Technologie inzetten om archeologische vondst blijvend te tonen

Op 4 maart 2021, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Erfgoed, Nieuws van de Gemeenteraad

Brugge blijft verbazen. Stilaan beseffen we dat de Brugse ondergrond al even boeiend is dan wat we bovengronds kunnen waarnemen. Gelukkig wordt in Brugge nu en dan de grond omgewoeld omwille van wegwerkzaamheden of bouwwerken. Hierdoor krijgen we de kans om fragmenten van Brugge’s rijk verleden in kaart te brengen.

Dit is nu ook het geval met de heel recent ontdekte restanten van de Sint-Amandskapel, de kapel van het ambacht van handelaars in kruiden en kruidenierswaren. Opvallend zijn de wondermooie grafschilderingen. Grafschilderingen waren destijds het privilege van een elite en dus heel zeldzaam. We veronderstellen dat ze hier duidelijk verwijzen naar een belangrijk persoon. We kijken met spanning uit naar de bevindingen van historici en archeologen. Het is onze plicht het eeuwenoude en soms fascinerende verhaal van onze stad en haar bewoners te blijven doorvertellen aan onze kinderen en jongeren.

Wij weten en vertrouwen er ook op dat Brugge heel zorgvuldig omspringt met waardevol historisch erfgoed en dat ook zal doen met deze Sint-Amandskapel.

Ons gemeenteraadslid Martine Bruggeman stelde de vraag wat de verdere plannen waren van het stadsbestuur met deze archeologische vondst. Met onze fractie stelden we voor om hier de QR-code en Augmented Reality-toepassingen te implementeren. Op die manier kan de kapel met zijn schitterende grafschilderingen tot leven komen en iedereen kan ervan genieten. Daarnaast kan alles ook intact bewaard worden voor toekomstige generaties.