Sint-Andreas: had men maar naar ons geluisterd

Op 5 januari 2022, over deze onderwerpen: Jeugd en onderwijs, Nieuws van de Gemeenteraad

De geplande tijdelijke verhuizing van de secundaire afdeling van het Sint-Andreasinstituut aan de Garenmarkt naar de lege gebouwen van het VTI in de Boeveriestraat gaat niet door. Kennelijk doken er juridische problemen op met de eigenaar. “Hoe kan dit? Wie heeft dit onderhandeld”, vroeg raadslid Pol Van Den Driessche.

Deze hele miserie had nochtans kunnen worden vermeden indien het stadsbestuur was ingegaan op ons voorstel om een deel van de bouw van het nieuwe museum ‘Brusk’ met enkele maanden uit te stellen. Minister van Cultuur Jan Jambon, de belangrijkste financier van dit prachtige nieuwe cultuurhuis, was daartoe bereid. Dan had men ‘zonder tussenstop’ van de Garenmarkt naar de nieuwbouw in de Jacobinessenstraat kunnen gaan.

Maar burgemeester De fauw en enkele van zijn vriendjes (m/v) binnen de inrichtende machten zetten koppig door, in 2024 zijn er immers verkiezingen. Dat dit de leerlingen, ouders, leerkrachten en directies met grote problemen opzadelt, is blijkbaar van ondergeschikt belang.

N-VA Brugge hoopt dat er nu snel een andere, goede oplossing wordt gevonden. Minister van Onderwijs Ben Weyts maakte alvast ruil 30.000 euro vrij om de leerlingen deftig te kunnen huisvesten.