"Mintus" is onaanvaardbare concurrentie met lokale handelaars!

Op 20 februari 2018, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Nieuws van de Gemeenteraad, Nieuws van de OCMW-raad, Senioren

"8 Euro voor aperitief, hoofdgerecht en dessert"

Met deze slogan wil de nieuw opgerichte zorgvereniging "Mintus" de dienstencentra van het OCMW aantrekkelijker maken voor het doelpubliek. In vergelijking met Oostende vinden bejaarden nog te weinig de weg naar de vele dienstencentra die het OCMW uitbaat.

Het pilootproject, in samenwerking met Ruddersstove, wordt voorgesteld als een kans voor Brugse senioren om met vrienden of kleinkinderen gezellig samen te tafelen, als zelf koken niet langer haalbaar is. Een lovenswaardig initiatief in tijden van toenemende eenzaamheid, dat dan ook op de steun kon rekenen van de OCMW-raadsleden Françoise Van Hoorebeke, Aagje Merlevede en Joël Boussemaere (allen N-VA).

In de praktijk wordt het initiatief nu echter open getrokken voor àlle Bruggelingen. En dat is onaanvaardbaar. De N-VA heeft er geen probleem mee dat mensen die steun behoeven kunnen terugvallen op het OCMW. Dat is correct en zo hoort het ook. Maar de manier waarop "Mintus" nu te werk gaat, heeft een negatieve impact op de Brugse horeca-zaken, die het al moeilijk genoeg hebben. Hen wordt oneerlijke concurrentie aan gedaan. Overheidsgeld dient daar niet voor.

De Brugse N-VA verzet zich bij monde van haar OCMW-raadsleden nadrukkelijk tegen het misbruik van dit oorspronkelijk lovenswaardig initiatief. In de volgende OCMW-raad en in de gemeenteraad van volgende week zullen we aandringen dit bij te sturen.

"Laat ons uitzoeken hoe we voor Brugse senioren iets gelijkaardigs kunnen organiseren in samenwerking met de horeca. Op die manier varen bejaarden én handelaars er wel bij!", stellen de N-VA-raadsleden.