Volop inzetten op werk

Op 2 december 2021, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Op de gemeenteraad van 29 en 30 november 2021 kwam fractieleider Geert Van Tieghem tussen over werkgelegenheid:

Uiteraard zijn wij dat voorstel zeer genegen, dat geldt voor ieder voorstel dat onze werkzaamheidsgraad opkrikt.   In de vorige gemeenteraad hebben we trouwens nog opgeroepen dat stad en OCMW meer initiatieven moeten nemen om meer mensen aan het werk te zetten.    Willen we de 80 % werkzaamheidsgraad bereiken (voorstel Vivaldi regering – dit hebben we nog niet in Brugge), moet het beleid resoluut de kaart van ‘WERKEN’ trekken, niet andersom.  We zaten in september 2021 met 3166 werkzoekenden in Brugge. En we tellen  10.779 openstaande vacatures (record) …. Overduidelijk dat er iets niet klopt.    Werkkracht 10 is o.a.de organisator van Wijk-werken, opvolger van het PWA stelsel sedert januari 2018.   De toenmalige Vlaamse regering maakte van het PWA een ‘activeringsinstrument’ dat sinds januari 2018 ‘wijk-werken’ heet.   Het geeft (langdurig) werklozen de mogelijkheid om een aantal uren per week zinvol bezig te zijn.  (max. 6 maanden, 1 keer verlengbaar)   Zo blijven zij betrokken in de maatschappij en zijn ze een meerwaarde voor scholen, gemeenten of mensen uit de buurt.   Het gaat vaak over het uitvoeren van ‘kleine klusjes’.

Hoe verloopt het wijk-werken in onze stad sedert 2018 ? Hoeveel werkzoekenden in Brugge doen er  vandaag  (ongeveer) aan wijk-werken ? (> 3.000 werkzoekenden)   Zijn er voldoende kandidaten ?   Welke initiatieven onderneemt Brugge/werkkracht 10 om het aantal wijk-werkers te verhogen ?

(n.b. het aantal PWA-werknemers was jarenlang dalende tot eind 2017)

We kijken alvast uit naar het jaaractieplan 2022.

Dank voor uw antwoord.