Stadiondossier Brugge: Vlaamse regering en stad Brugge gaan voor remediëring plan

Op 16 oktober 2020, over deze onderwerpen: Sport

PERSBERICHT

VLAAMS MINISTER VAN JUSTITIE VAN HANDHAVING, OMGEVING, ENERGIE EN TOERISME ZUHAL DEMIR

Stadiondossier Brugge: Minister Demir en stad Brugge gaan voor verbetering plan Blankenbergse Steenweg

Uit overleg met het stadsbestuur van Brugge en de voetbalploegen Club Brugge en Cercle Brugge is duidelijk dat alle actoren in het Brugse vragende partij zijn voor een remediëring van het initiële plan dat een voetbalstadion en bedrijventerrein voorziet langs de Blankenbergse Steenweg. Daarom trok Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir vandaag naar de ministerraad om die oplossingspiste mee te delen aan haar collega’s. Die piste gaat uit van een remediëring en dus verbetering van het vorige uitvoeringsplan waarbij maximaal tegemoet wordt gekomen aan de opmerkingen van de Raad van State. Zo zal de uitgestrekte parking plaats maken voor gelaagde parkeerplaatsen die minder ruimte inneemt en worden in het kader van zorgvuldig ruimtegebruik ook zones aangeduid voor waterbuffering en landschappelijke inpassing. Nu die piste door de ministerraad onderschreven werd, moet het nieuwe uitvoeringsplan binnen de maand opnieuw vastgesteld worden door de voltallige ministerraad.

Vorige week kwam als donderslag bij heldere hemel het arrest van de raad van state dat het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan uit 2007 vernietigt voor een nieuw stadion en bedrijventerrein aan de Blankenbergse Steenweg in Brugge.“Voetbalsupporter of niet. Supporter van Cercle of Club. Deze uitspraak valt te betreuren”, zei de minister toen al. Ze kondigde aan dat ze binnen de 8 dagen een duidelijk oplossingspiste op tafel wou hebben. Zo gezegd, zo gedaan.

RECHTSZEKERHEID EN SNELHEID

De minister riep daarom vorige vrijdag alle actoren (het stadsbestuur en beide voetbalploegen) rond de tafel om iedereen zijn of haar mening te kennen. “De actoren rond de tafel geven aan dat er nog steeds een actuele maatschappelijke vraag is naar een snelle en rechtszekere oplossing van het Brugse voetbalgebeuren en het tekort aan bedrijventerreinen. Een voor een waren ze vragende partij om vast te houden aan het oorspronkelijke opzet en het vernietigde uitvoeringsplan zo rechtszeker mogelijk te remediëren”, laat Demir weten.

Vervolgens ging Vlaanderen (departement Omgeving) verder in ambtelijke en technisch overleg met de stad Brugge en de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) in functie van de mogelijkheden tot snel rechtsherstel.

AANGEPAST PLAN IN OPMAAK

Dat wil zeggen dat er een aangepast plan komt dat zal inspelen op de door de Raad van State aangehaalde elementen die tot de vernietiging hebben geleid. Het gaat dan onder meer om de organisatie van de noodzakelijk maximumparkeercapaciteit en de hiervoor voorziene ruimte, een duidelijke maatschappelijke belangenafweging en het inzichtelijker en het verantwoord maken van het ruimtegebruik voor de zone voor stedelijke activiteiten. Ook de zone voor bedrijventerrein wordt behouden en gemotiveerd vanuit de noodzaak in de Brugse regio.

Ook het stadsbestuur van Brugge staat volledig achter deze werkwijze. Burgemeester Dirk De Fauw: “We zijn meer dan tevreden dat minister Demir en de Vlaamse Regering op deze wijze dit dossier wil deblokkeren. Niet alleen voor onze beide voetbalploegen maar ook voor de verdere economische ontwikkeling van onze regio is dit cruciaal. We zullen er vanuit de stad dan ook alles aan doen om deze oplossingspiste mee mogelijk te maken.”

De voorbije en komende dagen was en is intensief overleg tussen het stadsbestuur en de Vlaamse administratie om het ruimtelijk uitvoeringsplan zo snel mogelijk vast te stellen. Demir heeft uitdrukkelijk opdracht gegeven het aangepaste plan met voorschriften en motivering binnen de maand af te ronden om tijdsverlies maximaal te beperken.

N-VA Brugge is zeer tevreden dat Minister Zuhal Demir dit sportief én economisch belangrijke dossier probeert vlot te trekken.