U bent hier
Tussenkomsten Ilse Coopman, gemeenteraad 24 april 2023
1/ Tussenkomst GAS
Uit de cijfers van dit zorgvuldig opgestelde rapport blijkt dat sluikstorten en zwerfvuil nog steeds de grootste bron van overtredingen is. Iets wat we zelf en vele Bruggelingen met ons tot onze spijt en ergernis bijna dagelijks kunnen vaststellen als we langs glasbollen of vuilnisbakken in de Brugse parkjes passeren. Erg jammer en onrespectvol ook van de vervuilers naar de medewerkers van de stadsdiensten die prachtig werk leveren om onze stad schoon te houden, in alle betekenissen. We willen hen daarvoor nog eens uitdrukkelijk bedanken.
Onze fractie erkent dat de stad inspanningen doet, ondersteund door de extra OVAM-medewerkers om vervuilers te straffen met GAS-boetes. Ook die stegen het laatste jaar. Dat duidt op meer repressie, maar jammer genoeg ook op een aanhoudend probleem. We vragen dan ook aan het stadsbestuur om werk te maken van een doorgedreven aanpak. Dit is een veelkoppig monster dat een doortastende aanpak op verschillende manieren vergt. We pleiten voor een actieplan dat steunt op drie pijlers. Data, burgerbetrokkenheid en repressie. Naar analogie met andere steden waar ze de problematiek succesvol terugdrongen, zoals Antwerpen, Gent en Aalst. Het rapport stelt dit ook zelf:
“Algemeen kunnen we concluderen dat de cijfers rond sluikstorten in het algemeen hoog zijn en is permanente opvolging en inzet op het terrein noodzakelijk! Het is dus belangrijk om te blijven sensibiliseren en de burgers te wijzen op hun individuele verantwoordelijkheden, maar ook om – als sensibiliseren niet meer voldoende blijkt te zijn – repressief op te treden.”
We hebben dan ook een aantal concrete voorstellen die hierbij aansluiten:
• mobiele camera’s blijken succesvol preventief en om overtreders te beboeten, maar er zijn er maar weinig beschikbaar. Heeft de stad plannen om dit aantal uit te breiden om ze vaker en breder in te zetten? Of kan waar nu al straatcamera’s hangen, die zo gedraaid worden richting de pijnpunten.
• Stadswachten. Sociale controle is onontbeerlijk. Kunnen de stadswachten vaker langs de kritieke punten passeren en ook .s avonds hiervoor ingezet worden? Schemertijd en na zonsondergang zijn immers geliefkoosde momenten. Bovendien kunnen zij ook GAS-boetes uitschrijven.
• Er zijn of waren al initiatieven van IVBO zoals de app WePlog en Let’s do it tope in de vuilnisbak waarin men kan registreren waar men opruimt en waarmee de stad data kan verzamelen. Worden deze data gebruikt en ingezet om gericht te werk te gaan?
Kan de app in de nieuwe stadsapp geïntegreerd worden? Is er een beloningssysteem mogelijk voor wie meehelpt de stad proper te houden door opsparen van punten bij opruimbeurten bijvoorbeeld?
• Is het meer ondergronds inbouwen van glascontainers een optie bij heraanleg van de omgeving? Naast minder geluidshinder is het ook een visueel nettere oplossing en zet het minder aan tot achterlaten van afval er rond. Zeker op enkele kritieke punten kan dit een oplossing bieden, ondanks de meerkost. Op de andere plekken kan men meer verlichting plaatsen om de sociale controle makkelijker te maken.
• Een laatste voorstel: wil de stad ook meer op zogenaamde “cleanteams” inzetten. Die doorzoeken het achtergelaten afval om de vervuilers te kunnen opsporen en beboeten. Dat kan helpen om hardleerse sluikstorters te pakken te krijgen, waar die zich anders blijven verplaatsen om elders hun vuilnis achter te laten.
2/ Infrastructuur, lokalen jeugdwerking.
Wat zouden wij zonder jeugdbewegingen zijn? Ze zijn zo belangrijk in onze gemeenschap. Ze zijn vormend en verbindend. Ze zorgen voor zo’n fijne, spannende, zotte momenten en je maakt er vrienden voor het leven.
Samen met velen hier in deze zaal dragen wij hen een warm hart toe. Ze verdienen dan ook terecht een duwtje in de rug én hulp om te kunnen samenkomen, spelen, vergaderen, organiseren in aanvaardbare lokalen. Dat de subsidies aangepast worden aan de actuele situatie met hoge bouwkosten, steunen we dan ook. Zeker als die lokalen daarmee energie-armer worden door een warmtepomp of een beter geïsoleerd dak.
We moedigen elk initiatief van jeugdbewegingen aan dat hen meer zelfredzaam maakt. Het is goed dat jeugdverenigingen, bovenop de overheidshulp, ook zelf op zoek gaan naar extra middelen door acties te organiseren. We zien soms verrassend toffe voorbeelden van creatief ondernemerschap bij onze jeugdleiders.
Daarom herhalen wij graag nog ons voorstel om ondernemende jeugdverenigingen zélf bijkomende inkomsten te laten verwerven. Bijvoorbeeld door hen toe te laten op grote en kleine stadsevenementen waar zij producten, soms zelfgemaakte, kunnen verkopen. Zeker nu het evenementenseizoen eraan komt, waarbij zij de kans krijgen om wat bijkomende centen op te halen. Voor hun zomerkamp, maar ook voor de bouw of verbouwing van hun eigen lokaal. Zo zag ik dat bij de opening van het mooie speelpleintje in Koolkerke de KSA-pannenkoeken als zoete broodjes verkochten.
Wat doet de stad momenteel al meer om dit soort acties te ondersteunen, logistiek of door samenwerkingen op te zetten tussen hen en organisatoren? Zijn daar extra initiatieven genomen?
Een tweede vraag is hoe de stad de jeugdbewegingen kan bijstaan in het vinden van de juiste weg om hun project te realiseren. Om ook daar een gelijk speelveld te garanderen. Er bestaan talloze premies, zeker voor energetische renovatie. Maar voor leken, en zeker voor jongeren, is dat niet zelden een waar kluwen. Kan er niet één persoon binnen de diensten worden aangewezen om hen te helpen? Werkt de jeugddienst met een zogenaamd een-loket-systeem waarbij er één aanspreekpersoon is, die het hele dossier mee opvolgt?
3/ Aanbod voor (senioren)-fietslessen met elektrische fietsen.
De elektrische fiets is enorm in opmars. Voor veel mensen is dat een zeer goede zaak. Iedereen kent wel een ouder, grootouder of kennis die daardoor meer buitenkomt, mobieler is en minder voor de auto kiest om een boodschap te doen, naar het werk te gaan, enz. Veel senioren en anderen herwonnen daardoor vrijheid en bewegen zo ook meer. Positief voor de gezondheid én mobiliteit.
Jammer genoeg is er ook een keerzijde aan deze medaille. Uit Vlaamse cijfers blijkt dat bij verkeersongevallen vaak een elektrisch fiets betrokken is. Daarbij gaat het in 8 op de 10 gevallen om senioren.
Uit cijfers van OKRA Sport + blijkt dat de slachtoffers van ongevallen met elektrische fietsen gemiddeld ouder zijn dan de slachtoffers die zich met een gewone fiets verplaatsten. Bij het aantal verkeersdoden die zich met een elektrische fiets verplaatsten, zien we dat 80% ouder is dan 55 jaar. Nog opvallend en zeer betreurenswaardig is ook dat bijna de helft van de fietsdoden zich in de klasse 70+ bevindt.
Zo'n elektrische fiets gaat immers een stuk sneller dan een gewone fiets en is zwaarder en dus moeilijker hanteerbaar. Dit samen met een soms wat trager reactievermogen en wat mindere wendbaarheid, zorgt ervoor dat vooral senioren een extra kwetsbare groep in het verkeer worden.
Daarom stellen wij voor een vrijblijvend aanbod te organiseren voor een vorming rond veilig elektrisch fietsen (aan senioren én aan andere geïnteresseerden want ook bij Speed Pedelecs, meer voor een jonger publiek, zien we een stijging van het aantal ongevallen van 14 naar 319).
Zo’n cursus kan bestaan uit een gedeelte waarbij men theoretisch aandacht heeft voor het elektrisch fietsen. Een tweede luik zou een praktisch gedeelte bevatten, waarbij men in een reële verkeerssituatie tips geeft en een parcours aflegt met aandacht voor rotondes, kruispunten, oversteekplaatsen, enz. Iets wat zeker in de specifieke Brugse context van de binnenstad met zijn kronkelende nauwe straatjes, met veel bezoekers onder wie toeristen die onverwacht oversteken en met al eens natgeregende en dus gladde kasseien extra gevaarlijk is.
Hiervoor kan onze stedelijke politie de regisseursrol, maar kan men zeker ook samenwerken met de seniorenraad, fietsersbond en met geëngageerde fietshandelaars. Ik besprak dit voorstel met enkelen onder hen en zij allen reageerden positief.
Hiermee sensibiliseren we én proberen we alvast in Brugge het stijgende aantal ongevallen met elektrische fietsen dalen.