Gemeenteraad van 27 en 28 november 2023 - Tussenkomsten Nele Caus

Op 12 januari 2024, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Tussenkomst:  Raamovereenkomst leveren en lossen parkstoelen.

Waar mijn collega’s over andere punten heel enthousiast werden, zijn we hier toch wat minder enthousiast.

Hoe erg we deze stoelen en bankjes ook genegen zijn, toch gaan we ons op dit punt onthouden. We hebben zonet een gans debat over de 4e aanpassing van het meerjarenplan achter de rug. Onze boodschap klonk toch heel helder: we moeten meer dan ooit inzetten op meer zuinigheid en efficiëntie. Elke investering, hoe klein ook, moeten we toch, zoals onze fractieleider Geert zegt, kritisch tegen het licht houden en ons de vraag stellen: “Is dit nu echt nodig?”

Ook bij deze parkstoelen kan men zich de vraag stellen of er geen mogelijkheid is om de huidige te wat gaan herlokaliseren en zo ook andere deelgemeenten hiervan te voorzien. Misschien is er ook ander, oud meubilair dat ergens staat te verkommeren die kan hergebruikt worden. In tijden waar we de mond vol van hebben over circulaire economie en duurzaamheid, moeten we die optie op zijn minst toch eens gaan bekijken. Zo staan de oude stenen zitelementen van vroeger op het Stationsplein toch maar te verkommeren aan de gebouwen aan Buiten de Smedenpoort. Misschien kunnen deze wel ergens een plekje in Brugge krijgen. Vele kleintjes maken immers 1 grote. Dergelijke kleine besparingen samen kunnen het budget voor de grote financiële uitdagingen enkel maar ten goede komen.

 

Interpellatie Verkeersonveiligheid in Christus-Koning

Begin oktober zijn de werken gestart voor de heraanleg van de Karel de Stoutelaan. Het eindresultaat zal ongetwijfeld heel mooi zijn, een heuse parklaan. We weten allemaal dat men geen omelet kan bakken zonder eieren te breken en de bijhorende hinder een noodzakelijk kwaad is. Maar hier loopt het precies wat uit de hand.

Wekelijks bereiken ons, ook u ongetwijfeld, meldingen over heel verkeersonveilige situaties.

Zo wordt ondermeer het zware werfverkeer via de Lauwerstraat omgeleid naar de Leopold I-laan, een straat die zelf al oververzadigd is en toeslipt. De alternerende lichten momenteel doen er ook geen goed aan, maar dit terzijde.

De grootste bezorgdheid hier is dat op amper een boogscheut van de werken zich 2 basisscholen bevinden in de Gerard Davidstraat. Niet enkel bezorgde ouders en buurtbewoners trekken geregeld aan de alarmbel, ook de alom gekende verkeersclown Fieto signaleert steevast elke overtreding of onveilige situatie. We merken dat het Charter Zwaar verkeer Stad Brugge vooral dode letter blijft.  Als we dit charter doornemen, lezen we dat jullie zich duidelijk engageren door middel van 8 doelstellingen. Toch een aantal concrete vragen:

We hadden graag vernomen of men dit charter überhaupt voorgelegd heeft bij deze werken. Navraag leert ons dat de betrokken aannemers NIET of nauwelijks op de hoogte zijn van dit charter. Klopt dit? U streeft er toch naar om alle vormen van transport met zwaar verkeer in de schoolomgevingen tijdens de begin- en einduren tot een ABSOLUUT MINIMUM te beperken??Dat lezen we dit  in de 1e doelstelling. Waarom zien we aan dé belangrijkste oversteekplaats in Christus-Koning een enorme stroom aan zwaar verkeer en enorme files verschijnen?Onbegrijpelijk en gevaarlijk gezien dit jonge kinderen betreft die net door hun school en ouders gestimuleerd werden om te voet, met de fiets of met hun step naar school te komen, meestal heel zelfstandig en in een groepje van klasgenootjes. Kinderen krijgen hierdoor net een mentale boost en een gevoel van vrijheid. En wat krijgen ze nu in de plaats, een hoop stress.

Werd er al in overleg met de lokale politie en de dienst mobiliteit nagedacht over alternatieve rijroutes. Dat staat ook in uw charter, doelstelling 2. Onze fractie meent dat we dit zware verkeer zoveel mogelijk de andere richting uit moeten sturen en via de ring laten op en af rijden. Kan men ter hoogte van het Visartpark niet een doorsteek maken en het verkeer maximaal langs daar omleiden? Mocht dit door de werken onmogelijk blijken, kunt u op zijn minst vragen om dan de begin en einduren van de school te respecteren? Dit zou toch al een deel van de onveiligheid verminderen. Tenslotte willen we met onze fractie aandringen om meer toe te zien op de handhaving van dit charter alsook de sensibilisering. Kunt u ons garanderen dat dit charter automatisch in elke toekomstige vergunning en aanbesteding opgenomen wordt en letterlijk overhandigd wordt aan de betrokken aannemers? En zie ook toe op de naleving ervan. Enkel mits een strenge handhaving kan de veiligheid gegarandeerd worden. Dit is immers een basisrecht van ons allen, zeker van onze kinderen.

 

Interpellatie: Krachtlijnen aansluiten Interpellatie Moskee

Vanuit onze fractie willen we hier toch even aansluiten en vooral eventjes de zaken meer correct weergeven en de juiste zaken gaan benadrukken.

Want met alle respect mijnheer Sintobin, soms lijkt u met uw tussenkomsten meer te willen op zoek gaan naar een probleem dat er niet is dan werkelijk iets aan te kaarten laat staan op te lossen. Want op vandaag is er geen probleem met dit gebedshuis. Het is net omdat ze willen problemen te vermijden dat ze een nieuwe locatie zochten. Ook op hun tijdelijke locatie hebben ze zich steeds heel open en transparant naar de lokale gemeenschap en buurt opgesteld. Wij menen vanuit onze fractie dat het net een goede zaak is dat men eindelijk een geschikte locatie gevonden heeft. Net op deze manier kunnen we vermijden dat de moslimgemeenschap in de regio uiteenvalt en we van die garagemoskeeën krijgen. Daar schuilt wel het gevaar van radicalisering en is er geen toezicht meer.  En ja, dit kan inderdaad de nodige verkeersproblemen met zich mee brengen, maar er zijn in die omgeving wel grotere parkeerproblemen per momenten dan dat.

We mogen ook niet vergeten dat er nog altijd zoiets als godsdienstvrijheid bestaat, dat is zelfs grondwettelijk verankerd. Daarnaast is het ook zo dat er in ons land 6 erkende geloofsgemeenschappen zijn. De Islam is één van die 6.

Vanuit Vlaanderen houdt men toezicht op die lokale geloofsgemeenschappen. Misschien moeten we vanuit ons lokaal niveau net het Cultureel Islamitisch Centrum stimuleren om een aanvraag in te dienen om zich te laten erkennen. Niet zozeer omwille van de eventuele bijhorende financiering maar eerder omwille van de bijkomende voordelen. Heeft men hier al een aanvraag ingediend? Want men spreekt toch over een wachtperiode van 4 jaar. Tijdens die wachtperiode kan men dan als lokale overheid in dialoog gaan en moet het Islamitisch Centrum dan ook periodiek rapporteren aan zowel de lokale als de provinciale overheid. Transparanter kan het niet. Als ze dan aan alle erkenningcriteria voldoen, zal dit enkel maar het draagvlak ten goede komen en de lokale verankering.  Zo kunnen we ook vermijden dat er bijvoorbeeld aan politiek gedaan wordt in de moskee en buitenlandse conflicten hier worden geïmporteerd. Ook is er veel meer toezicht op de financiering van de werkingsmiddelen en vermijden we ongewenste buitenlandse controle.

Nu, we kunnen moeilijk hier het debat gaan voeren over de overheidsfinanciering voor de religies en levensbeschouwingen maar we mogen toch niet vergeten dat die financiering her resultaat is van een lang proces, een delicaat historisch compromis in de verhouding tussen kerk en staat. N-VA meent dat we dit debat toch in een bredere context moeten bekijken en vooral aansturen op een erkenning in het belang van allemaal.

 

Interpellatie: Krachtlijnen Intrafamiliaal geweld

Vanuit onze fractie hadden we graag ook aangesloten bij deze gevoelige materie die ons allen aanbelangt en raakt en jammer genoeg door de recente femicides weer heel actueel is. Het is goed collega Robert dat u dit ook hier in Brugge aankaart.

Ook vanuit Vlaanderen zet onze minister Zuhal Demir hard in op deze problematiek. Men wil vooral het slachtoffer centraal stellen en men levert dan ook heel veel inspanningen om om een antwoord te bieden op de stijging van het familiaal geweld. Het aantal dossiers in de justitiehuizen is enorm gestegen en daarom trekt de minister almaar meer geld uit zodat slachtoffers meer dan ooit beter begeleid worden en daders kordater opgevolgd worden.

Zo werd het aantal justitieassistenten op de diensten slachtofferonthaal verdubbeld. Ook wordt er hard ingezet op de ketenaanpak intrafamiliaal geweld en worden er almaar meer Family Justice Centers geopend. Op deze manier blijven slachtoffers veel minder in de kou staan en krijgen de organisaties en vrijwilligers die slachtoffers bijstaan veel meer ondersteuning en respect. Werkelijk alle middelen moeten we aanspreken om dit geweld tegen te gaan. Zo is er eindelijk sinds 2019 de verstrenging van het huisverbod bij intrafamiliaal geweld een kan men bij overtreding eindelijk de dader gerechtelijk aanhouden. Ook werd het systeem van enkelbanden met gps-tackers uitgebreid om de slachtoffers beter te beschermen. Ook in West-Vlaanderen zijn er intussen 2 zo’n hulpcentra voor familiegeweld, in Kortrijk en Oostende.

Maar er zijn nog bijkomende centra gepland. Niet enkel hoofdcentra maar ook bijkomende antennes of gesprekslocaties waarbij er aangehaakt wordt bij de bestaande initiatieven in de eerste lijn. Er zijn toen in september en  november 2022 verkennende gesprekken geweest tussen het agentschap en Brugge. U gaf toen te kennen dat u in een latere fase wilt instappen.

Waarom niet meteen? En bent u intussen al bereid om mee in de FJC-werking te stappen? Vanuit onze fractie willen we hier toch op aandringen om hier niet lang mee te wachten. Het is echt belangrijk dat we allen meegaan in het bad.  Kunt u ons de stavaza hierin geven? Wij blijven het een gemiste kans vinden dat u niet voor een antenne op Brugs niveau gekeken hebt en u beperkt tot de provinciale ketenaanpak. Brugse slachtoffers moeten zo dicht mogelijk bij huis geholpen worden. Daarnaast zijn wij ook benieuwd hoe de Ketenaanpak Intrafamiliaal Geweld in Brugge dan wel wordt toegepast? Kunt u ons cijfers geven over het aantal dossiers in deze Ketenaanpak?  Tenslotte hadden we graag vernomen hoe de samenwerking met de verbindingsofficier verloopt?  Ook in Brugge moeten we hard inzetten op deze problematiek en ervoor zorgen dat de slachtoffers niet in de kou blijven staan en dat ze weten dat ze altijd ergens terecht kunnen. Een sensibiliseringscampagne is geen overbodige luxe. Ook vanuit onze fractie vragen we permanente aandacht hiervoor.

 

Interpellatie: Drugs in Zeebrugse haven

Collega Deplancke,

Misschien was u verontschuldigd op de gemeenteraad van maart begin dit jaar, maar eigenlijk hebben we toen vanuit onze fractie met mijn interpellatie over de drugs in de haven van Zeebrugge krak dezelfde vragen gesteld. Ik denk dat ik aan u ook een potje gele mosterd zal geven ;-) Toen had ik de vraag gesteld of de controles worden opgedreven, of er iets zal wijzigen aan de administratieve afhandeling. Ik had de suggestie geopperd of er kon gekeken worden om slimme containers, slimme neuzen en slimme containerzegels in te zetten?

Is er daar al meer nieuws over? Want toen had u aangegeven dat u dit ging bekijken.

Toen had u ook geantwoord dat de nieuwe maatregelen die in Antwerpen genomen worden in de strijd tegen de drugsmaffia experimenteel zijn en dat als ze succesvol blijken te zijn, ze in Zeebrugge kunnen worden toegepast.

Wat is hier de stand van zaken?

Tenslotte had u ook aangegeven dat we geen trafiek hebben uit Zuid-Amerika. Toen had ik al aangehaald dat indien de flow in Antwerpen overbelast raakt, er wel zal worden omgeleid naar Zeebrugge. Blijft u erbij dat dit nog niet het geval is? Of wordt er intussen wel meer en meer afgeleid richting onze haven. Ten andere, u gaf toen aan dat de afgeleide overflow vanuit Antwerpen naar Zeebrugge voornamelijk trafiek uit India & China betreft. Ik kan verkeerd zijn, maar ook daar zijn er grote drugsmaffia actief. Het is dan wel geen cocaïne maar drugs blijven drugs. Ook vandaar kan het gevaar komen.

Ook vanuit onze factie hadden we graag vernomen wat er eigenlijk gebeurt met de gevonden drugsvangsten.

Ook in maart hadden we gewaarschuwd voor het gevaar dat de drugsmaffia ook in Zeebrugge zou proberen te infiltreren en zo het havenpersoneel in hun macht te krijgen. Toen hadden we om extra sensibiliseringsacties gevraagd. Zijn deze er intussen?  Tenslotte hadden we graag vernomen of er nu al eindelijk een veiligheidsplatform op poten werd gezet waarbij alle betrokken actoren en veiligheidsdiensten informatie uitwisselen en samengebracht worden.

Ook wij kijken met argusogen naar het aanhoudend geweld en dr ontwikkelingen in Antwerpen en andere wereldhavens en hopen Zeebrugge niet in Antwerpse toestanden terecht komt. Daar willen we Antwerpen nu eens niet als voorbeeld nemen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is