N-VA Brugge wil groene kunstenroute

Op 2 december 2021, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme

N-VA Brugge lanceerde op de voorbije gemeenteraad het voorstel om een nieuwe kunstenroute te realiseren in de stad. N-VA wil daarom een groene ader creëren startend aan het museumkwartier tot aan de tuin van het Minnewater. Het Brugs stadsbestuur staat achter het voorstel en zal de haalbaarheid en het budgettair plaatje bekijken. “Langs deze route zouden we bijvoorbeeld de Begijnhoftuin en de Minnewatertuin kunnen gebruiken voor tentoonstellingen van buitenkunstwerken. Op deze manier creëren we een Brugs Middelheimpark dat Brugge internationaal op de kaart kan zetten als kunststad én congresstad”, zegt gemeenteraadslid en initiatiefnemer Dirk Barbier (N-VA).

Barbier stelt voor om de uitbreiding rond Brusk met het Groeningemuseum en het Arentshof te vervolledigen met het Gruuthuse-museum en het Sint Janshospitaal, waar het prachtig kunstwerk “Ligne d’eau” van Giuseppe Penone en de “moeraseik” in de tuin staan. De musea en het park kunnen verbonden worden langs de bovengrondse poort via het Wevershof met de Begijnhoftuin. Deze tuin loopt achter de Begijnhofhuisjes en parallel met de vroegere ambulanceroute tussen beide hospitalen St Jan en Minnewater en kan verbonden worden met de tuin van het Minnewater. Zo zou er een groene ader ontstaan van het museumkwartier tot aan de tuin van het Minnewater.

Opsteker voor horeca en winkeliers

Barbier wil ook de Begijnhoftuin en de Minnewatertuin gebruiken om opgeslagen buitenkunstwerken aan het publiek te tonen. Daarnaast wil N-VA het Minnewater ook gebruiken als expositieruimte voor lokale, Brugse kunstenaars. Ten slotte stimuleert dit project ook het toerisme en de lokale horeca. “Langs Zonnekemeers is er een aansluiting mogelijk met de toeristische gouden driehoek. Zo kunnen we onze horeca-uitbaters op het Walplein én de winkeliers in de omgeving van de Mariastraat een hart onder de riem steken in deze barre coronatijden”, besluit Barbier.