Stad Brugge lapt jarenlang de wet op de overheidsopdrachten aan de laars

Op 17 juli 2020, over deze onderwerpen: Beleid en financiën

Naar aanleiding van een schriftelijke vraag dd. 20/4/20 omtrent de samenwerking van de stad met een gerechtsdeurwaarderskantoor, merkt N-VA fractieleider Geert Van Tieghem op dat de stad Brugge jarenlang de wet op de overheidsopdrachten dd. 17/6/2016 aan de laars lapt.
De stad werkt immers al geruime tijd samen met diverse deurwaarderskantoren op basis van niet wettelijke en niet transparante criteria. “Onbegrijpelijk dat dit in een stad als Brugge anno 2020 nog mogelijk is”, stelt N-VA raadslid Geert Van Tieghem vast. Zeer opvallend is dat de stad – 2 maanden na het stellen van onze vraag – plots op 15/6/2020 een overheidsopdracht uitschrijft voor het aanstellen van een gerechtsdeurwaarder voor het verlenen van juridische diensten voor debiteurenbeheer. “Uiteraard juichen wij dit toe, maar jarenlang werd met een aantal deurwaarderskantoren samengewerkt, zonder wettelijke basis en zonder de nodige transparantie”, merkt Geert fijntjes op.
“Ook in andere dossiers neemt de stad een loopje met wettelijke verplichtingen”, stelt Geert. “Zo pleiten we al sedert 2017 voor een grondige doorlichting van de verzekeringsportefeuille van de stad, met een premiewaarde van meer dan 2 miljoen euro. Meermaals hebben we de stad al aangespoord om een overheidsopdrachtenprocedure op te starten, zoals het wettelijk hoort, daar we ervan overtuigd zijn dat de stad actueel jaarlijks vele honderdduizenden euro’s teveel betaalt”, weet fractieleider Geert Van Tieghem. Tot op heden tevergeefs. “We moeten de concurrentie laten spelen, want nu zit meer dan 90 % van alle polissen bij één maatschappij, waarbij nota bene een lid van het college deel uitmaakt van het raadgevend comité van de maatschappij."

Ook uit het thema-audit rapport m.b.t. de Brugse sportinfrastructuur, uitgevoerd in de zomer 2019 door Audit Vlaanderen, bleek dat de stad bij sport-investeringsdossiers meermaals de wet op de overheidsopdrachten niet respecteerde.

Vanuit onze N-VA fractie roepen we het college op om de wet op de overheidsopdrachten in de toekomst steeds correct toe te passen. “Het gaat in deze om een duidelijke schending van het recht” besluit N-VA fractieleider Geert Van Tieghem. ”Het Brugs stadsbestuur heeft in deze een voorbeeldfunctie.”