Tussenkomsten GR 27/03 - Ilse Coopman

Op 27 maart 2023, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Tussenkomsten Ilse Coopman gemeenteraad van 27 maart 2023

1/ In de media valt te lezen dat elke hulpverleningszone in ons land binnenkort twee 'safety drones' krijgt, dus ook in onze hulpverleningszone 1. Die drones kunnen levens redden bij een zware brand, door de brandhaard lokaliseren of toegangsweg te vinden. Ze kunnen ingezet worden bij een verkeersongeval, bij het zoeken naar vermiste personen, redders ondersteunen en zoveel meer. We juichen het gebruik van deze noodzakelijke technologie toe, maar hebben volgende vragen:

Vanaf wanneer worden deze drones ingezet? Qua timing zou VOOR de zomer nodig zijn, gezien het aantal mensen in de Brugse regio dan zowat verdubbelt.
Er is sprake van twee dockingstations waarop die drones worden geplaatst en van waar ze vertrekken. Waar worden die voorzien? Bereiken ze daarmee het hele Brugse grondgebied? Want hun actieradius is beperkt.
De mogelijke toepassingen zijn eindeloos, waarvoor zullen ze (prioritair) worden ingezet?
Slaat men de handen in elkaar met bestaande projecten? Ik hoorde dat kustreddingsdienst hier al ervaring mee heeft en er ook een proefproject was in de Port of Antwerp- Bruges. Samenwerken is beter dan afzonderlijk te opereren.
Is er opleiding voorzien voor de brandweer zelf? Hoe zij hier optimaal mee kunnen aan de slag gaan in hun werking. Hoe ze efficiënt communiceren met de bestuurders van de drones (die op afstand zitten) en hen instructies geven of hoe ze het beeldmateriaal kunnen interpreteren?
Wat met de beperkingen die het huidige wettige kader met zich meebrengen? Uit een antwoord van de gouverneur blijkt dat men de uitgebreide mogelijkheden van die drones nog niet kan benutten momenteel door een te beperkt wettelijk kader. Zo kan bijvoorbeeld droppen van materiaal ook levens redden, maar is dit nog niet mogelijk vandaag. Hoewel dit federale materie is, mag ik vragen dat onze schepenen die in dat parlement zetelen, daar mee met ons voor zullen ijveren?

2/ Wij met onze fractie ondersteunen de vraag volmondig om nu al, nog meer en veel concreter vorm te geven aan de stem van kinderen, jongeren en jonge gezinnen in het beleid. We moeten inspraak geven en korte lijnen houden met de jeugd. Net zoals met onze senioren, mensen met hogere zorgnood en nog wat anderen die onze extra aandacht verdienen.

We loven dan ook iedere actie, en de stad onderneemt er zeker nu al vele goede, die er op inzet jongeren hun betrokkenheid bij het beleid en de politiek te vergroten. Initiatieven zoals die van Kras, waar u, meneer de schepen, ook op aanwezig was, tonen dat jongeren wel degelijk engagement willen tonen. Als we kijken naar de thema’s die men wou aansnijden:  energie, discriminatie, sociaal en betaalbaar wonen, de arbeidsmarkt, is er één duidelijke conclusie te trekken. Ze willen bij méér thema’s betrokken worden. Meer dan enkel bij de dossiers die over een speelplein of jeugdhuis gaan.

We willen dan ook een lans breken om er in de stad een punt van te maken structureel een jongerentoets op méér beleidsthema’s in te voeren. Niet enkel op de typische jongerenthema’s. Vraag ook jongeren hun mening als het gaat om mobiliteit, woonbeleid, cultuur en betrek hen bij de concrete uitwerking ervan. Want ook daar maken we keuzes die doorwerken in de toekomst en rechtstreeks op hen effect hebben. Nu én later.

Een tweede, concrete voorstel kan zijn om thematische jeugdzittingen te organiseren. Of een kindergemeenteraad te installeren. Verspreid een oproep via de jeugddiensten en scholen hiervoor. Betrek ook de jeugdbewegingen, die zijn sterk geëngageerd én diep verankerd in buurten. Als de jeugd merkt dat écht naar hen geluisterd wordt, zal dit zeker de deelname en dus ook betrokkenheid aanwakkeren.

3/ Dit punt is vorige keer op de agenda gekomen. Dat de roltrappen niet functioneren en dit duidelijk geen eenvoudig op te lossen probleem is, ondanks uw inspanningen, dat is ondertussen duidelijk. Kort nadat de roltrappen eindelijk opnieuw werkten, vielen ze alweer stil. Al dan niet met kwaad opzet.  De vorige gemeenteraad waar dit punt aan bod kwam, werd wel afgesproken een aantal acties te ondernemen om het alternatief naar de lift beter aan te duiden. Tot op heden moeten we tot onze spijt vaststellen, dat die duidelijke bewegwijzering er nog niet is. Ook een nummer, waar men naartoe kan bellen bij defect of na een noodstop, is niet terug te vinden.

Als men dan de lift gevonden heeft, dan is de staat van die lift een stad als Brugge onwaardig. Ze ligt vol afval en de stank ruikt u al nog voor de deuren openschuiven. De penetrante urinegeur is amper te harden. Het kan niet de bedoeling zijn dat minder mobiele mensen en kleine kinderen in die omstandigheden die lift moeten nemen om bijvoorbeeld naar het huis van de Bruggeling te gaan. We vragen u dan ook om actie voor deze drie aangehaalde punten.

4/ Om te beginnen willen we de diensten die dit plan opstelden bedanken voor hun sterke en zorgvuldige werk. Er is een weldoordachte visie voor ons ruimtebeheer uitgeschreven.

Op twee punten echter hebben wij wat bedenkingen. Specifiek waar het plan spreekt over de woonuitbreidingsgebieden.

We lezen: ‘Op bepaalde plaatsen zal de groene ruimte niet meer aangesneden worden. Waar de stad voorheen nog open stond voor bebouwing, heeft men nu de visie bijgesteld.’  Maar is dat ook zo? Hebt u werkelijk de visie bijgesteld?

Twee gebieden in Assebroek - en let daarbij goed op de aanduiding van de windrichting, beste collega’s – namelijk Sint-Trudo Oost en Mispelaar-Zuid, die blijven groen. Met andere woorden, daar komt géén nieuwe bebouwing. Toch wel vreemd dit in de pers als ‘nieuws’ wordt aangekondigd. De schepen was hier misschien even het noorden kwijt? Mede door onze acties samen met andere verenigingen én tussenkomsten van mijn collega’s Geert en Pol, was dit al beslist.

Sta ons toe even uw kompas te zijn voor die twee andere gebieden, die daar net naast liggen en OOK een waterproblematiek hebben. Waarom past u die nieuwe inzichten van de recente watertoetskaarten nu ook niet toe op WESTELIJKE stuk van Sint-Trudo en het NOORDELIJKE gedeelte van de Mispelaar? De tuinen in Sint-Trudo lopen nu al onder, nog voor er één huis is gebouwd. Hoe cynisch zou het niet zijn om sociale woningen te bouwen in de Mispelaar als de bewoners daar straks hun living blank zien staan van het water. Hoe verklaart u dat daar dan wel nog mag gebouwd worden? Waarom kiest u er niet voor om alle ruimtes waar watergevoeligheid is, groen te laten, maar bouwt u - letterlijk – voort op ‘beslist beleid’. De wereld is veranderd sindsdien, ons klimaat is veranderd, ook Brugge ontsnapt niet aan deze gevolgen. Dan toch krampachtig vast houden aan ‘beslist beleid’ is onverantwoord. We dringen er op aan dat u nu eindelijk die beslissingen, terugdraait, voor het te laat is.