Het nieuwe parkeerbeleid in Brugge … een verborgen belastingverhoging !

De parkeergelden in onze stad zijn op 1 jaar tijd bijna verdubbeld.    Ook de parkeerretributies  blijven op een zeer hoog niveau.     Dat stelt fractieleider Geert Van Tieghem vast na analyse van het antwoord vanuit de stad op een aantal schriftelijke vragen.

De parkeergelden in 2016 klokken af op 3,761 miljoen €  (versus 2,073 miljoen € in 2016), een stijging met liefst 81 %.  En we noteren in 2017 67.831 parkeerboetes, een minieme dating in vergelijking met het recordjaar 2016 (69.475 stuks aan 30 €).

De totale parkeerinkomsten belopen aldus 5,796 miljoen €.   In vergelijking met 2015, amper 2 jaar geleden, is dit een stijging met meer dan 85 % !

Het nieuwe parkeerbeleid legt de stad duidelijk geen windeieren.   De begroting wordt hier aardig mee opgesmukt.   Het parkeerplan is meer dan louter een bijsturing om wagens uit het centrum van de stad te weren.  De prijzen voor bovengronds parkeren zijn hoog en beperkt in duur.   Opmerkelijk toch hoeveel bestuurders, op drukke momenten, hun wagen langs de Ring gaan parkeren, omdat het daar gratis is.  Veel mensen uit de rand en anderen mijden Brugge (stellen we vast en horen we vaak), net omwille van het parkeerplan.  Voor onze lokale handel is dit nefast.   Er is ook geen enkele vorm van een gedoogbeleid.  De nood aan (goedkopere) randparkings is acuut.   “Dit is een verborgen belastingverhoging”, besluit fractieleider Geert Van Tieghem.