Laadpalen in Brugge: veilig aanbod en transparante prijzen

Op 6 maart 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Nieuws van de Gemeenteraad

Gemeenteraadslid Dirk Barbier interpelleerde het college met de vraag hoe ver Brugge staat op het vlak van publieke laadinfrastructuur. Het aantal elektrische wagens stijgt en aangezien de federale overheid oplegt dat elke nieuwe bedrijfswagen vanaf 2026 elektrisch moet zijn, wordt nog een stijging verwacht.

Voor de N-VA-fractie is het vooral van belang dat het opladen (in het bijzonder het snel laden) op een veilige manier kan gebeuren. Het is namelijk bekend dat er risico’s verbonden zijn aan het opladen, namelijk dat de batterij oververhit kan raken. Ook transparantie over de prijs op de laadpalen is essentieel, de prijs kan nogal variëren tussen de verschillende exploitanten. Volgens ons zou het tarief op de laadpaal vermeld moeten worden. Wanneer je gebruik maakt van laadinfrastructuur moet soms ook parkeergeld betaald worden. In sommige gevallen wordt hiervoor meer aangerekend dan voor normaal parkeren. Is dit ook het geval in Brugge? Hierop kwam geen antwoord van de schepen.

De bevoegde schepen liet ons weten dat een 60-tal laadpalen zijn uitgerold op het Brugse grondgebied en dat er twee snellaadpalen zijn voorzien op de randparkings Waggelwater en Louis Coiseaukaai. Er zouden er nog enkele bijkomen in samenwerking met Brugse bedrijven en hiervoor kon de stad ook rekenen op subsidies van de Vlaamse regering. De schepen neemt ons voorstel mee om transparantie te geven over de prijzen, dit zal opgenomen worden in toekomstige concessies.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is