Vondelingenschuif

Op 31 januari 2023, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad, Sociaal beleid

Interpellatie GR door Nele Caus

Beste collega’s

Ook vanuit onze fractie willen we graag aansluiten bij dit punt. Als politici is het inderdaad onze taak om hier over na te denken en te kijken wat we, in dit geval, op stedelijk niveau kunnen doen. Al is het maar 1 kindje dat hiermee kan gered worden. Al hopen we dat deze investering nooit zal moeten gebruikt worden. Nochtans heeft het Antwerpse voorbeeld van de vondelingenschuif al aangetoond dat er nood is aan zo’n initiatief, maar liefst 19 keer in de afgelopen 20jaar.

Vanuit onze fractie zijn we wel geen voorstander dat Stad Brugge hier zelf een regierol op zich zou nemen. Dit behoort ten eerste NIET tot haar taken maar er zijn ook andere bezwaren hiertegen. Zoals de collega’s van Groen terecht aanhalen, is kindverlating nog steeds strafbaar. Als dit aan een stedelijke instantie zoals het OCMW, het St-Jan (op vandaag nog steeds een publiek ziekenhuis) of dergelijke wordt gekoppeld, verhoogt dit ons inziens de drempel. Men zou inderdaad kunnen vrezen om gepakt te worden, niet anoniem te kunnen blijven en dan staan we terug even ver en verminderen we de kans op soortgelijke menselijke drama’s niet.

We pleiten er wel voor dat Brugge hier een ondersteunende rol in speelt. Bied de juiste organisaties hiervoor de ruimte en mogelijkheid om zo’n initiatief uit te werken. Het is onze morele verantwoordelijkheid om als stedelijke overheid hier een ondersteunende rol in te spelen.

Tenslotte zal dit ook in een breder debat moeten gekaderd worden, waarbij het preventieve luik onontbeerlijk is en men alle doelgroepen bereikt. Enkel zo kunnen we als warme samenleving de kans op dergelijke drama’s minimaliseren