Onverantwoorde sluiting van het Gezellemuseum

Op 15 april 2020, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Denktank 60+

Onverantwoorde sluiting van het Gezellemuseum.

We vernemen via de pers dat de Brugse schepen van cultuur het Gezellemuseum per direct wil sluiten. Dit gebeurt zonder enig overleg met de gemeenteraad, zonder toekomstvisie en zonder na te denken over het N-VA voorstel van januari vorig jaar om het museum open te trekken naar een museum van Brugse literatuur.

Veel cultuurminnende Bruggelingen vonden dit nochtans een mooie opportuniteit, temeer dat Brugge van oudsher een literaire traditie kent. Denken we maar aan onze rederijkers, aan de vele boekdrukkers zoals Colard Mansion en Jan Brito. Ook recenter hebben de schrijvers en dichters zoals Antoon Witteryck, Maurits Sabbe, Christine D’haen en zelfs Hugo Claus hun stempel op Brugge gedrukt. Recenter moeten ook toppers zoals de dichter/schrijver Peter Verhelst en de meest verkochte thrillerauteur Pieter Aspe aan dat lijstje worden toegevoegd.

Dat het museum vandaag geen hoge bezoekerscijfers telt, is net een reden om echt te brainstormen over de mogelijkheden om dit museum attractief te maken. Vorig jaar beloofde de schepen van cultuur om dit ter harte te nemen en met alle betrokken partijen samen te zitten. Wij hoorden daar niks meer over.

Er is nochtans zoveel meer te doen rond dat bijzondere huis en in de mooie tuin. De zalige zomerse museumtuin met het beeld van Fabre kan het decor worden van literaire namiddagen waarop cultuurliefhebbers uit Brugge en omgeving, maar ook toeristen zullen genieten van deze nooit te vergeten evenementen. Jongeren kunnen er poëzie brengen en beleven, ook tijdens het schooljaar.

Wij maken ons sterk dat je met een creatieve, interactieve invulling van het Gezellemuseum wel een drukbezochte plek kunt maken.

Vorig jaar nog herinneren verschillende Brugse initiatieven rond Gezelle er ons aan dat deze priester-dichter heel hip kan zijn. In januari plaatste de hoofdbibliotheek Biekorf hem helemaal centraal en werkte, samen met tal van partners, een website uit met zijn archief. Gezelle is daarin moderner dan ooit met kortfilmpjes, yoga, een zoekplaat “Waar is Guido”, getekend door Marec, à la ‘Waar is Wally’ en een kinderfoto, gemaakt met artificiële intelligentie.

Over Guido Gezelle die internationaal bekend staat als de grootste Vlaamse dichter gaf Dirk van Tieghem nog recent het boek “Gezelles Gazette” uit.

De plotse sluiting van het museum is schokkend en ongezien. Dat er straks in zijn geboortestad geen museum is gewijd aan Brugges grootste schrijver kan toch niet? N-VA wil dat het stadsbestuur deze beslissing minstens uitstelt, zeker tot er een debat mogelijk is in de gemeenteraad. Het Gezellemuseum moet blijven, met een vernieuwde invulling en aanpak.

Het is onontbeerlijk dat in Brugge de échte cultuur gepromoot wordt.

Martine Bruggeman

Gemeenteraadslid N-VA