Hoe ver staan we met de online subsidiedatabank ?

Op 28 november 2022, over deze onderwerpen: Beleid en financiën, Nieuws van de Gemeenteraad

Tussenkomst inzake Nominatieve Toelagen - Geert Van Tieghem

Op dit punt zal onze N-VA fractie zich onthouden.   Wij zijn bij de toekenning van al deze subsidies helemaal niet betrokken en stellen ons daar dan ook vragen bij.

Stad en OCMW Brugge besteden immers jaarlijks een substantieel budget aan werkings- en investeringssubsidies en andere vormen van ondersteuning (vb. patrimonium) die toegekend worden aan diverse externe organisaties uit diverse hoeken van de samenleving (sociaal, cultuur, onderwijs, sport, jeugd, … ) Deze subsidiebedragen en andere vormen van ondersteuning variëren van relatief bescheiden tot meerdere miljoenen euro’s, naargelang de reikwijdte van de werking of opdracht en naargelang de door het stadsbestuur gemaakte keuzes.

In de gemeenteraad van 26/4/2021 hebben wij een pleidooi gehouden voor de oprichting van een eenvoudig raadpleegbare stedelijke subsidiedatabank. Burgers hebben het recht om te weten hoe overheidsmiddelen besteed worden.  Dat geldt evenzeer voor de middelen die door overheden aan externe organisaties worden toegekend.  De databank is integraal en zonder enige drempels online raadpleegbaar voor alle burgers.  Het stadsbestuur ging daar werk van maken  (net zoals Vlaanderen/andere steden dat doen)   Hoe ver staan we nu – anderhalf jaar later – met de oprichting van deze online stedelijke subsidiedatabank ?