Gemeenteraad van 29 april 2024: Pol Van Den Driessche

Op 8 mei 2024, over deze onderwerpen: Denktank 60+, Erfgoed, Mobiliteit en openbare werken, Sociaal beleid

Interpellaties

1/ Interpellatie rustbanken buurt wzc Sint-Pietersmolenwijk

Het nieuwe wzc Sint-Pietersmolenwijk is zonder twijfel een knap en modern woonhuis voor senioren. Ik hoor ook dat de verzorging er prima is. Goed zo.

En toch is er iets met dat wzc. Althans met de ligging ervan. Want laten we eerlijk zijn, dit woonzorgcentrum ligt daar eigenlijk verloren. Alsof ze er niet meer bij horen. Ver van de stad. Ver van een dorpskern met winkels. Geen cafés de andere zaken waar mensen komen, rondlopen, praten, roddelen, lachen, actief zijn. En waar je gewoon ook naar mensen kunt kijken. Een bezigheid die we allen graag doen, toch?

De enige plaats in de buurt van het wzc Sint-Pietersmolenwijk waar wél vaak een en ander te beleven is, bevindt zich bijna 700 m verderop, met name het recreatiedomein St-Pietersplas. Daar komen dagelijks vrouwen, mannen en kinderen om er te sporten, te werken aan hun conditie en vooral om plezier te maken. Positief en in een ontspannen sfeer. Daar is ook een cafetaria met een terras dat een fraai uitzicht biedt op het water. Geef toe, dit is een plek waar iedereen graag komt en zich goed voelt.

Ook onze oudere medeburgers die nog voldoende mobiel zijn, houden van zo’n plaatsen. Ze horen en zien er nog eens andere mensen dan aftakelende medebewoners, naarstige zorgverstrekkers en – hopelijk - familieleden. Zo’n plek doorbreekt de routineuze sleur van de dagen en verdringt het altijd dreigende eenzaamheidsmonster. Daar domineert het verlangen naar leven. Op die momenten, bovendien in een groene omgeving, borrelt het geluksgevoel omhoog en neemt het mentale welzijn van zorgbehoevende senioren merkelijk toe.

Alleen is de afstand tussen het wzc en de waterplas voor velen te ver om dat in een of twee ononderbroken wandelingen af te stappen. Want op slechts een punt onderweg, aan de hoek met de Blankenbergse Dijk, staan er banken. Maar het stuk daarvoor betekent dikwijls al een te grote inspanning. Daarom vragen wij om nog enkele rustbanken bij te plaatsen.

Een voetpad is evenzeer nodig evenals een zebrapad ter hoogte van de kruising van de Rik Slabbinckstraat met de Sint-Pietersmolenstraat. Nota bene, ook de bushalte ligt een eind weg.

Collega’s, de aangrijpend mooie tv-reeks “Bompa Bockie” – die nu te bekijken valt - illustreert op een fijngevoelige manier dat 80-plussers zich inderdaad minder snel kunnen bewegen, maar zij blijven bovenal gewoon mensen. Met dezelfde gevoelens en wensen, soms zelfs nog nadrukkelijker dan in het hoofd van hun jongere medeburgers. Ook al leerde de strijd van het leven hen die verlangens beter te verbergen. Of misschien net niet.

Ik dank u.

2/ Interpellatie stationshal

Wat is de huidige stand van zaken mbt tot de stationshal van Brugge, want die blijkt nog steeds gesloten. Op een trouwens afschuwelijk lelijke manier.

Tijdens de gemeenteraad van januari werd nochtans de hoop gewekt dat er snel werk zou worden gemaakt van herstelling- en restauratiewerken én van de heropening van deze prachtige hal.

Vandaag, drie maanden later, valt daar nog niks van te merken.

Hoe ziet de concrete planning er nu eigenlijk uit?

Temeer omdat wij ons ook blijven ergeren aan de ronduit beschamende locatie waar het toeristische infopunt in het station zich momenteel bevindt. Dat is toch onwaardig voor Brugge, dé toeristische stad van Vlaanderen? En eigenlijk is dit zelfs ronduit beledigend voor de tienduizenden bezoekers die via het station onze stad binnenkomen.

Ons voorstel, gesteund door andere partijen en door veel Bruggelingen, om het huidige toeristisch informatiepunt te verplaatsen naar de prachtige en grootse stationshal wordt best met bekwame spoed gerealiseerd.

Tussenkomsten

3/ Herstel daken en goten OLV Onbevlekt Ontvangen

Uiteraard keuren wij dit punt goed.

Maar nu het toch over kerkdaken gaat, verneem ik graag van het stadsbestuur hoe het staat met de opvang van hemelwater dat via kerkdaken naar beneden gutst.

Begin 2022 stelden Dirk Barbier en ikzelf dat voor, waarop de Sint-Katarinakerk als eerste kerk werd uitgekozen.

- Hoe loopt dat nu met het regenwater van op de Sintt-Katarinakerk? Wat zijn de resultaten daarvan? Waar wordt dat regenwater concreet voor gebruikt?

- En vooral: wat zijn de plannen in de dichte en verdere toekomst met andere kerken in het Brugse?