Tram zonder sporen kan oplossing bieden voor mobiliteitsprobleem

Op 2 mei 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

N-VA Brugge maakt eerste deel programma bekend.

Een spoorloze tram kan de verkeersknoop helpen ontwarren, meent de Brugse N-VA. In haar pas goedgekeurde programma vraagt de partij alvast dat de mogelijkheden ervan worden onderzocht, in samenwerking met internationale bedrijven (zoals Bombardier) en met de hogescholen en universiteit die Brugge rijk is. De N-VA lanceert nog meer mobiliteitsvoorstellen, zoals de invoering van “Vierkant groen” voor de veiligheid van de zwakke weggebruikers. En er is nood aan een “Voetpadenplan”.

De N-VA hield haar congres in het auditorium van de Howest-campus in de St-Jorisstraat. Er namen 85 leden aan deel, Erwin Priem was congresvoorzitter. De ontwerpteksten waren het resultaat van maandenlange voorbereidingen in 12 thematische werkgroepen, waarbij ook externe experts werden gehoord.

“We leerden ook veel uit onze duizenden huisbezoeken die we sinds februari vorig jaar deden. Nogal wat opmerkingen en suggesties van ‘gewone’ Bruggelingen verwerkten we in onze programmateksten”, stelt voorzitter Dirk Barbier. “De 17 verschillende hoofdstukken maken we nu klaar om te publiceren en bij het brede publiek bekend te maken. Dat gaan we doen door vier opeenvolgende krantjes rond te delen met daarin een samenvatting van onze programmabesluiten.”

Het eerste blad vindt u aangehecht, met aandacht voor de thema’s mobiliteit, milieu, jeugd en sport. We herinneren in elke editie aan enkele grote blunders van dit stadsbestuur en wijzen op de realisaties die wij, vanuit de oppositie, toch konden afdwingen. We opperen tegelijk enkele mogelijkheden om van Brugge een “slimme stad” te maken. Op de laatste bladzijden presenteren we een elke keer een groep van kandidaten.

Zot van Brugge

Bovenop de algemene slogan van N-VA - “Veilig thuis in een welvarend Brugge” – zult u de komende weken ook het motto “Zot van Brugge” zien opduiken. Dit verwoordt zo goed waar wij voor staan.

Brugse N-VA’ers houden zielsveel van hun stad én van alle Bruggelingen. Daarvoor willen we alles doen. Lijsttrekker en kandidaat-burgemeester Pol Van Den Driessche: “Het is ook een knipoog naar de naam van het gekende bier. De wijze waarin men erin geslaagd is om van een aloud product – bier – een ware ‘ambassadeur’ van onze stad te maken, inspireert ons. De aanleg van de bierpijpleiding haalde de wereldpers en illustreert hoe je Brugge op een zeer creatieve en milieuvriendelijke manier kunt laten schitteren”.

Dat willen we ook doen met ons plan voor een spoorloze tram. Dat is een milieuvriendelijke tram die zonder bovenleidingen en niet over rails rijdt. De aandrijving van zulke trams gebeurt door een inductiesysteem op de grond, dat voor energie zorgt. In samenwerking met internationale bedrijven (zoals Bombardier) en onze hogescholen en universiteiten moeten we onderzoeken of dit haalbaar is in Brugge. Uiteraard willen we ook “De Lijn” hiervan overtuigen.

“Trams bewijzen in veel grote en kleinere historische steden hun meerwaarde. Zo zou je, zonder jarenlange werken en hinder, tramlijnen kunnen aanleggen vanuit Steenbrugge en Sint-Pieters naar het centrum, met een doortrekking naar Lissewege en Zeebrugge.”

Via deze link krijgt u een realistische voorstelling van deze tram:

https://www.deingenieur.nl/artikel/autonoom-rijdende-tram-zonder-rails

Ook nog in ons hoofdstuk over mobiliteit pleiten we voor een ambitieus Voetpadenplan, want veel voetpaden in het centrum én in de randgemeenten liggen er slecht en zelfs gevaarlijk bij.

De Brugse N-VA kiest verder voor de invoering van kruispunten waar het principe van “Vierkant groen” wordt toegepast: fietsers en voetgangers krijgen tegelijkertijd groen licht terwijl het gemotoriseerd verkeer moet wachten. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is