Metalen kerstcontainers, de miskoop van het jaar

Op 5 januari 2022, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Nieuws van de Gemeenteraad

De dure container-kerstmarktedtie was geen succes. Dat beseft ondertussen iedereen. De containers vielen niet in de smaak, waren lek en kostten de stadskas een fikse som geld. Gemeenteraadslid Pol Van Den Driessche kaartte dit falen opnieuw aan op de gemeenteraad.

Ruim 600.000 euro en daar zijn de btw en de plaatsing nog niet bijgeteld: zoveel kosten de lelijke en lekkende metalen containers die dit jaar de houten kerstchalets vervangen op de Markt, het Simon Stevinplein en ’t Zand. Correctie: op ’t Zand zijn die al weer weg omdat er amper een hond langskwam. “Wie haalde het in zijn hoofd om die containers in die verloren hoek daar en niet in het stuk tussen de Noord- en Zuidzandstraat te plaatsen?”, wierp raadslid Pol Van Den Driessche op.

Ontslagnemend schepen Pierins gaf grootmoedig toe dat de hele aanpak van het kerstmarktgebeuren geen schoonheidsprijs verdient. Hij erkende ook dat de gunning en aankoop erg snel hadden moeten gebeuren. “Is dit wel een taak voor de vzw Brugge Plus”, vroeg Pol. Die stelde dat de N-VA fractie het voorstel genegen is om de kerstmarkt volgend jaar uit te breiden naar open plek onder de bomen op de Burg. “Misschien kunnen we ook het Kraanplein en het Schouwburgplein mee opnemen in het parcours? Vergeet dan ook niet de kerststal weer een plaatsje te geven.”

Opmerkelijk: burgemeester De fauw excuseerde zich tegenover Pol. Hij had ons raadslid in de vorige zitting beticht van leugens. Maar daags na die zitting stelde de stad zelf een advocaat om de verkoper te dwingen de mankementen aan de metalen constructies te repareren.