Hoogbouw aan station brengt Unesco-erkenning in gevaar

Op 4 april 2021, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Erfgoed

Met onze fractie hebben we reeds al verschillende keren onze bezorgdheden geuit over de hoogbouw in de rand rond Brugge. We moesten ook jammer genoeg vernemen dat er nog steeds geen hoogbouwplan werd opgemaakt voor Brugge door het stadsbestuur. Wat het betreft het stationsproject willen we nogmaals onze bezwaren duidelijk maken. Hoogbouw dichtbij het historisch stadscentrum kunnen we niet toelaten, dat zegt ook het Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed.

In het bijzonder plan van aanleg (BPA) van de stationsomgeving wordt aangegeven dat het hoogtelimiet op 40 meter is vastgesteld. Dit moet berekent worden op basis van het grondniveau en niet op basis van de bij 10 meter hoger liggende Frank Van Ackerpromenade, die het stadsbestuur en de projectontwikkelaar als referentie nemen. Doordat de stad op deze manier te werk gaat wordt door de extreme hoogtebouw de erkenning van Brugge als werelderfgoedstad onnodig in gevaar gebracht! Het insluiten van de nieuwe torenhoge bouwwerken met bomen is hiervoor geen oplossing. Er werd namelijk geen rekening gehouden met vele zichten naar en vanuit het historisch centrum. De bomen zullen voor een lange periode nog niet volgroei zijn, en dus geen verbergende functie hebben. En tijdens de verschillende seizoenen is er ook een verschil natuurlijk. De ‘verfijnde’ studie van het stadsbestuur volstaat dus zeker niet.

N-VA Brugge is zeer bekommerd over deze situatie, we mogen de erkenning van Brugge als Unesco-werelderfgoed zeker niet op het spel zetten! We roepen het stadsbestuur op om de plannen juist te volgen, hoogbouw te beperken zeker nabij het historisch stadscentrum en snel een hoogbouwplan uit te bouwen voor onze stad.