MOTIE ‘sociaal akkoord politie’

Op 28 november 2022, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad, Veiligheid

Begin dit jaar kondigde minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) trots aan een ‘historisch akkoord’ te hebben gesloten met de politievakbonden.  (1)  Eén van de aspecten van dit akkoord was loonsverhoging van gemiddeld 5% met vooral een nadruk op het verhogen van de laagste lonen. Het akkoord was gepland om op 1 januari 2023 in werking te treden.  In oktober bleek bij de begrotingsonderhandelingen dat minister Verlinden eenzijdig op het akkoord aan het terugkomen was. (2) De beloofde loonsverhoging zou in 2023 pas voor 45% worden toegekend en pas in 2025 volledig worden toegekend.

Dit is niet alleen een laakbare manier van werken, ook geeft het geen blijk van waardering van de minister richting onze politiemensen.  Zij werken hard in vaak moeilijke omstandigheden en met onregelmatige uren en verdienen daarom ons respect.  Vanuit onze N-VA fractie wensen we een signaal van erkenning te geven richting onze politiemensen.   Daarom lanceren we de motie hieronder aan de voltallige gemeenteraad ter goedkeuring om minister Verlinden en de rest van de federale regering op te roepen om het sociaal akkoord volledig uit te voeren.

MOTIE

Overwegende:

Het sociaal tussenakkoord van 28 januari 2022 dat minister van Binnenlandse Zaken sloot met de politievakbonden.
De antwoorden op parlementaire vragen door minister Verlinden op 19 oktober 2022 waaruit blijkt dat de beloofde loonsverhoging zal worden uitgespreid over de periode 2023-2025
Het geleverde werk van de politie in het algemeen en onze politiemensen van Brugge in het bijzonder.

BESLUIT:

De gemeenteraad van Brugge erkent het harde werk van haar politiekorps en wil haar hier voor bedanken.
De gemeenteraad van Brugge kan niet akkoord gaan met de manier waarop de federale regering eenzijdig terugkomt op een gesloten akkoord met de politievakbonden.
De gemeenteraad van Brugge vraagt dan aan de federale regering, en meer specifiek aan eerste minister Alexander De Croo en minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden, om het gesloten sociaal tussenakkoord van 28 januari 2022 onverkort uit te voeren.