Gemeenteraad van 27 en 28 november 2023: Martine Bruggeman

Op 28 november 2023, over deze onderwerpen: Cultuur en toerisme, Economie en ondernemen, Nieuws van de Gemeenteraad

Tussenkomst

Van Visser tot Vork: kennisname inkomsten, goedkeuring gift, ondertekening samenwerkingsovereenkomst

Onze fractie steunt deze campagne: De lokale visserijsector komt in de kijker, onze lokale vis wordt gepromoot, het fraaie bedrag dat de stad aan het evenement overhoudt is een stimulans, de schenking aan de school is een mooi gebaar. Dit evenement smaakt (letterlijk) naar meer en we lezen dat het ook volgend jaar zal georganiseerd worden.

Dit brengt mij naadloos bij onze eigen Brugse vismarkt, de overdekte verkoopplaats met de imposante zuilengang uit 1821 van stadsarchitect Jan-Robert Calloigne.

Het is belangrijk dat er aandacht is voor een evenement dat de oorspronkelijke functie van onze mooie 19de eeuwse vismarkt in de verf zet en tevens de culinaire meerwaarde van Brugge aantoont.

Wat historische duiding is dan ook een pluspunt. Een visfestijn op de vismarkt kan gecombineerd worden met een fototentoonstelling die de geschiedenis van de vismarkt en het visgebeuren in Brugge illustreert en daarvoor is het nabijgelegen stadsarchief de uitgelezen plaats.

Met een belevenis die het culinaire aan het historische koppelt, zetten we ook ons onroerend erfgoed, de monumentale 19de eeuwse vismarkt in de schijnwerpers.

Zal de stad overwegen om daar een historisch luik aan te koppelen?

Is dit evenement in 2024 gebaseerd op hetzelfde stramien als in 2023 en zal de start ervan ook in Brugge zijn en het slotevent in Zeebrugge?

Onze fractie hoopt dat het slotevent in Zeebrugge beter georganiseerd wordt want nog niet halverwege het event waren vele chefs al uitverkocht, een grote ontgoocheling voor de vele Bruggelingen die met een lege maag naar huis moesten. Met het afschaffen van Kookeet was de grote opkomst te verwachten want men zag dit als een alternatief.