Gemeenteraad van 28 en 29 augustus 2023 - Tussenkomsten van Pol Van Den Driessche

Op 12 september 2023, over deze onderwerpen: Leefmilieu en wonen, Nieuws van de Gemeenteraad

1 / Interpellatie Zandwegemolen – Mispelaar – St-Trudo

“Ik weet het wel, ik weet het wel, dat mijn verhaal eentonig is.”

U herinnert zich vast nog deze woorden uit Multatuli’s meesterwerk Max Havelaar. Hij verontschuldigde zich als het ware, omdat hij het nodig vond te blijven wijzen op onjuistheid.

Ook ik zal blijven hameren op de noodzaak onze groene omgeving te vrijwaren, bewaren en koesteren. Ik wil het – in het korte bestek dat mij is toegemeten - hebben over drie concrete gevallen, waarvan het verband tussen de drie projecten precies de onmiskenbare bedreiging voor onze natuurlijke omgeving is. En meteen dus ook voor de omwonenden en voor alle mensen met een hart voor schoonheid.

Het eerste betreft de Zandwegemolen, een bouwproject in een gebied dat volgens de nieuwste pluviale kaarten nadrukkelijk als overstromingsgevoelig wordt aangeduid. Vooral de geplande parkeergarages en de forse toename van het bebouwings- en verhardingspercentage tot 77 % wekken ergernis en baren zorgen. Ter vergelijking: het bebouwingspercentage van het nabijgelegen AZ St-Jan en de OCMW-gebouwen bedragen slechts 20%. Dit staat toch haaks op de campagne van dit stadsbestuur tegen verharding onder het motto ‘tegelwippen’? Tegelijk zijn er erfgoedbezwaren omdat het uitzicht op de beschermde molen wordt geschaad, sommigen gewagen van ‘een massacre’.

Om deze redenen ook weigerde het college de bouwvergunning in februari. Waarop het bedrijf de plannen wat bijstuurde en in beroep ging. Dat kon het stadsbestuur niet vermurwen, want ook in mei kregen de plannen een 'njet' vanuit het stadhuis. Vervolgens stapte de projectontwikkelaar naar de Bestendige Deputatie. De provinciaal omgevingsambtenaar onderzocht het gewijzigde project en kwam finaal evenzeer tot het besluit dat dit project moet worden afgewezen. Waarna de deputatie, in een behoorlijke afgeslankte zomersamenstelling (13 juli), zonder veel argumentatie toch de bouwvergunning verleende. Mijn vraag is: waarop legt het stadsbestuur zich bij deze deputatiebeslissing neer en stapt men niet naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen?

Het tweede dossier betreft de Mispelaar. Nadat het provinciebestuur in dit geval wél de bouwplannen van Vivendo verwierp willen omwonenden,  ikzelf en andere natuurvrienden weten wat nu de stand van zaken is.  Ontving het stadsbestuur een nieuwe, aangepaste aanvraag? Of liet u  intussen – wat wij hopen – aan de bouwpromotor verstaan dat langer aandringen niet meer hoeft, wegens onverantwoord om beton te storten in dat zeer watergevoelige gebied.

De derde zaak gaat over de WVI-verkaveling Sint-Trudo. Hoe staat het daar mee? Want ongetwijfeld kreeg ook u inzage van het rapport van de milieu-expert die, op vraag van de vzw Bescherm Bomen en Natuur, een geohydrologische beoordeling maakte van dat project. De lezing hiervan maakt triest en opstandig. Eigenlijk heb je zin om te huilen, te 'bleiten'. Want aan de hand van onderzoeken, kaarten en recente feiten besef ieder weldenkend mens dat het haast misdadig is om daar 131 woongelegenheden te gaan bouwen. Ik stip even aan: overstromingsgevoelig, zeer kwetsbaar, niet aangewezen om daar te bouwen, de wadi’s zullen onvoldoende zijn bij hevige en langdurige neerslag, enz.  De conclusie luidt glashelder: “De bebouwing van het weiland dat in de winter overstroomt is het laatste wat we nu nodig hebben. In tijden van ontharding is het belangrijk om deze open ruimte te behouden en te laten fungeren als natuurlijke waterbuffer.”.

Met wat er ook de voorbije zomer in Europa en de rest van de wereld allemaal weer gebeurde kan je toch niet anders dan zeggen: stop met de betonnering van waterrijke gebieden. Ik hoop dat het college de aanbevelingen van de deskundigen volgt.