Tussenkomsten Gemeenteraad Pol Van Den Driessche

Op 14 februari 2023, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Ronde van Vlaanderen – subsidiereglement

Voorzitter, collega’s,

Vlaanderen is eigenlijk twee grote feestdagen rijk.

Uiteraard is er de officiële Vlaamse feestdag, op en rond 11 juli. Uit goede bron verneem ik trouwens dat de editie 2023 een bijzondere wordt, u verneemt er later meer over.

De tweede Vlaamse feestdag is natuurlijk de Ronde van Vlaanderen. Met een enorme, ook internationale uitstraling. Zoals we vorige maand al zegden: wat zijn we blij dat Vlaanderens Mooiste op 2 april terug vanuit Vlaanderens schoonste stad vertrekt.

Het is ook goed dat de stedelijke overheid verenigingen en organisatoren aanzet om feestelijkheden en evenementen te organiseren in de aanloop, in het weekend en zelfs na de Ronde. Dit versterkt het Vlaamse gemeenschapsgevoel, zoals ook de schitterende tv-reeks “Het Verhaal van Vlaanderen” dat doet.

Het enthousiasme bij Bruggelingen om van de Ronde een feest te maken is zo groot dat zij amper om subsidies vragen. Vaak hebben zij vooral promotie en logistieke ondersteuning nodig, laten we hen vooral dat geven.

Onze vraag is of ook de brede toeristische sector gevraagd werd om in te gaan op deze uitnodiging. Worden de hotels, de restaurants, de cafés  evenals de gidsenverenigingen maar ook de handelsgebuurtekringen, de koetsiers en de bootjesuitbaters aangesproken en geprikkeld om rond het Ronde-weekend iets bijzonders te doen?

 

Zandwegemolen

Voorzitter, collega’s,

U vraagt ons in dit punt de rooilijnen en de wegen van dit project goed te keuren. Op zich hebben wij daar geen probleem mee.

Maar we grijpen dit punt aan om over de andere gevoelige kwesties te praten van dit bouwproject. Want na de goedkeuring vanavond komt dit dossier niet meer op de agenda van de gemeenteraad, tenzij we daarover apart interpelleren.

U bent ongetwijfeld op de hoogte van de vragen en zelfs de bezwaren tegen dit project. Ik zal ze hier niet alle opsommen. Maar uit de gefundeerde opmerkingen blijkt dat dit project absoluut niet zomaar door het stadsbestuur kan worden goedgekeurd.

Vooral de waterproblematiek – de bouw van zoveel extra woningen mét ondergrondse garages in een overstromingsgevoelig gebied – oogt zorgwekkend.  Maar we maken ons ook zorgen over het dorpsgezicht rond de mooie molen uit 1860, zeg maar de bescherming Vlaams erfgoed. En dan is er nog de mobiliteitskwestie.

Meer algemeen kan men zich afvragen of er eigenlijk nog wel nood is aan bijkomende kantoorgebouwen in het Brugse. De covid- en post-covidtijd veranderden immers onze manier van werken en vergaderen.

Later deze avond bespreken we nog andere bouwdossiers in watergevoelige gebieden. Maar nu al vraag het ik college om bij de herbestemming van de site Zandewegemolen nadrukkelijk rekening te houden met de zorgen en suggesties van de omwonenden.

 

Kapel, passantenhuis en OLV van Nazareth

Voorzitter, collega’s,

U weet dat wij dit dossier bijzonder genegen zijn. Daarom gingen we het ook bepleiten bij Vlaams minister van Onroerend Erfgoed M. Diependaele. Met succes.

We zijn opgetogen dat de werken aardig opschieten. Het resultaat zal prachtig zijn. Een goede zaak voor Sint-Andreas én voor de verenigingen en sportclubs die van deze historische locatie tijdens de buitenschoolse uren gebruik zullen kunnen maken.

We kijken dus echt uit naar het eindresultaat, dat indruk- en duizelingwekkend mooi zal zijn.

Tegelijk gaan we aan het duizelen van de verrekeningen – de meerkosten dus – die ons hier vanavond worden gepresenteerd. Als ik de sommen van de vijf artikels optel, dan komt dat op meer dan 1 miljoen euro. 1 miljoen euro bovenop het aanvankelijke bedrag!

Wij kunnen begrip opbrengen voor het feit dat er onverwacht extra kosten opduiken bij de restauratie van eeuwenoude gebouwen. Maar soms kan ik me niet de indruk ontdoen dat een deel van die meerkosten wél degelijk vooraf hadden kunnen worden voorzien. Kwatongen beweren zelfs dat er een bizar systeem achter steekt. Ik hoop dat ik me vergis.

 

Interpellatie over fusie ziekenhuizen

Voorzitter, collega’s,

Net zoals vele andere betrokkenen maak ik me zorgen over het aanslepende getalm rond de fusie van onze twee Brugse ziekenhuizen, AZ St-Jan en AZ St-Lucas.

Ik hoef niet alle argumenten te herhalen die verscheidene collega’s en ikzelf in deze raadszaal en op andere plaatsen aanreikten om de noodzaak van zo’n fusie, met alles erop en eraan, te onderlijnen.

Intussen verstreken alweer enkele maanden later en in die tijd stond de wereld niet stil, met allerlei bewegingen en ontwikkelingen binnen de ziekenhuiswereld. Ook in de brede West-Vlaamse regio.

Ik hoop dus van dit college vandaag gewoon een helder, eensgezind antwoord te krijgen dat klinkt als: het is onze uitdrukkelijke wens om tegen die datum een fusie te hebben gerealiseerd tussen het AZ St-Jan en het AZ St-Lucas. Waardoor er één groot, sterk, topziekenhuis in Brugge is, verspreid over twee locaties. Dat zou een uitstekende zaak zijn voor al het ziekenhuispersoneel en nog veel meer voor alle Bruggelingen die de beste zorg verdienen.

 

Interpellatie over St-Trudo/De Mispelaar/St-Lenardstraat Dudzele

Voorzitter, collega’s,

De naam “Assebroucq” duikt voor het eerst op in de 15de eeuw, voorheen was het Ursebroec of Arsebrouc in de 13de eeuw. Etymologisch betekent Arse of Ors paard of paarden en Brouc staat voor nat stuk land of meers. Of nog: al ruim acht eeuw lang weten we dat grote delen van de gronden van deze huidige Brugse deelgemeente veel water bevatten. Wat een zeer goede zaak is voor de natuur, voor dieren en voor mensen.

Zeker sinds we de gevolgen van de klimaatverandering almaar meer zien en voelen, springen we dus best bijzonder behoedzaam om met zulke gebieden. We moeten er alles aan doen om die groene waterrijke zones in de al dichtstbevolkte gemeente van West-Vlaanderen onaangeroerd te laten.

Maar dit is dus duidelijk niet het geval. Dit stadsbestuur is ziende blind en blijft vergunningen afleveren voor verkavelingen op plaatsen die zeer watergevoelig zijn.

Dat ervoeren en ervaren de bewoners van bestaande woningen in de Benedictijnenstraat, pal aan de geplande WVI-verkaveling Sint-Trudo. Rond Kerstmis liepen hun tuinen over, meteen nadat het naastliggend fietspad was aangelegd. Wij drongen er direct op aan dat daar geen bijkomende werken zouden worden uitgevoerd tot zolang er geen sluitende garanties zijn.

Hierop volgden wat sussende woorden van het stadsbestuur. En vorige week haastte de schepen zich om, nog vlug voor deze gemeenteraadszitting, om maatregelen naar voor te schuiven. Zo zouden er enkele huizen minder mogen worden gebouwd en zal er wat meer open ruimte worden bewaard.

Wel, meneer de schepen en collega’s, wij geloven niét dat deze aanpassingskens zullen volstaan. Daarvoor beroepen we ons onder meer op de jongste verslagen van de Vlaamse overheid over de omgeving rond de St-Trudohoeve. Ik citeer enkele zinnen:

“Gelet op het beduidend overstromen van het gebied houdt verdere ontwikkeling van dit gebied voor bebouwing een aantal risico’s in. Stroomafwaarts het Sint-Lucashospitaal is er een overstromingsproblematiek. Van uit het watersysteem is het dan ook aangewezen om de bestemming wonen te wijzigen in een open-ruimte bestemming die tijdelijk en sporadisch bufferen van te veel aan overstromingswater mogelijk maakt. (…) Verhardingen door verkavelingen hebben een effect op de waterbalans: de infiltratie in de bodem neemt af en de oppervlakkige afvoer neemt toe.” Je hoeft inderdaad geen ingenieur te zijn om te begrijpen dat water dat wordt weggeduwd elders zijn weg zoekt.

 

Nog duidelijker wordt het wanneer we kijken naar de pas aangepaste waterkaarten van Vlaanderen.      Projectie 1    Het donkerblauw betekent: “Middelgrote kans op overstromingen”. Bekijk dat maar eens scherp, geen twijfel meer mogelijk.

 

 

Dus, waarde college, stop met dat project of verminder de omvang ervan heel drastisch. Zeg aan de WVI en aan Vivendo dat dit niet te verantwoorden valt. Hen deze boodschap overbrengen en doen naleven kan toch geen grote moeite zijn, vermits verscheidene leden in dit college ook bestuurders van deze organisaties zijn. Zorg er tegelijk voor dat de omwonenden, die nu al schade leden, correct worden vergoed voor de heraanleg van hun tuinen.

 

Ik had, voorzitter en collega’s, ook aangegeven dat ik vanavond naar de stand van zaken in twee andere maar zeer verwante dossiers zou vragen. Met name de geplande verkaveling aan de Mispelaar, in Assebroek nog maar eens, en het project aan de St-Lenardstraat in Dudzele.

 

Ik houd mijn betoog kort, ik vraag andermaal uw aandacht voor de waterkaarten. Bekijk de plaatsen waar deze beide projecten zouden moeten komen.  Projectie 2 en 3  

 

Je moet stekeblind zijn om niet te zien dat ook op die plekken grote watermiserie dreigt als deze bouwprojecten groen licht krijgen.

 

Meestal hou ik zeer van de kleur groen, maar in deze kwesties volgen we beter de adviezen die samengaan met de blauwe kleuren op het scherm.

 

 

Interpellatie Sintobin over Culturele Hoofdstad

Uiteraard zijn we elk initiatief dat Brugge internationaal nog nadrukkelijker op de kaart zet en aantrekkelijker maakt zeer genegen.
Wel jammer hoe een en ander nu liep.
Kortrijk maakte haar kandidatuur ruim anderhalf jaar geleden al bekend. De Brugse schepen van Cultuur was daar perfect van op de hoogte. In mei 2021 ontving u uw Kortrijkse collega zelfs in Brugge om over die Kortrijkse kandidatuur te praten. (Dat valt ook te bewijzen door het mailverkeer tussen de Kortrijkse en Brugse schepen van Cultuur, waarvan ik een kopie bezit.)
Net voor Kerstmis vorig jaar besliste het stadsbestuur van Brugge dan, totaal onverwacht, om zich ook kandidaat te stellen.
Nogmaals: wij vinden het fantastisch telkens wanneer Brugge grote ambities heeft. Maar deze kandidaatstelling kan bezwaarlijk als collegiaal tegenover Kortrijk worden bestempeld.
Daarnaast zitten wij met de vraag hoe ernstig de Brugse kandidatuur eigenlijk moet worden genomen. Ingewijden immers weten dat zo’n kandidatuur best zeer goed wordt voorbereid. Met een deskundig team, met een ernstig plan van aanpak, met een sterke strategie en met een strakke financiële berekening. Zoals dat door een vorig stadsbestuur, samen met de toenmalige Vlaamse Regering, gebeurde in de jaren voor 2002. Bestaat er vandaag zo’n plan en hoe ziet de ploeg eruit die het voorbereidingstraject begeleidt? Kunt u ons dat bezorgen?
Of is dit niet gewoon een pr-stunt met vooral mooie praatjes en spierballengerol en waarvan resultaat te voorspellen valt: niks.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is