Stad vol kunst... maar amper zes beelden verzekerd

Op 23 juli 2018, over deze onderwerpen: Beleid en financiën, Cultuur en toerisme, Nieuws van de Gemeenteraad


Het Nieuwsblad/Regionaal: Brugge-Oostkust, Ma. 23 Jul. 2018, Pagina 1

 

Van alle kunstwerken in de Brugse openbare ruimte zijn er slechts zes verzekerd tegen alle risico's. Dat blijkt uit informatie die N-VA-raadslid Martine Bruggeman opvroeg. “Dit roept toch wel vragen op.”

De Jonggehuwden op de Burg, Les Veines du Cloître op de site van het Sint-Janshospitaal, het beeld van Pablo Atchugarry in de tuin van Groeninge, de kleurrijke handjes op de hoek van de Calvariebergstraat en Sint-Claradreef, een beeld in een nis in de Dweersstraat en - een geluk bij een ongeluk - de onlangs verdwenen beelden van 't Zand: van alle

kunstwerken in de openbare ruimte die Brugge rijk is, zijn enkel deze verzekerd tegen alle risico's. Volgens het Brugse stadsbestuur is een verzekering voor kunst in de publieke ruimte eerder zeldzaam net omdat het risico op beschadiging zeer groot is. Andere kunstwerken zouden via een globale verzekering wel verzekerd zijn tegen bepaalde risico's, maar dus niet tegen diefstal. Het kunstwerk Handjes uit 1999, ontworpen door een toen tienjarige leerling van een kinderatelier, is dus beter verzekerd dan pakweg het iconische standbeeld van Jan Breydel en Pieter De Coninck op de Markt van Brugge.

Gemeenteraadslid MartineBruggeman (N-VA) vroeg de informatie op naar aanleiding van de diefstal van de beeldengroep van de voormalige fontein op 't Zand die begin juni werd vastgesteld. “Dit roept toch wel vragen op. Wat zijn dan de criteria voor het al dan niet verzekeren van een werk? Bestaat hier een visie over?”, aldus het gemeenteraadslid.

Emotionele waarde

Burgemeester Renaat Landuyt vindt de opmerking niet onterecht. “Het was voor mezelf ook leerrijk om, naar aanleiding van de diefstal, te bekijken op welke manier we hiervoor verzekerd zijn. Zoals raadslid Bruggeman zich afvraagt, vrees ik dat er inderdaad geen algemene visie bestaat. Dat moet de komende jaren verder bekeken worden. Anderzijds hebben kunstwerken in de publieke ruimte vaak een grote emotionele waarde, maar daar houden verzekeringsmaatschappijen natuurlijk geen rekening mee.”

Welk bedrag de verzekeringsmaatschappij zal uitkeren voor de gestolen beeldengroep is overigens nog niet duidelijk. “In deze fase is het in de eerste plaats wachten op de resultaten van het gerechtelijk onderzoek”, aldus Landuyt.

tekst: Koen Theunsfoto’s: Michel vanneuville ■

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is