Interpellatie AED in Brugge

Op 4 december 2019, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad, 10. Gezondheid

Interpellatie 25/11/19
vraag: AED

Ik kreeg een heel eerlijk antwoord van de cel Coördinatie, over de AED-toestellen of hartstarters:
-niet alle toestellen staan op de lijst
-de plaats, waar de gekende toestellen staan, is onvoldoende geweten, en er is te weinig signalisatie naar hun plaatsing
-het onderhoud van de bestaande toestellen is belangrijk en komt onder de verantwoordelijkheid van wie ze plaatste.
Is het perfect: neen; en kan het beter: jawel.

Basis is een studie van het Federaal Kenniscentrum voor Gezondheidszorg (KCE) van 2017, die de jaarlijkse incidentie van hartstilstand buiten het ziekenhuis naging, en hartstilstand vaststelt bij 85 op 100 dz inwoners, waarbij grotendeels de oorzaak een defect aan de voorkamer is, of ventrikel-fibrillatie.
Een elektrische schok, een defibrillatie, door AED  toegepast, depolariseert, en herstelt het normale hartritme. Wordt na bewustzijnsverlies binnen de 3 tot 5 minuten gedefibrilleerd, loopt de overlevingskans op tot 50 à 70%. Wordt geen elektrische schok toegepast, evolueert dit tot volledige hartstilstand.
De tijd (survival gap) is dus enorm belangrijk;
Hulpdiensten kunnen binnen deze tijd onmogelijk ter plaatse zijn. Als slachtoffer ben je dus afhankelijk van omstaanders met hun kennis van reanimatie en van de aanwezigheid van AED-defibrillatoren.
De studie ging de efficiëntie van de huidige hartstarters na, en rekende uit dat jaarlijks in ons land de 10 dz defibrillatoren maximaal 30 levens redden.
Gebeurt dit binnen de 2 minuten, dan schat KCE in, dat 400 levens gered kunnen worden. Dus een enorme stijging van de efficiëntie.

Daarom ons zoeken, binnen onze beroepsvereniging bij het opstarten van een groepsaankoop, naar een andere, meer efficiënte aanpak.
 Op de Medische Beurs in Düsseldorf, die momenteel doorgaat, worden compacte AED-toestellen voorgesteld, de grootte van een smartphone, aan een veel lagere prijs (slechts 1/8 ste), die snel aangebracht en geactiveerd worden, en functioneel in orde blijken te zijn. Testen binnen extreme omstandigheden overtuigden de Europese Controle Dienst.
Dit toestel volgen wij op.
Ik breng het hier, om u op de hoogte te brengen van deze veelbelovende aanpak.
Door de lagere prijs kan het overal aanwezig zijn: bij alle diensten, politie, sportclubs, kabinetten, apotheken, wachtdiensten, en zoveel andere of zelfs bij particulieren: plotse hartstilstand gebeurt vaak in familie. Dat leert ons ook de studie van het Kenniscentrum.

Ik vraag u, beste burgemeester en schepencollege,
Lijkt deze aanpak u, als burgervader, ook interessant?
Staat u ervoor open dat deze evolutie verder opgevolgd wordt

Wij doen dit en brengen u en schepen Matthijs ervan graag op de hoogte.
Maak Brugge hartveilig met meer AED-toestellen en, niet vergeten, voldoende opleiding tot reanimatie.

Dank voor uw aandacht
Dirk Barbier