geldt een getapt tarief, aangezien de impact op de parkeerdruk in de omgeving.

124.

We zoeken naar een goede inrichting van truckparkings op verschillende plaatsen op het Brugse grondgebied. Deze worden duidelijk aangeduid en voorzien van sanitaire blokken en voldoende vuilnisbakken. Op die manier houden we geparkeerde vrachtwagens weg uit de industriezones en vermijden we wildplassen en sluikstorten.

125.

De opmaak en het uitrollen van een geïntegreerd actieplan voor voet- en fietspaden op het Brugse grondgebied zorgt ervoor dat onze voet- en fietspaden terug in goede staat zijn en veiliger worden. Dit plan omvat de heraanleg van bestaande paden, het aanleggen van nieuwe veilige verbindingen, en het voorzien van duidelijke signalisatie.

126.

Op drukke oversteekplaatsen voorzien we aftelklokken, voorzien van een geluidssignaal.

Voetpaden moeten over een voldoende obstakelvrije ruimte beschikken. Wanneer dit niet mogelijk is wegens de smalle wegzate, worden de voetpaden gelijkvloers met het wegdek ingericht.

We willen de gevaarlijke punten in onze stad prioritair aanpakken en conflictvrij maken, onder meer door het invoeren van ‘vierkant groen’ en diagonaal oversteken, waarbij alle fietsers tegelijk groen licht krijgen bij verkeerslichten.

Ter hoogte van de Bloedput wordt een fietstunnel voorzien om de fietsdoorsteek tussen De Gulden Vlieslaan en Bevrijdingslaan mogelijk te maken met de Guido Gezellelaan.

127.

We zetten extra in op de sensibilisering op het gebruik van fietslichten en een goede staat van de remmen. Hiervoor voeren we ook controlecampagnes uit. Fietsen met een helm is steeds de veilige optie, dit geldt des te meer voor de bestuurders van elektrische fietsen. We moedigen het gebruik van een helm aan en wijzen op de gevaren die we door het dragen van een helm kunnen voorkomen, zeker bij kinderen.

Iedereen moet zich aan de verkeersregels houden. Er worden hoffelijkheidscampagnes opgezet waarbij meer aandacht wordt gevraagd voor de verkeersregels en de hoffelijkheid op de weg tussen alle weggebruikers, dit geldt zowel voor de automobilisten, fietsers, brommers, speed pedelecs alsook de voetgangers. Met N-VA Brugge zijn we geen voorstander om fietsers een omweg te laten rijden, bijvoorbeeld in de winkelstraten. Mogelijks kan het gebruik van wegmarkeringen de vlottere passage voor fietsers verbeteren.

128.

Schoolstraten zijn nuttig om bij de begin- en einduren van de school de omgeving voor een korte tijd autovrij te maken. We gaan na waar we bijkomende schoolstraten moeten voorzien om de veiligheid van de schoolgaande kinderen te garanderen.

129.

Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren wordt er optimaal ingezet op slimme verkeerslichten, zeker op de Brugse stadsring, die het licht sneller op groen plaatsen wanneer er aan de andere straten van het kruispunt geen auto’s wachtende zijn.

130.

Alle straatverlichting in Brugge wordt vervangen door energiezuinige ledverlichting. Dit verhoogt niet alleen de veiligheid, maar is ook een duurzame keuze. De verlichting wordt geïntegreerd in een ‘smart city’-platform, waardoor aansturing en monitoring op afstand mogelijk is.

131.

We streven naar een snellere treinverbinding tussen Bruggen en Kortrijk, met minder tussenstops en tijdverlies ter hoogte van Lichtervelde. Daarnaast is een snel(trein)verbinding, naar het Nederlands voorbeeld van de ‘Sprinter’-treinen, tussen Brugge en Rijsel noodzakelijk.

132.

De ingevoerde mobiliteitsknip voor doorgaand verkeer in Lissewege legt een enorme druk op de Patentestraat, die geenszins geschikt is voor doorgaand (zwaar) verkeer. De nodige initiatieven worden onderzocht om waar nodig en mogelijk de Patentestraat beter in te richten en te verbreden, om de hinder te beperken en de doorstroming te verbeteren.

Er worden alternatieve routes onderzocht en bewegwijzerd om te vermijden dat het zwaar verkeer nog door de dorpskom van Dudzele rijdt, en ze eerder om te leiden via de A11.

133.

De ontsluiting van Brugge via de Expresweg naar de E403 en de E40 komt onder verkeersdruk te staan in de piekuren. In het bijzonder het verkeersknooppunt ter hoogte van de Baron Rutzettelaan en de Koning Albert I-laan strop op, waardoor er filevorming ontstaat bij het binnenrijden van Brugge. De werken voor de nieuwe Steenbrugge-brug moeten zo snel mogelijk kunnen starten.

De nodige stappen worden ondernomen in samenwerking met de Vlaamse regering om een derde rijvak te kunnen realiseren op de E403 tussen Roeselare en Brugge. Zo moeten ook de (relatief korte) afritcomplexen van Oostkamp en Loppem meegenomen worden in de vlotte afwikkeling van het verkeer. De stad neemt hiervoor contact op met de hogere overheden en dringt aan op een snelle verbetering.

We proberen de verkeersstromen nog meer te sturen door het gebruik van dynamische ‘overheadborden’ op de invalswegen. Hiervoor worden de noodzakelijke gesprekken gevoerd met de Vlaamse regering.