Mandaten voor vriendjes

Op 2 december 2021, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 29 en 30 november 2021 kwam gemeenteraadslid Pol Van Den Driessche tussen over de nieuwe mandaten die op de agenda stonden van de gemeenteraad:

De goedkeuring voor allerlei vertegenwoordigers van de stad in sociale huisvestingsmaatschappijen, intercommunales en andere instellingen stond op de agenda van de gemeenteraad.

Andermaal blijkt dat dit college daarvoor enkel rekent op vrouwen en mannen die deel uitmaken van deze bestuursmeerderheid. De postjes worden dus alweer onder de vriendinnetjes en vriendjes verdeeld.

Dit geeft nog maar eens blijk van een misprijzen voor de leden van de oppositie, toch goed voor zowat één op de drie Bruggelingen. Alsof raadsleden van Groen, Vlaams Belang en N-VA niet op een deskundige manier de belangen van Brugge zouden kunnen behartigen.

Deze handelswijze getuigt vooral van oubollige gebruiken en illustreren een gebrek aan democratische volwassenheid. Iets waar grote voorgangers nochtans, zoals burgemeester Frank Van Acker, zich niét door lieten kennen.

Ik vroeg het ook eens na bij andere en nog grotere steden. Neem nu Antwerpen, waar een volkomen anders samengestelde meerderheid de stad voortreffelijk bestuurt. Weet u, daar krijgen ook oppositieleden opdrachten toegewezen. Net zoals in Gent met eveneens een anders samengestelde bestuursploeg dan deze in Brugge en met de Vld aan het roer: ook dus in de Arteveldestad betrekt men resoluut de héle gemeenteraad.

U doet dat niet, mevrouw de schepen. U die zichzelf graag profileert als een vooruitstrevende, open-minded politica. Maar als het op de postjes aankomt: niet dus. Dat valt zeer te betreuren. Het lijkt wel alsof jullie zaken te verbergen hebben.