De Smedenstraat: Wie pakt de leegstand en verschraling aan?

Op 29 februari 2020, over deze onderwerpen: Beleid en financiën, Economie en ondernemen

Wanneer wordt de verschraling en de leegstand in de Smedenstraat aangepakt?

"We moeten helaas met lede ogen de toenemende leegstand en verschraling van de Smedenstraat aanzien,"meent N-VA Brugge bij monde van raadslid Nele Caus, "Vandaag verdwijnt ook  de spraak- en smaakmakende bakkerij"le Pain Sébastien" uit het straatbeeld, hij werd al voorgegaan door andere gevestigde waarden zoals Versyp, Noteboom en slagerij Vandewalle, die na meerdere decennia hun Brugse klanten gediend te hebben, hun deuren voorgoed sloten."

"We zien steeds meer eenheidsworst-achtige bedrijven opduiken en helaas wordt er niet voor alle winkels een nieuwe uitbater gevonden, met leegstand tot gevolg. Dit ontmoedigt de resterende topwinkels én het ontneemt jonge starters de zin om hun eigen zaak in de straat te beginnen.", weet Nele. "Eerst was er een overaanbod aan interimkantoren, nu zien we een oververtegenwoordiging van "barbers". Neem daar ook nog eens de wildgroei aan stoepborden en andere goedkope schreeuwerige reclame bij die het straatbeeld ontsieren en de achteruitgang is compleet."

Hoe het anders kan? De historische poortstraat; de verbinding tussen de prachtig gerenoveerde Smedenpoort en het Zand en dicht bij het mooie wandelgebied van de Brugse vesten, heeft veel troeven. De straat is voorzien van mooie brede voetpaden en is er een mooie mix van handels-en horecazaken mogelijk. Een ondersteunend en kernversterkend beleid dringen zich hier duidelijk op. Onze Smedenstraat kan met een mini-facelift opgetild worden tot een van de gezelligste straten in Brugge. Meer bloemen, leuke verlichting, zitbanken, terrasjes en netjes uitgestalde koopwaar voor de winkel en een diversiteitsbeleid dat ervoor moet zorgen dat er een mooie mix van verschillende handelszaken komt.
Nu is het voor veel mensen gewoon een route om Brugge buiten te rijden, maar toch vinden ze de weg naar de Smedestraat niet meer.

"Daarom vragen wij van de N-VA dringend actie van de stedelijke overheid. Dit is hét moment om de meerwaarde van de nieuw aangestelde centrummanager te tonen.", zo stelt Nele Caus. "Ga in overleg met de eigenaren van de handelspanden om de huurprijzen te bespreken, kijk samen met de gevestigde ondernemers hoe zij het zien, wat hun ideeën zijn om de straat weer te laten bruisen. Het is vijf voor twaalf!"