U bent hier
Tussenkomsten Ilse Coopman / Gemeenteraad 27 februari 2023
IP CAAAP; woontorens, kaaidistrict 4
Eind vorig jaar maakte het stadsbestuur bekend dat het grootste plannen heeft met het Kaaidistrict. Een stadvernieuwingsproject dat een nieuw elan moet geven aan de verloederde site Lanssens. Dat juichen we toe, deze site is echt toe aan een stevige opwaardering.
We waren aanvankelijk gerustgesteld toen we schepen Demon op 20/1/23 in HLN hoorden verklaren. Ik citeer: “Ik verwacht niet dat er protest zal komen, dit plan is afgetoetst met alle betrokkenen, zelfs Unesco keurde dit goed.” Einde citaat.
Maar! Zo gerust konden en mochten we blijkbaar niet zijn. Een aantal van die ‘betrokkenen’, namelijk de buurtbewoners en verscheidene erfgoedverenigingen opperen kritische opmerkingen en zelfs bezwaren tegen de plannen.
Ten eerste zijn er vragen over hoe een vlotte mobiliteit daar straks zal worden verzekerd. Hoeveel beschikbare parkeerplaatsen zijn voorzien bij dit project? Zal dit project, de nu al moeizame verkeersdoorstroming niet nog verergeren?
Ten tweede is er ongerustheid over de hoogbouw. Laat ons duidelijk zijn, wij verzetten ons niet tégen hoogbouw. Gezien de beperkte vrije ruimte in en rond onze stad is hoogbouw nodig. Dat moet dus kunnen, op de juiste plaats. Er is overigens een tekort aan betaalbare woningen in Brugge, hopelijk helpt het CAAAP-project mee deze nood te lenigen.
In de plannen is er naast een toren van 30 meter, ook een woontoren van 50 hoog voorzien. Ter vergelijking, de torens aan het station zijn 40 meter hoog, veel kerken en gebouwen in en buiten het “ei” van Brugge komen niet hoger dan 30 meter.
Daarom vrezen onze erfgoedorganisaties dat ons gekoesterde Unesco-Werelderfgoed-label in het gedrang komt. Zij menen dat deze woontorens die erg dicht tegen het historische centrum zullen verrijzen, het zicht op de historische en betoverende skyline ernstig zullen schaden.
Zullen daar of elders in Brugge in de toekomst nog meer torens opduiken? Waarbij de angst sommigen om het hart slaat dat Brugge de fout dreigt te maken zoals ooit in Milaan gebeurde: daar lijkt de prachtige binnenstad rond de Duomo een beetje als een sarcofaag ingekapseld door veel hoogbouw.
Ik citeer nogmaals schepen Demon, dit keer op 31 januari 2023: “Zelfs de expertencommissie van Unesco heeft haar fiat gegeven voor deze plannen.” Einde citaat.
Onderzoek van onze kant en uw antwoord van vorige donderdag op mijn vraag naar een kopie van het document met deze goedkeuring, leerden ons dat dit helemaal niet om het fiat van Unesco in Parijs gaat, maar wel de visie van de eigen stedelijke Unesco-adviesraad vertolkt. Deze raad - met alle respect voor het ongetwijfeld kwalitatieve werk van de deskundigen in deze raad - oordeelt uiteindelijk niét over het al dan niet toekennen en het behoud van dat befaamde en zo waardevolle kwaliteitslabel “Werelderfgoed”. Trouwens, zelfs deze eigen stedelijke Unesco-adviesraad merkt kritisch op: "Het project site Lanssens kan, weliswaar met een heel reeks ‘maars’." Bij het echte hoofdkantoor van Unesco in Parijs dààr leeft het dossier ook. Men volgt de evoluties op de voet. Volgens mijn bronnen is die dialoog met de stad nog steeds aan de gang en stelde Unesco eerder deze maand nog bijkomende vragen over dit project, vooraleer men een ‘go’ wil geven. Ik citeer: “l would urge your compétent authorities not to take décisions that would be difficult to reverse.”
Kan de schepen verduidelijken wélke punten Unesco nog verduidelijkt wil zien? Hoe zal de stad hieraan tegemoet komen om te allen tijde dat internationale en onbetwiste keurmerk te vrijwaren? Ik ben ervan overtuigd dat dit ook de absolute betrachting is van het stadsbestuur.
Mag ik er op aandringen dat u de gemeenteraad op de hoogte blijft houden van elke ontwikkeling in dit belangrijke dossier?
LEKP
Wij kunnen ons in vele punten van dit plan vinden. Zo vinden wij het uitstekend dat er stevig wordt ingezet op isolatie. Want meer isolatie betekent minder energieverbruik en dus minder vervuiling. Deze aanpak sluit mooi aan bij het verstandige beleid van de Vlaamse regering. Ook lovenswaardig vinden wij de initiatieven rond groepsrenovatieprojecten met scans (zoals in Assebroek en Sint-Kruis). Dat wordt nu uitgebreid naar Zeebrugge. Kent u daaromtrent al de resultaten? We moeten ook kijken naar de fossielvrije energieproductie, zoals warmtepompen. Daarover vinden we in het voorliggende plan te weinig terug. Zo werd de premie voor energieopwekkende installaties slechts 10 keer aangevraagd. Warmtepompen, warmtepompboilers en zonneboilers staan voor respectievelijk voor amper 0,2% en 0,3% van de huishoudelijke warmtevraag. Hoe kunnen we dat meer stimuleren?
Er is ook sprake van warmtenetaansluiting, maar daarmee is er natuurlijk nog geen volledig warmtenet opgezet. Bovendien merken we dat dit vooral voor tertiaire gebouwen wordt gebruikt. Het lijkt ons een sociale opdracht om ons evenzeer te richten op bouwprojecten of bestaande buurten, waardoor de energie kost voor gezinnen kan worden gedrukt. De wijk Sint-Gillis werd, door de nabijheid van de fabriek (bij de Bruggelingen nog steeds de gistfabriek genoemd) als een proefproject voor zo’n warmtenet geopperd. Wat is daarin de stand van zaken?
Tussenkomst, slimme verkeerslicht...
Iedereen maakte het wel al eens mee. Je staat ’s nachts met je auto of fiets voor het rode licht, verder niemand te bespeuren. Toch moet je minutenlang wachten tot het licht op groen springt. Of midden in de spits, lijkt de aanschuivende rij auto’s voor een verkeerslicht maar niet te verminderen. Telkens slagen slechts enkele auto’s erin door het groene licht te rijden. Intelligente verkeerslichten kunnen deze frustraties deels de wereld uit helpen doordat ze voor een vlottere doorstroming zorgen van verkeer en zich aanpassen aan drukte en verkeersstromen. Als voorstanders van alle technologie die het leven van de Bruggeling vlotter kan maken, steunen we dit proefproject dan ook graag.
We hoorden al iets over plannen om dit ook te testen op extra kruispunten. Heeft de stad effectief een plan van aanpak klaarliggen om dit breder uit te rollen? Dergelijke slimme systemen werken immers pas goed als het hele net of op zijn minst zo veel mogelijk van die slimme verkeerslichten op elkaar afgestemd zijn.
Aansluitend hierbij polsen we graag nog even bij het stadsbestuur naar de stand van zaken over slimme straatverlichting. Denkt het stadsbestuur erover om, in het kader van de ‘verledding’, meteen ook meer slimme verlichting te installeren? Dit kan op bepaalde plaatsen voor een verhoogd veiligheidsgevoel zorgen. Ik denk aan donkere fietsstroken zoals die langs het kanaal dat evenwijdig loopt met de Baron Ruzettelaan. Of langs sommige delen van de Vesten, met veel lopers en fietsers, ook ’s avonds of voor het ochtendgloren.
Proefprojecten in andere Vlaamse steden toonden dat slimme verlichting, die sterker gaat schijnen bij (verhoogde) passage, zowel energiezuiniger als veiliger is. Zelfs afstemmen op de fuifkalender van jeugdhuizen is mogelijk. Daarbij denk ik concreet aan het Entrepot en het havengebied er rond. Is het stadsbestuur hiermee bezig?