U bent hier
Tussenkomsten Gemeenteraad Geert Van Tieghem
31 januari 2023: Organisatie centrumshuttle - geen taak van een lokale overheid.
Tussenkomst door Geert Van Tieghem
Vanaf 1 juli 2023 wordt een nieuw openbaar vervoerplan ingevoerd. We lezen dat twee wijken (rondom respectievelijk de Katelijnestraat en de Sint-Jorisstraat-Vlamingdam) niet langer bediend zullen worden. Toch eigenaardig, daarom beslist het college om deze dienstverlening dan maar zelf te organiseren, lastens de stadskas (belastingbetaler).
Positief is dat de vervuilende ‘Diesel-busjes’ (600 000 euro per jaar) zullen verdwijnen voor 2 compacte elektrische centrumshuttles (kostprijs wellicht ca 400 000 euro per jaar)
De N-VA fractie vindt dit geen goede keuze, het is geen kerntaak van een lokale overheid om zelf busvervoer te organiseren. Dit is een taak van De Lijn en niet van de stad.
31 januari 2023: Afbraak site De Lijn Assebroek
Tussenkomst door Geert Van Tieghem
We zijn blij dat eindelijk er wat vooruitgang geboekt wordt in dat dossier en dat deze 'kanker' in het hartje van Assebroek effectief aangepakt wordt. De dorpskern van Assebroek verdient een heuse opwaardering.
De volgende vragen werden gesteld. Is de toekomst van de ganse site al uitgetekend? Wat heeft de bevraging bij de inwoners van de voorbije jaren geleerd? Wat is de actuele stand van zaken? Wat is het concrete plan van aanpak?
31 januari 2023: Projectvoorstel 'Opstart van gemeenschapsdienst voor langdurig werklozen' van Europa WSE.
Interpellatie door Geert Van Tieghem
Op 1 januari 2023 voerde de Vlaamse Regering de 'verplichte gemeenschapsdienst' in. Zo wil men langdurige werklozen die meer dan twee jaar zonder job zitten, inschakelen voor maatschappelijk relevante taken. Onze N-VA fractie ondersteunt deze nieuwe Vlaamse activerende maatregel. De Vlaamse Overheid voorziet nu een opstartfinanciering voor lokale besturen die leerwerkplekken ter beschikking stellen en faciliteren. De voorwaarde is dat steden en gemeenten uiterlijk op 31 maart 2023 een projectvoorstel indienen bij Europa WSE.
Wie meer dan twee jaar zonder job zit, kan vanaf 1 januari 2023 verplicht worden om laagdrempelige en kleinschalige taken uit te voeren bij lokale besturen, vzw's en scholen. De gemeenschapsdienst blijft beperkt. De prestaties bedragen minstens 32 uur per maand of 2 halve dagen per week en maximaal 64 uur per maand en dit gedurende maximaal 6 maanden. Als de werkzoekende deze actie in het traject naar werk weigert, kan men immers gesanctioneerd worden.
Is het lokale bestuur ons voorstel genegen en zal zij een projectvoorstel ad hoc indienen uiterlijk tegen 31 maart 2023?
Opmerkelijk is de toch wel zeer verdeelde visie van de meerderheidspartijen op ons voorstel.
31 januari 2023: Afschaffen geneeskundige getuigschrift, driemaal per jaar...
Tussenkomst door Geert Van Tieghem
Dit behelst de uitvoering van een wet van 28 november 2022 waarbij de werknemer driemaal per kalenderjaar er niet meer toe gehouden is om een geneeskundig getuigschrift voor te leggen voor de eerste dag van een arbeidsongeschiktheid. Zowel bij de RMW als de GR staat dit op de agenda.
Dus moet stad/OCMW dit dan ook uitvoeren, hieromtrent enkele vragen en bedenkingen.
- Er is een verschil tussen OCMW en STAD wat de indieningtijd betreft. Waarom ?
- Wordt deze regelgeving ook doorgetrokken naar onze Brugse welzijnsverenigingen?
- Zal deze nieuwe wetgeving geen negatieve impact hebben op onze reeds hoge absenteïsmecijfers?
Vanuit onze fractie pleiten we alvast om nog meer in te zetten op een efficiënt preventief en reactief absenteïsmebeleid.
1 januari 2023: Sluipverkeer in Lissewege - het is al lang vijf na twaalf - de verkeerterreur moet stoppen!
Reeds in de gemeenteraad van 27 maart 2018 hebben wij onze bekommernis geuit omtrent de onveilige verkeerssituatie in ons polderdorpen. Ook collega raadslid Nele Caus heeft deze problematiek nog aangekaart in de gemeenteraad van april 2022. We delen dan ook de terechte bekommernissen van de Lissewegenaren.
Tegen de zware overtredingen (zoals te snel rijden, negeren van het verbodsbord voor + 3,5 ton) wordt er weinig of niets vanuit de lokale overheid ondernomen.
Verkeersveiligheid en leefkwaliteit zijn op bepaalde ogenblikken ver te zoeken in dit idyllische polderdorp.
Wij vragen dat het college deze situatie ernstig neemt en zoek naar structurele gedragen oplossing, in overleg met de bewoners (bijvoorbeeld: grotere verkeersborden, meer controle en verbalisering, introductie van plaatselijk verkeer.
In de loop van 2022 was er een enquête bij de bevolking en werden 2 oplossingen (knik in de Ter Doeststraat of het omkeren van rijrichting in de dorpskom) voorgesteld. Wat was het resultaat van deze bevraging? Welke acties worden ondernomen?
Geert Van Tieghem: meest actieve gemeenteraadslid van Brugge in 2021-2022 , Brugsch Handelsblad van 20 januari 2023.
14 interpellaties; 149 tussenkomsten en 57 schriftelijk vragen = 220 initiatieven
Geert stelt dat dit ook het belangrijkste instrument is om debat te gaan met het schepencollege.
Met N-VA proberen we constructief oppositie te voeren. Ik doe het met hart en ziel. Ik vind het schrijnend hoe collega-politici in twee jaar tijd geen of amper initiatieven nemen. Ik zal het nog harder uitdrukken: "Ik vind dat die mensen niet op hun plaats zitten. Maar het is aan de kiezer om hierover te oordelen en straks te stemmen wie ze na 2024 wel en niet meer in de gemeenteraad willen zien."