het gratis Blue bike verhaal in Brugge loopt uit de hand ...

Op 22 september 2014

Sinds  januari 2014 kan eenieder kosteloos een Blue-bike fiets huren aan het station in Brugge.    Wie een Blue-bike lidkaart heeft (10 € per jaar),  kan ‘gratis’ een sleuteltje afhalen bij de sleutelautomaat ter plaatse en op het zadel springen.    Doch, de werkelijkheid is soms wel anders ….   Tijdens de voorbije 3 weken (15 werkdagen)  waren er omstreeks 8u30  slechts op 2 dagen nog fietsen ter beschikking.   Brugge  heeft nochtans nu  100 fietsen ter beschikking (oorspronkelijk gestart met 30), meteen het grootste aanbod van fietsen van alle 44 gekende Blue-bike punten in ons land.   Gevolg is dat vele Blue-bike kaarthouders geen fiets meer kunnen huren en ontgoocheld abrupt een andere mobiliteitsoplossing moeten zoeken.   Gelet op het feit dat het academiejaar bij  de Brugse Hogeschool Vives pas volgende week van start gaat, zal de situatie o.i. niet gaan beteren … integendeel.

Het stadsbestuur heeft zich dan ook – in alle euforie --  zwaar vergaloppeerd  in dit dossier.   In West-Vlaanderen is Brugge trouwens de enige stad/gemeente  die de Blue-bike fietsen gratis aanbiedt, wat een kost lastens de Brugse belastingbetaler betekent van ongeveer 73.000 € !   (Brugge betaalt 2 €,  de Vlaamse overheid 1 €)   Daar knelt zeer duidelijk het schoentje.   In de meeste Vlaamse gemeenten hanteert men een billijk tarief van 1 € tot 3 € per dag per fiets.   Bovendien zijn er in Brugge nog steeds maar een 40-tal sleutelautomaten aanwezig, waardoor dagelijks personeel moet ingeschakeld worden, wat ook extra middelen kost aan de stadskas.  Belangrijk is ook  te onderlijnen dat hier met stadssubsidies zwaar geconcurreerd wordt met de fietsenverhuurders in onze stad die er hun boterham mee moeten verdienen !

Wij hopen dan ook dat het stadsbestuur het systeem zal herevalueren en een billijke prijs zal aanrekenen voor het gebruik van een Blue-bike fiets.    Het gratis beleid werkt niet en loopt drastisch uit de hand, op kosten van de Brugse belastingbetaler.

Vervolg door gemeenteraadslid Geert Vantieghem:

Ik lanceerde inliggend persbericht.
En jawel, stadsbestuur schiet wakker ... Emoji
"Systeem is goed, maar het aspect 'gratis' moet verdwijnen en de logistieke omkadering laat veel te wensen over. "
De stadsomroep pikte het verhaal alvast reeds op , alsook andere media, waarvoor onze DANK !