Teveel Engels in ons straatbeeld

Op 18 december 2020, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Economie en ondernemen, Nieuws van de Gemeenteraad

Gemeenteraadslid Martine Bruggeman stuurde een schriftelijke vraag naar aanleiding van het veelvuldige Engelse taalgebruik in en op verschillende Brugse openbare gebouwen en in de publieke ruimte. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de raamsticker actie van de stad om het kopen bij lokale handelaren te promoten. Wij zijn natuurlijk voorstander van initiatieven om onze lokale middenstand een hart onder de riem te steken, we vinden het alleen een gemiste kans dat de stickers in het Engels zijn. Onze Nederlandse taal is zo rijk, dat het toch een fluitje van een cent zou moeten zijn om een toffe Nederlandstalige slogan te vinden, bijvoorbeeld zoals die vanUNIZO  #winkelhier.
"Onze taal is zo rijk, maar onze woordenschat wordt met de dag armer. De grote Nederlandstalige woordkunstenaars zijn helaas een uitstervend ras. We kunnen nog iets leren van de Zuid-Afrikanen die een zeer beschrijvende taal hanteren. Zo is een computer een rekenaar, een legging een kleefbroek, een metro een moltrein,een trampoline een wipmat, een cameleon een verkleurmannetje, een cake een sponskoek,
een snack een peuselhappie, een lolly een stokkielekker, een viaduct een duikweg…" meent raadslid Bruggeman.

Wenst u de volledige schriftelijke vraag van raadslid Bruggeman te lezen dan kan u deze in terugvinden in de bijlage.

Indien u vragen of opmerkingen heeft voor het raadslid, aarzel dan niet om contact met haar op te nemen via martine.bruggeman [at] n-va.be