Maak van ’t Zand terug een trekpleister en afspreekplaats.

Op 10 oktober 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De N-VA Brugge vindt het vernieuwde Zand niet zo geslaagd. Mits enkele kleine ingrepen kan dit plein van een grote stenen vlakte in een mooiere en gezelliger ontmoetingsplaats worden omgetoverd. Meer bloemen en groen zouden al iets doen, de plaatsing van een opvallend kunstwerk nog meer. Met een ludieke actie geeft N-VA Brugge een constructieve voorzet.

Na de verdwijning van de indrukwekkende en kunstige beeldenfontein oogt ’t Zand koud en verlaten op de dagen dat er geen evenementen plaatsvinden. Het grootste plein van Brugge mist iets, dat voelt iedereen. De weggehaalde en intussen gestolen fontein was ook een afspreekpunt voor Bruggelingen en bezoekers, waar onder meer stadsgidsen hun rondgang startten.

Een mogelijkheid om daar aan te verhelpen is de plaatsing van een nieuw kunstwerk, tamelijk centraal op het plein. Zoals in andere grote en kleine steden – zoals Amsterdam en dichterbij in Blankenberge – zou men kunnen gaan voor de plaatsing van grote letters die de naam BRUGGE vormen. (Je vindt prachtige en zeer geslaagde voorbeelden via Google Afbeeldingen.)

“Dat zou, zowel voor Bruggelingen als voor toeristen, een punt zijn waar mensen afspreken met elkaar en foto’s maken van het letterwoord. Die foto’s zouden dan ongetwijfeld worden gedeeld op druk bekeken sociale media, zoals Facebook en Instagram. Wat gratis promotie betekent voor onze stad”, stelt N-VA-kopvrouw Nele Caus die het voorstel binnen de partij naar voor schoof.

“Om te vermijden dat dit kunstwerk allerlei grootse activiteiten zou hinderen tijdens feestmomenten, zou men bvb. de constructie op een verplaatsbare sokkel kunnen zetten die dan tijdelijk naar de rand van het plein wordt verschoven. Om duidelijk te maken hoe dat er ongeveer zou kunnen uitzien, lieten we een voorlopig ontwerp in de kleuren van Brugge maken (rood, blauw en wit) en plaatsten we die vandaag even op ’t Zand.”

Lijsttrekker en kandidaat-burgemeester Pol Van Den Driessche vult aan. “Er kan een wedstrijd worden uitgeschreven, die staat onder leiding van een deskundige jury. Iedereen met artistieke kwaliteiten kan haar of zijn ontwerp overmaken, waarbij het natuurlijk knap zou zijn dat ook leerlingen van onze Stedelijke Academie of uit andere Brugse kunstrichtingen zouden aangespoord worden alleen of in klassikaal verband mee te dingen naar de opdracht.” Het kunstwerk kan in steen, in kunststof, in hout of in andere materialen worden uitgevoerd.

“Met dit kunstwerk versterken we het imago van kunstminnende stad: we beschikken over een ontzettend rijk cultureel erfgoed en tegelijk willen we, ook na een geslaagde Triënnale, hip zijn. Bruisend creatief”, besluit Nele Caus.